hammerum-herred.dk
Navigation
Gæster
Forside
Kirkebøger
Batch-Numre
Andre nævnelser
Skifter
Tingbøger
Fast ejendom
Lægdsruller
Familiestof
FS / AO / Wiberg
Kommunalstof
Andre kopier
Slægtstavler
Borris Seminarium
Andre afskrifter
Skat
Artikler
Fotoalbum
Gravsten
Links
Bøger
Søg
Søg i debatforum
Slægtsbøger
Forumindlæg
Se indlæg
hammerum-herred.dk | Forum | Efterlysninger
Forfatter Niels Egeris og Appelone Jensdatter i Stauning sogn
Jens Aaberg
Medlemmer

Antal indlæg: 93
Bopæl:
Tilmeldt: 12.07.05
Lagt på d. 06/05/2009 17:58
ElladsJeg prøver at finde oplysninger om mine tip-4, om hvem jeg kun har nogle enkelte oplysninger.

Det drejer sig om Niels Egeris og Appelone Jensdatter, der er fæstere i Bjerregaard i Stauning sogn. Bjerregård var under de senere brugere under Lønborggaard.

Niels skulle angiveligt være født omk 1690. Efter navnet at dømme vil et kvalificeret gæt vel være, at han kan komme fra Nørre Vium sogn i Bølling herred, hvor der findes en begyggelse med dette navn.

Han dør 18. dec. 1763 i Stauning sogn. Han kaldes Niels Egeris ved datteren Ellads dåb i Stauning 18. maj 1827.

Appelone har jeg kun fra et notat - har ikke fundet hende, men hun skulle angiveligt havde været kaldt Pilgaard. Det er muligvis hende der er død i Stauning 2. juni 1759, hvor der i kirkebogen står: "Gl. Aplone død...."

Datteren Ellads bliver gift med Iver Jacobsen (1730-1801) fra Ølgod. Han overtager fæstet af Bjerregaard.

Er der mon en, der ud fra disse sparsomme oplysninger kan hjælpe mig lidt videre.

Mvh.

Jens Aaberg.
 
Forfatter RE: Niels Egeris og Appelone Jensdatter i Stauning sogn
Jan Hyllested
Medlemmer

Antal indlæg: 26
Bopæl:
Tilmeldt: 09.03.09
Lagt på d. 06/05/2009 19:48
Hej Jens.

Umiddelbart kan jeg ikke hjælpe mig. Dét der fik min interesse vakt var navnet Pilgaard. Jeg har selv Pilgaard-aner i Stauning sogn i 17- og 1800-tallet. Min første kendte hed netop Jens Pilgaard, og hans søn hed Jacob Jensen Pilgaard, f. 1743 i Stauning. Men der må være tale om samme familie. Men det skal der selvfølgelig graves lidt dybere i.

Måske kan godsarkiverne hjælpe lidt mere på vej. I skrivende stund kan jeg ikke lige huske, hvilke godser sognet hørte under.

Mvh.
Jan Hyllested
 
Forfatter RE: Niels Egeris og Appelone Jensdatter i Stauning sogn
feldborg
Super Administrator



Antal indlæg: 3531
Bopæl:
Tilmeldt: 26.06.05
Lagt på d. 06/05/2009 23:40
Dette er muligvis en kendt oplysning. Fra Lønborggårds fæsteprotokol:
http://home19.inet.tele.dk/simba/lo_feste.htm

fol.25 Iver Jacobsen, født i Vognslund Ølgod sogn, fæster Bjerregård i Stavning som Niels Nielsen sidst beboede, 8300 Htk. 6.8.1759

Denne Niels Egeris må altså have heddet Niels Nielsen og kan vel være en efterkommer af den Niels Nielsen i Egeris der nævnes i 1660.


mvh, a.f.
hammerum-herred.dk  
Forfatter RE: Niels Egeris og Appelone Jensdatter i Stauning sogn
Jens Aaberg
Medlemmer

Antal indlæg: 93
Bopæl:
Tilmeldt: 12.07.05
Lagt på d. 07/05/2009 09:05
Tak til jer for jeres svar.

Jan, jeg har også en del slægt i Stauning, men er indtil nu ikke stødt på navnet Pilgaard der, men det skal da undersøges.

Arne, jo jeg kender dette skifte efter svigersønnen Iver Jacobsen. Jeg var lidt for hurtig, da jeg skrev mit indlæg og fik ikke skrevet, at han hedder Niels Nielsen eller Niels Nielsen Egeris.

Til gengæld er den oplysning du har om en Niels Nielsen i Egeris 1660 ny for mig.
Hvad dækker den over???

Mvh.

Jens Aaberg.
 
Forfatter RE: Niels Egeris og Appelone Jensdatter i Stauning sogn
LHBagger
Medlemmer

Antal indlæg: 74
Bopæl:
Tilmeldt: 30.06.05
Lagt på d. 07/05/2009 22:24
Der er en del Piilgaard "lige rundt om hjørnet" i Velling Sogn, men om der er forbindelse ved jeg ikke.

Mvh Leif
 
Forfatter RE: Niels Egeris og Appelone Jensdatter i Stauning sogn
feldborg
Super Administrator



Antal indlæg: 3531
Bopæl:
Tilmeldt: 26.06.05
Lagt på d. 08/05/2009 00:23
Jens Aaberg skrev:
Til gengæld er den oplysning du har om en Niels Nielsen i Egeris 1660 ny for mig.
Hvad dækker den over???


Fra "Nr. Viumbogen" side 249:
1625 omtales en Chr. Jensen og en Niels Jensen i anledning af en stævning
1660 er fæsterne Niels Nielsen og Oluf Pedersen.


Den første oplysning om 1625 stammer givetvis fra Abildtrup "Selvejerslægten Bjødstrup" der også nævner at Chr. Jensen og Niels Jensen er efterkommere af Jens Nielsen i Egeris der nævnes som sandemand i 1540.

Den anden oplysning om Niels Nielsen 1660 mener jeg er fra et skattemandtal. Men med så almindelige navne skal man jo nok være forsigtig med at drage alt for sikre slutninger.

Hvornår Nielsen folkene rykker ud og hvornår Lauridsen familien rykker ind, og om de to familier er indgiftede, kan man vel ikke sige.

Men i hvert fald er der en Laurids Lauridsen dér i 1677, og han bliver selvejer i 1688 sammen med den næste Laurids Lauridsen. Så de har givetvis været 'ved muffen', formentlig som funktionærer på Lundenæs.

I hvert fald må een af dem være far til, og den anden formentlig bror til, Christen Lauridsen (1660-1714), der var delefoged på Lundenæs og som i ægetskabet med Birgithe Sofie Andersdatter (Holst) blev stamfar til den vidt udbredte Thygesen slægt.

En anden gren af Lauridsen slægten, der tæller en del hosekræmmere, er omtalt i Axel Steenbuch: "Min slægt fra Egeris".


mvh, a.f.
hammerum-herred.dk  
Forfatter RE: Niels Egeris og Appelone Jensdatter i Stauning sogn
Jens Aaberg
Medlemmer

Antal indlæg: 93
Bopæl:
Tilmeldt: 12.07.05
Lagt på d. 08/05/2009 08:42
Tak for redegørelsen, Arne.
Det bliver nok lidt vanskeligt at få knyttet en forbindelse til Stauning.

Mvh.

Jens Aaberg.
 
Copyright © 2004 by a.f.
webmaster@dis-danmark.dk