hammerum-herred.dk
Navigation
Gæster
Forside
Kirkebøger
Batch-Numre
Andre nævnelser
Skifter
Tingbøger
Fast ejendom
Lægdsruller
Familiestof
FS / AO / Wiberg
Kommunalstof
Andre kopier
Slægtstavler
Borris Seminarium
Andre afskrifter
Skat
Artikler
Fotoalbum
Gravsten
Links
Bøger
Søg
Søg i debatforum
Slægtsbøger
Forumindlæg
Se indlæg
hammerum-herred.dk | Forum | Efterlysninger
Forfatter Jesper "Gasdal" Christensen
Henning Ahler
Medlemmer

Antal indlæg: 197
Bopæl:
Tilmeldt: 15.08.06
Lagt på d. 18/01/2009 12:57
Hej allesammen.
I mit forsøg på at udrede tråde omkring Karen Christensdatter, født i Aadum d. 1. juli 1798 søger jeg ALLE oplysninger om Jesper Christensen, kaldet Gasdal, Gandal m.m. efter 1840, f. ca. 1807 i Sædding, Gift med Mette Baltazarsdatter. Jeg har ham i FT 1840 Snejbjerg Bjerre i Snejbjerg sogn og 1845 i Fjelstervang i Vorgod sogn. Det drejer sig bl.a. om skøder han har hjulpet med, enhver form for handler, hvornår og hvorfor var han i Horsens Tugthus osv.?
Også oplysninger om Claus Andreasen, f. 1782 i Slesvig. FT 1845 gårdejer i Urup i Grindsted sogn. Jeg er interesseret i hans færden i årene 1815 - 1820.
ALT modtages med tak.
mvh. henn.
www.ahler.net  
Forfatter RE: Jesper "Gasdal" Christensen
Bødker-Jensen
Medlemmer

Antal indlæg: 802
Bopæl:
Tilmeldt: 03.06.06
Lagt på d. 18/01/2009 17:51
Jesper Christensen (Christiansen) bliver viet i Vorgod Kirke 8. Oktober 1826 med Mette Baltazarsdatter.
Datteren Johanne Cathrine Jespersdatter er født 24. August 1828 i Vorgod.
Mette Baltazrsdatter døde 28. Marts 1869 i Vorgod, 79 år gammel.
Jesper Cchristensen døde den 26. Maj 1875 i Vorgod, 69 år gammel.
Ifølge Ft boede de i Vorgod i 1850.
Afgangslister fra Horsens Tugthus:
Arbejdsmand Jesper Christian Gasdal (måske skulle der have stået Christiansen) 57 år. Forlader "Hotellet" 29. December 1862 og skulle rejse til Vorgod.
Håber du kan bruge lidt af det.
Med venlig hilsen
Inger
 
Forfatter RE: Jesper "Gasdal" Christensen
Henning Ahler
Medlemmer

Antal indlæg: 197
Bopæl:
Tilmeldt: 15.08.06
Lagt på d. 18/01/2009 18:03
Det kan du tro jeg kan. Synes ellers jeg havde søgt godt i hotellet. En god brik til placering af tid.
Tak Inger. mvh. henn
www.ahler.net  
Forfatter RE: Jesper "Gasdal" Christensen
feldborg
Super Administrator



Antal indlæg: 3531
Bopæl:
Tilmeldt: 26.06.05
Lagt på d. 18/01/2009 18:28
Det der kan hentes i Nørlund Christensens Vorgodbog har du vist allerede. Her er lidt af H. P. Hansen.

