hammerum-herred.dk
Navigation
Gæster
Forside
Kirkebøger
Batch-Numre
Andre nævnelser
Skifter
Tingbøger
Fast ejendom
Lægdsruller
Familiestof
FS / AO / Wiberg
Kommunalstof
Andre kopier
Slægtstavler
Borris Seminarium
Andre afskrifter
Skat
Artikler
Fotoalbum
Gravsten
Links
Bøger
Søg
Søg i debatforum
Slægtsbøger
Forumindlæg
Se indlæg
hammerum-herred.dk | Forum | Efterlysninger
Forfatter Borrisager, Ager el. Agergård i Borris
prebenagger
Medlemmer

Antal indlæg: 1
Bopæl:
Tilmeldt: 16.01.09
Lagt på d. 18/01/2009 14:46
Jeg søger oplysninger om gården og slægten.
ER selv tip tip oldebarn af af Mads Jensen Agger, der i 1801 er nævnt som gaardmand, sognefoged og lægdsmand på gården Ager. I 1807 køber han hovedgården Waskjærgård i Tørring. Derfra kan jeg nogenlunde følge historiens gang til nu.
Hans far Jens Bertelsen født ca. 1727 og familie kan ses i fkt. 1787.
Hans forældre må være Bertel Clemmendsen H...? og Luise Agger. Jeg har svært ved at læse kirkebogen.
Er der en "Borrisbogen" ?
på forhånd tak
preben agger
 
Forfatter RE: Borrisager, Ager el. Agergård i Borris
feldborg
Super Administrator



Antal indlæg: 3531
Bopæl:
Tilmeldt: 26.06.05
Lagt på d. 18/01/2009 15:56
Ja, der findes en Borris bogen Christen Lundsgaard 1989:"Borris Sogn og dets beboere.", kan lånes på biblioteket. Hvis du er heldig, så kan du få fat på det særskilte navneregister (udarbejdet af lokalarkivet i Borris) også.

Mads Agger er kort omtalt flere steder i bogen, bla. i forbindelse med hans ejendomshandler. Gården Borris Ager er omtalt på side 239-40. Det fremgår, at Mads Agger overtager efter faderen (uden årstal) og sælger til Visted Rahbek i 1806.

Bertel Clemmensen bor i Skobæk.

Han bliver trolovet 25. oct og gift 26 nov 1725 som Bertel Clemmensen Skobæk med Lucie Agger (det er så åbenbart moderens hjem Jens Bertelsen senere får).

Jens bliver døbt 6 jun 1728. Der har været en Jens før ham, men han døde som spæd.

Lige en tilføjelse:
19 sep 1705 døbes Jens Aggers barn Lucie.

15 mar samme år var Lucie Agger blevet begravet. Hendes alder er ikke angivet, men det er jo nok ihvertfald hende barnet er opkaldt efter.


mvh, a.f.

Redigeret af feldborg d. 18/01/2009 16:21
hammerum-herred.dk  
Copyright © 2004 by a.f.
webmaster@dis-danmark.dk