hammerum-herred.dk
Navigation
Gæster
Forside
Kirkebøger
Batch-Numre
Andre nævnelser
Skifter
Tingbøger
Fast ejendom
Lægdsruller
Familiestof
FS / AO / Wiberg
Kommunalstof
Andre kopier
Slægtstavler
Borris Seminarium
Andre afskrifter
Skat
Artikler
Fotoalbum
Gravsten
Links
Bøger
Søg
Søg i debatforum
Slægtsbøger
Forumindlæg
Se indlæg
hammerum-herred.dk | Forum | Efterlysninger
Side 1 af 2 1 2 >
Forfatter Lauring/Louring, Margrethe, f. ca. 1706 og Brandt
allan
Medlemmer

Antal indlæg: 29
Bopæl:
Tilmeldt: 02.07.05
Lagt på d. 22/04/2009 17:57
Hej!

Jeg vil gerne efterlyse Frands Andersen Warhede eller Lauring/Louring, f. ca. 1723 sikkert i Varhede, Aulum sogn. Var han et barnebarn af Frands (Andersen)Brandt Sergiant i Sahl sogn, Ginding herred. Frands Andersen boede til forskellig tid i Sunds Herning og Gjellerup sogne. Og havde blandt andet en søn Anders eller Andreas Christian. Frands Brandt var muligvis søn af præsten Anders Stephansen Brandt og N.N. Baggesdatter i Vejen-Læborg.

Hvem var han Frands Andersen Warhedes svigermor Margrethe f. ca. 1706. Er hun til at finde i nogen kirkebog, Hun var nok gift med en Anders Jensen kendes en sådan, han boede måske i Sunds sogn. og de var forældre til Frands hustru Christense. Måske var Margrethe fra Hjerm pastorat. Hvor der boede en anden Christense.

Med venlig Hilsen Allan M. Andersen.
http://www.sitecenter.dk/martander  
Forfatter RE: Lauring/Louring, Margrethe, f. ca. 1706 og Brandt
luk nu forum op
Medlemmer

Antal indlæg: 256
Bopæl:
Tilmeldt: 04.10.05
Lagt på d. 22/04/2009 22:10
Hej Allan
Christence er født omk. 1730 i Gjellerup sogn, datter af Anders Christensen. Christenses søster Anne Marie var gift med Mikkel Jensen i Lundby i Aulum sogn.

Ljørring i Aulum sogn er i kirkebogen ofte skrevet som Louring.

hilsen jørn
 
Forfatter RE: Lauring/Louring, Margrethe, f. ca. 1706 og Brandt
feldborg
Super Administrator



Antal indlæg: 3531
Bopæl:
Tilmeldt: 26.06.05
Lagt på d. 22/04/2009 23:27
Jeg kan se du, siden vi for nogle år siden sidst vendte emnet, har fundet Frands' bedstefar. Har du en kilde til det, og er du kommet længere tilbage.?


mvh, a.f.
hammerum-herred.dk  
Forfatter RE: Lauring/Louring, Margrethe, f. ca. 1706 og Brandt
allan
Medlemmer

Antal indlæg: 29
Bopæl:
Tilmeldt: 02.07.05
Lagt på d. 23/04/2009 19:44
Hej Arne.

Nej jeg er ikke nået længere sidder lidt fast i disse aner, som jeg til dels har fra anden hånd, dels selv har fundet, men jeg kunne forstille mig der var en linje til Brandt i Sahl sogn, Ginding herred, de var soldater, underofficerer og nævnes i Nygaards sedler, som jeg gerne vil sige mange tak for.

Har du fundet ud af noget nyt om Margrethe, f. ca. 1705, hun dør ca. 24.1.1765 i Sunds sogn, Svigermor til Frands Andersen i Linå, med anden hånd tilføjet Sønderoos eller lignende uheldigvis intet patronym. Skiftet efter Frands har jeg fundet og oversat!

Jørn:

Jeg havde ikke dine oplysninger, jeg gættede på at hun var datter af en Anders Jensen i Linå, Sunds sogn men denne kan måske så være Frands Andersens far, uheldigvis er siden jeg fandt det på ikke længere tilgængelig.

