hammerum-herred.dk
Navigation
Gæster
Forside
Kirkebøger
Batch-Numre
Andre nævnelser
Skifter
Tingbøger
Fast ejendom
Lægdsruller
Familiestof
FS / AO / Wiberg
Kommunalstof
Andre kopier
Slægtstavler
Borris Seminarium
Andre afskrifter
Skat
Artikler
Fotoalbum
Gravsten
Links
Bøger
Søg
Søg i debatforum
Slægtsbøger
Forumindlæg
Se indlæg
hammerum-herred.dk | Forum | Efterlysninger
Forfatter Anders Trøstrup / Tvevad
feldborg
Super Administrator



Antal indlæg: 3531
Bopæl:
Tilmeldt: 26.06.05
Lagt på d. 24/09/2008 02:00
Han er bla. interessant fordi han er lavværge for Anne Jensdatter i Vester Haunstrup da hun bliver enke for anden gang, men også fordi vi generelt ved for lidt om Trøstrup i den periode.

72 Mads Jensen i Havnstrup. 5.9.1761, fol.147.
E: Anne Jensdatter. LV: Anders Jensen i Frøstrup. Af første ægteskab B: Christen Madsen Albæk, degn i Sinding og Nøvling, Anne Madsdatter g.m. Christen Nielsen Jegind, Else Madsdatter g.m. Jens Rasmussen Møller i Grimstrup Mølle, Abelone Madsdatter, Jens Madsen Albæk, brændevinsbrænder i København, Hans Madsen sst, Niels Madsen sst, Bodil Madsdatter sst.
[Frøstrup skulle nok være Trøstrup, Mads Jensen er = Mads Albæk)]

Anne Andersdatter (ca. 1710 - 1761) bliver omkring 1735 gift med Jens Andersen (ca. 1715 - 1749) i V. Haunstrup, søn af Anders Svenningsen (ca.1671 Ejsingkjær, Vildbjerg - ca. 1749 Vester Haunstrup, Snejbjerg).

1750 bliver hun gift anden gang med Mads (Jensen) Albæk der også har været gift før og har boet bla. på Albæk og i Lervadskjær.

Det har vel tidligere været almindelig antaget, at Anne jensdatter og Anders (Jensen) Trøstrup formentlig var søskende og at de nok begge kom fra Trøstrup. Men egentlig faste holdepunkter har vi vist ikke.

Desværre ved vi alt for lidt om Trøstrups ejere og især dets beboere i perioden efter Just Andesen Holsts død i 1723 og indtil Chr. Vaad kommer dertil, vel omkring 1775. Men der har givetvis også boet flere familier i området som kan have fået navnet Trøstrup tillagt. Een af de ting vi ved med sikerhed er, at omkring 1749 sælger L. Nyboe Trøstrup til de Linde på Møltrup, og den tidligere store Enestegaard, der selv havde bøndergods under sig, bliver nu til en almindelig mellemstor fæstegaard under Møltrup.

Det kunne vel tænkes, at det er på det tidspunkt Anders Trøstrup kommer dertil (har måske tidligere været karl eller bestyrer på stedet)? Og at Chr Vaad så afløser han da han flytter til Tvevad.??

Men det kunne vel også tænkes, at han eer født dér, at hans far har boet og / eller arbejdet på gården (de af ejerne vi kender har givetvis ikke selv gået i stalden). Og det er vel heller ikke urealistisk at gå ud fra, at han og Anna er søskende.?

Om han og Maren Jensdatter fra Helstrup er søskende er måske mere tvivlsomt. Hun er født ca 1740, han er noget ældre, og hvis vi tager Anna Jensdatter med så er hun igen en del ældre. Så søskende er de næppe alle tre.?

Vides det med sikkerhed, at Anders Trøstrup og Jørgen Tvevad var brødre.? (Iøvrigt synes det som om Jørgen også kommer fra Trøstrup?).


mvh, a.f.

