hammerum-herred.dk
Navigation
Gæster
Forside
Kirkebøger
Batch-Numre
Andre nævnelser
Skifter
Tingbøger
Fast ejendom
Lægdsruller
Familiestof
FS / AO / Wiberg
Kommunalstof
Andre kopier
Slægtstavler
Borris Seminarium
Andre afskrifter
Skat
Artikler
Fotoalbum
Gravsten
Links
Bøger
Søg
Søg i debatforum
Slægtsbøger
Forumindlæg
Se indlæg
hammerum-herred.dk | Forum | Efterlysninger
Forfatter Vedr. Natmandsfolks besøg på Sjælland
Niels Okkels Folkjær
Medlemmer

Antal indlæg: 484
Bopæl:
Tilmeldt: 06.10.05
Lagt på d. 12/06/2009 15:13
Hej.

Jeg er støt på Natmandsfolk i Fårevejle kirkebog, som måske kan bruges af andre med tilknytning til dem.
Oplysningerne er alle fundet i : Holbæk amt, Ods herred, Fårevejle kirkebog 1738-1804 på AO med angivelse af opslagssiderne, henholdsvis højre og venstre spalte.

AO 185v :
Død 1757/20. Poul Natmands søn fra Vandborg, som var ankommet til disse natmandsfolk i Vindekilde, æt. 16 år

AO 185v:
Død 1757/25. Den 2. nov. Maren Pouls af Natmandsfolkene, æt. 60 år

AO 188h:
Død 1764/11. Ditto (Feria 2. Pentec.) Michel Natmands enke af Vindekilde, 60 år gl.

AO 190v:
Død 1766/18. Dom. 7.p. Trinit. Johan Povelsen Natmands barn lagt ihjel, gl. 1½ år

AO 191v:
Død 1768/9. Dom 5.p.Trinit. begravet Hans Povelsen Natmands søn, 17 uger.

AO 198v:
Død 1787/8. Begravet 3.s.p. Trinit. Lars Natmand, Vindekilde, gl. 54 år.

De har formentlig opholdt sig i Bjergene ved Vejrhøj, der ligger ind til Vindekilde og Dragsholm slot. Jeg har ikke mødt dem nævnt i Vindekilde by, i forbindelse med indsamling af stof til en bog om Vindekilde.

M.v.h. Niels Okkels, Fårevejle
 
Forfatter RE: Vedr. Natmandsfolks besøg på Sjælland
Lisbeth Bak
Medlemmer

Antal indlæg: 30
Bopæl:
Tilmeldt: 15.07.05
Lagt på d. 15/06/2009 22:08
Hej Niels

Du skriver i overskriften "besøg på Sjælland". Hvoraf udleder du, at de kun skulle have været på besøg?

Natmænd var datidens "renovationsarbejdere" og bødlens hjælpere. De kunne da sagtens være fastboende.

Venlig hilsen Lisbeth
http://www.lisbeth-bak.dk/Index.htm  
Forfatter RE: Vedr. Natmandsfolks besøg på Sjælland
Niels Okkels Folkjær
Medlemmer

Antal indlæg: 484
Bopæl:
Tilmeldt: 06.10.05
Lagt på d. 16/06/2009 08:33
Hej Lisbeth.
"Besøg" kan jo være af kortere eller længere tid, men jeg påpeger kun, at disse folk fra Vandborg i Vestjylland er taget til Nordvestsjælland. Hvis man har dem blandt sine aner, så er det nok ikke det første sted, man vil lede efter dem.

Iøvrigt har jeg senere set, at Lars Natmand blev skrevet som "ved Dragsholm" ved hans børns dåb, og at det var folk fra Dragsholm, der var faddere.

M.v.h. Niels Okkels
 
Copyright © 2004 by a.f.
webmaster@dis-danmark.dk