hammerum-herred.dk
Navigation
Gæster
Forside
Kirkebøger
Batch-Numre
Andre nævnelser
Skifter
Tingbøger
Fast ejendom
Lægdsruller
Familiestof
FS / AO / Wiberg
Kommunalstof
Andre kopier
Slægtstavler
Borris Seminarium
Andre afskrifter
Skat
Artikler
Fotoalbum
Gravsten
Links
Bøger
Søg
Søg i debatforum
Slægtsbøger
Forumindlæg
Se indlæg
hammerum-herred.dk | Forum | Efterlysninger
Forfatter Maren Handrup/Hannerup/Pedersdatter - hvem var hun?
kresten skjærlund
Medlemmer

Antal indlæg: 66
Bopæl:
Tilmeldt: 29.06.05
Lagt på d. 22/08/2008 12:42
Maren Handrup/Hannerup/Pedersdatter var gift med Thøger Jensen, og de var gårdmandsfolk i ca. 20 år i Skærlund i Brande Sogn på matr.nr. 11a.

I gårdhistorien for Brande sogn hæftet om Skærlund og Brogård lader Kristian Pedersen, der skrev hæftet, hende være datter af Christen Hannerup på Brandholm. Det kan ikke passe, og det har Willy M. Sørensen gjort opmærksom på i rettelserne til gårdhistorierne:
” Maren Handrups far er ikke Christen Handrup til Brandholm.
Christen Handrup er født omkring c1710 i Hannerup Faster sogn og døde 1755 på Brandholm. Maren Handrup er født c1724, hvor vides ikke, men det ville være en naturlig antagelse, at hun er i familie med Christen Handrup.”

Ja, jeg er da meget sikker på, at de var søskende! Familien stammer jo fra Handrup i Faster Sogn, som Arne Feldborg viser her:
http://hammerum-herred.dk/gedcom_alle/gedcom_vis_person.php?nr=I1064&donor=af_06

Inden de overtog gården i Skærlund, var de husmandsfolk i Ll. Brande i Sdr. Omme Sogn, og her er alle 4 børn født. Ved de to første børns fødsel er Christen Hannerup på Brandholm fadder:

1751 d. 17 mar. blev Tøger Jensens barn af Brande døbt kaldet Dorthe Marie. Testes: mons. Christen Handerup og kæreste på Brandholm, Niels Jensen i Brande, Laurids Hansen på Møbjerg, Karen Jensdatter ibidem, Anna Dorthe på Møbjerg.

1753 d. 8 jul. blev Tøger Jensens barn af Brande døbt kaldet Jens. Testes: Anna Nielsdatter af Brande, mons. Christen Handerup fra Brandholm, Niels Jensen i Brande, Las Jensen ibidem, Maren Kræmmers ibidem, Johanne Møbjerg.

I 1778 overtager en datter og svigersønnen fæstet i Skærlund og hun og Thøger flytter til Sdr. Omme som aftægtsfolk hos sønnen Christen Thøgersen.

Ved FT her i 1787 kalder hun sig – eller bliver kaldt – Maren Pedersdatter:

Husstand: Vejle, Nørvang, Sønder Omme, 1787, , Sønder Omme Sogn, Lille Brande
Kildenavn, Alder, Civilstand, Kildeerhverv, Stilling i husstanden, Matr.nr./Adresse
Christen Tøgersen, 32, Gift, Bonde og Gaardbeboere, Mand, , Lille Brande
Johanne Lauritsdaatter, 34, Gift, , Hans Kone, , Lille Brande
Dorthe Marij Xstensdaatter, 8, -, , Børn af første Ægteskab, , Lille Brande
Tøger Xstensen, 7, -, , Børn af første Ægteskab, , Lille Brande
Johanne Xstensdaattter, 5, -, , Børn af første Ægteskab, , Lille Brande
Maren Xstensdaatter, 4, -, , Børn af første Ægteskab, , Lille Brande
Kirsten Xstensdaatter, 2, -, , Børn af første Ægteskab, , Lille Brande
Anna Marij Pedersdaatter, 25, Ugift, , Tjenestepige, , Lille Brande
Tøger Jensen, 63, Gift, Aftegts Folk, Mandens Forældre, , Lille Brande
Maren Pedersdatter, 63, Gift, Aftegts Folk, Mandens Forældre, , Lille Brande

Er det for dristigt ud fra dette at mene, at hun også er med i søskendeflokken fra Handrup i Faster Sogn?

