hammerum-herred.dk
Navigation
Gæster
Forside
Kirkebøger
Batch-Numre
Andre nævnelser
Skifter
Tingbøger
Fast ejendom
Lægdsruller
Familiestof
FS / AO / Wiberg
Kommunalstof
Andre kopier
Slægtstavler
Borris Seminarium
Andre afskrifter
Skat
Artikler
Fotoalbum
Gravsten
Links
Bøger
Søg
Søg i debatforum
Slægtsbøger
Forumindlæg
Se indlæg
hammerum-herred.dk | Forum | Efterlysninger
Forfatter Søstrene Eskildsen.
Lystlund
Medlemmer

Antal indlæg: 61
Bopæl:
Tilmeldt: 18.01.09
Lagt på d. 08/06/2009 20:07
Jeg søger hvor 4 søstre og deres ægtemænd er blevet af.

1.
Jenny Kirstine Eskildsen og Niels Møller Andersen gift den 28. april 1928 i Ulfborg. Jenny er født den 10. december 1904 i Ulfborg og Niels den 13. juni 1905 i Sønder Felding.
I 1930 bor de ikke i Ulfborg, men der står ved vielsen at Niels stadig er bosat i Sønder Felding.
2.
Anna Margrete Eskildsen og Emil Kirkeby Nielsen gift den 24. april 1927 i Ulfborg.
Anna er født den 15. december 1905 i Ulfborg og Emil den 25. juli 1900 i Assing.
I 1930 bor de ikke i Ulfborg men der står ved vielsen at Emil er bosat i Borris.
Ved et tilfælde fandt jeg en datter Nelly Kirkeby Nielsen født i 1928 i Sønder Felding.
3.
Marta Eskildsen og Jens Kristian Thorsgaard er gift den 4. november 1932 i Ulfborg.
Marta er født den 10. april 1908 i Ulfborg og Jens er født den 9. november 1904 i Hvilsom.
Ved vielsen står der at Jens er bosat i Ringive, Vejle amt.
4.
Anine Eskildsen og Valdemar Andersen gift den 5. november 1930 i Ulfborg.
Anine er født den 17. april 1910 i Ulfborg og Valdemar den 4. juli 1901 i Staby.
I 1930 bor de stadig i Ulfborg, men i 1940 gør de det ikke mere.

Mit spørgsmål er nu om der er nogle der kender noget til disse søstre og deres ægtefæller efter 1930. Desværre findes der ingen folketællinger på internettet så sent og jeg er lige kommet hjem fra Rigsarkivet i dag og har ikke nået at søge på dem.
Derfor prøver jeg nu her og ser om der skulle være held

Håber at høre fra jer.

Camilla Lystlund.
www.famlystlund.dk  
Forfatter RE: Søstrene Eskildsen.
susiel
Medlemmer

Antal indlæg: 90
Bopæl:
Tilmeldt: 21.12.07
Lagt på d. 10/06/2009 22:06

hvad med krak eniro eller tlf bog
bare et skud
 
Forfatter RE: Søstrene Eskildsen.
Carl Kofoed
Medlemmer

Antal indlæg: 69
Bopæl:
Tilmeldt: 29.07.05
Lagt på d. 12/06/2009 00:02
Hej Camilla Lystlund! Hvis du googler oppe til højre, får du et foto af familien i Tarm og et foto af deres gård - meget flot - Hej fra Carl.
 
Forfatter RE: Søstrene Eskildsen.
Carl Kofoed
Medlemmer

Antal indlæg: 69
Bopæl:
Tilmeldt: 29.07.05
Lagt på d. 12/06/2009 00:05
Nå ja, altså kun Anna Margrethes familie!
 
Forfatter RE: Søstrene Eskildsen.
Carl Kofoed
Medlemmer

Antal indlæg: 69
Bopæl:
Tilmeldt: 29.07.05
Lagt på d. 12/06/2009 01:51
Hej igen og undskyld mit unøjagtige svar! Du skriver "emil kirkeby nielsen" i Google, og så får du henvisning til bogværket Danske Gaarde, hvor der er foto af familien med navne på deres 5 børn. Fotoet er nok ikke af deres gård. Carl.
 
Forfatter RE: Søstrene Eskildsen.
Carl Kofoed
Medlemmer

Antal indlæg: 69
Bopæl:
Tilmeldt: 29.07.05
Lagt på d. 12/06/2009 08:04
Hej igen! Jeg undrede mig over, at lokaliteten Graul blev forbundet med Tarm (Egvad sogn) i Danske Gaarde, for Graul er en lokalitet på det store skydeterræn i Borris sogn. Ægteparret er da også begravet på Borris kirkegård, og du ser gravstenen på www.dk-gravsten.dk Emil døde 27. nov. 1954 0g Anna Margrethe 26. okt. 1999. De er omtalt side 116 i Borris Sogn og dets Beboere, skrevet af borgmester Chr. Lundsgaard. Du kan måske få mere at vide ved henvendelse til Borris Slægtshistoriske Arkiv - de er meget dygtige der!! Hilsen - Carl
 
