hammerum-herred.dk
Navigation
Gæster
Forside
Kirkebøger
Batch-Numre
Andre nævnelser
Skifter
Tingbøger
Fast ejendom
Lægdsruller
Familiestof
FS / AO / Wiberg
Kommunalstof
Andre kopier
Slægtstavler
Borris Seminarium
Andre afskrifter
Skat
Artikler
Fotoalbum
Gravsten
Links
Bøger
Søg
Søg i debatforum
Slægtsbøger
Forumindlæg
Se indlæg
hammerum-herred.dk | Forum | Web-stedet hammerum-herred.dk
Forfatter Dalagergaard i Borris
Herdis Kjølhede
Medlemmer

Antal indlæg: 12
Bopæl:
Tilmeldt: 25.09.07
Lagt på d. 26/10/2008 00:30
Jens (Madsen) Rahbek * 24.Juni 1763, død på sin 70års fødselsdag 24.juni 1833
Exam. jur. 30. Okt. 1786. Derefter rejst til Norge

Bliver gift i Langestrand kirke i Larvik d. 25. Apr. 1789 med "Dydædle og Dydzirede Jomfrue: Ragne Hansdatter (Blodt)
forlovere er: Velædle Hr Brede Muller og Velædle Hr Niels Chr. Bisgaard

Hun er datter af: Hans Erichsen (Grøn) og Giertrud Olsdatter.
Ved moderens skifte d. 25. Febr. 1794, var boende Torstrand, Larvik oplyses at arvingerne er:
en datter: Ragne Hansdatter (ingen alder) bosat i Jylland
en datter: Marte - 23 år, hos kjøpmand Linaae
en datter: Inger - 15 år hos Magnus Bugge i Larvik
Svigersøn: Jens Rahbek i Jylland
en søn: Ingebret Hansen 19 år fraværende, på Søe Rejse
en søn: Erich - 29 år
en søn: Hans - 12 år
Den afdødes ægtefælle var Afdøde Hans Erichsen

I skiftet efter Jens Rahbek ansees at boet er fallit og som meldt intet at arve.

Det lyder mærkeligt ??
eftersom svigersøn og sønner efter Ragnes død, er blevet Propritærer.

Desuden står der i skiftet at der er skrevet aftægtskontrakt mellem Jens og sønne Mads, dateret 10. Nov. 1819, tinglæst d. 16. nov. s A, med påtegning tinglæst
20. Juli 1824 ( Ragne døde 10. Okt. 1819 )

Jeg har ledt på L/A V efter aftægtskontrakt og skifte efter Ragne, men intet fundet i Skifteprotokoller
Jens betegnes som Sognefoged og Brandfoged, ca. indtil Ragne døde, og som jurist havde han vel lidt forstand på værdipapirer.

Alle oplysninger om hvorfor han gik fallit ? Eller andre oplysninger ?
modtages med TAK
Herdis Kjølhede
 
Forfatter RE: Dalagergaard i Borris
Henning Ahler
Medlemmer

Antal indlæg: 197
Bopæl:
Tilmeldt: 15.08.06
Lagt på d. 08/11/2008 17:10
Hej Herdis.
Kender du C. C. Danielsens bog fra 1916 om "Den Rahbekske Slægt fra Dalagergaard". Her står at læse på side 12 bl.a: efter sigende blandt folk i sognet, havde han ikke forstand på landbrug.
Og Chr. Lundsgaard skriver også noget i Borrisbogen 1688 - 1988 om Dalagergaard, vist noget lignende, samt at konen ikke havde forstand på husholdning - men fint var det. Videre i samme bog, at da sønnen overtog gården, gik det igen fremad.
Så Dalagers værdier har altså åbenbart kun kunnet dække aftægtskontrakten, men den skulle sikkert også være fornem.
Børnene har så heldigvis taget ved lære - og gjort det ganske godt.
Kan det tænkes at juristen har fiflet med værdierne til fordel for børnene - ja, jeg spø´r bare???
mvh. henn
www.ahler.net  
Forfatter RE: Dalagergaard i Borris
Herdis Kjølhede
Medlemmer

Antal indlæg: 12
Bopæl:
Tilmeldt: 25.09.07
Lagt på d. 09/11/2008 16:04
Hej Henning

Jo, jeg har C.C. Danielsens slægtsbog. I familien kaldt "Onkel Danielsen"
(det var før min tid) Han tog rundt til alle Mads Rahbeks efterkommere, hvor han spurgte sig frem. Nogen kunne huske de havde fået fortalt noget, andre noget andet, men al respekt for hans forskning, det har været en stor hjælp for efterkommerne, og han har gjort et stort arbejde, uden betaling.
Alt der var før Mads Rahbek og Constance`s tid, var der vist ingen der vidste meget om, - det kunne da tænkes at Mads også gerne ville "prale" lidt over for svigersønne (Danielsen) om alt det han havde udrettet.
Hans viden om fallit-boet, tror jeg han har fra Mads.
Jeg har mange skøder fra Dalagergaard, men skiftet efter Ragne og aftægts-kontrakten, har jeg ikke fundet, - har du den ?
Danielsen`s beskrivelse om, at Jens ikke havde forstand på landbrug og konen ingen forstand havde på husholdning, er nok mere hans konklusion.
Det havde de jo folk til
Alle der har skrevet om Dalagergaard, har afskrevet fra Danielsens bog, men fordi en ting bliver fortalt tit og ofte, bliver det ikke mere rigtigt
Jeg vil så gerne have beviser på den fortælling.
Mads var kun 21 år, - han havde arvert moderen og svigerfar/mor desuden lånt 2000 Daler i København. Han kunne lige gå ud og købe 35 engparceller, de var vel tiltænkt en flok Får. Jeg synes der er meget som modsiger Jens´s fallit-bo
- jeg har også Jens "mistænkt" for at fifle med boet, han var begyndt at sælge af hans besiddelser, før Ragne døde.
(En "pussig" ting, - at Jens tog til Lauervig, det var jo der Ahlerne boede )

Tak for kommentaren, jeg håber der kommer flere som kan modsige min teori, eller understøtte den.

mvh. Herdis

Redigeret af Herdis Kjølhede d. 09/11/2008 16:12
 
Forfatter RE: Dalagergaard i Borris
Henning Ahler
Medlemmer

Antal indlæg: 197
Bopæl:
Tilmeldt: 15.08.06
Lagt på d. 09/11/2008 20:09
Hej igen.
Jeg er ret imponeret over din viden om din gren af slægten. Og det er bare så godt, at du får samlet papirerne fra Dalager og fra seminariet.
Jeg kan desværre ikke hjælpe med kontrakten. Min samling og viden er ret begrænset, og derfor er jeg da også helt uforståenden over din sidste pussige bemærkning, om Jens der tog til Lauervig???
Nåh Larvik - men hvor kommer Ahlerne så ind?
PS hvorfor skriver du her, så er der alt for få, der opdager det?
mvh. henn

Redigeret af Henning Ahler d. 10/11/2008 15:18
www.ahler.net  
Copyright © 2004 by a.f.
webmaster@dis-danmark.dk