hammerum-herred.dk
Navigation
Gæster
Forside
Kirkebøger
Batch-Numre
Andre nævnelser
Skifter
Tingbøger
Fast ejendom
Lægdsruller
Familiestof
FS / AO / Wiberg
Kommunalstof
Andre kopier
Slægtstavler
Borris Seminarium
Andre afskrifter
Skat
Artikler
Fotoalbum
Gravsten
Links
Bøger
Søg
Søg i debatforum
Slægtsbøger
Forumindlæg
Se indlæg
hammerum-herred.dk | Forum | Efterlysninger
Forfatter Herbør senere Børre (kaldenavn)
frankchr
Medlemmer

Antal indlæg: 11
Bopæl:
Tilmeldt: 11.11.05
Lagt på d. 08/02/2009 23:05
I slægten er jeg stødt på Chresten Herbør som bor på Knudgård i Stauning.
Hans søn Morten Christensen bliver født i 1740 i Stauning. Han bliver båret af Appelone Pedersdatter.

I skiftet efter Morten Jepsen Tarm og Maren (Lundelæs og Bøvling amters skifteuddrag - 208 nævnes Chresten Pedersen fra Knudgaard i Stauning og Appelone Pedersen som børn til hendes afdøde bror Peder Christensen i Rindum Kærgård.

Chresten Herbørs efterkommere får kaldenavnet Børre i en del generationer frem.

- Kommer navnet fra en relation til Herborg?

- Er der nogen der kender noget til Chresten Herbørs far Peder Christensen i Rindum Kærgaard?
 
Forfatter RE: Herbør senere Børre (kaldenavn)
beskpe
Medlemmer

Antal indlæg: 67
Bopæl:
Tilmeldt: 29.06.05
Lagt på d. 10/02/2009 08:14
Der skal nok være Harboøre, og ikke Herborg !

Jeg er ikke sikker, men der kunne være en forbindelse til den Christen Lauridsen Bøhr der dør 1749 i Nr. Lyngvig, Nysogn (født ca. 1689 i Harboøre ?)

Christen og Laurids er meget almindelige i Bøhr/Bøer familien, men det er selvfølgelig kun et indicie.

med venlig hilsen - Bent Skaarup Pedersen
 
Forfatter RE: Christen og Laurids i Bøer familien
frankchr
Medlemmer

Antal indlæg: 11
Bopæl:
Tilmeldt: 11.11.05
Lagt på d. 10/02/2009 12:25
Hej Bent

Tak for tippet med Harboøre, det vil jeg se nærmere på.


Jeg har fundet mange Christen´er men kun én rigtig Bøer med navnet Laurids; nemlig Laurids Lauridsen (Bøer) fra Sønderby (min oldefars bror). Laurids er opkaldt efter sin farfar Laurids Gjødesen (der ikke er en Bøer).

Morten er derimod et meget udbredt navn i familien, da Chresten Herbørs barnebarn Christen Mortensen fra Knudgaard gifter sig med Kirsten Mortensdatter fra Stauning Østerby.

Kan Bøer - Herbør navnet evt. stamme fra Chresten Herbørs kone?
Hvis Chresten Herbør som antaget hedder Chresten Pedersen (udledt via skiftet fra fasteren Maren og hendes mand Morten Jepsen Tarm og opslag i Stauning Kirkebog opslag side 34 1740 Chresten Herbørs Søn Morten - Aplone Pedersdatter bar Barnet).

I Langkiær er der på samme tid en mand der hedder Christen Pedersen, dette kan have medført at min ane Chresten Pedersen får navnet Herbør.

Jeg har ikke kunnet finde en relation til dødsfaldet i Stauning 17/1 1749: side 68
17. jan 1749 døde gl Inger Herbørre.

Hvis hun er svigermoderen, kan dette antyde en sammenhæng??

Efterkommere i Stauning er f.eks afdøde tømrer Gerhard Lauridsens børn og børnebørn, Søren Madsen (Langkjær) og hans børn, nyligt afdøde Niels Østergaard
(der tidligere ejede slægtsgården Knudgård)
 
Forfatter RE: Herbør senere Børre (kaldenavn)
beskpe
Medlemmer

Antal indlæg: 67
Bopæl:
Tilmeldt: 29.06.05
Lagt på d. 11/02/2009 08:35
Umiddelbart tror jeg ikke, at navnet stammer fra hans kone(r), første hustru var Bodil Kirstine Christensdatter eller Bonde og anden hustru Mette Pedersdatter fra Langkjær.

Hans far er sandsynligvis født i Stauning ligesom søsteren i testamentet, så det er en særdeles spændende familie, der jo åbenbart er spredt ud til flere større gårde i hele amtet.

Med det familieskab burde der kunne findes en del mere omkring dem !

mvh Bent
 
Copyright © 2004 by a.f.
webmaster@dis-danmark.dk