hammerum-herred.dk
Navigation
Gæster
Forside
Kirkebøger
Batch-Numre
Andre nævnelser
Skifter
Tingbøger
Fast ejendom
Lægdsruller
Familiestof
FS / AO / Wiberg
Kommunalstof
Andre kopier
Slægtstavler
Borris Seminarium
Andre afskrifter
Skat
Artikler
Fotoalbum
Gravsten
Links
Bøger
Søg
Søg i debatforum
Slægtsbøger
Forumindlæg
Se indlæg
hammerum-herred.dk | Forum | Efterlysninger
Side 1 af 2 1 2 >
Forfatter Hvor blev lille Jens af?
Lystlund
Medlemmer

Antal indlæg: 61
Bopæl:
Tilmeldt: 18.01.09
Lagt på d. 25/01/2009 10:36
Hej alle.
Jeg håber der er nogen der kan hjælpe mig med at løse mit lille problem.

I 1859 blev Jens Løslund født i Ulfborg sogn af Mariane Løslund som uægte barn. Den udlagte barnefader var Villads Jensen, som menes at være gift.

I folketælling fra 1860 bor Jens mod betaling hos Ellen Marie Saderiis og Maren Eskildsdatter (som er Jens' onkels søster).

Men siden har jeg ikke kunne finde Jens, før jeg i dag faldt over folketællingerne fra 1870, hvor der er en dreng ved navn Jens Villum Løstlund 10 år. Men nu er jeg lidt i tvilv om det er den samme.

Fkt-1870; Ulfborg - Vium og Baunbæk ; 5; Over Klæm
706; Lauris Nielsen Klæm; m; 62; gift; Møborg; Luthersk; Husfader / Husmand
707; Karen Marie Nielsen; k; 61; gift; Ulfborg; Luthersk; Husmoder
708; Jens Villum Løstlund; m; 10; ugift; Ulfborg; Luthersk; Børn / Dreng
709; Jens Laurisen Klæm; m; 4; ugift; Ulfborg; Luthersk; Børn

Hvad mener i, er der mulighed for at dette er den samme dreng, for kan ikke se at han som sådan har nogen forbindelse til Lauris eller Karen Marie. Derudover er Jens Løslund den eneste dreng der er født mellem 1858 og 1862, som har et navn der bare ligner lidt.....

Jeg er meget interesserede i at høre kommentarer om dette kan være en mulig forbindelse.

Mange tak på forhånd.

Fra Camilla Lystlund
www.famlystlund.dk  
Forfatter RE: Hvor blev lille Jens af?
Flemming Daugaard
Medlemmer

Antal indlæg: 80
Bopæl:
Tilmeldt: 01.10.08
Lagt på d. 25/01/2009 11:00
Hej Camilla

Kan det være ham her der er konfirmeret i Ulfborg 23 april 1876 (Ulfborg 1865-1890 opslag 141)

Venlig hilsen Flemming Daugaard
 
Forfatter RE: Hvor blev lille Jens af?
Lystlund
Medlemmer

Antal indlæg: 61
Bopæl:
Tilmeldt: 18.01.09
Lagt på d. 25/01/2009 11:34
Hej Flemming.
Nej, det er det desværre ikke. Det er hans bror, Søren, som også er født som uægte barn. Det er min tipoldefar, så ham ved jeg godt hvad der er sket med siden. Desværre......
Men mange tak for hjælpen alligevel.
Fra Camilla Lystlund
www.famlystlund.dk  
Forfatter RE: Hvor blev lille Jens af?
Lystlund
Medlemmer

Antal indlæg: 61
Bopæl:
Tilmeldt: 18.01.09
Lagt på d. 03/02/2009 22:22
Så er jeg kommet lidt videre på sporet af Jens.
Jeg har fundet ud af at Karen Marie og Laurids er Jens' farmor og farfar. Han er derfor kommet til at bo hos noget af farens familie.

Så finder jeg ham lige pludselig i en folketælling fra 1880, hvor han er 20 år gammel.