Frands Andersen havde en bror Mikkel Andersen Louring i Lundby, Aulum, men der kan være tale om to Mikkel der er i familie. At min Frands er identisk med ham der er gift med Anders Christensens datter lyder sandsynligt. De boede nemlig også en overgang i Lund i Gjellerup sogn, muligvis for at være nær svigerforældrene. Men denne Anders Christensen er nok død før 1760.
At hun måske snarere var datter af Anders Christiansen lyder også mere sandsynligt, da hun og Frands har en søn Anders Christian, f. ca. 1763 i Herning sogn, som søn af Frands Warhede, dette navn havde Frands Andersen nok efter stedet hvor hans far boede. Varhede i Aulum sogn.

Med venlig Hilsen Allan M. Andersen.

Redigeret af allan d. 23/04/2009 19:52
http://www.sitecenter.dk/martander  
Forfatter RE: Lauring/Louring, Margrethe, f. ca. 1706 og Brandt
luk nu forum op
Medlemmer

Antal indlæg: 256
Bopæl:
Tilmeldt: 04.10.05
Lagt på d. 23/04/2009 23:04
Hej Allan
Din og Min Frands.
I følge Hammerum h. tingbog, år 1730 B79-06 ops. 541,553,556,570,, er Anders Andersen Varhede på grund af restancer flyttet fra stedet.
ops. 784 omtales Jens Mikkelsen Dalgård og Anders Andersen Louring.

Og så er der 1745 B79-07 ops. 163,173,181 Frands Andersen Dalgård i Lundby
dømt- fæstet forbrudt.

Mon ikke det er vore aner der her er nævnt?

Jeg kender godt Mikkel Andersen, han var vist gift 3 gange. Både Frands og Mikkel
havde en søn ved navn Anders Christian og en datter ved navn Johanne.
Unge Anders Andersen i Tved, der var gift med Johanne Andersdatter havde ligeledes en søn Anders Christian.

venlig hilsen jørn

 
Forfatter RE: Lauring/Louring, Margrethe, f. ca. 1706 og Brandt
allan
Medlemmer

Antal indlæg: 29
Bopæl:
Tilmeldt: 02.07.05
Lagt på d. 24/04/2009 22:44
Hej Jørn.

Jeg siger mange tak for henvisningerne som jeg nu kan bekræfte rigtigheden af Den ene Anders Andersen var endda nævnt sammen med en Svenning, så mon ikke Anders Andersen var gift med en Svenningsdatter og far til Svenning Andersen i Varhede der vist har overtaget ejendommen.

Dette kan jeg dog ikke helt huske men mener jeg igår var inde på en side der forbandt Svenning Andersen og Varhede. Ved du hvad opslag 784 går ud på jeg kan godt se Anders Andersen, Svenning Pedersen og Jens Michelsen Dahlgård. Hvorfra stammer oplysningen om, at Anders Christensen havde en datter Christendse?

Det vil kræve meget arbejde af mig selv at finde ud af det, så hvis du lige ville give et hint ville jeg blive glad

Med venlig Hilsen Allan M. Andersen.

Redigeret af allan d. 24/04/2009 22:45
http://www.sitecenter.dk/martander  
Forfatter RE: Lauring/Louring, Margrethe, f. ca. 1706 og Brandt
feldborg
Super Administrator



Antal indlæg: 3531
Bopæl:
Tilmeldt: 26.06.05
Lagt på d. 24/04/2009 23:56
Navnet Svenning Andersen har vi haft oppe at vende nogle gange efterhånden. Se feks:
http://hammerum-herred.dk/forum/viewthread.php?forum_id=2&thread_id=115#599

Selve navnet stammer vel fra Svenning Andersen i Ejsingkjær, Vildbjerg og / eller fra Krigsråden af samme navn på Søndervang i SDtadil.

Anders Christensen i får datteren Christence døbt i Gjellerup 26 dec 1730
http://hammerum-herred.dk/mkort/vis_bog.php?nr=51&dir=515a-02&size=75&ark=17


mvh, a.f.

