hammerum-herred.dk
Navigation
Gæster
Forside
Kirkebøger
Batch-Numre
Andre nævnelser
Skifter
Tingbøger
Fast ejendom
Lægdsruller
Familiestof
FS / AO / Wiberg
Kommunalstof
Andre kopier
Slægtstavler
Borris Seminarium
Andre afskrifter
Skat
Artikler
Fotoalbum
Gravsten
Links
Bøger
Søg
Søg i debatforum
Slægtsbøger
Forumindlæg
Se indlæg
hammerum-herred.dk | Forum | Efterlysninger
Forfatter Karl Jens Jensen
Dyrmose
Medlemmer

Antal indlæg: 30
Bopæl:
Tilmeldt: 09.09.05
Lagt på d. 13/03/2009 19:30
Jeg forsøger lige en gang mere.
D. 17/4-1868 bliver min morfar - Peder Kristian Andersen - født i Feldborg ( Haderup Kirkebog 1844 - 1868 opslag 134 ). Udlagt barnefader er : ungkarl , murer , karl Jens Jensen. Det er det eneste jeg har været istand til at finde om Karl. Er der nogen der evt. skulle ligge inde med oplysninger om ham, eller måske har set ham i KB eller FT.

Bjarne Dyrmose
 
Forfatter RE: Karl Jens Jensen
feldborg
Super Administrator



Antal indlæg: 3531
Bopæl:
Tilmeldt: 26.06.05
Lagt på d. 13/03/2009 23:17
Der er noget der ikke hænger sammen her. Det er ikke P. Chr. Andersen der bliver født på det opslag - tværtimod er det ham selv (eller en anden P. Chr. Andersen) der får en datter døbt.


mvh, a.f.
hammerum-herred.dk  
Forfatter RE: Karl Jens Jensen
Preben I Troelsen
Medlemmer

Antal indlæg: 144
Bopæl:
Tilmeldt: 14.07.05
Lagt på d. 14/03/2009 09:41
Hej Bjarne
Din morfar er på Haderup kirkebog 1892-1898 opslag 35 nederst.
MVH
Preben
www.troelsen.net  
Forfatter RE: Karl Jens Jensen
Preben I Troelsen
Medlemmer

Antal indlæg: 144
Bopæl:
Tilmeldt: 14.07.05
Lagt på d. 14/03/2009 10:19
Hej Bjarne
Jeg tror det er ham der er nævnt i FT 1906 i Fovsing, opslag 36, familie nr 11.
MVH
Preben
www.troelsen.net  
Forfatter RE: Karl Jens Jensen
Dyrmose
Medlemmer

Antal indlæg: 30
Bopæl:
Tilmeldt: 09.09.05
Lagt på d. 14/03/2009 10:57
Tak til Preben Troelsen for det hurtige svar. Og til Arne Feldborg, beklager sammenblandingen af informationer

Bjarne Dyrmose
 
Forfatter RE: Karl Jens Jensen
Dyrmose
Medlemmer

Antal indlæg: 30
Bopæl:
Tilmeldt: 09.09.05
Lagt på d. 14/03/2009 21:07
Blot for lige at rede trådene ud. KB Haderup 1844 - 1868 opslag 134. Det er ganske rigtigt en Ane Andersen der bliver døbt. Ane Andersen er den samme som sammen med Karl Jensen får et uægte barn , nemlig min morfar Peder Kristian Andersen.
Dette blot til oplysning
Bjarne
 
Forfatter RE: Karl Jens Jensen
Oldefars mand
Medlemmer

Antal indlæg: 178
Bopæl:
Tilmeldt: 18.11.08
Lagt på d. 15/03/2009 12:41
Mht. udlagt barnefar har jeg flere gange haft held til at finde oplysninger i lægdsrullerne. Find ud af om han står i rullen for det sogn hvor han angives at bo på avlingstidspunktet ( eller rullen for året umidelbart før). Så står der bådew fødested og faders navn.
NB den komplette samling af lægdsruller står på Landsarkivet på Jagtvej i Københavcn. Du kan også her følge hans videre skæbne til han bliver slettet af rullen-
Mvh. Oldefars mand
 
