hammerum-herred.dk
Navigation
Gæster
Forside
Kirkebøger
Batch-Numre
Andre nævnelser
Skifter
Tingbøger
Fast ejendom
Lægdsruller
Familiestof
FS / AO / Wiberg
Kommunalstof
Andre kopier
Slægtstavler
Borris Seminarium
Andre afskrifter
Skat
Artikler
Fotoalbum
Gravsten
Links
Bøger
Søg
Søg i debatforum
Slægtsbøger
Forumindlæg
Se indlæg
hammerum-herred.dk | Forum | Sommerspøg
Forfatter Flere skøre ting i sommervarmen
feldborg
Super Administrator



Antal indlæg: 3531
Bopæl:
Tilmeldt: 26.06.05
Lagt på d. 30/07/2006 01:57
Mens vi afventer svar på det første spørgsmål, så kan vi måske lige snuppe en anden typisk klasikker. Iflg. sikre forlydender er denne gåde så gammel, at den allerede gik på krykker i Esbjerg omkring det forrige århundredskifte.

Historien foregår et sted i Jylland for en hel del år siden.

Tre mand kommer ind på en kro og bestiller 3 x middag med bøf. De tre gentlemen får efter en passende ventetid deres middag serveret, og betaler den med hver 10 kroner (det er som sagt en del år siden).

De tre herrer er dog, for nu at sige det på en pæn måde, ret så utilfredse med den bøf de har fået. De kalder på tjeneren, skælder ham al hæder og ære fra og forlanger at få nogle af deres penge tilbage.

Tjeneren forelægger problemet for køkkenchefen. Denne erkender at bøfferne måske nok havde været bedre anvendt som sålelæder og giver tjeneren 5 kroner som han kan give gæsterne som kompensation.

Men nu er vores tjener jo ikke direkte dum. Han ser straks, at det er et problem at dele fem kroner på tre mand. Han tager derfor en hurtig beslutning og stikker 2 kroner i sin egen lomme, og giver gæsterne een krone hver. Hvorefter alle er glade og tilfredse.!

Men, men, men.. Gæsterne har nu hver betalt 9 kroner, dvs. ialt 27 kroner. Og tjeneren har 2 kroner i sin egen lomme - det giver ialt 29 kroner.!

Hvor er den sidste krone.????


mvh, a.f.
hammerum-herred.dk  
Forfatter RE: Flere skøre ting i sommervarmen
Conni Pedersen
Medlemmer

Antal indlæg: 30
Bopæl:
Tilmeldt: 27.02.06
Lagt på d. 30/07/2006 16:32
.....og køkkenchefen har mistet 5 kr. Dem skal man jo huske at have med i regnskabet.
Gæsterne har spyttet 30 kr i køkkenchefens kasse. Der er nu kun 25 kr og ikke 30.
og tjeneren har 2 kr. i lommen - det passer med de 27 kr - der vel burde være i køkkenchefens kasse???? Eller er varmen steget mig helt til hovedet??

Conni
 
Forfatter RE: Flere skøre ting i sommervarmen
feldborg
Super Administrator



Antal indlæg: 3531
Bopæl:
Tilmeldt: 26.06.05
Lagt på d. 03/08/2006 01:30
Tja. Vi kan jo også vende den på den her måde:

Oprindeligt var der 30 kr. Køkkenchefen har nu de 25 kr. og de tre gæster har hver fået een krone tilbage, men tjeneren har kun taget to kroner - det giver ialt 26 kr.

Det hænger ikke sammen. :-))


mvh, a.f.
hammerum-herred.dk  
Forfatter RE: Flere skøre ting i sommervarmen
Conni Pedersen
Medlemmer

Antal indlæg: 30
Bopæl:
Tilmeldt: 27.02.06
Lagt på d. 03/08/2006 04:20
Nej Arne!!!
Det var vist godt du gik i seng nu. Du er da vist blevet rundtosset af at vende sagen. Ha ha......
Jeg har været vågen så længe, at jeg godt kan lægge 2 og 3 sammen og få 5 - og få regnestykket til at gå op. Nu forvirrer du vist mere end du hjælper, men det var måske også meningen? :-)(
 
Forfatter RE: Flere skøre ting i sommervarmen
feldborg
Super Administrator



Antal indlæg: 3531
Bopæl:
Tilmeldt: 26.06.05
Lagt på d. 04/08/2006 01:05
Jeg tror du misforstår mig, eller jeg har ikke udtrykt mig tydeligt nok.

Køkkenchefen har kun 25 kr. det er vi enige om.?

Men de tre gæster har hver betalt 9 kroner = 28 kroner, og tjeneren har kun snuppet de 2 kroner. Så er vi nede på 26 kroner - der mangler altså stadigvæk een.!

Eller.????


mvh, a.f.
hammerum-herred.dk  
Forfatter RE: Flere skøre ting i sommervarmen
Erna
Medlemmer

Antal indlæg: 276
Bopæl:
Tilmeldt: 08.08.05
Lagt på d. 04/08/2006 18:04
Hej Arne!

Nu er det vist dig der vrøvler for 3 gange 9 har altid været 27 og så mangler der ikke noget.

M.v.h.

Erna
 
Forfatter RE: Flere skøre ting i sommervarmen
Conni Pedersen
Medlemmer

Antal indlæg: 30
Bopæl:
Tilmeldt: 27.02.06
Lagt på d. 05/08/2006 03:05
ja Arne.

Hvis det er dig, der har taget den sidste krone uden at sige noget, kan du godt ryste op med den.
 
Forfatter RE: Flere skøre ting i sommervarmen
feldborg
Super Administrator



Antal indlæg: 3531
Bopæl:
Tilmeldt: 26.06.05
Lagt på d. 06/08/2006 01:43
Faktisk har Conni ret allerede i første hug. Både de 30 kroner og de fem kroner er helt og aldeles uinteressante.

Regnestykket er, i al sin enkelthed: Køkkenchefen har 25 kroner og tjeneren har 2 kroner, og det er lige præcist de 3x7 kroner som gæsterne har betalt.


mvh, a.f.
hammerum-herred.dk  
Copyright © 2004 by a.f.
webmaster@dis-danmark.dk