hammerum-herred.dk
Navigation
Gæster
Forside
Kirkebøger
Batch-Numre
Andre nævnelser
Skifter
Tingbøger
Fast ejendom
Lægdsruller
Familiestof
FS / AO / Wiberg
Kommunalstof
Andre kopier
Slægtstavler
Borris Seminarium
Andre afskrifter
Skat
Artikler
Fotoalbum
Gravsten
Links
Bøger
Søg
Søg i debatforum
Slægtsbøger
Forumindlæg
Se indlæg
hammerum-herred.dk | Forum | Efterlysninger
Forfatter Jens Rasmussen høgild
feldborg
Super Administrator



Antal indlæg: 3531
Bopæl:
Tilmeldt: 26.06.05
Lagt på d. 26/08/2008 21:47
20 . søndag e .trin 1719 vies i Gjellerup kirke Jens Rasmussen i Høgild og Anne Pedersdtr. i Hammerum. Anne Pedersdatter er formentlig sønnedatter af navnkundige Jens Pedersen og Anna Pedersdatter i Østerhøgild.

Den 8 nov 1743 vies i Rind Jens Rasmussen og Anne Jensdatter i Høgild. Hun er også sønnedatter af Jens Pedersen og Anna Pedersdatter og en søster til Morten Schaarups kone.

Den 25 jun 1756 dør Jens Rasmussen i Øster Høgild og efterlader sig mindst eet kendt barn, nemlig Rasmus Høgild (1745-1785) gift med sin kusine Ellen Schaarup.

Efter Jens Rasmussens død gifter Anne Jensdatter sig med Jens Sædding der er en bror til den mere kendte Niels Sædding, og morbror til den endnu mere kendte Michael Kierkegaard som også henter sin kone i Høgild på den tid.

Men, men, men, er det den samme Jens Rasmussen Høgild.??

I bekræftende fald, hvor og hvornår dør hans første kone, og er ingen børn.?

I benægtende fald, hvem er den første så (vel den Jens Høgild vi tidligere har haft fat i), og hvem af dem er søn af den Rasmus Høgild der dør i 1731.?


mvh, a.f.
hammerum-herred.dk  
Forfatter RE: Jens Rasmussen høgild
vms
Medlemmer

Antal indlæg: 578
Bopæl:
Tilmeldt: 15.04.07
Lagt på d. 27/08/2008 21:50
Hej Arne,

...(vel den Jens Høgild vi tidligere har haft fat i)...

Hvor er det?

Venlig Hilsen


Villy M. Sorensen
München

www.nørvang-herred.dk
www.nørvang-herred.dk  
Forfatter RE: Jens Rasmussen høgild
feldborg
Super Administrator



Antal indlæg: 3531
Bopæl:
Tilmeldt: 26.06.05
Lagt på d. 27/08/2008 23:34
Til Willy:
Jeg tænkte faktisk på den Jens Høgild du nævnte i en tidligere tråd.

http://hammerum-herred.dk/forum/viewthread.php?forum_id=2&thread_id=635#3374

Men det er måske alligevel ikke så sandsynlig. I hvert fald må den første kone så være død meget kort tid efter brylluppet, idet denne Jens Høgild jo er gift med Pastor Svenstrups datter før 1728.


mvh, a.f.
hammerum-herred.dk  
Forfatter RE: Jens Rasmussen høgild
vms
Medlemmer

Antal indlæg: 578
Bopæl:
Tilmeldt: 15.04.07
Lagt på d. 28/08/2008 22:34
Hej Arne,

det var også de indvendinger jeg tænkte på.

Hilsen


Villy M. Sorensen
München

www.nørvang-herred.dk
www.nørvang-herred.dk  
Forfatter RE: Jens Rasmussen høgild
jytteduholm
Medlemmer

Antal indlæg: 118
Bopæl:
Tilmeldt: 03.07.05
Lagt på d. 06/09/2008 22:16
Kære alle!

Jeg ved ikke, om du har været opmærksom på denne bevilling, Arne?:

232
Jens Rasmussen af Rind sogn i Ribe stift, ægteskabs bevilling med hans næst sødskende barn.
Bevilger og tillader, at Jens Rasmussen og Anna Jensdatter, bønderfolk af Rind sogn i Ribe stift, må udi ægteskab sammenkomme, uanset at de skal være næst sødskende børn. Frederiksborg den 6 september 1743.
(Kilde: www.kkermit.dk)

Det løser ikke problemet med identiteten på de to gange Jens Rasmussen Høgild, men kan måske bidrage lidt til at løse mysteriet.

I øvrigt er mit bud, at den 'unge' Jens Rasmussen havde en søster Maren Rasmusdatter, gift 1742 i Rind med enkemanden Peder Lauridsen Toksvig. Hun opgives at være fra Vester Høgild. Senere fik Peder Lauridsen kongelig bevilling til at indgå ægteskab med sin afdøde kones kusine, Maren Christensdatter (se www.kkermit.dk). Denne Maren Christensdatter var måske fra Kollund, og hun havde med statsgaranti en bror med det sigende navn Rasmus. Det ved man, fordi Maren og anden ægtemand hosekræmmer Janus Torning døde barnløse og efterlod alt til deres søskende (se Brejls skifteuddrag).

Janus Torning nævnes i øvrigt gentagne gange som samfrænde ved skifter efter Niels Madsen Royens børn. Janus var sandsynligvis selv 'udenbys' fra, så forbindelsen til Niels Madsen Royen må vel gå gennem Maren Christensdatter og måske Rasmussen-slægten i Høgild. Men hvordan?

Det var bare nogle strøtanker.

Mange hilsner

Jytte Duholm

Redigeret af jytteduholm d. 06/09/2008 22:17
 
Forfatter RE: Jens Rasmussen høgild
feldborg
Super Administrator



Antal indlæg: 3531
Bopæl:
Tilmeldt: 26.06.05
Lagt på d. 09/09/2008 01:35
jytteduholm skrev:
Jeg ved ikke, om du har været opmærksom på denne bevilling, Arne?:

Tak for oplysningen. jeg har givetvis set den på eet eller andet tidspunkt, men glemt den igen.

Men, på den anden side befinder vi os i 1743 og skal have fundet et par fælles oldeforældre - ikke så helt ligetil endda. :-))

Jeg er helt enig i, at Maren Rasmusdatter må være en søster til den Jens Rasmusen der bor i Høgild. Men hvornår og hvordan navnet Rasmus første gang dukker op i Høgild er ikke lige så let at se. Peder Toxvig har vi jo også haft oppe at vende et par gange, men slægtsskabet til nr. 2 koner er vel ikke afklaret. Men det er jo da et spor at Maren havde en bror der hed Rasmus.

Janus Thorning burde vel qua Pallesennavnet komme fra Flø i Brande. Det tror jeg nu ikke han gør, men 'udefra' kommer han ihvertfald (Torning måske?).


mvh, a.f.
hammerum-herred.dk  
Copyright © 2004 by a.f.
webmaster@dis-danmark.dk