Redigeret af feldborg d. 24/09/2008 02:19
hammerum-herred.dk  
Forfatter RE: Anders Trøstrup / Tvevad
vilandt
Medlemmer

Antal indlæg: 74
Bopæl:
Tilmeldt: 29.09.07
Lagt på d. 26/09/2008 12:57
Anders Jensen Trøstrup er født ca 1725 - jeg mener hans forældre er Jens Olesen (?-1762) og Anne Chistensdatter (1692-1786) i Sønder Helstrup.
Søskendeflokken er følgende:
Anne (1710 - 1761)
Søren ( ? - 1777)
Anders (1725 - 1815)
Ane Margrethe (1730 - 1791)
Ole (1733 - ?) efter 1801
Maren (1738 - 1816)
Jørgen (1740 - ?) efter 1801

Anne Jendatter har jeg ikke yderligere oplysninger om og kan ikke sige med sikkehed om hun hører med her.
Søren Jensen har jeg ikke fundet alder på, men han bliver gift 30. maj 1753 med Mette Christensdatter - allerede 29. juli samme år har de en datter Abelone til dåb, båret af Anne Chistensdatter (mor til Søren?)
1755 døbes datteren Maren – båret af Anne Christensdatter – blandt fadderne er Jens Olesen i Helstrup og Ole Helstrup.
De 2 mindste børn Jens og Mette har jeg ikke fundet dåb for, men familien kan jo være flyttet ud af sognet og senere vendt tilbage
Søren dør i 1777 og kaldes da i kirkebogen Søren Østergaard.
7 Søren Jensen Alstrup Østergaard i Snejbjerg. 3.12.1777, fol.13B.
E: Mette Christensdatter. LV: Peder Mølsted. B: Abelone g.m. Mads Christensen Kragelund i Ørskov, Maren 23, Jens 17, Mette 15. FM: farbror Oluf Jensen Helstrup

Anders Jensen bliver gift 19. Aug. 1756 i Timring med Maren Pedersdatter. Han kaldes her kun Anders Jensen, men da datteren Christiane døbes i 1758 kaldes han Anders Jensen Trøstrup. Ved de næste børns dåb (Abelone 1760 – Jens 1762) kaldes han kun Anders Trøstrup.
Senest 1767 er broderen Jørgen flyttet til Trøstrup – Anders Jensen og hustru fra Trøstrup og Jørgen Jensen fra Trøstrup er blandt fadderne da Skoleholder Peder Mølsted får sønnen Peder døbt i 1767.
Senest 1775 er begge brødre flyttet til Tvevad – Jørgen Jensen i Tvevad i Nøvling og Anders Trøstrups hustru ibid. Er blandt fadderne da Ole Jensen i Sdr. Helstrup får datteren Abelone døbt 3. Dec 1775.
Døde .1786
Den 5te Janu døde den fromme sl . Kone Anne Krestens
Dotter i Tvevad i sin Alders 94 de Aar
Omkring 1790 flytter Anders Trøstrup/Tvevad til Synderager i Herning.
1792
Den 31 te Augusti havde den fornemme Ungkarl og StrømpeHandler
Sr Jens Andersen Trøstrup Trolovelse med hans smukke .,
Elisabeth AndersDatter Skivild hiemme hos hendes
Forældre og den derpaa følgende 28 de Sept .
bleve de af mig Egteviede heri Neuling Kirke ; Forloverne vare : Anders Jensen
Synderager og Anders Jørgensen Skivild . - Soli Deo Gloria .

Samtlige personer i husstanden
ringkoebing, Hammerum, Herning, Synderager, , 1, FT-1801, B8997
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Jens Andersen Tvevad 40 Gift Huusbonde Gaardbeboer og strømpehandler
Elisabeth Andersdatter 32 Gift Hans kone
Anders Jensen 7 Ugift Deres børn
Maren Jensdatter 2 Ugift Deres børn
Mogens Christian Johansen 29 Ugift Tienestefolk
Sidse Cathrine Henriksdatter 28 Ugift Tienestefolk
Anders Jensen 76 Gift Huusbondens forældre
Maren Pedersdatter 76 Gift Huusbondens forældre

Mellem 1806 og 1809 flytter familien til Birkmose i Timring, her dør Anders Trøstrup/Tvevad/Synderager 23. Maj 1815 – 89 år

mvh, c.v.