Redigeret af feldborg d. 24/04/2009 23:58
hammerum-herred.dk  
Forfatter RE: Lauring/Louring, Margrethe, f. ca. 1706 og Brandt
luk nu forum op
Medlemmer

Antal indlæg: 256
Bopæl:
Tilmeldt: 04.10.05
Lagt på d. 25/04/2009 12:04
Hej
Opslaget handler så vidt jeg kan læse om et degnebol i Aulum, og der står ikke Anders Andersen" Louring", men Svenning Pedersen som du har læst det.

hilsen Jørn
 
Forfatter RE: Lauring/Louring, Margrethe, f. ca. 1706 og Brandt
allan
Medlemmer

Antal indlæg: 29
Bopæl:
Tilmeldt: 02.07.05
Lagt på d. 25/04/2009 21:48
Hej Jørn og Arne.

Jeg vil gerne sige tak for alle disse oplysninger der er nye for mig, jeg kan tilføje, at Christentze dør 1773 45 år gammel, altså født ca. 1728, hvilket passer meget godt med et år 1730. Det er altså fra dødsfaldet i 1773 vi har hendes eneste aldersangivelse og når den siger 1728 så kan jeg godt acceptere 1730 som det rigtige, de skulle stamme fra Lassisgård. Der var i hvert fald en Christen Lassisgård, der var Christendse fadder. Hvem ellers.

Kender nogen noget til familierne i Lassisgård og Jørn: mener du at Anders Andersen Louring var gift med en søn af Jens Michelsen Dalgard, var han ikke snarere gift med en datter af en Frands, måske af Frands Brandt i Sahl sogn.

Med venlig Hilsen Allan M. Andersen.
http://www.sitecenter.dk/martander  
Forfatter RE: Lauring/Louring, Margrethe, f. ca. 1706 og Brandt
feldborg
Super Administrator



Antal indlæg: 3531
Bopæl:
Tilmeldt: 26.06.05
Lagt på d. 25/04/2009 22:53
Christen Lassegaard bor i Gjellerup by og nævnes ret ofte i kirkebogen fra 1728 og til han dør i 1747.

Han er formentlig far til falskmønteren Niels Lassesgaard:
http://hammerum-herred.dk/readarticle.php?article_id=8

Selve navnet stammer givetvis oprindeligt fra gården Lassesgaard i Tulstrup i Ikast sogn. Men forbindelsen dertil er lidt uklar.


mvh, a.f.
hammerum-herred.dk  
Forfatter RE: Lauring/Louring, Margrethe, f. ca. 1706 og Brandt
allan
Medlemmer

Antal indlæg: 29
Bopæl:
Tilmeldt: 02.07.05
Lagt på d. 26/04/2009 13:35
Hej og tak for oplysningerne.

Lassesgård ligger altså i Tulstrup, jeg tror nu at faderen er den Christen Andersen, hvis søn også står fadder for Christense.

En Anders Christensen, søn af Christen Andersen i Gjellerup er døbt i Gjellerup kirkebog 3. søndag efter hellig 3. konger 1705, kan det være vor mand. Er der nogen der har fundet ud af hvem denne Anders Christensens og hans fars hustruer er, Anders må have været gift med en Margrethe, f. ca. 1705, så alderen passer meget godt. Margrethe var ikke født i Gjellerup sogn, det mener jeg ikke. Hun døde 1765 i Sunds sogn.

Hvor er det nu der er udensogns viede fra Hammerum herred?

Med venlig Hilsen Allan M. Andersen.
http://www.sitecenter.dk/martander  
Forfatter RE: Lauring/Louring, Margrethe, f. ca. 1706 og Brandt
allan
Medlemmer

Antal indlæg: 29
Bopæl:
Tilmeldt: 02.07.05
Lagt på d. 26/04/2009 13:44
Hej igen.

3. søndag i Fasten 1703 får Christen Andersen i Gjellerup en søn Wolle, faddere er bla. Las Wollesen i Lægdsgaard, og Anders Wollesen sst., der må være bror til Las, Mon Christen Andersen var gift med en Wollesdatter fra Lægdsgård?

Med venlig Hilsen Allan M. Andersen.
http://www.sitecenter.dk/martander  
Forfatter RE: Lauring/Louring, Margrethe, f. ca. 1706 og Brandt
allan
Medlemmer

Antal indlæg: 29
Bopæl:
Tilmeldt: 02.07.05
Lagt på d. 26/04/2009 14:29
Hej - se alle mine indlæg lige herover! Der er også nyt om Anders Christensens aner, hans far Christen Andersen i Gjellerup var nok gift med N.N. Wollesdatter, datter af Wolle eller Oluf Andersen i Lægdsgård i Ikast sogn. Er der nogen der ved nogen om denne Wolle?

