hammerum-herred.dk
Navigation
Gæster
Forside
Kirkebøger
Batch-Numre
Andre nævnelser
Skifter
Tingbøger
Fast ejendom
Lægdsruller
Familiestof
FS / AO / Wiberg
Kommunalstof
Andre kopier
Slægtstavler
Borris Seminarium
Andre afskrifter
Skat
Artikler
Fotoalbum
Gravsten
Links
Bøger
Søg
Søg i debatforum
Slægtsbøger
Forumindlæg
Se indlæg
hammerum-herred.dk | Forum | Efterlysninger
Side 1 af 2 1 2 >
Forfatter Christen Jensen og Ingeborg Christensensendatter
Betty Christiansen
Medlemmer

Antal indlæg: 22
Bopæl:
Tilmeldt: 18.05.07
Lagt på d. 05/08/2007 22:19
Jeg har nogle problemer angående Else Christensen* 24-1-1839 Datter Af Christen Jensen og Ingeborg Christensensdatter gårdfolk i Skovby, Døbt i Gjellerup. Når jeg kigger i datasen kan jeg ikke få dem til at passe sammen . Er der nogle der også har disse aner hører jeg meget gerne fra jer.
Venlig hilsen Betty Christiansen.
 
Forfatter RE: Christen Jensen og Ingeborg Christensensendatter
feldborg
Super Administrator



Antal indlæg: 3531
Bopæl:
Tilmeldt: 26.06.05
Lagt på d. 06/08/2007 00:37
Nu har jeg vist lige været optaget af andre problemer i et stykke tid (og som om det ikke var nok, så er har jeg også både et arbejde og en kone der gerne vil disponere over min fritid.......).

Men ja, Christen Jensen Bjøstrup, gift med Ingeborg Christensdatter, er ifølge mine oplysninger en søn af Jens Madsen Feldborg. Men jeg kan se, at det er oplysninger jeg har fundet for en del år siden og ikke siden har fået efterkontrolleret.

Så hvis du kunne oplyse hvori problemet / uenigheden består, så ville det være alle tiders. Og tilsvarende naturligvis med oplysninger om efterslægten.


mvh, a.f.
hammerum-herred.dk  
Forfatter RE: Christen Jensen og Ingeborg Christensensendatter
Betty Christiansen
Medlemmer

Antal indlæg: 22
Bopæl:
Tilmeldt: 18.05.07
Lagt på d. 06/08/2007 12:45
Hej Arne, ja nogle gange kan det være svært at nå det hele, men man må jo også have tid til de levende, de døde løber jo ingen steder.
Nej det må være rigtigt med disse aner Christen og Ingeborg får datteren Else Christensen *24-1-1839 som bliver gift med Anders laursen, de får datteren Kirsten Larsen *18-8-1860 som kommer til Langeland. Kan du føle de spor ?
De bedste hilsener fra Betty.
 
Forfatter RE: Christen Jensen og Ingeborg Christensensendatter
feldborg
Super Administrator



Antal indlæg: 3531
Bopæl:
Tilmeldt: 26.06.05
Lagt på d. 06/08/2007 22:52
Det er stadigvæk ikke klart hvilke problemer det er du har, og hvad det er du ikke kan få til at passe sammen. Det var jo altså nemmere at besvare dit spørgsmål, hvis du fortalte hvad problemet er.!

Men kort fortalt er forløbet:

Christen Jensen er født i Ildsgaard i Sunds i 1788, døbt i Sunds kirke 26 dec 1788.

Ingeborg Christensdatter er født i Gjellerup i 1797 og døbt i Gjellerup kirke den 17 apr 1797.

De bliver viet i Herning 25 sep 1819, de tjener da begge på Herningsholm. Senere samme år afgår de fra Herning til Gjellerup, med skudsmål fra præsten i Rind.

De bor først i Bjødstrup, senere i Skovby og får (mindst) 9 børn døbt dér:
Jens Christensen 18 Jun 1820
Abelone Marie 15 Nov 1822
Christen 04 Apr 1825
Anne Johanna 25 Apr 1830
Anne Johanne 04 Apr 1831
Frederich 29 Dec 1833
Else 22 Mar 1835
Frederik 20 Nov 1836
Else 17 Feb 1839

Else er født 21 jan 1839 og døbt i Gjellerup kirke 17 feb 1839. Hun er vaccineret af Vedel 10 jun 1847 og konfirmeret i Sunds (men noteret i Gjellerup kirkebog) 03 apr 1853. Hun afgår 31 okt 1854 til Ikast, hvor hun bliver viet 06 nov 1857 til Anders Lauridsen.

