hammerum-herred.dk
Navigation
Gæster
Forside
Kirkebøger
Batch-Numre
Andre nævnelser
Skifter
Tingbøger
Fast ejendom
Lægdsruller
Familiestof
FS / AO / Wiberg
Kommunalstof
Andre kopier
Slægtstavler
Borris Seminarium
Andre afskrifter
Skat
Artikler
Fotoalbum
Gravsten
Links
Bøger
Søg
Søg i debatforum
Slægtsbøger
Forumindlæg
Se indlæg
hammerum-herred.dk | Forum | Efterlysninger
Forfatter Christen Andersen i Helstrup i Snejbjerg
Svend Aage Nielsen
Medlemmer

Antal indlæg: 106
Bopæl:
Tilmeldt: 21.03.06
Lagt på d. 09/09/2008 20:16
Under Brejls skifter fra Lundenæs amt findes følgende:

1825 Mette Christensdatter i Skjoldborghus i Snejbjerg sogn. 7.12.1801. IX, fol.27.
E: Christen Andersen Korshøj. B: Anders 12, Karen 10, Marianne 7, Else 2. FM: morbror Anders Christensen i Fjelstervang i Vorgod sogn.

1924 Christen Andersen Korshøj i Ommosegård i Hodsager sogn. 12.1.1805. XI, fol.30B, XIII, nr.3.
E: Anne Marie Nielsdatter. LV: Jeppe Jacobsen i Ommosegård. B: Mette 1½. FM: farbror Dines Andersen Korshøj i Kollund.
Første ægteskab med Mette Christensdatter, [skifte 7.12.1801 lbnr.1825. B: Anders 15, Karen 14, Marianne 10, Else 6. FM: morbror Anders Christensen i Fjelstervang.

Anders Christensen i Fjelstervang er sandsynligvis den Anders Christensen, der 1787 bor i Helstrup i Snejbjerg og 1801 i Fjelstervang.
Han er i 1787 33 år, så han kunne være den Anders der bliver døbt dom. 16. p. trinitatis 1755 i Snejbjerg som søn af Christen Andersen i Helstrup – han bliver båret af Lene Jensdatter og blandt fadderne er Jens Christensen i Helstrup (AO opslag 28).

Søsteren kunne måske være den Mette, der bliver døbt 15. feb. 1758 i Snejbjerg som datter af Christen Busch (ifølge FamilySearch), teksten er meget svær at læse, men hun bliver tilsyneladende også båret af Lene Jensdatter (AO opslag 36).

I 1776 dør en Christen Andersen i Snejbjerg 60 år gammel – det kunne være faderen

Men

Arne Feldborg m. fl. har oplysninger om, at samme Christen Andersen også er far til Jens Christensen i Helstrup, hvis 1. hustru dør i 1755, så han er jo nok født før1735; både Christen Andersen og Jens Christensen må være gift meget tidligt, hvis det er Christen Andersen i Helstrup, der dør i 1776.

Er der nogen, der ved mere om denne Christen Andersen i Helstrup og hans familierelationer?

Jeg er bekendt med, at han har en søster, Karen Andersdatter, der dør i Snejbjerg 1788, 80 år gammel. I fkt. 1787 oplyses: nyder almisse, extraskatfattig til Bassumgaard - hvad mon dog det betyder?

Mvh
Svend Aage Nielsen
 
Forfatter RE: Christen Andersen i Helstrup i Snejbjerg
feldborg
Super Administrator



Antal indlæg: 3531
Bopæl:
Tilmeldt: 26.06.05
Lagt på d. 10/09/2008 21:55
Formodningen om at de to skulle være brødre bygger vel først og fremmest på den omstændighed, at den begge bør i Nørre Helstrup og at de begge kaldes for Chrensen. Ligesom Christen Andersen vist også blev kaldt Kræn Andersen.

Men nu er Chren, Kræn eller Kræ jo en ret almindelig udtale af Kristen her på egnen, og iflg fkt 1787 er der ca. 25 års forskel på de to formodede brødre. Så man skal nok holde øjnene åbne for andre muligheder også.

Men det må vel ligge nogenlunde fast, at Anders Chrensen har en faster der hedder Karen Andersdatter, så hans far må efter al sandsynlighed være Christen Andersen. Og eftersom det er ham der flytter til Fjelstervang, så må det også være ham der er bror til Mette.

Så langt så godt. Hvis Christen Andersen er nogle år yngre end sin søster kan han vel godt være far til både Jens og Anders.?

