hammerum-herred.dk
Navigation
Gæster
Forside
Kirkebøger
Batch-Numre
Andre nævnelser
Skifter
Tingbøger
Fast ejendom
Lægdsruller
Familiestof
FS / AO / Wiberg
Kommunalstof
Andre kopier
Slægtstavler
Borris Seminarium
Andre afskrifter
Skat
Artikler
Fotoalbum
Gravsten
Links
Bøger
Søg
Søg i debatforum
Slægtsbøger
Forumindlæg
Se indlæg
hammerum-herred.dk | Forum | Sommerspøg
Forfatter Julebryderier 2015_5
feldborg
Super Administrator



Antal indlæg: 3531
Bopæl:
Tilmeldt: 26.06.05
Lagt på d. 10/01/2016 00:58
Hej allesammen.

Jeg stødte lige på et sjovt lille problem, som jeg synes fortjener en ekstrarunde i julespøgen.

Det er en kendt sag, at spil på sekseren er klassificeret som hasard og hamrende ulovligt. Egentlig lidt uretfærdigt, for der findes næppe noget spil i hele verden, hvor der bliver betalt så stor en del af omsætningen tilbage til spillerne som netop i spil på sekseren.

Det er på den anden side også en kendt sag, at der i brunkulslejerne og senere på spillebuler rundt omkring blev omsat (og tabt) formuer på sekserspil. Som nævnt ikke fordi odds var dårlige, men fordi det går så lynede hurtigt, og hvis du bare i nogle få minutter sidder i uheld er du blanket af, og har ingen mulighed for at komme med i spillet igen.

Det er også en kendt sag, at i det lange løb har bankøren en marginal fordel og en tilsvarende fortjeneste. Men også at denne marginal er så lille, at hvis det i en periode er bankøren der sidder i uheld, og han ikke har taget noget med hjemmefra til at stå imod med, så kan han faktisk godt gå fallit, og vil ikke være i stand til at udbetale spilleren deres gevinst. Og så bliver han meget upopulær - for nu at sige det mildt(!).

Men nu til sagen. Hvad er odds egentlig.?

Reglerne er få og let forståelige:
Man gør sine indsatser på tilfældige numre. Bankøren ryster bægeret og kaster terningerne. Viser den ene af dem spillerens nummer, får den heldige indsatsen tilbage plus det dobbelte beløb. Kommer begge terninger ud med nummeret er nettofortjenesten det firedobbelte af indsatsen.

PS. Jeg forventer i selv regner det ud og ikke bare slår det op et sted.


mvh, a.f.

feldborg tilknyttede følgende billede:

hammerum-herred.dk  
Forfatter RE: Julebryderier 2015_5
Peter Henningsen
Medlemmer

Antal indlæg: 61
Bopæl:
Tilmeldt: 15.04.12
Lagt på d. 10/01/2016 14:22
2/3

1 * 4 + 5 * 2 + 5 * 2


PH
 
Forfatter RE: Julebryderier 2015_5
Peter Henningsen
Medlemmer

Antal indlæg: 61
Bopæl:
Tilmeldt: 15.04.12
Lagt på d. 10/01/2016 19:14
35/36 hvis man regner med betalingerne


PH
 
Forfatter RE: Julebryderier 2015_5
gvl
Medlemmer

Antal indlæg: 6
Bopæl:
Tilmeldt: 14.01.12
Lagt på d. 11/01/2016 13:24
Gåden er ikke nem, fordi man nemt kommer til at kigge forkert på problemet, - men mit svar er:

To terninger kan kastes på 36 forskellige måder. I 30 tilfælde vil øjnene være forskellige, og derfor i 6 tilfælde vil øjnene være ens.
Såfremt man forestiller sig, at 6 mennesker hele tiden deltager i spillet, og at de seks spillere altid spiller forskelligt - altså hver især holder på forskellig øjetal, da vil bankens indtægter i de 36 spil, hvor der altid vil blive en vinder i spillet være: 100 kroner x 6(spillere) x 36(spil) = 21 600 kroner.

Vinderen i de 30 spil vil få udbetalt 300 kroner, hvilket i alt er 9 000 kroner.
Vinderen i de 6 spil med dobbeltøjne vil modtage 5oo kroner pr. spil eller i alt 3000 kroner.
Det vil sige, at bankens samlede udbetaling i en runde, hvor samtlige kombinationsmuligheder er tilstede, vil være 12 000 kroner.

Ods må derfor være 12000/21600 = 5/9, hvilket er mit bud.

mvh/Gunnar



 
Forfatter RE: Julebryderier 2015_5
feldborg
Super Administrator



Antal indlæg: 3531
Bopæl:
Tilmeldt: 26.06.05
Lagt på d. 14/01/2016 01:06
Hvis vi nu ser bort fra den nedenfor viste mulighed, og holder os til det faktiske, er der så flere bud på et resultat.?


mvh, a.f.

feldborg tilknyttede følgende billede:

hammerum-herred.dk  
Forfatter RE: Julebryderier 2015_5
feldborg
Super Administrator



Antal indlæg: 3531
Bopæl:
Tilmeldt: 26.06.05
Lagt på d. 17/01/2016 00:53
Peter har ret.

For hver 360 kroner der passerer hen over spillebordet går de 350 tilbage til spillerne.


mvh, a.f.
hammerum-herred.dk  
Forfatter RE: Julebryderier 2015_5
gvl
Medlemmer

Antal indlæg: 6
Bopæl:
Tilmeldt: 14.01.12
Lagt på d. 17/01/2016 15:58
Altså, der svarede jeg bare forkert!

jeg har nu siddet i lang tid og undret mig over, at det rigtige svar er 35/36-dele, og jeg kunne bare ikke gennemskue sandheden, selvom den er forklaret af både Peter og Feldborg.

Endelig kom jeg i tanke om Google, og på google ligger der altså megen visdom.

Jeg fandt: http://www.pokernet.dk/forum/sekserspil-sandsynlighed-s.html ,og der er det rigtige ræsonnement fortalt på en god måde.

For alle dem der har fulgt med uden helt at forstå, hvorfor odds er 35/36, kan jeg anbefale linket.

mvh/Gunnar
 
Copyright © 2004 by a.f.
webmaster@dis-danmark.dk