De bosætter sig i et husmandssted i Bjerregaard området i Gjellerup og får (mindst) 5 børn:
Christen 01 Apr 1858
Kirsten 07 Okt 1860
Laustsine 17 Maj 1863
Jens 22 Jul 1866
Ingvor 03 Maj 1869


mvh, a.f.

Redigeret af feldborg d. 06/08/2007 22:54
hammerum-herred.dk  
Forfatter RE: Christen Jensen og Ingeborg Christensdatter
Niels Ask
Medlemmer

Antal indlæg: 37
Bopæl:
Tilmeldt: 10.08.05
Lagt på d. 07/08/2007 23:33
Hej Arne!
I dit svar til Betty Christensen skriver du at Christen Jensen er født og døbt 1788.
Hvis du ser efter i kirkebogen vil du se at han er døbt 2. juledag og at der umiddelbart ovenover står "Døbte udi Kirke Aaret 1788", altså i dette tilfælde i kalenderåret 1787.
Vi ved begge to at kirkeåret ikke er lig med kalenderåret idet kirkeåret jo starter med 1. søndag i advend.
Så, Christen Jensen er født i kalenderåret 1787 og døbt 26 december 1787.
M v h
Niels
 
Forfatter RE: Christen Jensen og Ingeborg Christensensendatter
feldborg
Super Administrator



Antal indlæg: 3531
Bopæl:
Tilmeldt: 26.06.05
Lagt på d. 08/08/2007 00:32
Niels Ask skrev:
Så, Christen Jensen er født i kalenderåret 1787 og døbt 26 december 1787.

Jamen, det har du da fuldstændig ret i.


mvh, a.f.
hammerum-herred.dk  
Forfatter RE: Christen Jensen og Ingeborg Christensensendatter
Betty Christiansen
Medlemmer

Antal indlæg: 22
Bopæl:
Tilmeldt: 18.05.07
Lagt på d. 10/08/2007 22:33
Hej Arne, så er jeg tilbage igen . Har lige været på Langeland med børnebørnene, det har været flot vejr så vi har nydt det.
Har glædet mig til at komme hjem og tjekke de forskellige data. Det er mig der har fået skrevet forkert årstal ved Christen Jensen og Ingeborg Christiansdatter. Så der ingen problemer, det er mig der har klokket i det,og var i tvivl om jeg var på rette spor,og du har ikke hørt fra mig nogle dage fordi vi har været i sommerhus. Det glæder mig så at din slægt og min mands falder sammen, så jeg på den måde får flere oplysninger end jeg kunne finde ud af. Jeg er ikke så garvet i gotisk skrift endnu.
Også tak til Niels Ask for dit svar, dejligt at få hjælp fra området. Kan i have det godt,jeg må hen og pakke ud.
De bedste hilsener fra Betty.
 
Forfatter RE: Christen Jensen og Ingeborg Christensensendatter
Betty Christiansen
Medlemmer

Antal indlæg: 22
Bopæl:
Tilmeldt: 18.05.07
Lagt på d. 11/08/2007 16:04
Hej igen Arne. Jeg sender dig lige de oplysninger jeg har, om efterslægten i din private post. Jeg er enormt glad for alle de oplysninger du har lagt ud om dine aner, nu skal jeg så finde ud af hvordan jeg får de oplysninger ind i mit arbejde med min mands slægt. Jeg arbejder med Win-Family, men det må jo kunne kodes sammen, eller sendes på en fil eller CD ?Hvordan gør man det ?. Jeg er ikke så skrap til det med computer endnu, men jeg har da fundet frem til Hammerum-herred siden og til dig, så det er guld væd for mig. Håber også at høre fra nogle som kender til de andre aner jeg efterlyser.
De bedste hilsener fra Betty.
 
Forfatter RE: Christen Jensen og Ingeborg Christensensendatter
feldborg
Super Administrator



Antal indlæg: 3531
Bopæl:
Tilmeldt: 26.06.05
Lagt på d. 13/08/2007 23:05
Tak for oplysningeen.

Ja så. Så din mand er en efterkommer af ham fattigårdsbestyreren i Snejbjerg der rejste til Langeland. Interessant.

