hammerum-herred.dk
Navigation
Gæster
Forside
Kirkebøger
Batch-Numre
Andre nævnelser
Skifter
Tingbøger
Fast ejendom
Lægdsruller
Familiestof
FS / AO / Wiberg
Kommunalstof
Andre kopier
Slægtstavler
Borris Seminarium
Andre afskrifter
Skat
Artikler
Fotoalbum
Gravsten
Links
Bøger
Søg
Søg i debatforum
Slægtsbøger
Forumindlæg
Se indlæg
hammerum-herred.dk | Forum | Efterlysninger
Forfatter Sdr Vosborg
Oldefars mand
Medlemmer

Antal indlæg: 178
Bopæl:
Tilmeldt: 18.11.08
Lagt på d. 09/06/2009 23:00
Iflg Trap skødedes SVosborg 1718 til Peder Lassen.(jordebog fra skøde og panteprotokol haves).
!738 udlagdes gården som arv til sønnen Math. Lassen som igen solgte i 1747 tilk Frants Linde.
Jeg kan ikke finde den sidste transaktion i Register tilk Viborg Landstings register til sk&p film nr M 29863. under Sdr Vosborg. Hvad gør jeg forkert?
Og hvor finder jeg arveudlæget i 1738?
Specielt er jeg her intereseret i om der findes en jordebog i forbindelse hermed,de nævner fæsterne på Damgaard i Ulfborg (der var to,som formentlig ikke var i familie
HJÆLP !
Mvh Oldefars Mand
 
Forfatter RE: Sdr Vosborg
feldborg
Super Administrator



Antal indlæg: 3531
Bopæl:
Tilmeldt: 26.06.05
Lagt på d. 10/06/2009 00:17
I Nygårds seddelregister over "Jyske Hovedgårde" er anført Landstingets S&P nr. 42 side 215 som kilde til handlen 14 april 1747.


mvh, a.f.
hammerum-herred.dk  
Forfatter RE: Sdr Vosborg
Oldefars mand
Medlemmer

Antal indlæg: 178
Bopæl:
Tilmeldt: 18.11.08
Lagt på d. 10/06/2009 21:40
Tak for hurtigt svar, så skal jeg bare på rigsarkivet for at finde filmnr så jeg kan hjemlåne den.
Hvad med arveudlæget 1738?
Mvh Oldefars mand
 
Forfatter RE: Sdr Vosborg
feldborg
Super Administrator



Antal indlæg: 3531
Bopæl:
Tilmeldt: 26.06.05
Lagt på d. 10/06/2009 23:55
Oldefars mand skrev:
Hvad med arveudlæget 1738?

Jeg må blive dig svar skyldig. Overdragelsen er jo omtalt mange steder, nogen steder dog opgivet til 1739, men en præcis kilde kender jeg ikke. Men det må vel være i forbindelse med et skift / testamente / eller hvad det nu er efter Peder Lassen.

Jeg går ud fra, at du kender Alfreds Kaa's bøger om Ulfborg sogn. Men så vidt jeg kan se løser den dog ikke dit problem vedr. Damgaard.


mvh, a.f.
hammerum-herred.dk  
Forfatter RE: Sdr Vosborg
Oldefars mand
Medlemmer

Antal indlæg: 178
Bopæl:
Tilmeldt: 18.11.08
Lagt på d. 11/06/2009 21:11
Jo selvfølgelig kender jeg Kaaes bøger.Jeg syntes at han er umådelig snobbet.Megen omtale af de familier det går godt og forbigåelse af dem som klarer sig mindre godt.M.h.t. Damgaard, så er Christen Jensen søn af Jens Christensen som var på Damgaard i 1711, og sidst er nævnt i Kirkebogen 1722 ved en søn, Anders dåb.
Christen var gift med en ældre enke, Anne Eriksdatter, som havde en søn, Erik Jensen, født 1731. Iflg skiftet efter Anne Eriksdatter i 1754 indestår Eriks fædrende arv i Damgaard. Så vidt jeg har kunnet finde ud af i Kirkebogen hed Eriks far Jens Andersen. Han døde i 1738. Hverklen ved Eriks dåb eller ved faderens begravelse står der noget stednavn i kirkebogen. Hvor er Erik født, og hvorfor skulle Christen gifte sig den 20 år ældre enke for at overtage den gård hvor han var født,hvis ikke hans far var sat fra gården, og hvorfor blev Eriks arv indestående i Damgaard, hvis ikke hans far havde haft nogen tilknytning til gården?
Derfor er det så vigtigt for mig at få fat i fæsternes navne netop omkring 1738.
I 1768 måtte Christen Jensen forlade Damgaard til fordel for svigersønnen til den anden gårdpart,som foriøvrigt var bror til Christens 3. kone, Maren Sørensdatter (Brøde).
Christen Jensen,eller som han stadig benævnes Christen Damgaard, døde i 1772 som indsidder i Løstlund,fra enke og 3 små drenge.
Jeg kender drengenes opholdssted 1787, men hvor opholder de sig fra faderens død og hvad med Maren Sørensdatter?
Mvh. Oldefars mand
 