Fkt-1880; Raasted - Raasted ; 2; Gammelstenum, Gaard
151; Simon Kristiansen; m; 25; gift; Naur, Ringkøbing Amt; Luteran; Husfader, Gaardeier
152; Mette Kristiansen, f.Iversen; k; 29; gift; Raasted, Ringkøbing Amt; Luteran; Husmoder
153; Iver Kristian Simonsen; m; 1; ugift; Raasted, Ringkøbing Amt; Luteran; deres Søn
154; Udøbt Pigebarn; k; under 1 Aar; ugift; Raasted, Ringkøbing Amt; -; deres Søn
155; Iver Nielsen; m; 77; gift; Raasted, Ringkøbing Amt; -; Aftægtsmand
156; Sidsel Maria Nielsen, f.Olesdatter; k; 60; gift; Stadil, Ringkøbing Amt; Luteran; Aftægtskone
157; Jens Løstlund; m; 20; ugift; Ulfborg, Ringkøbing Amt; Luteran; Tjenestetyende [Iflg. Kirkebogen for Ulfborg side 44 er Jens døbt: Jens Løslund.]
158; Mads Nielsen; m; 15; ugift; Vemb, Ringkøbing Amt; Luteran; Tjenestetyende
159; Ane Marie Nielsen; k; 17; ugift; Vemb, Ringkøbing Amt; Luteran; Tjenestetyende

Er der nogen der har en idé om hvad der siden er sket med Jens Løslund?
www.famlystlund.dk  
Forfatter RE: Hvor blev lille Jens af?
Lystlund
Medlemmer

Antal indlæg: 61
Bopæl:
Tilmeldt: 18.01.09
Lagt på d. 12/05/2009 17:23
Prøver bare lige igen at bringe denne tråd frem....
Er der nogen der kender til Jens oprindelse efter 1880?
www.famlystlund.dk  
Forfatter RE: Hvor blev lille Jens af?
Oldefars mand
Medlemmer

Antal indlæg: 178
Bopæl:
Tilmeldt: 18.11.08
Lagt på d. 12/05/2009 22:15
Hej Camilla.
Hvis du ert sikker på at du nu har fat i den rigtige Jens kan du tage ind på Landsarkivet på Jagvej og se i Lægdsrullen for Raasted lægd.Det er lidt mere kompliceret end for de gamle ruller. de enkelte bind anfører fødselsåret, og vis han ikke var i Raasted da han blev optaget i Rullen som 15årig skal du finde ham som tilflyttet, men har du først fat i ham kan du følge hans rejser til han bliver slettet af rullen, enten fordi han bliver kasseret på session eller til han fyldere 35 år.
Lægdsrullerne er på selvbetjeningsmagasin bag læsesalen.Der står også de vejledninger du får brug for til at finde det rigtige bind.
Mvh Oldefars mand
 
Forfatter RE: Hvor blev lille Jens af?
Oldefars mand
Medlemmer

Antal indlæg: 178
Bopæl:
Tilmeldt: 18.11.08
Lagt på d. 12/05/2009 22:16
og selvfølgelig ogsa tilbage fra han blev opt6aget i rullen
 
Forfatter RE: Hvor blev lille Jens af?
Lystlund
Medlemmer

Antal indlæg: 61
Bopæl:
Tilmeldt: 18.01.09
Lagt på d. 12/05/2009 22:48
Hej Oldefars mand.
Nu er jeg jo ikke så kendt med alle de der udtryk, så hvad er en lægdsrulle egentlig og hvad bruges den til?
Jeg er rimelig sikker på at det er den Jens Løslund, tal og år passer rigtig godt og der er ingen i årene omkring 1859, der har navne der ligner Jens Løslund
Kan man også tage til Jagtvej selvom han er fra Ulfborg/ Raasted???
Fra Camilla.

Redigeret af Lystlund d. 12/05/2009 22:49
www.famlystlund.dk  
Forfatter RE: Hvor blev lille Jens af?
Oldefars mand
Medlemmer

Antal indlæg: 178
Bopæl:
Tilmeldt: 18.11.08
Lagt på d. 13/05/2009 23:05
hej ,Camilla
Ja, af pladshensyn blev centraladministrationens lægdsruller for hele kongeriget flyttet ud på landsarkivet på Jagtvej.
Lægdsruller er lister over alle unge mænd som skulle møde på session og blive udtaget som soldater, eller kasseret hvis de ikke kunne anvendes. eller der var væsentligt flere af en årgang end der skulle indkaldes. Så var der nogle som trak frinummer!
Din far, eller5 måskje snarere dine bedstefædre kan fortælle dig om hvordan de blev meldt i lægdarullen, og havde en flyttebog der som de skuldle melde flytning, både til lægdamanden og til folkeregistret, og til sygekassen! Nu har vi jo kun eet sted at melde flytning, så går resten af sig selv.
Jeg gav dig engang et tip om www.sa.dk, der er også et link om lægdrruller, det er lettere at du læser det der end jeg skriver en lang forklaring, jeg kommer bare til at springe noget over, som jeg regner for selvfølgeligheder, men som du måske ikke har prøvet at anvende før.
Mvh Egon
 
