hammerum-herred.dk
Navigation
Gæster
Forside
Kirkebøger
Batch-Numre
Andre nævnelser
Skifter
Tingbøger
Fast ejendom
Lægdsruller
Familiestof
FS / AO / Wiberg
Kommunalstof
Andre kopier
Slægtstavler
Borris Seminarium
Andre afskrifter
Skat
Artikler
Fotoalbum
Gravsten
Links
Bøger
Søg
Søg i debatforum
Slægtsbøger
Forumindlæg
Se indlæg
hammerum-herred.dk | Forum | Efterlysninger
Forfatter Ane Nielsdatter, Gullestrup
Karen Arvad Ottosen
Medlemmer

Antal indlæg: 30
Bopæl:
Tilmeldt: 01.11.08
Lagt på d. 23/11/2008 13:09
Som mit navn måske antyder har jeg aner fra en af Arvad-slægterne fra Brande og fra Ottosen i Holing. Min far fik i 1970 lavet Slægtsbogen for efterkommere efter Otto Knudsen født 1812.
Jeg har nu kastet mig ud i selv at forske i slægten, men kan ikke finde moderen til ovennævnte Ane Nielsdatter, som er
født 1727 i Gullestrup
døbt 20 Jul. 1727
gift 17 Okt. 1749 i Herning med Jens Knudsen Kølbæk
død 1809 i Holing.

Hendes far er ang. Niels Jensen ca. 1685 - 1732

Enhver hjælp er velkommen. Jeg har allerede læst meget på denne skønne side. Tak for det.

Venlig hilsen Karen Arvad Ottosen
 
Forfatter RE: Ane Nielsdatter, Gullestrup
feldborg
Super Administrator



Antal indlæg: 3531
Bopæl:
Tilmeldt: 26.06.05
Lagt på d. 23/11/2008 16:40
Det eneste man ved med sikkerhed om Jens Knudsen Kølbæks anden kone Ane Nielsdatter er, at hun er af Gullestrup ved vielsen.

Og det er vel den almindelige opfattelse, at hun er den Anne der bliver døbt 20 jun 1726 som datter af Niels Jensen i Gullestrup. Men noget egentligt bevis findes mig bekendt ikke, og hvem moderen er vides ikke.

Nogen mener desuden, at Anne Jensdatter er en søster til Jens Knudsen Kølbæks første kone Sidsel Nielsdatter. Men heller ikke det foreligger der noget skikkert bevis for.


mvh, a.f.
hammerum-herred.dk  
Forfatter RE: Ane Nielsdatter, Gullestrup
Karen Arvad Ottosen
Medlemmer

Antal indlæg: 30
Bopæl:
Tilmeldt: 01.11.08
Lagt på d. 24/11/2008 00:01
Tak for det.
Vh. Karen
 
Forfatter RE: RE: Ane Nielsdatter, Gullestrup
Niels Okkels Folkjær
Medlemmer

Antal indlæg: 484
Bopæl:
Tilmeldt: 06.10.05
Lagt på d. 24/11/2008 23:50
Hej Karen.

Som Feldborg antyder, så er der vist ikke mange bevislige oplysninger om Niels Jensen og hustru i Gullestrup.
I Gullestrup var der 2 personer samtidig ved navn Niels Jensen, og de døde med 1 års mellemrum i 1731 og 1732. I din slægtsbog har man så valgt den Niels Jensen, der døde i 1732, det mener jeg imidlertid ikke er rigtigt.
Årsagen er her:
Jeg har den anden Niels Jensen som min ane. Hans søn Jens Nielsen blev gift i 1728, og de fik deres 1.barn i 1731. Denne Niels Jensen var altså en lidt ældre herre, da han døde 26.marts 1732 (Herning-Rind Kb. 1723-1814, AO 30).
Din ane Niels Jensen fik børn i 1725, 1726, 1727 samt efter hans død den 22.april 1731 (Herning-Rind Kb. 1723-1814, AO 27).
På samme side i Kb. står der:
Født 1731 den 11.maj, Sl.(salig) Niels Jensens B. i Gullestrup, NB. (Navnet mangler også adskillige andre steder). Faderen var altså død før barnets fødsel i 1731, derfor mener jeg, at det må være din ane.
M.h.t. hans kone, så kendes hendes navn vist ikke, men hun døde i 1757.
I Herning-Rind Kb. 1723-1814, AO 103, står der:
Død 19.oct. 1757 Jens Kølbechs hustrus Moder.