Jeg var ikke klar over, at hans kone var af Ildsgaard slægten.


mvh, a.f.
hammerum-herred.dk  
Forfatter RE: Christen Jensen og Ingeborg Christensensendatter
Betty Christiansen
Medlemmer

Antal indlæg: 22
Bopæl:
Tilmeldt: 18.05.07
Lagt på d. 14/08/2007 01:47
Det er da godt jeg også kan bidrage med oplysninger. Jeg har fået lidt hjælp til at undersøge om der lå noget materiale fra hans tid som fattiggårdsbestyrer. Det gør der tilsyneladende ikke, men man må dog regne med han har ført noget regnskab.
Er jo også heldig at han kommer af Hesselbjerg slægten, så der har jeg også fået gode oplysninger.
Hvordan med alle de gode oplysninger der ligger på din anetavle Arne ? Der ligger jo mange gode noter som også har min interesse. Hvordan gør jeg bedst ?
De bedste hilsener fra Betty
 
Forfatter RE: Christen Jensen og Ingeborg Christensensendatter
Betty Christiansen
Medlemmer

Antal indlæg: 22
Bopæl:
Tilmeldt: 18.05.07
Lagt på d. 14/08/2007 01:47
Det er da godt jeg også kan bidrage med oplysninger. Jeg har fået lidt hjælp til at undersøge om der lå noget materiale fra hans tid som fattiggårdsbestyrer. Det gør der tilsyneladende ikke, men man må dog regne med han har ført noget regnskab.
Er jo også heldig at han kommer af Hesselbjerg slægten, så der har jeg også fået gode oplysninger.
Hvordan med alle de gode oplysninger der ligger på din anetavle Arne ? Der ligger jo mange gode noter som også har min interesse. Hvordan gør jeg bedst ?
De bedste hilsener fra Betty
 
Forfatter RE: Christen Jensen og Ingeborg Christensensendatter
feldborg
Super Administrator



Antal indlæg: 3531
Bopæl:
Tilmeldt: 26.06.05
Lagt på d. 19/08/2007 23:12
Betty Christiansen skrev:
Det er da godt jeg også kan bidrage med oplysninger. Jeg har fået lidt hjælp til at undersøge om der lå noget materiale fra hans tid som fattiggårdsbestyrer. Det gør der tilsyneladende ikke, men man må dog regne med han har ført noget regnskab.

Det har jo tidligere været fremme i debatten, at han skulle have taget både kasse og kassebog med da han flyttede til Lolland. Det har jeg dog ikke kunne finde nogen sikre holdepunkter for. På den anden side er det jo en kendsgerning, at der ikke findes bevarede regnskaber for den tid han var bestyrer.

Er der i din mands slægt nogen overleverede historier om, hvorfor han valgte at flytte til Lolland.?


mvh, a.f.
hammerum-herred.dk  
Forfatter RE: Christen Jensen og Ingeborg Christensensendatter
Betty Christiansen
Medlemmer

Antal indlæg: 22
Bopæl:
Tilmeldt: 18.05.07
Lagt på d. 20/08/2007 02:32
Hej Arne, nej der er ingen historier om hvorfor Fattiggårdsbestyren Christen Nielsen Petersen fra Snejbjerg tog til Langeland. (Ikke Lolland) Leif Sepstrup har på et tidspunkt forsøgt at finde ud af noget for mig men uden held.
Men Chr. Nielsen Petersen var gift med Kirsten Larsen*18-8-1860 i Gjellerup, og hendes forældre Anders Lauresen og Else Christensen har jo boet nogle år på Langeland før de kommer .
Hvordan får jeg forresten hentet de gode oplysninger som du har om slægten, over til min Win -Family . du har jo mange interessante noter om de fælles aner ??
De bedste hilsener fra Betty.
 
Forfatter RE: Christen Jensen og Ingeborg Christensensendatter
feldborg
Super Administrator



Antal indlæg: 3531
Bopæl:
Tilmeldt: 26.06.05
Lagt på d. 05/09/2007 07:03
Betty Christiansen skrev:
Men Chr. Nielsen Petersen var gift med Kirsten Larsen*18-8-1860 i Gjellerup,

Jeg sad lige i en anden sammenhæng og rodede lidt med Chr. Nielsen Pedersens forslægt. Hans mor er jo ugifte Ester Pedersdatter. Og det viser sig, at Esters far er Peder Christensen Hesselbjerg i Gullestrup ved Herning.

Ham finder du som nr. 3 (og Ester som nr 3-ii) i Svend Aage Nielsens fil (se pkt. 11):
http://hammerum-herred.dk/viewpage.php?page_id=27

Om Peder Christensen Hesselbjergs søster Sidsel Sjællænder kan du læse her:
http://hammerum-herred.dk/readarticle.php?article_id=20

Rettelse: Sidsel Sjællænder må være Peder Christensen Hesselbjergs søsterdatter.


mvh, a.f.