Var Anders Andersen Louring gift med en N.N. Frandsdatter Brandt . Måske en Johanne eller Anne Johanne, begge sønnedøtrene hedder Anne Johanne, så dette har nok været Anders Andersen Lourings hustrus navn, men hvem var hun datter af og hvem var Anders Christensens hustru Margrethe, ligesom manden født ca. 1705.

Olufsdatteren gift med Christen Andersen, kan også være datter af Wolle Jacobsen i Lægdsgård. Hvor er det nu lægdsgård i Ikast sogn ligger, jeg har Ikast sogns historie men kan ikke finde den.

Med venlig Hilsen Allan M. Andersen.

Redigeret af allan d. 26/04/2009 14:32
http://www.sitecenter.dk/martander  
Forfatter RE: Lauring/Louring, Margrethe, f. ca. 1706 og Brandt
allan
Medlemmer

Antal indlæg: 29
Bopæl:
Tilmeldt: 02.07.05
Lagt på d. 26/04/2009 14:54
Hej!

Wolle i Lægdsgård, Ikast sogn, Matrikel 1664 og 1688 hedder Oluf Laursen.

Hvad hans forbindelse til tidligere fæstere var vides ikke der står han skulle være søn af en Laurs Lægdsgård, men denne skulle være født i 1660´erne, hvis det ikke bare betyder at han da nævnes første gang. Jeg tror han er født der, så må Oluf Laursen være hans far som var voksen både 1664 og 1688. At det er denne der er far til Las og Anders og til Christen Andersens kone i Gjellerup lyder sandsynligt. Måske var Oluf Laursen gift med en datter af Jacob Mortensen Barfod. Han har i hvert fald en søn Jacob.

Med venlig Hilsen Allan M. Andersen.
http://www.sitecenter.dk/martander  
Forfatter RE: Lauring/Louring, Margrethe, f. ca. 1706 og Brandt
allan
Medlemmer

Antal indlæg: 29
Bopæl:
Tilmeldt: 02.07.05
Lagt på d. 26/04/2009 14:54
Hej!

Wolle i Lægdsgård, Ikast sogn, Matrikel 1664 og 1688 hedder Oluf Laursen.

Hvad hans forbindelse til tidligere fæstere var vides ikke der står han skulle være søn af en Laurs Lægdsgård, men denne skulle være født i 1660´erne, hvis det ikke bare betyder at han da nævnes første gang. Jeg tror han er født der, så må Oluf Laursen være hans far som var voksen både 1664 og 1688. At det er denne der er far til Las og Anders og til Christen Andersens kone i Gjellerup lyder sandsynligt. Måske var Oluf Laursen gift med en datter af Jacob Mortensen Barfod. Han har i hvert fald en søn Jacob.

Med venlig Hilsen Allan M. Andersen.
http://www.sitecenter.dk/martander  
Forfatter RE: Lauring/Louring, Margrethe, f. ca. 1706 og Brandt
feldborg
Super Administrator



Antal indlæg: 3531
Bopæl:
Tilmeldt: 26.06.05
Lagt på d. 26/04/2009 16:41
allan skrev:
Hej og tak for oplysningerne.
Lassesgård ligger altså i Tulstrup, jeg tror nu at faderen er den Christen Andersen, hvis søn også står fadder for Christense.

Christen Lassesgaard er fadder (som du også selv nævner i dit indlæg) ikke fader til den døbte.


mvh, a.f.
hammerum-herred.dk  
Forfatter RE: Lauring/Louring, Margrethe, f. ca. 1706 og Brandt
allan
Medlemmer

Antal indlæg: 29
Bopæl:
Tilmeldt: 02.07.05
Lagt på d. 26/04/2009 17:25
Hej! - en lille tekst jeg har komponeret om Hammerum Herred: Gjellerup, Aulum, Sunds, Herning, Ikast sogne:

Gjellerup, f. 1756 i Lund. Jens Troelsen, søn af Troels Christensen, 1719-1796 og hustru Kirsten Pedersdatter. f 1721.