Beviserne er jo ikke mange, man sandsynligheden rimelig stor!

Mvh. Kresten

Redigeret af feldborg d. 22/08/2008 13:10
http://www.skjaerlund.dk/kresten/  
Forfatter RE: Maren Handrup/Hannerup/Pedersdatter - hvem var hun?
feldborg
Super Administrator



Antal indlæg: 3531
Bopæl:
Tilmeldt: 26.06.05
Lagt på d. 22/08/2008 13:32
Den side du henviser til har jeg desværre ikke fået opdateret fornylig.

Hvis vi antager at faderen Peder Meldgaard Nielsen i Hannerup er identisk med Lille Peder Præstgaard (en teori som bla. Gert Hviid har argumenteret for og som han nok efterhånden også har fået mig overbevist om rigtigheden af), så skal børneflokken se ca. sådan her ud:

Christen Pedersen 27/3 1707 -
Margrete Pedersdatter 11/3 1709 -
Cathrine Pedersdatter 14/2 1712 -
Maren Pedersdatter 27/5 1714 -
dødfødt søn 7/3 1717
Dorothea Pedersdatter 8/5 1718
Niels Pedersen 6/3 1720

Dorothea og Niels samt muligvis også Maren dør som små.

Margrete kommer jo til Assing og Christen kommer ad omveje til Brandholm, hvor faderen også bor på sine gamle dage.

Men desuden er der en Maren Pedersdatter Handerup konfirmeret i 1741, og altså født ca. 1722-24 hvor kirkebogen ikke er ført. Det kunne være, og er formentlig, hende der kommer til Brande.


mvh, a.f.
hammerum-herred.dk  
Forfatter RE: Maren Handrup/Hannerup/Pedersdatter - hvem var hun?
Gert Hviid
Medlemmer

Antal indlæg: 15
Bopæl:
Tilmeldt: 21.03.07
Lagt på d. 22/08/2008 18:18
Maren Pedersdatter Handerup blev iflg. nedennævnte kirkebog hjemmedøbt 12/11 1724 og i kirken Festo Novi Anni 1725.

Borris – Faster kirkebog 1702 ff.

1707 den 6 Martji nævnes Niels Præstegaards Kone

1707 den 27 Martji døbte Jeg lille Peder Præstgaard i Hannerup hans Søn Christen, som (blef) baaren af min Kone. Faddere vare Olluf Mælgd. Jens Houlisøn, Michel Hannerups søn Christen, Niels Præstgds datter, Erich Koodbøls Kone.

1709 den 11 Martij døbte jeg Peder Mælgaard i Hannerup hands barn Margrete. Frembaaren af Margrete Biæreboe, Faddere: Michel Hannerup, Poul Hannerup, Margrete Biæreboes Søn, Niels Præstegaards datter, Peder Nørgaards Kone i Hannerup, Jens Marcussen ibidem: hans Kone.
1709 den 28 April introducerede Jeg Peder Mælgaard hans Kone.

1712 den 14 Februar Døbte jeg i Faster Peder Mælgaard i Hannerup hans datter frembaaren af Peder Nørgaards kone sammesteds. Barnets nafn var Cathrine. Faddere: Niels Præstegaard, Jens Biærebou, Poul Hannerup og Jens Marcussens Kone, Peder Nørgaards datter forlovet med Jens Biærebou.
1712 den 28 Martij Introducerede Jeg Peder Mælgaards Kone i Hannerup.

1714 den 24 Maji trolovede jeg Christen Nørgaard af Bølling til Erich Koodbøls Søster Kiersten Nielsdaatter.

1714 den 27 Maji døbte ieg Peder Mælgaards i Hannerup, hands datter Maren, frembaaren af Jens Biæleboes hustrue. Faddere: Christen Nørgaard af Bølling, Anders Kongensholm auflskarl paa Fastergaard, Kirsten Niels Præstegaards datter, daa forlouede med Christen Nørgaard, Peder Nørgaard i Hannerup hands hustrue, Las Lovdals Kone.
1714 den 8 Julji introducerede Jeg Peder Mælgaard i Hannerup hans hustrue.

