hammerum-herred.dk
Navigation
Gæster
Forside
Kirkebøger
Batch-Numre
Andre nævnelser
Skifter
Tingbøger
Fast ejendom
Lægdsruller
Familiestof
FS / AO / Wiberg
Kommunalstof
Andre kopier
Slægtstavler
Borris Seminarium
Andre afskrifter
Skat
Artikler
Fotoalbum
Gravsten
Links
Bøger
Søg
Søg i debatforum
Slægtsbøger
Forumindlæg
Se indlæg
hammerum-herred.dk | Forum | Efterlysninger
Forfatter Hjælp til tydning mm.: Vorgod Sogn 1803 - Anders Jensen (Søndergaard)
Søndergaard
Medlemmer

Antal indlæg: 123
Bopæl:
Tilmeldt: 18.04.08
Lagt på d. 30/09/2008 14:46
Jeg har brug for at få verificeret en tydning fra Vorgod-Nr. Vium Sogns kirkebog 1803 samt en kommentar på et generelt spørgsmål.

Det drejer sig om Anders Jensen (Søndergaard) som får et dødfødt barn med Kirsten Poulsdatter, som jeg antager dør i samme forbindelse. Anders Jensen bliver senere i 1803 i Herning Sogn forlovet til Anne Cathrine Nielsdatter (datter af Niels Merrild), som er tjenestepige i Synderager. Forlovelsen bevidnes af Jens Trøstrup og Christen Olesen. Vil det ikke være normalt at der også foretages en vielse i kirken? - Jeg kan ikke se at en sådan har fundet sted i Herning Sogn - ej heller i Vorgod.

Jeg vil gerne have min tydning verificeret (højre kolonne - næstsidste punkt). Jeg læser:

"D. 1. Juli blev Anders Jensens dødfødte Barn begravet. Samme dag xxxxx Kirsten Poulsdatter Moder til det dødfødte Barn begravet 24 gammel".

I kolonnen ved siden af kan vi læse:

"D, 26. Junii blev födt et dødfødt Barn. Moderen er Kirsten Poulsdatter og Faderen er Anders Jensen i Vorgod Bye."

Se nærmere på:

Vorgod - Nr. Vium sogns kirkebog 1709 - 1817 - C 537a-1 opslag 236 af 349
(på hammerum-herred.dk).


Venlig hilsen

John Søndergaard Nielsen
Slægtsdatabase: tng.jonima.dk
Slægtsside: jonima.dk
www.jonima.dk  
Forfatter RE: Hjælp til tydning mm.: Vorgod Sogn 1803 - Anders Jensen (Søndergaard)
feldborg
Super Administrator



Antal indlæg: 3531
Bopæl:
Tilmeldt: 26.06.05
Lagt på d. 01/10/2008 00:13
Søndergaard skrev:
JPoulsdatter, som jeg antager dør i samme forbindelse. Anders Jensen bliver senere i 1803 i Herning Sogn forlovet til Anne Cathrine Nielsdatter (datter af Niels Merrild),

Mht. trolovelsen virker det godt nok lidt mystisk. Hvor har du iøvrigt navnet Merrild fra.?



Jeg vil gerne have min tydning verificeret (højre kolonne - næstsidste punkt). Jeg læser:

Bortset fra at jeg læser "begraven" i stedet for begravet er jeg enig med dig. Der er svært at se hvad de manglende ord er.

Bare lidt mærkeligt, at barnet kaldes for Anders Jensens søn, men moderen kaldes ikke for Anders Jensen hustru.? De bliver jo dog viet på den samme side, en måned før fødslen.

P.S.
Tak for kommentarerne i de andre to tråde, dem vender jeg lige tilbage til senere.


mvh, a.f.
hammerum-herred.dk  
Forfatter RE: Hjælp til tydning mm.: Vorgod Sogn 1803 - Anders Jensen (Søndergaard)
Søndergaard
Medlemmer

Antal indlæg: 123
Bopæl:
Tilmeldt: 18.04.08
Lagt på d. 01/10/2008 10:45
Hvor har du iøvrigt navnet Merrild fra.?