M.v.h. Niels Okkels.

P.S. Hvis mit indlæg kommer 2 gange, så er det fordi mit første indlæg forsvandt for mig.
 
Forfatter RE: Ane Nielsdatter, Gullestrup
feldborg
Super Administrator



Antal indlæg: 3531
Bopæl:
Tilmeldt: 26.06.05
Lagt på d. 25/11/2008 00:10
Hej Niels..

Har du nogen teorier / oplysninger om Sidsels herkomst. Hun er formentlig født før kirkebogen begynder.?




mvh, a.f.
hammerum-herred.dk  
Forfatter RE: RE: Ane Nielsdatter, Gullestrup
Niels Okkels Folkjær
Medlemmer

Antal indlæg: 484
Bopæl:
Tilmeldt: 06.10.05
Lagt på d. 25/11/2008 08:02
Hej Feldborg.

Nej desværre har jeg ikke yderligere oplysninger om Sidsels herkomst.
I "Dine jyske rødder" har vi godt nok skrevet, at Jens's 2 kone Ane Nielsdatter muligvis er en søster til hans 1. kone Sidsel, men vi har igen bevis, kun en formodning.
Faddere til sønnen Niels af 1.ægteskab, født 1747 er:
Mette Sørensdatter, Søren Knudsen, Svend Poulsen, Peder Brændgaard, Jens Andersens hustru i Holling og Svend's pige i Gullestrup, Kiersten.
9 år senere, ved dåben af sønnen Niels af 2.ægteskab, født i 1756, er fadderne identiske, dog er Mette Sørensdatter udskiftet med Maren Sørensdatter(måske 2 søstre).
Fakta er dog, at personkredsen er den samme, hvor morfædrene(eller samme morfar) bliver opkaldt. Dog kan det måske undre, at den ældste Niels ikke var død, da den 2. Niels blev døbt, og formentlig opkaldt efter sin morfar, hvis drengenes morfar var identiske. Hvorvidt børnenes mormor kan være Jens Andersens hustru i Holling, har jeg ikke undersøgt, men det kunne måske være en ide.
M.v.h. Niels Okkels
 
Forfatter RE: Ane Nielsdatter, Gullestrup
feldborg
Super Administrator



Antal indlæg: 3531
Bopæl:
Tilmeldt: 26.06.05
Lagt på d. 25/11/2008 22:53
Niels Okkels Folkjær skrev:
Nej desværre har jeg ikke yderligere oplysninger om Sidsels herkomst.

Ok. Tak for svaret.

Hvis de var søstre skulle der vel også søges Kongebrev, men det kan der jo også godt være blevet uden at vi ved det.

Noget andet er så, at Sidsel jo givetvis er noget ældre end Anne. Hun er vel et sted mellem 25 og 45 år da hun dør, og altså født 1700-1720.

Hun kan vel i princippet også godt have været gift før, så Jens Kølbæk gifter sig ind i gården .?


mvh, a.f.
hammerum-herred.dk  
Forfatter RE: Ane Nielsdatter, Gullestrup
Karen Arvad Ottosen
Medlemmer

Antal indlæg: 30
Bopæl:
Tilmeldt: 01.11.08
Lagt på d. 01/12/2008 23:09
Hej.

Undskyld jeg har været lidt fraværende, dels pga hold i nakken af for meget pc-brug, dels kastede jeg mig over mit slægtsskab til L. Holberg, L. Heiberg og J. Ewald via Søren Jcobsen Stage og hustru. Rent snobberi men ret interessant.
I får tak for jeres viden omkring Ane, Sidsel og Niels Jensen. Jeg vil klart overveje at skifte til den anden Niels Jensen, men det bringer mig ikke yderligere bagud i anerne, vel?
Jeg har også fundet denne Sidsel med fødsel omk. 1720, død 1749, men har desværre ikke fået noteret min kilde. Kan hun passe med at være datter af din Niels Jensen?

