hammerum-herred.dk
Navigation
Gæster
Forside
Kirkebøger
Batch-Numre
Andre nævnelser
Skifter
Tingbøger
Fast ejendom
Lægdsruller
Familiestof
FS / AO / Wiberg
Kommunalstof
Andre kopier
Slægtstavler
Borris Seminarium
Andre afskrifter
Skat
Artikler
Fotoalbum
Gravsten
Links
Bøger
Søg
Søg i debatforum
Slægtsbøger
Forumindlæg
Se indlæg
hammerum-herred.dk | Forum | Efterlysninger
Forfatter Slægter i Gjellerup i 1600-tallet?
allan
Medlemmer

Antal indlæg: 29
Bopæl:
Tilmeldt: 02.07.05
Lagt på d. 05/10/2008 13:12
Jeg søger oplysninger til Gjellerup by, Gjellerup sogn, Hammerum herred.

Troels Michelsen Smed skulle være gift med Karen Poulsdatter, men hvor ved man egentlig det fra, vi er omkring 1690 eller lidt før. I Gjellerup by. Jeg fandt oplysningerne i Fløe-Slægtsbogen.

Er der nogen der ved hvorfra historikeren Troels Lund havde sit familiesagn, som jeg for nogle år siden stødte på i bogen om Gjelleruplund:

Hvor der står at han anes Troels Jensen, søn af Jens Esbensen, søn af Esben Christensen, gift med en Mikkelsdatter før 1618 skulle være efterkommer af en adelsmand, måske af slægten Lund.

Jeg har en ide om at Espens far hed Christen Jespersen Mylting, og at han var søn af Jesper Mylting, der var gift Lund, er der nogen der har en bedre ide. Det kommer til at knibe lidt med tiden. Der er næsten ikke tid nok til en sådan forbindelse.

Hilsen Allan M. Andersen.
http://www.sitecenter.dk/martander  
Forfatter RE: Slægter i Gjellerup i 1600-tallet?
feldborg
Super Administrator



Antal indlæg: 3531
Bopæl:
Tilmeldt: 26.06.05
Lagt på d. 05/10/2008 13:45
Lige et foreløbigt svar.

Der er jo faktisk i samme bog redegjort for hvilket materiale der ligger bag. Og konklusionen er vel "at det er muligt, men ikke bevist". Jeg har i tidens løb set forskellige andre forsøg på, at knytte denne Lund familie sammen med andre forekomster af Lund.

Personlig mener man skal være uhyre varsom med absolut at ville knytte denne eller hin slægtning på en adelsslægt, bare fordi der en vis navne lighed. Og navnet Lund er så almindeligt forekommende overalt i landet, at det efter min mening ikke fortæller noget som helst om slægtskab - (men det udelukker det jo naturligvis heller ikke).


mvh, a.f.
hammerum-herred.dk  
Forfatter RE: Slægter i Gjellerup i 1600-tallet?
allan
Medlemmer

Antal indlæg: 29
Bopæl:
Tilmeldt: 02.07.05
Lagt på d. 05/10/2008 15:01
Hej Arne.

Jeg siger tak for svaret, jeg har ikke skrevet bogen af ord efter andet. har vist aldrig fået sat disse aner rigtigt ind i mit program endnu, ægteskabet står også i mænd og kvinder i Gjellerup sogn. Så mon ikke man kan tro på det. Når jeg siger det med Lundslægten så skyldes det også udelukkende Troels Lunds familietradition, hedder det vist, han havde "hørt det som barn". Det er ikke nødvendigvis en adelsmand i Lundslægten, og stedet han forekommer er jeg heller ikke helt sikker på. Det der var ved denne adelsmand, der var det at han skulle have slået sin kone ihjel og begravet hende under gulvet, men det blev opdaget, og han blev henrettet, eller blander jeg nu historierne samme.

Har du bogen om Gjelleruplund. Jeg tror jeg skal have den bestilt hjem.
Har Troels Lund skrevet mere om sagen?

Med venlig Hilsen Allan M. Andersen.
http://www.sitecenter.dk/martander  
Forfatter RE: Slægter i Gjellerup i 1600-tallet?
feldborg
Super Administrator



Antal indlæg: 3531
Bopæl:
Tilmeldt: 26.06.05
Lagt på d. 06/10/2008 01:17
allan skrev:
Troels Michelsen Smed skulle være gift med Karen Poulsdatter, men hvor ved man egentlig det fra, vi er omkring 1690 eller lidt før. I Gjellerup by. Jeg fandt oplysningerne i Fløe-Slægtsbogen.

Gamle Karen Poulsdatter bliver ganske rigtig begravet i 1746, men det fremgår ingen steder af kirkebogen, at de to var gift. Så den oplysning må stamme andre steder fra.

Den ene af de retsager der henvises til i "Mænd og kvinder i Gjellerup" (den såkaldte brændevissag fra 1708) er fyldigt omtalt i Abildtrups bog om Bjødstrupslægten, men dér er hans kone ikke nævnt. Og hun er næppe involveret i den historie overhovedet.

Så oplysningen stammer formentlig fra den retssag i 1716 der også henvises til i heftet. Flø-bogen har jeg ikke lige ved hånden nu, så det vender jeg evt. tilbage til senere.



Er der nogen der ved hvorfra historikeren Troels Lund havde sit familiesagn, som jeg for nogle år siden stødte på i bogen om Gjelleruplund:

Det er en længere historie, som strækker sig over ca. en halv snes sider i bogen om Gjelleruplund. Historikeren Troels Lund brugte noget tid på at grave i det og omtaler det i sin bog "Et liv".