Jens Christensens alder er nok en del overdrevet i 1787. I skiftet efter ham nævnes ingen børn af første ægteskab, så han har nok været nogenlunde nygift da han mister både kone og barn i 1755. Det er vel mere sandsynligt, at han er født omkring 1732-35, som du også nævner.


mvh, a.f.
hammerum-herred.dk  
Forfatter RE: Christen Andersen i Helstrup i Snejbjerg
Helle Jul
Medlemmer

Antal indlæg: 40
Bopæl:
Tilmeldt: 20.09.08
Lagt på d. 11/09/2010 21:35
Jeg er blevet ved med at vende tilbage til denne gamle tråd om Christen Andersen.
Det skyldes, at jeg allerede for nogen tid siden opdagede, at der var en tæt forbindelsen mellem min ane; Anne Cathrine Christensdatter og de nævnte personer. Men at finde en regulær familieforbindelse via kirkebøgerne mv., er ikke helt ligetil.
Det er endt med et forslag til hvorledes oplysningerne kan hænge sammen.
- Men det kan være, jeg er helt gal på den!

Anne Cathrine Christensdatter blev viet i Snejbjerg Kirke 28. oktober 1782 til Niels Thomsen Randeris.
Ved hendes død i 1796 står der i kirkebogen: "en Datter af sal. Chr. Anders." - AO opslag 205.
Anne Cathrine skulle iflg. Fkt. 1787 være født ca. 1759 og iflg. notat ved begravelsen ca.1756.

Hun havde med sikkerhed en søster ved navn Karen Christensdatter i Toustrup, som var bæremoder ved sønnen Christens dåb i 1788. - AO opslag 151
Fadderne var: Ole? Helstrup, Christen And. Korshøj, Dynes Andersen, Mette Christinesd, And. Dynd. Kone (de sidste 4 er sandsynligvis omtalte Mette Christensdatter, hendes kommende mand og svigerfamilie).

Anne Cathrine (Niels Randeris Hustru) var bæremoder 2 gange ved dåb af Mette Christensdatters og Christen Andersen Korshøjs børn:
9. juni 1789, Anders (blandt fadderne:"Karen Christensd.") - AO opslag 157
11. april 1794, Mariane (blandt fadderne: "Karen Toustrup") - AO opslag 189
Ved Karens dåb 5. oktober 1790 var bæremoderen: "Barnets Moster". Så Mette Christensdatter må altså have haft mindst éen søster. - AO opslag 166

Anne Cathrines andenfødte datter blev døbt Karen. Det samme gælder Mettes førstefødte datter.

Normalt ville jeg ikke være i tvivl om at Anne Cathrine, Karen, Mette og dermed også Anders Christensen var søskende - men Anne Cathrines fødsel findes ikke i Kb. for Snejbjerg Sogn (Desuden virker det lidt usikkert at Christen Andersen og Christen Bucsh skulle være identiske).

Hvad nu hvis Christen Andersen og hans familie var flyttet lidt omkring i grænseområdet mellem Snejbjerg og Tjørring sogne?:

Kb. Snejbjerg Sogn:
Viede 18. maj 1755, Snejbjerg Kirke, Christen Andersen og Karen Jensdatter. - AO opslag 27
Døbt 14. sept. 1755, Anders. Far: Christen Andersen i Helstrup. B: Leene Jensdatter tieneste. i Snejb. - AO opslag 28
Døbt 26. juni 1757, Berthel. Far: Christen Andersen i Helst. B: Christen Krogstrups Kone i Snej. - AO opslag 34 (Har ikke yderligere oplysninger om Berthel).

Kb. Tjørring Sogn:
Døbt 5. marts 1760, Anne Cathrine. Far: Christen Andersen. B: Johan Rytters i ...? - AO opslag 248
(Dåbsåret stemmer nogenlunde med Fkt. 1787).
Døbt 12. april 1762, Mette. Far: Christen Andersen. B: Bodil, Jens Jensens Kone. - AO opslag 252

Kb. Snejbjerg Sogn:
Døbt 18. november 1764, Karen. Far: Christen Andersen i Næsth.Huus?. B: Christen Krogstrups Kone i Sneiberg. - AO opslag 60
(Dåbsåret stemmer med en Karen Christensdatter som ved Fkt. 1787 og Fkt. 1801 var tjenestepige hos Peder Mikkelsen i Toustrup).

Kommentarer til og evt. kritik af ovenstående er meget velkommen. (Det er bl.a. svært at se, hvorledes Jens Christensen passer ind.)