Forfatter RE: Sdr Vosborg
Oldefars mand
Medlemmer

Antal indlæg: 178
Bopæl:
Tilmeldt: 18.11.08
Lagt på d. 12/06/2009 22:30
Undskyld. Jens Andersen blev begravet septuagesima 1737, men i skiftet 1754 står der at Eriks fædrende arv ved skliftet 1738 - - -
Mvh Oldefars mand
 
Forfatter RE: Sdr Vosborg
Oldefars mand
Medlemmer

Antal indlæg: 178
Bopæl:
Tilmeldt: 18.11.08
Lagt på d. 27/06/2009 22:11
Jeg har nu set på Sdr Vosborg skifteprotokol, både her og i filmen på RA. Der står godt nok "skifteprotokol 1724 - 1807" ,men bortset fra to skifter i 1724 og -26 begynder den først i 1740. Hvor finder jeg det skiftebrev på Erik Jensens fædrende arv, dateretn9 0kt 1738, som omtales i skiftet efter hans mor,Christen Damgaards kone, Anne Eriksdatter?
Jeg går stadig ud fra at Erik Jensen er den Erik, som er født 1731 som søn af Jens Andersen.
Hjælp!
Mvh. Oldefars mand
 
Forfatter RE: Sdr Vosborg
feldborg
Super Administrator



Antal indlæg: 3531
Bopæl:
Tilmeldt: 26.06.05
Lagt på d. 27/06/2009 23:06
Jeg er ikke helt sikker på om jeg forstår det ret.

Men at der har været fremlagt et skiftebrev eller lign. ved skiftet i 1754 er vel ikke ensbetydende med, at dette dokument også er bevaret til i dag.?

Har du undersøgt om der skulle være noget i tingbogen. Hvis der er noget med at nogen er sat fra gården eller der er skiftet fæster i "utide" så har der jo nok været ført en sag om det.


mvh, a.f.
hammerum-herred.dk  
Forfatter RE: Sdr Vosborg
Oldefars mand
Medlemmer

Antal indlæg: 178
Bopæl:
Tilmeldt: 18.11.08
Lagt på d. 28/06/2009 22:03
Jeg mener at alle skifter på fæstegårde blev forestået af proprietærens fuldmægtig, og indført i Godsets skifteprotokol. At der så er nogle skifteprotokoller som er gået tabt er jo beklageligt,men Sdr Vosborgs skifteprotokol skulle jo være intagt fra 1724 og starter jo også med to skifter på dette tidspunkt, men springer så til 1740.Kunne jeg ikke have forventet at et skifte i 1738 var indført?. Det må dog være godset som har godkendt at arven kunne indeståi fæstegården.
Netop Damgaard, eller reettere den ene part førtre jo en noget omtumlet tilværelse: Erik Christensen mistede sit fæste ca 1706 iflg Kaae. Jens Christensen Damgaard blev som enkemand gift i Sdr Nissum i 1711, blev enkemand igen og gift 3 gang. men familien nævnes ikke i kirkebogen efter en barnedåb i 1722. I Jens Damgaards 2 ægteskab med Laust Jepsen fra Fjand Bros datter var der sønnen Christen som før 1747 er gift med Jens Andersens enke, Anne Eriksdatter.
Også Christen Damgaard mister sit fæste i 1668 til svogeren Christen Brøde som gifter sig med datteren fra den anden part af Damgaard og overtager Christens part.
Jeg må have fat i Tingbogen så snart fjernlånet åbner igen efter sommerferien.
Mvh. Oldefard Mand

 
Copyright © 2004 by a.f.
webmaster@dis-danmark.dk