hammerum-herred.dk
Navigation
Gæster
Forside
Kirkebøger
Batch-Numre
Andre nævnelser
Skifter
Tingbøger
Fast ejendom
Lægdsruller
Familiestof
FS / AO / Wiberg
Kommunalstof
Andre kopier
Slægtstavler
Borris Seminarium
Andre afskrifter
Skat
Artikler
Fotoalbum
Gravsten
Links
Bøger
Søg
Søg i debatforum
Slægtsbøger
Forumindlæg
Se indlæg
hammerum-herred.dk | Forum | Efterlysninger
Forfatter Anders Christensen Bøgelund - tydning af tekst
ahp
Medlemmer

Antal indlæg: 6
Bopæl:
Tilmeldt: 27.12.08
Lagt på d. 17/02/2009 16:18
Jeg har med glæde læst Feldborgs tidligere uddybende besvarelser om familierne Anders Christensen Bøgelund og Christen Nielsen Meldgaard, som begge er mine aner.

Herudover har jeg læst bogen om Gjelleruplund, som i mine øjne er spændende og fortællende.

Ud fra dette har jeg arbejdet videre med begge aner og vil komme med nogle spørgsmål efterhånden, som jeg får formuleret dem.

Jeg mener nu bl.a., at have fundet Anders Christensen Bøgelunds fødested:

AO: Kirkebog 1695-1762, Thorning-Karup Sogn, Lysgaard Herred, Viborg Amt (opslag 83):

6. sep. 1716: Christen Christensens barn i Skræ døbt Anders.
Han har flere søskende, og faderen var blevet gift med Kirsten Hansdatter den 29. juni 1710.

Det ser ud til at harmonerer med hans giftemål med Maren Christensdatter:

AO: Kirkebog 1722-1762, Gjellerup Sogn, Hammerum Herred, Ringkøbing Amt (opslag 163):

2. okt. 1748 ?? onsdag copuleret: Anders Christensen af Karup Sogn af Bø??lund og Maren Christensdatter af ????.

Jeg håber, at nogen bl.a. kan tyde, hvor Maren Christensdatter er fra?
Det kunne måske føre til hendes fødested?

Med venlig hilsen
Arne Holm Pedersen
 
Forfatter RE: Anders Christensen Bøgelund - tydning af tekst
Preben I Troelsen
Medlemmer

Antal indlæg: 144
Bopæl:
Tilmeldt: 14.07.05
Lagt på d. 17/02/2009 16:51
Hej Arne
Jeg er ingen ørn til disse kragetæer, men ved deres giftemål i 1748 tror jeg der står: Birch - altså det der i dag hedder Birk. Ligger umiddelbart øst for Herning.
MVH
Preben
www.troelsen.net  
Forfatter RE: Anders Christensen Bøgelund - tydning af tekst
luk nu forum op
Medlemmer

Antal indlæg: 256
Bopæl:
Tilmeldt: 04.10.05
Lagt på d. 18/02/2009 12:27
Hej Arne
Det er rigtigt som Preben skriver at hun er fra Birk.
Men at Anders Bøgelund er født i Skræ er ikke korrekt.
Han er født i Bøgelund i Karup sogn i 1720, får børn i Sunds sogn, og dør i Lund i Gjellerup sogn 1787, 56 år gammel. Bøgelund kan både være skrevet beulund, bøjlund, bovlund , beuling mm.
mvh. jørn jensen
 
Forfatter RE: Anders Christensen Bøgelund - tydning af tekst
ahp
Medlemmer

Antal indlæg: 6
Bopæl:
Tilmeldt: 27.12.08
Lagt på d. 18/02/2009 23:13
Hej Preben og Jørn

Tak for jeres svar. Det er rart med nogen stedkendte medlemmer.

Med hensyn til Anders fødested og dato, så var jeg 'heldig' med Jørns vigtige rettelse, så det nu er den rigtige Anders, jeg kan arbejde videre med - TAK Jørn!