Redigeret af vilandt d. 26/09/2008 12:58
 
Forfatter RE: Anders Trøstrup / Tvevad
feldborg
Super Administrator



Antal indlæg: 3531
Bopæl:
Tilmeldt: 26.06.05
Lagt på d. 26/09/2008 19:41
Meget interessant. Vi tar lige een ting ad gangen.


Anders Jensen Trøstrup er født ca 1725 - jeg mener hans forældre er Jens Olesen (?-1762) og Anne Chistensdatter (1692-1786) i Sønder Helstrup.

Beboerene i Sdr. Helstrup er samme slægt i omking 200 år. Før 1651 Jeppe Christensen, 1683 Oluf Jepsen, 1743 Jens Olufsen, 1773 Ole Jensen indtil 1821.

Umiddelbart kunne man vel tro, med den spredning i børnenes alder, at Jens Olufsen har været gift to gange, men hvis konens alder er rigtig vurderet kan hun jo godt være mor til dem alle. Hvor har du hendes alder fra, er det hende der dør i Tvevad 1786?


Søskendeflokken er følgende:
Anne (1710 - 1761)

Jeg tror som nævt, at Anne og Anders er søskende. Men der er i princippet intet til hinder for at hun kan være datter af Jens Olufsen i Helstrup. Hendes egen datter bliver jo iøvrigt senere gift med Jens Chrænsen i Helstrup.


Søren ( ? - 1777)

Denne Søren Alstrup / Østergaard har jeg også engang funderet over. Jeg tror der skal stå Søren Helstrup, sådan kaldes han også i kirkebogen.


Anders (1725 - 1815)

Tak for udredningen, særdeles intressant læsning.


Ane Margrethe (1730 - 1791)

Hvem / hvad / hvor.?
Er det skoleholderens kone du har tankerne?


Ole (1733 - ?) efter 1801

Ole Helstrup dør 1821, 87 Aar gammel.

1792
Den 31 te Augusti havde den fornemme Ungkarl og StrømpeHandler
Sr Jens Andersen Trøstrup Trolovelse med hans smukke .,

Ok. Som kom han på plads.

Ham har jeg også et par gange haft kig på. Han er nemlig bedstefar til den kendte museumsforstander mv. J. A. Trøstrup.


mvh, a.f.
hammerum-herred.dk  
Forfatter RE: Anders Trøstrup / Tvevad
Søndergaard
Medlemmer

Antal indlæg: 123
Bopæl:
Tilmeldt: 18.04.08
Lagt på d. 30/09/2008 15:55
Blot lige en tilføjelse, som har forbindelse til mine aner i Søndergaard i Vorgod.

Arne Feldborg skriver:
Ham har jeg også et par gange haft kig på. Han er nemlig bedstefar til den kendte museumsforstander mv. J. A. Trøstrup.


Det er formentlig hos denne Jens Trøstrup (Jens Andersen Trøstrup og senere FT 1801 Jens Andersen Tvevad) at Anne Cathrine Nielsdatter er tjenestepige i 1803, hvor hun bliver forlovet medenkemanden Anders Jensen af Søndergaard i Vorgod By. Forlovelsen bliver bevidnet af Jens Trøstrup og Christen Olesen, jf. Herning Sogns Kirkebog 1803.

Jens Trøstrups far Anders Jensen Trøstrup er broder til Anders Jensen, Søndergaards moder, Maren Jensdatter. Anders og Jens Trøstrup er således fætre.

Se i øvrigt ny tråd oprettet af mig "Hjælp til tydning mm. Vorgod Sogn 1803 - Anders Jensen (Søndergaard)".


Venlig hilsen

John Søndergaard Nielsen
Slægtsdatabase: tng.jonima.dk
Slægtsside: jonima.dk
www.jonima.dk  
Copyright © 2004 by a.f.
webmaster@dis-danmark.dk