Forfatter RE: Hvor blev lille Jens af?
Lystlund
Medlemmer

Antal indlæg: 61
Bopæl:
Tilmeldt: 18.01.09
Lagt på d. 18/05/2009 20:43
Hej Egon.
Jeg fik aldrig sagt tak for hjælpen med linket.
Men nu har jeg lige et tillægsspørgsmål, kan man finde alle mænd i slægten på disse lægdsruller og hvornår er man anført. Fx Jens der er født i 1859 i hvilket år bør han stå i disse lægdsruller?
Fra Camilla.
www.famlystlund.dk  
Forfatter RE: Hvor blev lille Jens af?
Oldefars mand
Medlemmer

Antal indlæg: 178
Bopæl:
Tilmeldt: 18.11.08
Lagt på d. 18/05/2009 22:37
fra stavnsbåndets ophævelse (1788) til 1849 stode alle mænd ad bondestanden i lægtdesrullen fra fødslen til 36 års aldren, hyvis de ikke blev slettet som ubrugelige vsom soldater. Fra 1849 udeviddedes værnepligten tilo at gælde alle mænd men samtidig blev det sådan at indskrivning først6 skete ved det fyldte v14. år-(fra 1872 først ved 18. år)Lille Jens må være kommet i rullen i 1877.du skal altså begynde der og så søge de følgende år til 1880 i Råsted. hvis han ikke hjar været der i 1877. Når du har fundet ham kan du gå tilbage efter numrene og se hvor han har været siden han blev indskrevet i rullen og på samme måde kan du følge ham fremad til han enten bliver kasseret på en session eller til han bliver 35 år.
held og lykke med søgningen
Mvh Egon
 
Forfatter RE: Hvor blev lille Jens af?
Oldefars mand
Medlemmer

Antal indlæg: 178
Bopæl:
Tilmeldt: 18.11.08
Lagt på d. 19/05/2009 21:32
jeg burde måske lige tilføje at der på ryggen af bindene med lægdsruller står "født år",altså skal du begynde i bindet for født 1859.
først skal du slå udskrivningskreds og lægdesnummer op i de registrer der ligger på magasinet.Er Jens ikke i Råsted 1859m forssætter du medf 1860 og evt 1861, det afhænger af hvornår han er flyttet til Råsted.
Mvh. Egon
 
Forfatter RE: Hvor blev lille Jens af?
Lystlund
Medlemmer

Antal indlæg: 61
Bopæl:
Tilmeldt: 18.01.09
Lagt på d. 19/05/2009 21:45
Hvor er det altså bare dejligt at have sådan en god vejleder herinde
Jens er flyttet til Råsted mellem 1870 og 1880, men ved ikke præcis hvornår...
www.famlystlund.dk  
Forfatter RE: Hvor blev lille Jens af?
Oldefars mand
Medlemmer

Antal indlæg: 178
Bopæl:
Tilmeldt: 18.11.08
Lagt på d. 20/05/2009 22:01
ja men så er det bare at begynde!
jeg regner med at høre hvordan det gik
Mvh. Egon
 
Forfatter RE: Hvor blev lille Jens af?
Lystlund
Medlemmer

Antal indlæg: 61
Bopæl:
Tilmeldt: 18.01.09
Lagt på d. 20/05/2009 23:14
Hej Egon.
Selvfølgelig vender jeg tilbage, når jeg har fundet ud af noget mere.
Desværre er jeg lige nu midt i eksamensperiode, så der går nok en måneds tid inden jeg får taget derind....
Fra Camilla.
www.famlystlund.dk  
Forfatter RE: Jens - også i Gjellerup
karlsmose
Medlemmer

Antal indlæg: 2
Bopæl:
Tilmeldt: 20.11.05
Lagt på d. 27/05/2009 15:47
Mariane Lystlund Sørensen tjener i Vester Tang sammen med UNGKARL Villads Jensen Risom i Ulfborg i 1855. Villads bliver gift i 1871.
Jens Løslund flytter 15.6.1874 fra Gjellerup til Jens Chr. Hvolby i Raasted.
Videre 3.11.1874 til Ulfborg.
Villads Jensen er søn af murer Jens Villadsen Risom, der dør 12.12.1844 - formentlig ved arbejdsulykke - og efterlader Karen Marie med 6 børn.
Hun bliver derpå gift med Laurids Nielsen. Det har derfor næppe spillet nogen rolle, om hun også skulle tage sig af barnebarnet - bette Jens.
Hvordan og hvorfor han er parkeret i Gjellerup som 14-årig, er ikke til at vide.
Bedste råd er fra Oldefars mand: Lægrullerne.
mvh
Henning Karlsmose
 