Der er tale om Niels Svendsen, Merrild i Vilbjerg, som ved flere lejligheder kaldes Niels Merrild, bl.a ved datteren Marens daab i 1789 og ved Anne Cathrines begravelse: "Enke efter afdøde Anders Jensen af Søndergaard i Vorgod Bye, født i Vildbjerg og datter af grdm. Niels Merrild ibidem, 77 år"

Her er mine optegnelser over Anne Cathrine Nielsdatter:

Anne Cathrine Nielsdatter, * 09 sep 1780 i Merrild, Vildbjerg Sogn, døbt 17 sep 1780 i Vildbjerg Kirke, Vildbjerg Sogn. Ved folketælling 1845 bor hun hos sønnen Jens Andersen, Søndergaard, Vorgod By, Vorgod Sogn. † 16 jan 1858 i Søndergaard, Vorgod Bye, Vorgod Sogn, begravet 25 jan 1858 på Vorgod Kirkegård, Vorgod Sogn.

I 1803 (ved trolovelsen) er hun Tjenestepige, formentlig hos Jens AndersenTrøstrup/Tvevad, Synderager, Herning Sogn. Ved folketællingen 1801 i Holtbierre [Holtbjerg], Herning Sogn optræder der en Anna Cathrine, som vel kan antages at være Anne Cathrine Nielsdatter.

Hun blev gift med Anders Jensen, Søndergaard (søn af Jens Andersen og Maren Jensdatter), i hvert fald forlovet 1803 i Herning, Herning Sogn. Der er ikke af mig fundet dokumentation for vielsen i hverken Vildbjerg, Timring eller Vorgod Sogne.

I FT 1834 har hun stadig bopæl i Søndergård, Vorgod Bye og Mark, Vorgod Sogn.

Børn:
3. i. Kirsten Andersdatter * 11 marts 1805.
4. ii. Maren Andersdatter * 18 feb 1808.
5. iii. Jens Andersen * 04 mar 1811. (han overtager Søndergaard)
iv. Niels Andersen, * 14 feb 1814 i Vorgod Sogn. ,
v. Christen Andersen, * 1816 i Vorgod Sogn, døbt 28 jul 1816 i Vorgod Kikre.

Anne Cathrine's søster, Maren Nielsdatter blev i øvrigt gift med Eskild Mortensen af Nørgaard i Vorgod By den 26. januar 1815..

Tak for dine supplerende oplysninger om det dødfødte barn (søn) samt deres vielse. Det havde jeg ikke set


Venlig hilsen

John Søndergaard Nielsen
Slægtsdatabase: tng.jonima.dk
Slægtsside: jonima.dk
www.jonima.dk  
Forfatter RE: Hjælp til tydning mm.: Vorgod Sogn 1803 - Anders Jensen (Søndergaard)
feldborg
Super Administrator



Antal indlæg: 3531
Bopæl:
Tilmeldt: 26.06.05
Lagt på d. 02/10/2008 10:06
Søndergaard skrev:
Der er tale om Niels Svendsen, Merrild i Vilbjerg,

Ok. Så er jeg med.

Han kommer i øvrigt fra Sdr. Felding og bliver gift anden gang 5 jun 1776 i Aulum med Dorthea Marie Madsdatter født ca. 1755 i St. Stoubæk, Aulum, og første gang 6 Okt 1762 i Vildbjerg med Appelone Laustdatter.


mvh, a.f.

Redigeret af feldborg d. 02/10/2008 10:18
hammerum-herred.dk  
Forfatter RE: Hjælp til tydning mm.: Vorgod Sogn 1803 - Anders Jensen (Søndergaard)
Søndergaard
Medlemmer

Antal indlæg: 123
Bopæl:
Tilmeldt: 18.04.08
Lagt på d. 02/10/2008 17:43
Tak for suppl. oplysnigner. Jeg har også noteret at Niels Svendsen er søn af Svend Christensen Gaardsvig, Sdr. Felding og Maren Nielsdatter, som stammer fra Skjern.

Jeg har lige en korrektion til mit forrige indlæg:
Anne Cathrine's søster, Maren Nielsdatter blev i øvrigt gift med Eskild Mortensen af Nørgaard i Vorgod By den 26. januar 1
.

Vielsesdatoen er 9. oktober 1817 - Forlovere Anders Søndergaard (Jensen) og Morten Jensen begge af Vorgod By.



Venlig hilsen

John Søndergaard Nielsen
Slægtsdatabase: tng.jonima.dk
Slægtsside: jonima.dk
www.jonima.dk  
Copyright © 2004 by a.f.
webmaster@dis-danmark.dk