hammerum-herred.dk
Navigation
Gæster
Forside
Kirkebøger
Batch-Numre
Andre nævnelser
Skifter
Tingbøger
Fast ejendom
Lægdsruller
Familiestof
FS / AO / Wiberg
Kommunalstof
Andre kopier
Slægtstavler
Borris Seminarium
Andre afskrifter
Skat
Artikler
Fotoalbum
Gravsten
Links
Bøger
Søg
Søg i debatforum
Slægtsbøger
Forumindlæg
Se indlæg
hammerum-herred.dk | Forum | Efterlysninger
Forfatter Peder Graversen/Kiergaard i Ny sogn
Jens Aaberg
Medlemmer

Antal indlæg: 93
Bopæl:
Tilmeldt: 12.07.05
Lagt på d. 26/10/2008 15:18
Selv om det ligger lidt uden for Hammerum herred, så prøver jeg at søge lidt hjælp/oplysninger om en af mine aner, der boede i Bansby, Ny sogn.
Det drejer sig om Peder Graversen (1734-1790). Han var gift med Kirsten Miltersdatter (1740-1790).
Peder blev ved flere af sine børns dåb kaldt for Peder Kiergaard , bl.a. da sønnen Milter Pedersen, der senere kommer til Klaptofte i Velling blev døbt 1774.
Peders far har jeg set nævnt Gravers Kiergaard.
Jeg har ikke kunnet finde litteratur om Ny sogn, der fortæller om bebyggelsen. Dog har jeg set i Trap, at der er en gård: Kærgd. (1664 Kiergaardt). Det kan vel godt være Peder Graversens gård?
Er der nogen der kender til sognelitteratur om Ny sogn - eller måske til Kiergaard?

Mvh.
Jens Aaberg.
 
Forfatter RE: Peder Graversen/Kiergaard i Ny sogn
Svend Aage Nielsen
Medlemmer

Antal indlæg: 106
Bopæl:
Tilmeldt: 21.03.06
Lagt på d. 26/10/2008 16:25
Hej Jens

Jeg har et gammelt notat fra Hardsyssels Årbog 1940 (Th Lodberg: Slægterne Lodberg fra Holmsland..) angående Niels Graversen, der 1625 nævnes som gårdmand i Kjærgaard. Jeg ved dog ikke, om der står meget mere om gården.

Ellers kan jeg anbefale Lokalhistorisk arkiv for Holmsland, der har jeg fået meget hjælp til gårdhistorie.

mvh

Svend Aage Nielsen
 
Forfatter RE: Peder Graversen/Kiergaard i Ny sogn
feldborg
Super Administrator



Antal indlæg: 3531
Bopæl:
Tilmeldt: 26.06.05
Lagt på d. 26/10/2008 18:27
Må det være tilladt at stille et side-spørgsmål. Ved du hvem denne Kirsten Miltersdattes far Milter Andersen var.?

Navnet Kirsten Miltersdatter antyder jo en forbindelse til Fastergaard / Ildsgaard slægten. Men den her Miltersslægt er jo på Holmsland allerede før Ildsgaard folkene kommer til Aanum og Faster.

Er der mon en forbindelse til Niels Miltersen i Holstebro i begyndelsen af 1600 tallet, der nævnes som født i Ulfborg sogn og som må være en søn af (eller ihvertfald en efterkommer af) Milter Simmonsen der nævnes som bror til herredsfoged og selvejer Oluf Simmonsen i Holm i Ulfborg, død efter 1551.


mvh, a.f.
hammerum-herred.dk  
Forfatter RE: Peder Graversen/Kiergaard i Ny sogn
Jens Aaberg
Medlemmer

Antal indlæg: 93
Bopæl:
Tilmeldt: 12.07.05
Lagt på d. 26/10/2008 22:20
Hej Svend Aage.
Tak for dit svar. Jeg vil prøve at kontakte Lokalhistorisk Arkiv.

-og Arne!
Jeg har ganske rigtig Kirstens far til at være Milter Andersen. Ved hendes dåb læser jeg jeg ham til at være "Milter paa Klegod". 20. jan 1776 bliver Milter Andersen Klegod begravet i Ny sogn. Det må med ret stor sandsynlighed være Kirsten far. En videre forbindelse til Niels Miltersen i Holstebro har jeg ikke.
Navnet Milter er ikke så ualmindeligt i denne del af Ringkøbing amt. Bl.a. i Stauning sogn har jeg stødt på navnet flere gange.
Men der er måske andre, der kan finde en forbindelse.
Mvh.
Jens Aaberg.
 
Copyright © 2004 by a.f.
webmaster@dis-danmark.dk