Forfatter RE: Hvor blev lille Jens af?
Lystlund
Medlemmer

Antal indlæg: 61
Bopæl:
Tilmeldt: 18.01.09
Lagt på d. 27/05/2009 22:05
Hej Henning.

Tak for den nærmere forklaring omkring Jens.

Jeg ved fra andre folketællinger at Jens allerede fra han er 1 år har boet hos andre mod betaling, således at Mariane faktisk aldrig har haft ham boende hos sig.
Mariane har en anden søn Søren (min tip-oldefar), som er født 12.11.1861, han bor hos Mariane i sin barndom. Så jeg ved ikke præcis hvilken forskel der er på de 2 drenge og deres opvækst.
Det eneste jeg ved er at det har forlydt sig i familien at Søren skulle være et hittebarn som Mariane havde fundet, men Søren er skrevet klart og tydeligt ind i kirkebogen som søn af Mariane.....

Men alligevel tak for hjælpen og jeg får kigget på lægdsrullerne en dag.

Beskæftiger du dig også med Lystlund-familien eller er jeg bare heldig at have en god hjælper?

Fra Camilla.
www.famlystlund.dk  
Forfatter RE: Hvor blev lille Jens af?
Oldefars mand
Medlemmer

Antal indlæg: 178
Bopæl:
Tilmeldt: 18.11.08
Lagt på d. 27/05/2009 22:31
Nej, kun for så vidt at Anders Jensen Lystlund er halvbror til min ane på Damgaard,og hvordan det gik deres fælles far, og hvorfor Christen Jensen blev gift med en mere end 20 år ældre enke for at få sin fødegård i fæste, og havde enkens søns fædrende arv indestående i gården, og så naturligvis om Christen Jensen kom til at bo hos Anders da han mistede fæstegården, eller om han boede i et af de små jordløse huse der var blevet tilbage oppe i Løslund da sand og hede havde ødelagt området så der kun var Løslund og Katborg tilbage af den forhen så driftige landsby.
Og så ville jeg selvfølgelig gerne vide hvor Christens 3. kone,(som sandsynligvis hed Maren Sørensdatter og var datter af Søren Brøde) og hans tre sønner opholdt sig fra faderen døde i 1772 og frem til folketællingen 1787.
God hjælper ? Jeg intereserer mig for slægtsforskning og har gjort det i snart 60 år, og vil meget gerne vække yngres interesse for den mest pragtfulde hobby, og kan jeg gøre det ved at foreslå løsninger for andres problemer gør jeg det gerne.
Mvh Egon
 
Forfatter RE: Hvor blev lille Jens af?
Lystlund
Medlemmer

Antal indlæg: 61
Bopæl:
Tilmeldt: 18.01.09
Lagt på d. 27/05/2009 23:10
Hej Egon.
Tak for dit fyldige svar, men alt det ved jeg jo faktisk godt, det har vi jo talt om i en anden tråd.
Jeg spurgte egentlig Henning alias Karlsmose, fordi han havde skrevet i denne tråd også.
Men tak for svaret alligevel
Håber snart at kunne komme ind på Landsarkivet på Jagtvej, så jeg kan komme hjem med svar til jer.
Fra Camilla.
www.famlystlund.dk  
Forfatter RE: Hvor blev lille Jens af?
Oldefars mand
Medlemmer

Antal indlæg: 178
Bopæl:
Tilmeldt: 18.11.08
Lagt på d. 27/05/2009 23:22
Når jeg gjorde redegørelsen så fuldstændig var det faktisk også mest for at provokere andre på banewn som ikke har fulgt vores tidligere debatter. Allew som ved noget om Ulfborg og speciels Damgaard er velkomne.
Der var f.eks. et arveskifte på Sdr Vosborg i 1737 eller 38. hvor finder jeg det og er der en markbog som nævner fæsternes navne i forbindelse hermed?
Mvh. Oldefars mand eller Egon.(det er den samme)
 
Side 1 af 2 1 2 >
Copyright © 2004 by a.f.
webmaster@dis-danmark.dk