"Natmændsfolk og Kjæltringer" bind I side 238 (omkring Pæ' Chr. Struerdal):

Efter at Pæ Kristen var død den 27/9 1860, 84 år gml., løb Johane en tid med en vinkelskriver og mirakkeldoktor, man kalder Jesper Gastel og som en tid boede i Fjelstervang*. Nu måtte hun jo ikke sådan løbe uden videre. Jens Mikkelsen fik fat på hende en gang, hun var hentet eller sendt hjem. Hun tiggede for at måtte løbe igen; men Jens sagde nej, der var da heller ingen mening i, at hun rendte efter Jesper, så gammel hun var. Dertil svarede Johan Mari: »Jæn gammel kat låver mier mjælk end tåw killinger". A ka et ondwær læsper, bette Jæns!«

En tid holdt Jesper og Johanne sig til hos en Anders Rammesgård, der boede på Sandgård mark i Ørre omkring 1870. Anders, der ellers var fra Vinding, blev brugt en del som klog mand, når folk havde uheld eller ikke kunne få smør. Jesper var god til at skrive, og han fik konsortiets, navnlig Johanne Maries, formler skrevne ned i en bog. Desværre gik bogen senere til grunde - en af hendes formler mod tandpine, er gengivet i dr. Fr. Ohrts værk: Danmarks Trylleformler.

)*Han var af god familie. Faderen, Chr. Maicussen, der døde i 1830, ejede Søndergaard i Vorgod



mvh, a.f.
hammerum-herred.dk  
Forfatter RE: Jesper "Gasdal" Christensen
Henning Ahler
Medlemmer

Antal indlæg: 197
Bopæl:
Tilmeldt: 15.08.06
Lagt på d. 18/01/2009 18:58
Ja, den Jesper var vist en værre en, for Mette døde jo først i 1869. Men Arne, når jeg er nået et stykke længere med Karens Christensdatters færden, sender jeg dig, mit bud på hendes gøren og laden. Jeg synes allerede jeg har mange datoer og hændelser noteret.
mvh. henn
www.ahler.net  
Forfatter RE: Jesper "Gasdal" Christensen
Bødker-Jensen
Medlemmer

Antal indlæg: 802
Bopæl:
Tilmeldt: 03.06.06
Lagt på d. 18/01/2009 20:33
Jesper Christiansen Gasdal ankommer til Hotellet i Horsens den 29. Decmber 1856.
Han fik 6 års straf.
Med venlig hilsen
Inger
 
Forfatter RE: Jesper "Gasdal" Christensen
Henning Ahler
Medlemmer

Antal indlæg: 197
Bopæl:
Tilmeldt: 15.08.06
Lagt på d. 18/01/2009 20:49
Den synes jeg nu var svær at finde uden din hjælp - tak. Jeg var heller ikke klar over, han var der så længe. Uha. Gad vide hvad slags svindel han havde lavet?
mvh. henn
www.ahler.net  
Forfatter RE: Jesper "Gasdal" Christensen
Bødker-Jensen
Medlemmer

Antal indlæg: 802
Bopæl:
Tilmeldt: 03.06.06
Lagt på d. 20/01/2009 19:55
vedr. opslag Horsens Tugthus. (Prøv evt. DIS-FORUM under opslag)
Det nemmeste er at slå op i Horsens Tugthus Protokol, den står på hylden under skranken , hvor der bestilles Kirkebøger.
Du har jo hans navn, som vi må gå ud fra Jesper Christiansen Gasdal, han sidder inde fra 29-12-1956 til 29-12-1962. (Han bliver kaldt Jesper Christian Gasdal, da han bliver løsladt. Hans dom ville kunne findes der. Jeg håber at du kan få en til at fotografere den af til dig, når du ikke selv har mulighed for at komme på arkivet.
Det kan være der er andre som har et bedre tip.
Held & Lykke
Med venlig hilsen
Inger
 
Forfatter RE: Jesper "Gasdal" Christensen
Henning Ahler
Medlemmer

Antal indlæg: 197
Bopæl:
Tilmeldt: 15.08.06
Lagt på d. 20/01/2009 20:59
Har nu bedt om hjælp på DIS. Håber der er nogen, der er flink som du.
mvh. henn
www.ahler.net  
Forfatter RE: Jesper "Gasdal" Christensen
Bødker-Jensen
Medlemmer

Antal indlæg: 802
Bopæl:
Tilmeldt: 03.06.06
Lagt på d. 23/01/2009 16:58
Jesper Gastel, vist den samme som Jesper Gaarsdal, hørte også til taterne. Han ville tage folks hunde, som han kunne få til at følge sig.