Karen
 
Forfatter RE: Ane Nielsdatter, Gullestrup
Svend Aage Pedersen
Medlemmer

Antal indlæg: 34
Bopæl:
Tilmeldt: 20.09.05
Lagt på d. 02/12/2008 14:46
Hej Karen
Nysgeringen vokser her,jeg har samme personer i slægten som oplyst, også feldborg og Niels har hjulpet mig godt igang.Selv er jeg nu selv kommet i tvivl om denne Niels Jensen,jeg har disse oplysninger indskrevet:
Niels Jensen har en datter Ane Nielsdatter døbt 20 jul 1727 Gullestrup
beg. 18 mar 1809 Holing og gift med Jens Knudsen Kølbæk.
Er det også et vildspor !
mvh Svend Aage
 
Forfatter RE: RE: Ane Nielsdatter, Gullestrup
Niels Okkels Folkjær
Medlemmer

Antal indlæg: 484
Bopæl:
Tilmeldt: 06.10.05
Lagt på d. 02/12/2008 21:09
Hej Karen og Svend Aage.

Først har jeg lige fundet en rettelse i nedennævnte:

"Faddere til sønnen Niels af 1.ægteskab, født 1747 er:
Mette Sørensdatter, Søren Knudsen, Svend Poulsen, Peder Brændgaard, Jens Andersens hustru i Holling og Svend's pige i Gullestrup, Kiersten.
9 år senere, ved dåben af sønnen Niels af 2.ægteskab, født i 1756, er fadderne identiske, dog er Mette Sørensdatter udskiftet med Maren Sørensdatter(måske 2 søstre)."

Jeg har lige gennemgået disse dåbshandlinger, og det viser sig, at der slet ikke er indskrevet faddere til sønnen Niels af 1.ægteskab. Fadderne er kun indskrevet til Niels fra 2. ægteskab, der blev født i 1756. Den nævnte Maren var også en fejl, det rigtige er Mette Sørensdatter der bar barnet, samt de ovennævnte faddere.

Karen spørger, om Jens Kølbechs 1.kone Sidsel Nielsdatter kan være datter af
"min ane" Niels Jensen. Efter at jeg har set lidt på sagen, så er mit svar, at der er flere ting, der peger i den retning.

Min ane Niels Jensen, død 1732, fik en søn Jens Nielsen ca. 1708 (min ane), og flere børn har jeg ikke fundet, men der kan sagtens være flere, bl.a. Sidsel født ca. 1720, og hun var måske ældre.
Min ane Jens Nielsen gift 1728 med Maren Pedersdatter, fik børnene:
Mette i 1731, Peder i 1733, Kiersten i 1736, Else i 1739, Anne i 1741, Jens i 1750
og sidst Sidsel i 1753.
Denne Sidsel er formentlig opkaldt efter Jens Kølbechs afdøde 1 kone Sidsel, der døde i 1749, og fadder til barnet er bl.a. Jens Kølbech.

Desværre har præsten kun skrevet faddere ved Jens Nielsens sidste børn, første gang ved Jens døbt i 1750, og da var Jens Kølbech nævnt som fadder.

Heller ikke ved Jens Kølbechs 3 børn af 1.ægteskab samt 1 datter Sidsel af 2.ægteskab er fadderne medtaget, så vi kan ikke se, om Jens Nielsen gjorde gengæld. Han er ikke fadder til Jens Kølbechs øvrige børn af 2.ægteskab med Ane Nielsdatter.

Til Karens sidste spørgsmål: Nej, det er kun Niels Jensens dødsår, du skal rette til 1731.

Til Sv.Aage: Dine oplysninger er gode nok, blot skal du huske, at det er den Niels Jensen, der døde i 1731.

M.v.h. Niels Okkels
 
Forfatter RE: Ane Nielsdatter, Gullestrup
Svend Aage Pedersen
Medlemmer

Antal indlæg: 34
Bopæl:
Tilmeldt: 20.09.05
Lagt på d. 03/12/2008 08:59
Til Niels
Tak for oplysningen,så er man mere rolig,kan nemt se du har haft nogen problemer med disse navne.
mvh. Svend Aage
 
Copyright © 2004 by a.f.
webmaster@dis-danmark.dk