Hilsen Helle

Redigeret af Helle Jul d. 12/09/2010 13:02
 
Forfatter RE: Christen Andersen i Helstrup i Snejbjerg
Svend Aage Nielsen
Medlemmer

Antal indlæg: 106
Bopæl:
Tilmeldt: 21.03.06
Lagt på d. 13/09/2010 08:49
Tak for den udførlige udredning omkring Christen Andersen i Helstrup og hans familieforhold. Det ser altsammen rigtigt ud. Det kunne dog være rart, om der dukkede et skifte op, der kunne bekræfte det, men så heldige er vi nok ikke.

mvh
Svend Aage
 
Forfatter RE: Christen Andersen i Helstrup i Snejbjerg
Helle Jul
Medlemmer

Antal indlæg: 40
Bopæl:
Tilmeldt: 20.09.08
Lagt på d. 13/09/2010 21:09
Hej Svend Aage

Jeg savner også en bekræftigelse i form af et skifte eller andet.
Grunden til, at jeg gjorde så meget ud af børnenes indbyrdes forhold m.v., er faktisk, at jeg ikke synes, jeg kan finde noget bevis for at der er tale om éen familie, når jeg ser på fadderne ved Christen Andersens børns dåb. De fleste ser umiddelbart ud til at være naboer.
Derfor er jeg også stadig en lille smule i tvivl.

Iøvrigt vil jeg lige nævne, at både Niels Randeris, hans anden hustru Johanne Nielsdatter og Christen Andersen Korshøj og hans hustru Mette Christensdatter har boet i Skoldborghus på Snejbjerg/Snellund Hede. Jeg tror faktisk, at de boede der samtidig - i hvert fald i 1799. Da Christen Korshøjs datter Else bliver døbt i januar, står der, at familien bor på "paa Heeden" - AO opslag 226. Ved Niels Randeris' tvillingers dåb i juni måned, står der at han bor "paa Heden Scholdb.Huus." - AO opslag 231.
Jeg havde desværre endnu ikke set Brejls skifteuddrag om Mette Christensdatter i "Skjoldborghus", da jeg for lidt over et år siden lavede en forespørgsel om Randeris-familiens bopæl.


Hilsen Helle

PS: Jeg beklager til alle, at jeg fik lagt mit foregående indlæg ind med nogle alvorlige "skønhedsfejl" i de første sætninger. Forhåbentlig ser det mere fornuftigt ud nu.
 
Forfatter RE: Christen Andersen i Helstrup i Snejbjerg
Ruth Neumeister
Medlemmer

Antal indlæg: 794
Bopæl:
Tilmeldt: 06.07.05
Lagt på d. 14/09/2010 08:40
Svend Aaage.
Du skrev: "Anders Christensen i Fjelstervang er sandsynligvis den Anders Christensen, der 1787 bor i Helstrup i Snejbjerg og 1801 i Fjelstervang."
Ja det er rigtigt

Ved ægteskab med Else Sørensdatter i 1780 i Snejbjerg er de begge af Helstrup. Else dør 1781.

Samme år bliver enkemand Anders Christensen af Helstrup efter forevisning af skifteattes gift 2. gang i Assing med Inger Hansdatter, Olling.

Anders dør 1837 i Vorgod sogn
http://hammerum-herred.dk/mkort/vis_bog.php?nr=181&dir=537a-03&size=75&ark=18
Døde Mandskøn 1837, Nr. 1
Dødsdato: d: 12 Januar 1837
Begravelsesdag: d: 22 Januar 1837
Navn: Anders Kristensen
Aftægtsmand i Fjelstervang født i Sneiberg
Alder: 86 Aar
Alm. Jevnf.: Fol: 113 No 32
Anm.: (Intet noteret)

Ruth
 
Forfatter RE: Christen Andersen i Helstrup i Snejbjerg
feldborg
Super Administrator



Antal indlæg: 3531
Bopæl:
Tilmeldt: 26.06.05
Lagt på d. 14/09/2010 10:00
Ruth Neumeister skrev:
Samme år bliver enkemand Anders Christensen af Helstrup efter forevisning af skifteattes gift 2. gang i Assing med Inger Hansdatter, Olling.

Mht. Helstrup /Fjelstervang: Der sker det, at Ingers yngre bror Niels Hansen fra Olling omkring 1790 overtager gårdparten i Helstrup, mens Anders og Inger flytter til Fjelstervang.


mvh, a.f.
hammerum-herred.dk  
Copyright © 2004 by a.f.
webmaster@dis-danmark.dk