Forfatter RE: Søstrene Eskildsen.
Lystlund
Medlemmer

Antal indlæg: 61
Bopæl:
Tilmeldt: 18.01.09
Lagt på d. 12/06/2009 08:46
Hej Karl.
Mange tak for de mange gode svar )
Rigtig dejligt at vide ca. hvor de har boet og børn og det hele.
Hvor er det bare et super fedt billede - ved du om det findes i en bog, hvor det måske ikke er så grynet?
Igen mange tak.
Fra Camilla.
www.famlystlund.dk  
Forfatter RE: Søstrene Eskildsen.
Carl Kofoed
Medlemmer

Antal indlæg: 69
Bopæl:
Tilmeldt: 29.07.05
Lagt på d. 12/06/2009 13:36
Billedet findes sikkert hos en af børnene. Når enken flytter til Skjern, er en af dem måske der. Her er lidt mere om din familie!
Gård i Graul matr. 15a, som er en af de gamle gårde i Graul, nævnt i 1600-tallet

1 1914 solgte Anton Pedersen gården til Emil Kirkeby Nielsen, der var fra Ejstrup i Faster. Hans kone, Anna, var fra Ulfborg.

Emil Kirkeby Nielsen og Anna Eskildsen købte, da de blev gift, Odderskjær Vandmølle, som var i høj grad forfalden. Mølleriet brugtes ikke og dammen var tør. De boede der kun kort tid, og flyttede til Sdr. Felding, hvor Emil gav sig i lag med tørveproduktion. Det var under den anden verdenskrig. Han gravede mange tørv i Statens Hede ved Kjærhus.
På gården Graul, satte han også en stor tørveproduktion i gang, men gravningen blev for største delen, overdraget til fremmede entreprenører, som så betalte for dyndet. Emil og Anna havde gården til militæret overtog den, (8.8.1952)og de købte da en gård i Hedehusene ved Krusbjerg i Ølgod.
I 1954 døde Emil K. Nielsen og blev begravet på Borris kirkegård. En tid efter solgte Anna gården og købte et hus i Skjern.
Fra denne gård blev ikke foretaget anden udstykning, end parcellen til skolen.

I Hedehusene, Ølgod sogn købte de gården Bakkely, Bakkevej 6. ”Den nye ejer af gården var Emil Nielsen fra Borris, men han døde efter 5 års forløb. ”
 
Forfatter RE: Søstrene Eskildsen.
Lystlund
Medlemmer

Antal indlæg: 61
Bopæl:
Tilmeldt: 18.01.09
Lagt på d. 12/06/2009 17:25
Hej Carl.
Det lyder som om du kender familien, er du selv i familie med dem????
Det er rigtig dejligt med al denne info, det betyder rigtig meget for mig, så tusind tak
www.famlystlund.dk  
Forfatter RE: Søstrene Eskildsen.
Carl Kofoed
Medlemmer

Antal indlæg: 69
Bopæl:
Tilmeldt: 29.07.05
Lagt på d. 12/06/2009 19:30
Hej! Nej, men det er sjovt at lege detektiv og så af filantropiske årsager! Det store stykke om dem er klippet fra en bog om Borris Sønderland af lærer Viste Heldgaard - det fra Ølgod er fra Ølgod sogns gård- og Slægtshistorie. Vil du videre, må du cykle til Skjern og se i Skjern Dagblad, om der ikke skulle være en dødsannonce sidst i oktober 1999 og måske en nekrolog. Der vil du nok kunne se deres børn, og måske hvor de bor. Jeg cykler til Skjern, men synes du, det er for langt, må du finde en i byen, der kan se i avisen for dig! Og deres børn ved jo, hvor deres mostre blev af. Hyg dig og tak for bekendtskabet - Carl. For øvrigt kan du finde rester af deres gård i Graul på skydeterrænet, men kun, når der ikke skydes!!
 
Forfatter RE: Søstrene Eskildsen.
Lystlund
Medlemmer

Antal indlæg: 61
Bopæl:
Tilmeldt: 18.01.09
Lagt på d. 12/06/2009 20:05
Hej Carl.
Så siger jeg mange tak for detektiv arbejdet.
Tror jeg må finde en der kan kigge i bladet, da jeg bor i Ølstykke, på sjælland, så det er nok lige langt nok at cykle
Fra Camilla.
www.famlystlund.dk  
Forfatter RE: Søstrene Eskildsen.
Oldefars mand
Medlemmer

Antal indlæg: 178
Bopæl:
Tilmeldt: 18.11.08
Lagt på d. 24/06/2009 21:28
Dit bibliotek burde kunne skaffe dig et eksemplar af bladet, evt på film hvis der er en filmfremviser på stedet-
Mvh Egon
 
Copyright © 2004 by a.f.
webmaster@dis-danmark.dk