hammerum-herred.dk
Navigation
Gæster
Forside
Kirkebøger
Batch-Numre
Andre nævnelser
Skifter
Tingbøger
Fast ejendom
Lægdsruller
Familiestof
FS / AO / Wiberg
Kommunalstof
Andre kopier
Slægtstavler
Borris Seminarium
Andre afskrifter
Skat
Artikler
Fotoalbum
Gravsten
Links
Bøger
Søg
Søg i debatforum
Slægtsbøger
Forumindlæg
Se indlæg
hammerum-herred.dk | Forum | Efterlysninger
Forfatter Chr. Mortensen Fornager
ivanhoe9
Medlemmer

Antal indlæg: 2
Bopæl:
Tilmeldt: 27.06.08
Lagt på d. 08/09/2008 17:37
Hej

JEg er ved at søge viden om min 4*tip oldefar: Chr. Mortensen (CM) Fornager i Borris.
Han nævnes i FT: 1787 som gårdbeboer i Fonager (49år) og er gift med Mette Poulsdatter. Jeg har ikke fundet deres ægteskab.
Det stemmer dog ikke helt overens med bogen "Borris sogn og dets beboere" hvor det nævnes at CM sæger til CHr. Christensen i12/4/1783, men måske bor han der bare stadig selv om han ikke ejer det.
I 1790 bliver han gift med Anne Margregthe Je(u)sdatter og de får 1/3/1794 Mette Christensen.
Anne Margrethe dør i 1798.
CM bliver gifte igen (har dog ikke fundet dato) da han er gift for 3 gang i 1801 FT hvor de bor i Hiortap, og han er husmand med jord, bondeskrædder.
CM dør i 6/1/1820 i Borris.

Er der nogen der har viden om forældre til CM og datoer på nogle af vielserne.
Endvidere vil jeg også gerne høre hvis nogen kender mere til Anne Margregthe Je(u)sdatter.
Hun nævnes ved skifte på morderen:
1125 Mette Jensdatter i Hvollig i Borris sogn. 30.3.1790, fol.563B.
E: Anders Knudsen. B: Jus, Anne 33, Birthe Marie 22. FM: Laurids Knudsen Nørgaard i Borris sogn, Anders Jensen Hvollig. Af første ægteskab B: Peder Jussen, Anne Margrethe Jusdatter g.m. Christen Mortensen i Borris.

Så jeg manger information om AMs far.
 
Forfatter RE: Chr. Mortensen Fornager
feldborg
Super Administrator



Antal indlæg: 3531
Bopæl:
Tilmeldt: 26.06.05
Lagt på d. 09/09/2008 01:10
ivanhoe9 skrev:
I 1790 bliver han gift med Anne Margregthe Je(u)sdatter og de får 1/3/1794 Mette Christensen.

De er viet i Oddum 1789.
Oddum 1694 - 1814, AO opslag 208, allernederst.


CM bliver gifte igen (har dog ikke fundet dato) da han er gift for 3 gang i 1801 FT hvor de bor i Hiortap, og han er husmand med jord, bondeskrædder.

Christen Mortensen Fonager og Mette Christensdatter (fra Selstrup i Skarrild) bliver trolovet og viet 1798 i Borris, men indført under Faster i kirkebogen.
http://hammerum-herred.dk/mkort/vis_bog.php?nr=323&dir=543-03&size=100


mvh, a.f.
hammerum-herred.dk  
Copyright © 2004 by a.f.
webmaster@dis-danmark.dk