hammerum-herred.dk
Navigation
Gæster
Forside
Kirkebøger
Batch-Numre
Andre nævnelser
Skifter
Tingbøger
Fast ejendom
Lægdsruller
Familiestof
FS / AO / Wiberg
Kommunalstof
Andre kopier
Slægtstavler
Borris Seminarium
Andre afskrifter
Skat
Artikler
Fotoalbum
Gravsten
Links
Bøger
Søg
Søg i debatforum
Slægtsbøger
Forumindlæg
Se indlæg
hammerum-herred.dk | Forum | Efterlysninger
Forfatter "Lykkensprøve" ved Møltrup Mark/Timring
etteja
Medlemmer

Antal indlæg: 5
Bopæl:
Tilmeldt: 22.07.07
Lagt på d. 19/10/2008 15:20
Hvis nogen her kender dette husmandssted /gård, dets adresse, evt foto eller andet, vil jeg være meget taknemmelig for enhver oplysning, da det er min afdøde fars fødested. På forhånd tak:
Venlig hilsen
Jette Akoh

Redigeret af etteja d. 19/10/2008 16:44
 
Forfatter RE: "Lykkensprøve" ved Møltrup Mark/Timring
Margit Louise Jørgensen
Medlemmer

Antal indlæg: 448
Bopæl:
Tilmeldt: 22.10.06
Lagt på d. 19/10/2008 21:18
Hej Jette

I årene fra cirka 1940 til cirka 1975 boede der på ejendommen Lykkensprøve i Timring et ægtepar, Niels Peder Nielsen og Margrethe, de fik ingen børn. Var det slægtning til din far?

Margrethe døde i 1975 og Niels Peder døde i 1981, de blev begravet i Vildbjerg

Jeg kender ikke ejendommens nøjagtige adresse i dag, hvor man bruger numre i stedet for navne, men kommer man kørende fra Albæk imod Timring, er det den sidste ejendom på højre hånd før Møltrup, som ligger på venstre hånd.

Ja, jeg ved ikke, hvor god en beskrivelse det er, men bedre kan jeg vist ikke gøre det

Med hensyn til billeder, så tror jeg nok, at ejendommen blev ”luftfotograferet” i 1950’erne. Disse luftfotografier blev senere udgivet i en bog, som jeg ikke husker navnet på, men måske kan andre – eller biblioteket – hjælpe dig her

M. v. h. Margit
 
Forfatter RE: "Lykkensprøve" ved Møltrup Mark/Timring
feldborg
Super Administrator



Antal indlæg: 3531
Bopæl:
Tilmeldt: 26.06.05
Lagt på d. 19/10/2008 22:16
Hvis den ligger ved selve Albækvej, før man drejer ind mod Timring, så må det være den her:
http://www.findvej.dk/alb%C3%A6kvej%209,7480?zoom=15&maptype=3

Jeg kender udmærket stedet, men har ikke lige været klar over at det hed sådan.


mvh, a.f.
hammerum-herred.dk  
Forfatter RE: "Lykkensprøve" ved Møltrup Mark/Timring
etteja
Medlemmer

Antal indlæg: 5
Bopæl:
Tilmeldt: 22.07.07
Lagt på d. 19/10/2008 23:05
Mange tak for oplysningerne, der er meget værd for mig.
Venlig hilsen
Jette Akoh
 
Forfatter RE: RE. "Lykkensprøve",Albækvej 9, Timring
etteja
Medlemmer

Antal indlæg: 5
Bopæl:
Tilmeldt: 22.07.07
Lagt på d. 20/10/2008 18:44
Af tidl. indlæg fremgår det, at denne ejendom måske blev luftfotograferet i 50erne, og at dette foto med andre kom med i en bog. Er der nogen, der kender til denne bog? Hvis der er en med oplysninger, hører jeg meget gerne om det.
Venlig hilsen
Jette Akoh
 