På det grundlag har jeg fundet både Anders Christensen Bøgelunds og Maren Chrestensdatters dødsdatoer i kirkebogen for Gjellerup.

Oplysningen om børnefødslerne i Sunds sogn skulle kunne hjælpe mig med at finde datteren Kirsten Andersdatter, der iflg Feldborgs (og FT 1787s) oplysninger er født omkring 1760. Desværre mangler der en kirkebog i AO med oplysninger om fødte op til 1759.

Jeg fandt nogle søskende via konfirmationer i Sunds i 1768 og 1773 (opslag 69 og 70), og i Gjellerup (opslag 312). Sidstnævnte Niels var født i Sunds i 1760, så Kirsten må være født før det tidspunkt.

Desværre mangler der også nogle sider (unormal nummerering af konfirmander i 1770erne) i kirkebogen for Gjellerup i AO, så Kirsten ser ud til at have lagt yderligere 'røgslør'!

Er der nogen, som kender Kirsten Andersdatters fødselsdato?
Mvh. Arne Holm Pedersen
 
Forfatter RE: Anders Christensen Bøgelund - tydning af tekst
feldborg
Super Administrator



Antal indlæg: 3531
Bopæl:
Tilmeldt: 26.06.05
Lagt på d. 19/02/2009 00:27
Kirsten er konfirmeret i Gjellerup søndag efter påske 1776.
http://hammerum-herred.dk/mkort/vis_bog.php?nr=313&dir=515a-03&size=100&ark=17


mvh, a.f.
hammerum-herred.dk  
Forfatter RE: Anders Christensen Bøgelund - tydning af tekst
allan
Medlemmer

Antal indlæg: 29
Bopæl:
Tilmeldt: 02.07.05
Lagt på d. 26/04/2009 20:12
Hej!

Jeg kan ikke få det til at passe at den Anders Christensen Bøslund, der er formynder 1783 for Frands Andersens børn, skulle være født 1720, få Christense 1730 og være gift først med Margrethe, død 1765, og dernæst 1748 med Maren Christensdatter!!! Det er noget rod. er det ikke snarere sådan, at Maren Christensdattter havde en ældre bror ved navn Anders, der var gift med Margrethe og fik datteren Christendse, på den måde er det ikke børnenes morfader Anders Christensen i Gjellerup, men derimod hans svoger, der er børnenes formynder. Altså hvor stammer Maren Christensdatter fra. Er hun ikke fra Gjellerup?

Med venlig Hilsen Allan M. Andersen.
http://www.sitecenter.dk/martander  
Forfatter RE: Anders Christensen Bøgelund - tydning af tekst
luk nu forum op
Medlemmer

Antal indlæg: 256
Bopæl:
Tilmeldt: 04.10.05
Lagt på d. 26/04/2009 20:52
Hej Allan
Anders Christensen Bøgelund er ikke far til Christence, det er derimod Anders Christensen, døbt 3. s. e.t. 1705 i Gjellerup, død 1763 i Linå i Sunds sogn.

Hilsen jørn
 
Forfatter RE: Berthe/Birthe Andersdatter gift med Jens Svendsen fra Vrå
Annamarie
Medlemmer

Antal indlæg: 27
Bopæl:
Tilmeldt: 26.08.07
Lagt på d. 10/07/2009 10:51
Anders Christensen Bøgelund og Marren Christensdatter (døbt palmesøndag 1721, far: Chresten i Lundgaard) har sandsynligvis boet i Torup, Sunds sogn efter deres bryllup i Gjellerup (02.10 1748).
Desværre er Sunds kirkebog mangelfuld, men døtrene Maren, Anne Marie og Birthe (alle fra Torup) bliver konfirmeret her i 1768 og 1773.
Kirsten og sønnen Niels findes konfirmeret i Gjellerup i 1776 og 1778. Dvs. sandsynligvis er familien kommet til Lund i Gjellerup ml. 1773 og 1776.

Min ane (Birthe/Berthe Andersdatter) bliver gift i Gjellerup 24.10 1776 med Jens Svendsen af Vrå (søn af Svend Nielsen og Anne Jensdatter). Berthe Andersdatter er af Lund .