Redigeret af feldborg d. 05/09/2007 19:57
hammerum-herred.dk  
Forfatter RE: Christen Jensen og Ingeborg Christensensendatter
Betty Christiansen
Medlemmer

Antal indlæg: 22
Bopæl:
Tilmeldt: 18.05.07
Lagt på d. 10/09/2007 16:10
Hej Arne. Det er bare rigtig, jeg er så heldig at der er så meget spændende i den gren. Jeg har også været i kontakt med Svend Aage Nielsen, og fået mange gode oplysninger af ham. At slægten også falder sammen med din er jo super, Vi kunne godt tænke os at køre en tur rundt i egnen hvor slægten har levet . Det kunne oså være spændende at se Ildsgaard, har du, eller andre adr. på den gård.? Det var jo den gård som Jens Madsen Feldborg havde . Du har også skrevet at han havde Skophus og Østergård, er der noget tilbage efter de gårde ?
De bedste hilsener fra Betty.
 
Forfatter RE: Christen Jensen og Ingeborg Christensensendatter
feldborg
Super Administrator



Antal indlæg: 3531
Bopæl:
Tilmeldt: 26.06.05
Lagt på d. 11/09/2007 00:29
Ildsgaard og Skophus er stadigvæk et par af de største gårde på den egn.

Du finder dem let på kortet. Ildsgaard er, såvidt jeg ved, stadig i en gren af slægtens (dvs. Hagelskjærgrenens) eje.

Munklinde, hvor han boede i en periode, og Østergaard i Linaa, hvor han levede som aftægtsmand, ved jeg egentlig ikke så meget om.


mvh, a.f.
hammerum-herred.dk  
Forfatter RE: Christen Jensen og Ingeborg Christensensendatter
Betty Christiansen
Medlemmer

Antal indlæg: 22
Bopæl:
Tilmeldt: 18.05.07
Lagt på d. 11/09/2007 12:40
Tak for oplysningen Arne, så må vi en tur forbi. Hilsen Betty.
 
Forfatter RE: Christen Jensen og Ingeborg Christensdatter
Niels Ask
Medlemmer

Antal indlæg: 37
Bopæl:
Tilmeldt: 10.08.05
Lagt på d. 12/09/2007 12:06
Jeg kan supplere med at gården "Østergård" eller "Gammel Østergård" som den egentlig hedder er beliggende Linåvej 35, Linå, 7451 Sunds i Herning Kommune.
Jens Madsens søn, Laurits, overtog 13 oktober 1821 Østergård tillige med en fjerdepart af nabogården Kildsgård. Jens Madsen og hustru får fra dette år aftægt i gården.
Herefter går gården i arv fra far til søn indtil 1965 hvor Laurids Jensen overtager. Han er så vidt jeg ved sidste mand af slægten på gården.
Iøvrigt kan jeg oplyse at den nuværende ejer af Ildsgård nedstammer i lige linie fra Jens Madsen.
Jeg skylder måske at oplyse at jeg nedstammer fra Jens Madsens ældste søn Mads Jensen.

Mvh

Niels Ask
 
Forfatter RE: Christen Jensen og Ingeborg Christensensendatter
Betty Christiansen
Medlemmer

Antal indlæg: 22
Bopæl:
Tilmeldt: 18.05.07
Lagt på d. 12/09/2007 23:23
Hej Niels Ask. Ja men dog, hvor heldig kan man være, at min mand har så mange garvede slægtsforskere i slægten . Min mand nedstammer fra Jens Madsens søn Christen Jensen. Da jeg startede på slægtsforskning troede jeg ikke rigtig, at jeg kunne finde så meget af den jyske slægt på min mands side, så jeg er overvældet over hvor meget det har givet, at komme ind på Hammerum -herred . Jeg er heller ikke den store ørn til computer endnu så jeg lidt problemer med at få alle de gode oplysninger som ligger om slægten over på min computer. Kan jeg bede dig om at sende noget på en fil eller hvordan gør man ? Tusinde tak for dine oplysninger. De bedste hilsener fra Betty
 
Forfatter RE: Christen Jensen og Ingeborg Christensensendatter
Betty Christiansen
Medlemmer

Antal indlæg: 22
Bopæl:
Tilmeldt: 18.05.07
Lagt på d. 12/09/2007 23:51
Der ligger jo efterslægts tavle efter Christen Hesselbjerg fra Svend Aage Nielsen, det matriale har jeg jo meget glæde af. Men er der ikke også en efterslægts tavle for Jens Madsen Feldborg ? Hilsen Betty.
 
Side 1 af 2 1 2 >
Copyright © 2004 by a.f.
webmaster@dis-danmark.dk