Peder Sørensen Skrædder, f. ca. 1685. boede i Vester Suderbæk. Gift m. Karen Jensdatter. Fra Ikast by, “ved Kirken”. Måske var Peder søn af Søren Madsen, der kunne være søn af Mads Iversen Remme. Denne søn Søren nævnes ingen steder men nævnes både sammen med Jens og Peder Madsen Remme, der vel er hans brødre.

Karen Jensdatter var nok datter af Jens Jensen Skrædder. I huset “Ved Kirken” i Ikast Vist søn af Berrete Skrædders.

Anders Christensen, f. 1705, døbt dette år 3. søndag efter hellig 3 konger. i Gjellerup by, søn af Christen Andersen og hustru ??? N.N. Olufsdatter, nok datter af Oluf Laursen i Lægdsgård, Ikast sogn, nævnt 1664 og 1688.

Anders Christensen Fik 1730 en datter Christendse., men hvem var hendes mor Margrethe, død 1765 i Sunds sogn. Hvem var datteren Christendses mand Frands Andersen Louring/Varhede/Dalgård? Muligvis søn af Anders Andersen i Varhede, der 1730 måtte gå fra sin ejendom på Varhede og havde både en søn Anders Andersen Louring, død 1786 og en bror Anders Christian.

Var Anders Andersen Lauring i Varhede gift med en Mikkels- eller Frandsdatter. eller en datter af en Anders Christian. Hvis moderen til Frands, Anders og Mikkel var fra Sahl eller Borbjerg sogne, så kan faderen og moderens bryllup måske findes her. Frands Brandt fik ca. 1709 en datter i Sahl sogn.

Slægten Brandt stammer nok fra præsten i Vejen-Læborg, Anders Stephansen Brandt, der kan have haft sønnerne Stephan, Frands, Johan og datteren Sophie Brandt. Deres mor var en datter af købmanden Bagge Lauridsen af Suur-slægten. Den slægt der stammede fra en datter af Skipper Klement.

Hvem kender andre Frands på egnen omkring 1700???

Med venlig Hilsen Allan M. Andersen.
http://www.sitecenter.dk/martander  
Forfatter RE: Lauring/Louring, Margrethe, f. ca. 1706 og Brandt
allan
Medlemmer

Antal indlæg: 29
Bopæl:
Tilmeldt: 02.07.05
Lagt på d. 26/04/2009 20:01
Hej!

Lidt mere:

Ved skiftet efter Frands Andersen nævnes som de umyndiges laugværge Anders Christensen Bøslund, hvorfra stammer dette navn. Er det Byslund, eller Bøgelund. Bøjlund.

Med venlig Hilsen Allan M. Andersen.
http://www.sitecenter.dk/martander  
Forfatter RE: Lauring/Louring, Margrethe, f. ca. 1706 og Brandt
luk nu forum op
Medlemmer

Antal indlæg: 256
Bopæl:
Tilmeldt: 04.10.05
Lagt på d. 26/04/2009 20:58
Hej igen
Bøgelund er et sted i Karup sogn, som i de gamle skrifter staves på et utal af måder.
Hilsen Jørn
 
Forfatter RE: Lauring/Louring, Margrethe, f. ca. 1706 og Brandt
allan
Medlemmer

Antal indlæg: 29
Bopæl:
Tilmeldt: 02.07.05
Lagt på d. 26/04/2009 21:08
Hej Jørn.

Jeg ville gerne vide, hvis Frands Andersen og Christence også er dine aner, hvor langt du så er kommet tilbage, har du Anders Andersen i Varhedes kone, og var Christen Andersen i Gjellerup søn af Anders Jensen i Nørgård, Frølund. Niels Nørgård fra Frølund er jo fadder, men har også en søn Volle, så måske gift m. Lægdsgårdsdatter.

Hvem var Christen Andersens hustru i Gjellerup 1705. Og hvad ved du om slægter, der bruger navnet Frands, jeg har fundet en Frands Holling, en Augustini Frandsen i Borbjerg, og en Frands Brandt i Sahl og Borbjerg sogne. Vi er stadig ikke kommet Anders Christensens hustru Margrethe f. ca. 1705 nærmere, hun kan evt. være fra Herning, Sunds, Aulum, Borbjerg eller Gjellerup.

Med venlig Hilsen Allan M. Andersen.
http://www.sitecenter.dk/martander  
Side 1 af 2 1 2 >
Copyright © 2004 by a.f.
webmaster@dis-danmark.dk