I forsøget på at finde hendes forældre har jeg forgæves søgt Gjellerup og Herning-Rind kirkebog, men fandt ingen Birthe/Berthe, som passede med alderen.
Familien bor i Herning ved folketælling 1787 og 1801:

Fkt-1787; Herning - Herning Bye; 12;
74; Jens Svendsen; m; 31; gift,1; Hosbonde / Bonde og gaardbeboer
75; Berte Andersdatter; k; 30; gift,1; hans Kone
76; Anne Jensdatter; k; 9; ; Deres datter
77; Svend Jensen; m; 5; ; Deres søn
78; Anders Jensen; m; 1; ; Deres søn


Fkt-1801; Herning - Herning bye; 158744;
309; Jens Svendsen; m; 48; gift,1; Huusbonde / Bonde og gaardbeboer
310; Berthe Andersdatter; k; 46; gift,1; Hans kone
311; Svend Jensen; m; 22; ugift; Deres børn
312; Anders Jensen; m; 14; ugift; Deres børn
313; Anna Jensdatter; k; 24; ugift; Deres børn


Men ved at søge i Sunds fandt jeg (i går!) en Birthe konfirmeret, hvis alder kunne passe og hvis far hed Anders. Da jeg opdagede, at der var to søstre (Anne Marie og Maren) og at ”bæremoderen” ved Jens Svendsens og Berte Andersdatters børns dåb er Anne Marie Andersdatter, Maren Andersdatter, Kirsten Andersdatter begyndte brikkerne at falde på plads.

Blandt fadderne er også Niels Andersen, og ved deres yngste barns dåb (Jens, født 1795 – men død 2½år gammel i 1798) er Chr. Meldgaard i Lund fadder. Det må være Chr. Nielsen Meldgaard, som er blevet gift med Kirsten Andersdatter, som altså er søster til min ane, Berthe.

Endvidere får Jens Svendsen og Berthe en datter, som bliver døbt Maren (født i 1779), men hun må nok være død, da hun ikke figurerer i folketællingerne? Altså er børnene opkaldt efter bedsteforældrene, som det sig hør og bør. Flere brikker på plads!

Min ane er sønnen Anders Jensen, som bliver gift 10.11 1815 i Herning Kirke med Sidsel Jensdatter (dvs. Sidsel Sjællænder – se artikel på hjemmesiden – og tak til Svend Aage Nielsen).

Mvh. Annamarie
 
Forfatter RE: Anders Christensen Bøgelund - tydning af tekst
jytteduholm
Medlemmer

Antal indlæg: 118
Bopæl:
Tilmeldt: 03.07.05
Lagt på d. 02/02/2012 19:35
Kære alle!

Jeg vækker hermed en gammel tråd til live, for den anden aften fik jeg en ’åbenbaring’ angående Maren Christensdatter, hvis herkomst altid har forekommet mig at være lidt en gåde.

Det er selvfølgelig en rimelig antagelse, at hun må identisk med den Maren, der blev født 1721 i Lundgård i Gjellerup sogn som datter af Christen Christensen (ifølge fadderlisterne med søskende i Gullestrup) og Karen Clemensdatter, men det kan ikke passe, for den Maren endte tilsyneladende i Ikast - j.v.f. følgende skifteuddrag:

85 Clemen Christensen i Lund Gårde. 8.9.1763, fol.205.r32;E: Anne Jensdatter. LV: Jens Jensen i Lund. B: Karen 2. FM: Mikkel Christensen Kærgaard i Gullestrup. Aftægt til afdødes far Christen Kærgaard.

169 Mikkel Christensen i Pathul i Ikast sogn. 11.1.1784, fol.311B.r32;E: Maren Christensdatter. LV: bror Mikkel Kærgaard i Gullestrup. B: Niels 26.
(Kilde: www.brejl.dk)

Anders Bøgelunds Maren angives både ved vielsen i Karup og ved vielsen i Gjellerup at være fra Birk.