1714 den 12 Aug: Copulerede Jeg Christen Nørgaard til Kiersten af Koodbøl Niels Præstegaards daatter og skeede det med bevilling i Faster Kirche.

1716 den 4de Martii begrof Jeg Morten Præstegaards Moder Mette Ugelberg som var 90 Aar Ringere 6 Maaneder 2 ugger og 3 dage.

1717 den 7de Martius begrov Jeg Peder Mælgaards barn som var dødfød i Hannerup 1 Søn.
Den 18de April introducerede Jeg Peder Mælgaards Kone i Hannerup.

1718 den 8 Maji døbte Jeg Peder Mælgaard i Hannerup hans datter Dorethea, frembaaren af Inger Peder Nørgaards datter. Faddere: Jens Marcussen, Niels paa Faster Kiær, An Poul Hannerups Søster, Las Smids Kone, Christen Hannerups Kone.
Den 19 Junji introducerede Jeg Peder Mælgaards Kone i Hannerup.

1718 den 18 Maji begrov Jeg Niels Præstgaard i Hannerup.

1719 den 18 Majus begrof ieg Peder Mælgrd i Hannerup hans datter 1 aar gl:

1720 den 6 Martij døbte jeg Peder Mælgaards barn Niels i Hannerup, frembaaren af Poul Hannerups Kone. Faddere: Las Smed, Jens Marcussen, Christen paa FasterKiær, An Poul Hannerups søster, item Peder Nørgaards Kone.
1720 den 21 April introducerede Jeg Peder Mælgaards Kone i Hannerup.

[1720 i Juli måned [papir defekt] begravet Peder Mælgaards Søn i Hannerup Niels 5 Maaneder gl:

1724 den 12 Nov: døbte Peder Meldgaards daatter Maren hieme i Huuset.

1725: Festo Novi Anni blev Peder Meldgaards datter Maren´s daab confirm: baaren af Præstens hustrue. Faddere: Las Smed, Povel Handerup, Maren Tvivad af Sæding, Jens Sørensen af Handerup og Maren Pedersd: ibid: samme dag introd: Peder Meldgaards hustrue.

1727: Dom: 12 a Trin: Begrov Peder Meldgaards dødfødde Søn.

1731: d: 5 Sept: Begrov Peder Meldgaards daatter Ane der tilforn var Hiemedøbt.
Dom: 21 a Trin: introd: Peder Meldgaards hustrue.

Sønder Omme sogns kirkebog 1685-1766
[NB: Brande i Sønder Omme sogn er Lille Brande]

1749 den 2 november nævnes som faddere Maren Handerup af Brande og Tøger Jensen ibid:

1751 den 11 Martij blef Tøger Jensøns barn af Brande døbt kaldet Doreth Marie. Test: Monsr Christen Handerup og Kiereste, Niels Jensøn i Brande, Laurids Hansøn paa Mødberg, Karen Jacobsdaatter i Brande, An Dorthe paa Mødberg.

1752 den 23 Januar nævnes Maren Handerup som fadder

1753 den 8 Julij blef Tøger Jensøns barn af Brande døbt kaldet Jens. Testes: Anne Nielsdaatter af Brande, Monsr Christen Handerup fra Brandholm, Niels Jensøn i Brande, Las Jensøn ibid: Maren Kremmers ibid: Johanne Mødberg.

1754 den 16 Junij nævnes Maren Handerup i Brande som fadder

1756 den 11 Januarij blef Tøger Jensøns barn af Brande døbt kaldet Christen. Testes: Karen Jensdaatter ibid: Lass Jensøn ibid: Niels Jensøn ibid: Jens Jensøn ibid: Johanne Nielsdatter ibid: Johanne Mødberg.

Sønder Omme 1691-1808

1778 den 29 Nov: blev Peder Andersen viet til Kiersten Dorthea Tøgersdatter.

1778 den 29 Nov: blev Christen Tøgersen viet til Johanne Lauridsdatter.

