hammerum-herred.dk
Navigation
Gæster
Forside
Kirkebøger
Batch-Numre
Andre nævnelser
Skifter
Tingbøger
Fast ejendom
Lægdsruller
Familiestof
FS / AO / Wiberg
Kommunalstof
Andre kopier
Slægtstavler
Borris Seminarium
Andre afskrifter
Skat
Artikler
Fotoalbum
Gravsten
Links
Bøger
Søg
Søg i debatforum
Slægtsbøger
Forumindlæg
Se indlæg
hammerum-herred.dk | Forum | Web-stedet hammerum-herred.dk
Forfatter Lokalarkivet i Herning
feldborg
Super Administrator



Antal indlæg: 3531
Bopæl:
Tilmeldt: 26.06.05
Lagt på d. 27/04/2007 00:14
Som det vil være mange bekendt har der i et par måneder cirkuleret rygter om at lokalarkivet i Herning skulle flyttes til en anden del af bibliotekets bygning.

Pga. total mangel på information fra bibliotekets ledelse har disse rygter medført en betydelig grad af uro blandt arkivets brugere. Det har så igen medført, at såvel enkeltpersoner som foreninger har indsendt skriftlige protester til enten bibliotekets ledelse eller til kulturudvalget i Herning kommune.

For mit eget vedkommende har jeg indsendt en redegørelse på 2 A4 sider til kulturudvalget med en ret klar tilkendegivelse af mine synspunkter og holdninger til den her sag.

Alle disse ting tilsammen har bevirket, at bibliotekschefen havde valgt (følt sig presset til?) at indkalde til et møde dags dato på biblioteket og med lokalarkivets forhold som eneste emne.

På mødet blev der først givet en efter min mening både rimelig og saglig begrundelse for hvorfor arkivet måtte flyttes. Jeg tror de fleste kunne indse det rimelige i, at ekspedition af bøger til fjernudlån blev flyttet sammen med den almindelig ekspedition.

Men dermed hørte enigheden, og forståelsen for bibliotekets fremgangsmåde i situationen, så også op.

Det vil føre for vidt her, at referere alle de synspunkter og meningsudvekslinger der herefter fulgte. Men jeg tror det ligger fast, at bibliotekschefen blev meget overrasket over at møde ca. 30 brugere, der i den grad havde arkivets fremtid på sinde, og som i den grad var i stand til at argumentere sagligt for deres synspunkter.

Jeg tror også det ligger fast, at bibliotekschefen i løbet af aftenen blev bekendt med ting omkring arkivet og dets brug som han ikke tidligere havde været opmærksom på.

Omvendt må vi andre også erkende, at vi som almindelige deltagere blev orientret om ting vi måske ikke hidtil havde være klar over, eller ihvertfald ikke havde tænkt på.

Men det korte af det lange er, at bibliotekschefen flere gange nægtede at svare helt præcist på hvilke, og hvor store, lokaler arkivet fremover kunne råde over, simpelthen med den begrundelse at der endnu ikke var truffet en beslutning om det. Og det er vel sådan set også fair nok.?

På den anden side ligger det også helt fast, at han flere gange lovede, at der ikke ville ske en forringelse af arkivets funktionalitet. Dette blev gentaget flere gange og i forskellige sammenhænge. Det gennemgåede tema var, at der nok ville ske ændringer, men altså ingen forringelser.

Og dette løfte vil han blive holdt op, lige til sin dødsdag - det er vi ganske mange der vil sørge for

Jeg kunne skrive om dette i timevis, men holder her. Jeg ved dog, at flere af de faste brugere deltog i mødet, og yderligere kommentarer er meget velkomne.


mvh, a.f.
hammerum-herred.dk  
Copyright © 2004 by a.f.
webmaster@dis-danmark.dk