Forfatter RE: "Lykkensprøve" ved Møltrup Mark/Timring
Bødker-Jensen
Medlemmer

Antal indlæg: 802
Bopæl:
Tilmeldt: 03.06.06
Lagt på d. 20/10/2008 19:21
Der er flere "Lykkensprøve" i vort sogns historie, kender ikke området så godt, - nu da bogen igen er på banen, så tag et Kik, måske er du heldig.
Med venlig hilsen
Inger
 
Forfatter RE: "Lykkensprøve" ved Møltrup Mark/Timring
feldborg
Super Administrator



Antal indlæg: 3531
Bopæl:
Tilmeldt: 26.06.05
Lagt på d. 20/10/2008 20:06
Ud fra beliggenheden og ud fra det der tidligere er nævnt kan det kun være den der er nævnt midt på højre spalte her:
http://www.vortsognshistorie.dk/record.aspx?ref=200484&id=&hitno=NaN&showfields=1


mvh, a.f.
hammerum-herred.dk  
Forfatter RE: "Lykkensprøve" ved Møltrup Mark/Timring
Margit Louise Jørgensen
Medlemmer

Antal indlæg: 448
Bopæl:
Tilmeldt: 22.10.06
Lagt på d. 20/10/2008 20:21
Hej Jette

Gården ”Lykkensprøve” i Timring er omtalt i en bog, der hedder ”Vort sogns historie” bind 6, men så vidt jeg kan se, er der ikke medtaget et fotografi af gården

Gårdens nuværende ejer hedder Niels Olesen, en flink, godmodig og fredsommelig lidt ældre herre, der købte ejendommen af Niels Peder Nielsen

Niels Olesen har endnu på sin gårdsplads en sten, som der står Lykkensprøve på

M. v. h. Margit
 
Forfatter RE: "Lykkensprøve" ved Møltrup Mark/Timring
etteja
Medlemmer

Antal indlæg: 5
Bopæl:
Tilmeldt: 22.07.07
Lagt på d. 20/10/2008 21:02
Mange tak for de to sidste indlæg, der er af stor interesse for mig. Jeg anede ikke,at der fandtes en bog som " Vort sogns historie" og skal nu i gang med at nærlæse. Findes der noget om Vind sogn - især om gården "Gosmer" i Stråsø plantage - nu skovløbersted- vil jeg være meget interesseret, da "Gosmer " var i min fædrene slægts eje gennem generationer indtil ca 1910.
Venlig hilsen
Jette Akoh
 
Forfatter RE: "Lykkensprøve" ved Møltrup Mark/Timring
feldborg
Super Administrator



Antal indlæg: 3531
Bopæl:
Tilmeldt: 26.06.05
Lagt på d. 20/10/2008 23:52
etteja skrev:
Findes der noget om Vind sogn - især om gården "Gosmer" i Stråsø plantage - nu skovløbersted- vil jeg være meget interesseret, da "Gosmer " var i min fædrene slægts eje gennem generationer indtil ca 1910.

Hvis man skal se nøgternt på det kan det vel 'kun' blive til 3 generationer.?

Jeg tror ikke Vinding og Vind er med i "Vort sogns Historie". Forlaget lukkede og slukkede før alle bøger var udgivet, og iøvrigt var det jo også kun dem der på forhånd købte bogen der blev taget med.

Men der er en lidt omtale af Gosmer på side 194-96 i Espern Jespersens bog om "Vind Sogn"


mvh, a.f.
hammerum-herred.dk  
Forfatter RE: Re. Lykkensprøve Timring
etteja
Medlemmer

Antal indlæg: 5
Bopæl:
Tilmeldt: 22.07.07
Lagt på d. 21/10/2008 10:37
Tak for oplysningen om bogen om Vind sogn.
Med hensyn til antal generationer, min slægt ejede "Gosmer", har jeg som barn hørt, at i hvert fald min tipoldefar, oldefar og farfar havde stedet, så din antagelse om de tre generationer kan godt være rigtig. Jeg har ikke undersøgt, hvor gammel "Gosmer" egentlig er.
Venlig hilsen
Jette Akoh
 
Copyright © 2004 by a.f.
webmaster@dis-danmark.dk