Her boede faktisk fra 1730erne en Christen Sørensen med tilnavnet Vaade, og mit bud er, at han må være Marens far.

Jeg faldt over Christen, da jeg den anden aften for sjov legede, at den Anne Christensdatter fra Birk, der 1741 blev gift med Niels Sørensen fra Tulstrup i Ikast sogn, var en søster til Maren.

I 1743 får Anne og Niels en søn Christen døbt i Ikast sogn, og store dele af det, der må være Annes familie dukker op til dåben:

1743 den 24 juni døbt Niels Holdgaards barn kaldet Christen + 62 – baaren af Christen Birch hans hustru, faddere vare: Christen Birch og søn Christen, Smegaards søn og datter, Niels Sørensens hustru i Tulstrupgaard, Jens Christensens hustru af Sunds sogn, oc Søren Christensens hustru af Birch i Gellerup sogn.
(Kilde: Afskrift af Ikast kirkebog 1709 – 1752 på www.hammerum-herred.dk, opslag 67)

Christen Sørensens kone dør 1761 i Birk og han gifter sig senere samme år med Karen Poulsdatter fra Birk. Han dør 1776 i Skovby, 87 år gammel.

Christen Sørensen Vaade ser ud til at have haft sønnerne Jens, Søren og måske Lars. Alle sønnerne bruger tilnavnet Vaade. Jens bosætter sig i Torup i Sunds sogn, hvor han dør 1764, 50 år gammel. Lars bor i Birk og Søren ender på et tidspunkt i Lund.

Grunden til, at jeg tror på en forbindelse til ‘min’ Maren Christensdatter er, at både ‘Søren Wodde fra Lund og Anders Beulund i Torup’ er forlovere for ‘Chr. Wodde i Torup’ i 1765 i Sunds sogn. Christen er vel en søn af Jens, altså en nevø. Senere står Anders Bøgelunds datter fadder for Søren Vaades søn Peder i Gjellerup sogn.

Ovenstående er resultatet af et par timers undersøgelser og skal checkes grundigere. Jeg har således slet ikke fundet alle data endnu.

Er der mon nogen, der kender denne familie? Ser mine 'beviser' rimelige ud?

Hvis man antager, at Christen Sørensen er fra Vådde i Ikast sogn, hvem er han så søn af? Han er født ca. 1689, så en far kunne vel tænkes at optræde i matriklen.
Christen får ikke sine børn i Ikast, så der kan selvfølgelig vare tale om en helt anden lokalitet.

Vh.

Jytte D.

Redigeret af jytteduholm d. 02/02/2012 19:37
 
Forfatter RE: Anders Christensen Bøgelund - tydning af tekst
feldborg
Super Administrator



Antal indlæg: 3531
Bopæl:
Tilmeldt: 26.06.05
Lagt på d. 03/02/2012 00:41
1703 nævnes en Søren Andersen i Vaadde.

Han er der ikke i 1688 og jeg mener heller ikke han ses i kirkebogen der starter i 1709.


mvh, a.f.
hammerum-herred.dk  
Forfatter RE: Anders Christensen Bøgelund - tydning af tekst
jytteduholm
Medlemmer

Antal indlæg: 118
Bopæl:
Tilmeldt: 03.07.05
Lagt på d. 04/02/2012 21:28
Kære Arne!

Tusind tak for dit svar.

Den Søren er selvfølgelig en mulighed, men uden yderligere beviser kan det være svært at drage konklusioner.

Jeg har kigget i de (få) kirkebøger, der er bevaret i omegnen, og der er ikke spor efter Christen Sørensen, så han bliver nok svær at spore.

Gad vide, hvad han lavede i Birk? Har du tilfældigvis en kopi af fæsteoversigterne for Herningsholm 1751 og 1771, Arne? Ellers må jeg vente, til jeg kommer til Herning næste gang.

Vh. Jytte

 
Copyright © 2004 by a.f.
webmaster@dis-danmark.dk