Hvor der står at han anes Troels Jensen, søn af Jens Esbensen, søn af Esben Christensen, gift med en Mikkelsdatter før 1618 skulle være efterkommer af en adelsmand, måske af slægten Lund.

Ihvertfald første del af udsagnet forekommer også i en slægtsbog fra 1988, "Slægten fra Overgaard i Gullestrup". Og selvom det er fra fredericiafirmaet, så ser dokumentationen ihvertfald for de første par slægtsled rimelig ud. Troels Jensen -> Jens Espersen -> Esper Christensen ser ud til at kunne bevises udfra samtidige dokumenter. Og sidstnævntes far er efter al sandsynlighed den Christen Espersen der omtales i giftmordsagen i Langlund 1621.

Men bemærk, at ingen af disse kaldes for Lund.

Der gør slægten derimod fra Troels Lund og fremad fordi de bor i Lund. Der er altså for mig at se intet der tyder på at Lund skulle være et egentligt slægtsnavn og og langt mindre et adeligt sådant. Men jeg skal lige have nærlæst Troels Lunds bemærkninger.

Fakta er dog, at der har været en (lav?)adelig slægt ved navn Lund et sted nede i Sønderjylland og beretningen om Hustrumordet menes også at være rigtig nok. Men derfra og så til at konkludere, at det er en gren af denne slægt der dukker op som almindelige bønder i Gjellerup sogn er der dog et stykke vej.


Jeg har en ide om at Espens far hed Christen Jespersen Mylting, og at han var søn af Jesper Mylting, der var gift Lund, er der nogen der har en bedre ide. Det kommer til at knibe lidt med tiden. Der er næsten ikke tid nok til en sådan forbindelse.

At Esper, Esben og Jesper er det samme navn er jo rimeligt nok. Men Christen Espersen er ihvertfald født før år 1600, formentlig endda noget før. Hvor / hvornår har du din Christen Jespersen Mylting placeret.?

Bogen om Gjelleruplund gentager også en gammel traver om "den gren af slægten, der forinden var flyttet til København fra Sædding i Vestjylland". Det er efter min bedste overbevisning noget vrøvl i relation til Lundslægten i Gjellerup.

Det var jo for det første altså Søren Kierkegaards far der var fra Sædding, og hans mor fra Brande der blev kaldt Lund. Og iøvrigt var ingen af dem var i familie med Lund-folkene i Gjellerup. Og tilsvarende må man desværre sige om de fleste andre forsøg på at knytte folk sammen alene på grundlag af navne der ikke er egentlige slægtsnavne.

Men lad os høre lidt mere om dine Mylting'er - hvor og hvornår.?


mvh, a.f.
hammerum-herred.dk  
Forfatter RE: Slægter i Gjellerup i 1600-tallet?
allan
Medlemmer

Antal indlæg: 29
Bopæl:
Tilmeldt: 02.07.05
Lagt på d. 08/10/2008 06:22
Hej Arne.

Jeg tror slet ikke på min teori, og har egentlig aldrig gjort det, men måske var der en anden (Lav)adelsmand de kunne stamme fra, jeg er bare tom for ideer, det skulle være Munk´erne på Ørnhoved, men der er vel ingen der har slået sin kone ihjel?

Hilsen Allan M. Andersen.
http://www.sitecenter.dk/martander  
Forfatter RE: Slægter i Gjellerup i 1600-tallet?
feldborg
Super Administrator



Antal indlæg: 3531
Bopæl:
Tilmeldt: 26.06.05
Lagt på d. 10/10/2008 01:08
Overleveringen om hustrudrabet er skam rigtig nok. Det er bare (meget) tvivlsomt om det har det fjerneste med Lund slægten i Gjellerup at gøre.

Det var Markvar Lund, som efter at være gået i armod på familiegodset i Sønderjylland flyttede til Langeland, og dér slog konen ihjel og blev hængt for det i 1613 på Slotspaldsen i København.

Den gode Københavnerhistoriker Troels Lund ræsonnerer så, at hvordan i alverden skulle disse simple bønder derovre i Vestjylland dog kende den historie, hvis ikke det var fordi de var efterkommere som i skam og skændsel var rejst til en anden landsdel.?

Men som allerede nævnt var Troels Lunds forslægt i Gjellerup allerede før disse begivenheder og det var iøvrigt først 100 år senere de begyndte at kalde sig Lund.

Det kunne så være fordi en kvinde af den gamle adelsslægt giftede sig ind i familien. Det kan naturligvis ikke helt afvises. Men det er vel trods alt mere nærliggende, at tro, at det er fordi familien flytter til stedet Lund netop på den tid.?

Og desuden rygtedes den slags begivenheder hurtigt landet over også dengang. Der er nok ingen tvivl om, at historien om adelsmanden Lund på Langeland, der slog sin kone ihjel og begravede hende under bryggesgulvet, er blevet livligt diskuteret på årets Lundmarked, hvor folk fra hele landet, samt hertugdømmerne og Sydsverige hvert år mødtes og udvekslede både varer og gode historier.

Og så opstår helt naturligt tanken. "Gad vide om ..." og efter et par generationer eller tre kan det nemt gå hen og blive en næsten fuldbyrdet kendsgerning.


mvh, a.f.
hammerum-herred.dk  
Forfatter RE: Slægter i Gjellerup i 1600-tallet?
allan
Medlemmer

Antal indlæg: 29
Bopæl:
Tilmeldt: 02.07.05
Lagt på d. 18/10/2008 09:05
Hej Arne.

Jeg er fuldstændigt enig, lad os ikke koge mere suppe på den pølsepind!.

Hilsen Allan M. Andersen.
http://www.sitecenter.dk/martander  
Copyright © 2004 by a.f.
webmaster@dis-danmark.dk