hammerum-herred.dk
Navigation
Gæster
Forside
Kirkebøger
Batch-Numre
Andre nævnelser
Skifter
Tingbøger
Fast ejendom
Lægdsruller
Familiestof
FS / AO / Wiberg
Kommunalstof
Andre kopier
Slægtstavler
Borris Seminarium
Andre afskrifter
Skat
Artikler
Fotoalbum
Gravsten
Links
Bøger
Søg
Søg i debatforum
Slægtsbøger
Forumindlæg
Se indlæg
hammerum-herred.dk | Forum | Efterlysninger
Forfatter Gammelgaard i Skarrild
Oldefars mand
Medlemmer

Antal indlæg: 178
Bopæl:
Tilmeldt: 18.11.08
Lagt på d. 19/06/2009 21:09
I 1817(ca) køber Niels Christensen Rabæk Gammelgaard i Skarrild.
Før 1850 overdrager han gården til svigersønnen Peder Madsen. Denne dør i 1852. Gården sælges (til hvem?) og enken flytter hen til forældrene i aftægtshuset.
I 1857 bliver hun gift igen og flytter til Sdr Felding Nederby. Forældrene sælger aftægtshuset og flytter til Overby Gammelmark,Sdr Felding.
I et skifte i Hammerum herreds skifteprotokol 1860 - 65 side 120, delvis afskrevet i Toxvigslægtens slægtsbog oplyser Christen Mouritsen Toxvig at han da hustruen døde ejede bl.a. Gammelgaard, og at der hviler en aftægt, til en kapitalværdi på 300 Rdl på gården.
Er denne aftægt til Peder Madsens enke, eller til Niels Rabæk og hans kone?
Da Niels og Margrethe dør i 1864 og 1866 oplyser skifteprotokollen "der er intet at arve!), og der oplyses heller intet om deres mange børns opholdssted.
Er der nogen som har oplysninger.
Mvh. Oldefars mand
 
Forfatter RE: Gammelgaard i Skarrild
feldborg
Super Administrator



Antal indlæg: 3531
Bopæl:
Tilmeldt: 26.06.05
Lagt på d. 20/06/2009 17:39
Jeg kender ikke specielt meget til hverken gården eller familien. men lidt har jeg da.

Jeg mener der er 8 børn.

Af disse bliver
Ane Magrethe Nielsdatter, født 1819, gift 13 jun 1841 i Skarrild med Peder Madsen, født 1812 i Rind. De overtager Gammelgård, men har så vidt jeg ved ingen børn.

Niels Nielsen Rahbech, født 1721, gift 2 jun 1843 i Rind med Inger Kirstine Christensdatter, født 1823 i Rind. De bor i Rind og har en del efterkommere dér.

Hans Christian Nielsen, født 1823, havner vist på Sjælland.

Fra "Tinglæste dokumenter":
December, 54
Panteobligation af 16. decbr. 1854 fra Peder Christensen, Gammelgaard i Skarrild sogn, til Ribe Laankasse, for et lån på 800 rd. på hans Gaard Gammelgaard., med 2, prioritet næst-efter aftægt til Niels Christensen, Rahbek. og hustru Margrethe Nielsdatter.

Januar, 1857.
Panteobligation af 26 dec. 1856 fra Peder Christensen Gammelgaard i Skarrild sogn, til (ulæselig titel) J. C. Vesterby i Ribe, for et lån på 2oo rd. på hans gaard Gammelgaard. - Tinglæst 17. januar I857.


mvh, a.f.
hammerum-herred.dk  
Forfatter RE: Gammelgaard i Skarrild
Henning Ahler
Medlemmer

Antal indlæg: 197
Bopæl:
Tilmeldt: 15.08.06
Lagt på d. 21/06/2009 11:30
Hej Egon.
Du søger oplysninger. Er det ikke kun vedrørende aftægt og skifte. Jeg mener du har god styr på efterkommerne, men jeg faldt over at sønnen Niels, f. 1821 ved Ft 1850 bor i "Gammelborg". Den har jeg ikke kunnet finde beliggenhed på. Nok i Mørup. 1855 bor han i "Bosiig". Mon ikke det er samme gård? Begge ligger i Mørup i Rind.
mvh. henn
www.ahler.net  
Forfatter RE: Gammelgaard i Skarrild
feldborg
Super Administrator



Antal indlæg: 3531
Bopæl:
Tilmeldt: 26.06.05
Lagt på d. 21/06/2009 11:57
Henning Ahler skrev:
"Gammelborg". Den har jeg ikke kunnet finde beliggenhed på. Nok i Mørup. 1855 bor han i "Bosiig". Mon ikke det er samme gård? Begge ligger i Mørup i Rind.

Stednavnet i 1850 er givetvis en læsefejl for "Gammel Boesiig" som er stedets rette navn.


mvh, a.f.
hammerum-herred.dk  
Forfatter RE: Gammelgaard i Skarrild
Henning Ahler
Medlemmer

Antal indlæg: 197
Bopæl:
Tilmeldt: 15.08.06
Lagt på d. 21/06/2009 13:53
OK, så er det nok Vesterlindvej 38, evt. 41.
mvh. henn
www.ahler.net  
Forfatter RE: Gammelgaard i Skarrild
feldborg
Super Administrator



Antal indlæg: 3531
Bopæl:
Tilmeldt: 26.06.05
Lagt på d. 21/06/2009 14:22
Det må være 38. Den lå nord for Vesterlindvej op mod åen.

Idag tæt på Vardevej og kaldes nu bare Sig.
http://www.findvej.dk/Vesterlindvej38,7400


mvh, a.f.
hammerum-herred.dk  
Forfatter RE: Gammelgaard i Skarrild
Oldefars mand
Medlemmer

Antal indlæg: 178
Bopæl:
Tilmeldt: 18.11.08
Lagt på d. 21/06/2009 22:23
Tak for svarene. Af Niels Rabæks børns videre skæbne kender jeg den ene af tvillingerne, Just, Han blev skolelærer, sidst i Hornstrup v Vejle. Han fik en trist skæbne, han blev skildt og afskediget på grund af druk.Han haqvde en søn somm blev officer,og et barnebarn, Knud Rahbæk som var cevilingeniør, omtalt i Bricas prtsonalhistoriske leksikon,desværre med en forkert afstamning( der var nemlig 2 der hed Christen Hansen i Rabæk som blev angivet som blev angivet som Knuds farfar, og man havde valgt at angive data for den forkerte!).
Og så var der selvfølgelig den ældste datter, Karen, født i Ø.Bjerre i Sdr Felding.( formentlig hos Niels Rabæks svigerfar Niels Christensen). Hun blev gift i Brande med Søren Pedersen, som året efter Bryllupet købte en gård i Kokborg, Thyregod sogn.
Denne gård overtog Søren og Karens ældste søn, Niels Rabæk Sørensen- En Datter, Margrethe, var 2. gang gift med Martin Nielsen, som drev en smedie i Kokborg.Deres søn er min kones farfar.
Det undrer mig bare at skiftet efter Niels og hans kone i Nederby Gammelmark siger "intet at arve" og ikke næbner noget om de 8 børns opholdssted?
Mvh. Oldefars mand
 
Copyright © 2004 by a.f.
webmaster@dis-danmark.dk