1863 har Jesper Gasdal i Fjelstervang sendt et andragende til fængelsanstalten ved Horsens om et bidrag af 50 rd. til et haveanlæg eller noget andet, hvorved han kunne ernære sig uden at komme kommunen til byrde. Fængselsanstalten var ikke uvillig til at give ham 25 rdl., når kommunen ville yde ham en lignende sum.

1866 begærerede han understøttelse, og man ydede ham en ekstra hjælp på 1 td. rug og 4 skp. byg.

1868 begærer han lån for dermed at begynde en kludehandel. Man fandt ingen anledning dertil.

1869 tilstilles Felding-Assing sogneråd 1 rdl. som denne kommune har udlagt for ham.

Kilde: :
Nørlund Christensen
Vorgodbogen
Side 320-321.

Med venlig hilsen
Inger
 
Forfatter RE: Jesper "Gasdal" Christensen
Henning Ahler
Medlemmer

Antal indlæg: 197
Bopæl:
Tilmeldt: 15.08.06
Lagt på d. 23/01/2009 18:34
Hej Inger.
Efter at have læst Arne´s input om sagen d. 18. har jeg netop hentet Vorgodbogen på bib. Og have også fundet Jespers hjem på side 677. Der er højst 2 km. til Bjerregården derfra. Men side 320 -321 havde jeg ikke bemærket. Tak for flere brikker.
mvh..
www.ahler.net  
Forfatter RE: Jesper "Gasdal" Christensen
feldborg
Super Administrator



Antal indlæg: 3531
Bopæl:
Tilmeldt: 26.06.05
Lagt på d. 23/01/2009 18:59
Henning Ahler skrev:
Men side 320 -321 havde jeg ikke bemærket
mvh..


Hmmm. Alt hvad der vedr. Jesper Gastel i Vorgod bogen var kopieret ind i den word-fil du fik af mig lidt før jul. ;-)


mvh, a.f.
hammerum-herred.dk  
Forfatter RE: Jesper "Gasdal" Christensen
feldborg
Super Administrator



Antal indlæg: 3531
Bopæl:
Tilmeldt: 26.06.05
Lagt på d. 23/01/2009 19:23
Det mest interessante er, for mig at se, hvad den gode mand Jesper Gastel går rundt og foretager sig i perioden fra han deltager i handlerne i Bjerre og indtil han sendes afsted til Horsens.

Der er jo en del år imellem. Og det ligger heller ikke helt klart, hvad Nørlund Christensen mener med bemærknigen "han havde lavet gale penge".


mvh, a.f.
hammerum-herred.dk  
Forfatter RE: Jesper "Gasdal" Christensen
Henning Ahler
Medlemmer

Antal indlæg: 197
Bopæl:
Tilmeldt: 15.08.06
Lagt på d. 23/01/2009 19:56
Ja, Arne. Jeg må jo indrømme, at Jesper er blevet betydelig mere interessant for mig her på det sidste. 6 år i Horsens, og at sognerådet ikke havde styr på hans ophold i 1853. "gale penge" falske penge????
mvh. henn
www.ahler.net  
Forfatter RE: Jesper "Gasdal" Christensen
Henning Ahler
Medlemmer

Antal indlæg: 197
Bopæl:
Tilmeldt: 15.08.06
Lagt på d. 04/02/2009 21:03
Med hjælp fra Arne, Inger, Claus m.fl. kan jeg nu afslutte tråden vedr. Jesper Gasdal. Og takker for hjælp. Han blev indsat i arresten i Holstebro d. 1. april 1856 for falskmøntneri sammen med 3 andre fra egnen mellem Holstebro og Struer. Derefter 6 år i Horsens. Min tipoldemor Karen Christensdatter blev ikke omtalt i sagen.
mvh. henn
www.ahler.net  
Copyright © 2004 by a.f.
webmaster@dis-danmark.dk