hammerum-herred.dk
Navigation
Gæster
Forside
Kirkebøger
Batch-Numre
Andre nævnelser
Skifter
Tingbøger
Fast ejendom
Lægdsruller
Familiestof
FS / AO / Wiberg
Kommunalstof
Andre kopier
Slægtstavler
Borris Seminarium
Andre afskrifter
Skat
Artikler
Fotoalbum
Gravsten
Links
Bøger
Søg
Søg i debatforum
Slægtsbøger
Forumindlæg
Se indlæg
hammerum-herred.dk | Forum | Efterlysninger
Forfatter Køb af ejendom
Ingrid Lauridsen
Medlemmer

Antal indlæg: 4
Bopæl:
Tilmeldt: 15.11.06
Lagt på d. 23/04/2009 09:18
jeg søger oplysninger om hvornår min svigerfar Lars Møller lauridsen Ø.Tulstrup købte sin ejendom,og hvad den kostede.jeg kan se han har fået skædet 12 nov.1910.
Til næste år er det 100 år siden svigerforældre fik gården og blev gift,og i den anledning det barnebarn der har gården idag ,holde slægtstræf,men vil gerne have den præsis købsdato.
På forhånd tak
Ingrid Lauridsen
 
Forfatter RE: Køb af ejendom
Jan Hyllested
Medlemmer

Antal indlæg: 26
Bopæl:
Tilmeldt: 09.03.09
Lagt på d. 23/04/2009 15:14
Jeg har nu flytte Jans indlæg herover. mvh, a.f.
X------------------------
Hej.

Du skal søge under retsbetjenten for det pågældende herred. Når du ved, hvilken lokalitet, det drejer sig om, bestiller du realregisteret - en fortegnelse over ejendomme i et sogn - finder det pågældende matrikelsnummer og ser, hvilke handler der har været på den pågældende ejendom. Derefter noterer du dig det, der er vigtigt for dig, hvilken protokolnummer, siden og dato for handel. I realregisteret vil du også finde gæld på ejendommen, f. eks. panteobligationer osv.

Når du har noteret dig dette, går du ind i registraturen over skøde- og pantevæsen og finder den pågældende skøde- og panteprotokol og bestiller den. Du slår op på den angivne side, og på landsarkivet kan du så bestille kopier af de akter, du ønsker at bruge.

Disse forhold gælder ejendomme, der var selveje. Længere tilbage skal du eventuelt have fat i godsarkivernes fæsteprotokoller- og breve. God fornøjelse.

Mvh.
Jan Hyllested

Redigeret af feldborg d. 23/04/2009 22:44
 
Copyright © 2004 by a.f.
webmaster@dis-danmark.dk