hammerum-herred.dk
Navigation
Gæster
Forside
Kirkebøger
Batch-Numre
Andre nævnelser
Skifter
Tingbøger
Fast ejendom
Lægdsruller
Familiestof
FS / AO / Wiberg
Kommunalstof
Andre kopier
Slægtstavler
Borris Seminarium
Andre afskrifter
Skat
Artikler
Fotoalbum
Gravsten
Links
Bøger
Søg
Søg i debatforum
Slægtsbøger
Forumindlæg
Se indlæg
hammerum-herred.dk | Forum | Efterlysninger
Forfatter Søren Kierkegaards mor konf. i Rind 1886?
Carl Kofoed
Medlemmer

Antal indlæg: 69
Bopæl:
Tilmeldt: 29.07.05
Lagt på d. 16/03/2009 11:25
Jeg interesserer mig stadig med Søren Kierkegaards mor, Ane Sørensdatter, født 18. juni 1768 i Brandlund ca. 1 km vest for Brande kirke.
I Sejer Kühles bog 1950 står der side 13:”Tidligt kom hun i tjeneste hos hosekræmmer Janus Pallisen Thorning, der i Øster Høgild var nabo til Røyens. I 1786 blev hun konfirmeret, og husbonden betegnede hende derefter som en ærlig, tro og flittig pige.”
I Rind Kirkebog står der under Confirmati Rind Sogn 1786 bl.a. Janus´s Dreng og Pige. Hos de andre står der datter eller søn, så det hans tjenestefolk.
Mit spørgsmål: Hvorfra ved Sejer Kühle, at pigen er Ane fra Brande, og hvor har han betegnelsen om hende fra? Venligst – Carl.
 
Forfatter RE: Søren Kierkegaards mor konf. i Rind 1886?
feldborg
Super Administrator



Antal indlæg: 3531
Bopæl:
Tilmeldt: 26.06.05
Lagt på d. 16/03/2009 11:56
Eftersom det jo nærmest ligner et direkte citat er det vel tænkeligt, at det enten er fra hendes skudsmålsbog eller fra en tilgangsliste hvor hendes skudsmål fra Janus Thorning er omtalt.


mvh, a.f.
hammerum-herred.dk  
Forfatter RE: Søren Kierkegaards mor konf. i Rind 1886?
Carl Kofoed
Medlemmer

Antal indlæg: 69
Bopæl:
Tilmeldt: 29.07.05
Lagt på d. 16/03/2009 13:41
Skudsmålsbøger blev indført i 1832, og da var Ane estimeret kludehandlerkone på Kongens Nytorv. Hej fra mig - Carl
 
Forfatter RE: Sejers Kühle's angivelser
vms
Medlemmer

Antal indlæg: 578
Bopæl:
Tilmeldt: 15.04.07
Lagt på d. 23/05/2009 11:26
Hej,

Sejers Kühle: "Søren Kierkegaard, Barndom og ungdom." Aschehoug, København, 1950. Side 13-14:

Tidligt kom hun i tjeneste hos hosekræmmer Janus Pallisen Thorning, der i Øster Høgild var nabo til Røyens. I 1786 blev hun konfirmeret, og husbonden betegnede hende derefter som en ærlig, tro og flittig pige. Hun rejste til København, hvor hendes broder, Lars Sørensen Lund (c. 1755 -- 1824), arbejdede som svend og omtales som et "honet og ærekiært Menneske". Her tjente hun først i 6½ aar hos brændevinsbrænderenken Birgitte Justesen Faurholt (c. 1752 -- 1825), der i 1889 ægtede broderen. Derefter kom hun i tjeneste hos Mads Røyen og i 1794 hos Kierkegaard, som hun altsaa ægtede tre aar senere. 1)

Sidst i bogen under tilføjelser:

Side 14. 1) Hof- og Stadsrettens bopakke 1825 4/97 (skifte efter Birgitte Lund, fh. Faurholt, Landsarkivet).

Måske har Kühle nævnt flere kilder i sine artikler om Søren Kierkegaard 1931-35 i Personalhistorisk Tidskrift, som jeg ikke uden videre har adgang til i München. Det ville være ganske rart at kende mere til Kühle's kilder. Han er vel ret nøjagtig, men han får også Jens Christensen i Brandlund 1743 til "formodentlig" at være Ane's far Søren Jensen's far, hvilket er rent gætteri og i øvrigt ikke passer for Søren Jensen var ikke født i Brande. Dels fordi sønnedatteren Bodil Marie i Brandlund fortæller det i 1768 ("nok ikke født i Brande") og dels fordi han ikke står i store reserverulle fra 1741:

http://www.nørvang-herred.dk/brande/folketal/ft1741-text.htm

På det tidspunkt var Søren Jensen ca. 16 år og skulle have stået der, hvis han var født i Brande sogn.

Som Carl ovenfor læser jeg også Kühle sådan, at han implicit siger, at Ane blev konfirmeret i Rind. Også kirkebogen om konfirmerede læser jeg som Carl, for der gøres forskel mellem Janus tj. (tjenestepige) og Janus pige.

Venlig Hilsen


Villy M. Sorensen
München

www.nørvang-herred.dk
www.nørvang-herred.dk  
Copyright © 2004 by a.f.
webmaster@dis-danmark.dk