Forfatter RE: Karl Jens Jensen
Lystlund
Medlemmer

Antal indlæg: 61
Bopæl:
Tilmeldt: 18.01.09
Lagt på d. 15/03/2009 14:05
Hej Oldefars mand.
Jeg har lige et spørgsmål i forbindelse med det du skriver.
Vi har aldrig vist hvem der var far til min morfars søster, Cathrine Marie Lystlund, dog ved vi at der er en sag om faderskab for hende. Dette ved vi fordi det står skrevet i min morfars faderskabssag. Kan jeg bruge de der lægdsruller til at finde ud af hvem hendes far er og hvordan skal jeg gøre det?
Fra Camilla.
www.famlystlund.dk  
Forfatter RE: Karl Jens Jensen
Oldefars mand
Medlemmer

Antal indlæg: 178
Bopæl:
Tilmeldt: 18.11.08
Lagt på d. 15/03/2009 14:29
Det forudsætter at du har et navn på en udlagt barnefar. og at sagen er 80 år gammel.
Hvis det er tilfældet går du ind på arkivet,gennem læsesalen og op i selvbetjeningsmagasinet, finder ud af lægdsnumret for det sogn hvor den udlagte opholder sig, og i hvilket bind rullen findes og slår op der.
Ganske vist står der selvbetjeningsmagasin, men jeg er sikker på at personalet og andre gæster vil stå på nakken af hinanden for at hjælpe en sød ung pige og kommende forsker.
Du kan også bruge faddersakabssagen, men den hører hjemme i amtsarkiverne, og dermed på det landsarkiv hvor det pågældende amt hører hjemme.
venlig hilsen Egon
 
Forfatter RE: Karl Jens Jensen
Dyrmose
Medlemmer

Antal indlæg: 30
Bopæl:
Tilmeldt: 09.09.05
Lagt på d. 15/03/2009 17:13
Tak for oplysningen, oldefars mand. Jeg prøver at lede der. Iøvrigt er der tvivl om han hedder murer , Karl jens jensen, eller om han er "murerkarl" og hedder Jens Jensen. Jeg har prøvet at søge diverse steder, men har ikke kunnet finde betegnelsen murerkarl.
venlig hilsen Bjarne
 
Forfatter RE: Karl Jens Jensen
Lystlund
Medlemmer

Antal indlæg: 61
Bopæl:
Tilmeldt: 18.01.09
Lagt på d. 15/03/2009 18:54
Hej oldefars mand.

Sagen er over 80 år gammel, da Cathrine er født i 1921 i Sønderjylland.

Desværre kender vi ikke navnet på barnefaderen. Der står intet i kirkebogen og heller ikke nogen i den særlige fødselsattest fra sønderjylland.

I 1932 er der lavet en faderskabssag på min morfar og hans tvillingesøster. I denne sag står der ved spørgsmålet om min oldemor har nogen andre børn uden for ægteskab: 1 barn, født den 29/5 1921 i Nr. Løgum. Der er udferdiget resolution ved Tønder amt.

Vi har spurgt en betjent på Landsarkivet for Sønderjylland hvad denne resolution er og betjentet er ret sikker på at det er en faderskabssag da Cathrine kun er 10 år i 1932.

Da vi var på landsarkivet i Sønderjylland prøvede vi at finde sagen, men har ikke haft heldet med os desværre. Vi ved at hun i en folketælling fra 1920/1921 står boende hos Chresten Borg, som senere bliver hendes svoger.

Tror du der er nogen mulighed for at finde faren i lægdsrullerne?
Eller har du nogen andre gode forslag?

Fra Camilla.
www.famlystlund.dk  
Forfatter RE: Karl Jens Jensen
Oldefars mand
Medlemmer

Antal indlæg: 178
Bopæl:
Tilmeldt: 18.11.08
Lagt på d. 15/03/2009 19:43
Av, det var ikke så godt. jeg har ikke helt styr på hvornår Sønderjylland fik lægdsruller.
Området blev jo dansk i 1920, så mon ikke? men du skal have et navn at gå efter.
Jeg ville prøve igen i Åbenrå. Der må være hjælp at hente med hensyn til den resolution, der må være noget i amtsarkivet om en faderskabssag.
Efter den lange tid under tysk styre er den første folketælling for Sønderjylland, som for det øvrige Danmark fra 1921. Du kan næppe finde den på nettet så du skal nok ind på rigsarkivet og se den på microkort.
held og lykke med jagten. Egon
 
Copyright © 2004 by a.f.
webmaster@dis-danmark.dk