Folketælling 1787 – Sønder Omme sogn, Lille Brande.
En Gård: Christen Tøgersen 32 Aar, i 1ste ægteskab, Bonde og Gaardbeboer
Johanne Lauridsdatter 34 Aar, i 1ste ægteskab, hans kone
Dorthe Marie Christensdatter 8 Aar
Tøger Christensen 7 Aar
Johanne Christensdatter 5 Aar
Maren Christensdatter 4 Aar
Kirsten Christensdatter 2 Aar
Tøger Jensen 63 Aar, i 1ste ægteskab, aftægtsmand
Maren Pedersdatter 63 Aar, i 1ste ægteskab, hans kone*)
[*) = Maren Pedersdatter Hannerup der dør 1806 i Brande sogn]

vh.
Gert Hviid

 
Forfatter RE: Maren Handrup/Hannerup/Pedersdatter - hvem var hun?
vms
Medlemmer

Antal indlæg: 578
Bopæl:
Tilmeldt: 15.04.07
Lagt på d. 22/08/2008 23:13
Tak til Kresten, Arne og Gert

for at have fundet meget materiale frem om Hannerup og Skjærlund.

Brande Gårdhistorie om Skærlund er stor og udførlig for tiden efter 1774, hvor kirkebogen begynder, og yderst svag for tiden før.
Det er en fejl, at Thøger Jensen og Maren Hannerup fæstede i Skjærlund. Dette er vel opstået ved, at deres datter Kirsten Thøgersdatter bliver gift med Peder Andersen og forfatteren har vel antaget at gården kom med Kirsten. I lægsrullen 1774 har Anders Pedersen den gård, 3 0 2 1½, som Peder Andersen køber af Hastrup 1789 med det samme hartkorn. Den anden gård i Skærlund er to halvgårde af 2 7 1 0.
Peder Andersen, som Gert citerer, gifter sig 1778 i Sønder Omme med Kirsten Thøgersdatter. Anders Skjærlund dør i juni 1778, jeg vil tro det er Anders Pedersen.
Er Peder Andersen søn af Anders Pedersen?
Jeg ved det ikke. Formodningen ligger nær.
Brande Gårdhistorie har ham som født i Dørslund, hvilket står ved året for fæstet 1778. Jeg har ikke set noget dokument. Kresten, er det noget, du kan spørge om?

I hvert fald har Thøger Jensen og Maren Hannerup aldrig fæstet en gård i Skærlund, men er simpelthen flyttet hen til datteren Kirsten i Skærlund på et tidspunkt efter de havde overladt sønnen Christen gården i Lille Brande i Sønder Omme og efter folketællingen i 1787.

Maren Hannerup var jordemoder.
Sønder Omme Kirkebog:
1770 d. 2 sep. dom 12 post trin blev Mads Iversens barn af Brande døbt kaldet Peder.
Jordemoderen Maren Handerup bar ham.

1774 d. 16 dec. dito dato blev Mads Brandes og Kirsten Nielsdatters barn døbt kaldet
Appelone. Frembåren af jordemoderen Maren Handerup.

Din observation, Gert, at Brande i Sønder Omme Kirkebog næsten altid betyder Lille Brande er helt rigtig. BRANDE I SØNDER OMME KIRKEBOG STÅR NORMALT FOR LILLE BRANDE I SØNDER OMME SOGN!

B70-31 Dokumenter til Justitsprotokollen, Nørvang Herred 1674-1772
19-maj-1769
"Thomas Madsen i Greis mod Mads Handrups Enke i Schierlund."

I Hoveriprotokollen for Hastrup 1771 nævnes Mads Handerup i Skjærlund på 3 0 2 1½. Det er Christen Pedersen Handrup på Brandholms søn, som tydeligvis ikke er død. Hvem den døde Mads Handrup er, vides ikke.

1766 i et Wickman (svigersøn til Wongerne på Hastrup) skøde nævnes Anders Pallesen i Skjærlund og aftægts enke Maren Jensdatter. Hun er muligvis Mads Handrups enke.

Ingen af disse personer var i 1763 i Skærlund efter skattelisterne at dømme.

Hilsen


Villy M. Sorensen
München

www.nørvang-herred.dk
www.nørvang-herred.dk  
Forfatter RE: Maren Handrup/Hannerup/Pedersdatter - hvem var hun?
feldborg
Super Administrator



Antal indlæg: 3531
Bopæl:
Tilmeldt: 26.06.05
Lagt på d. 22/08/2008 23:17
Gert Hviid skrev:
Maren Pedersdatter Handerup blev iflg. nedennævnte kirkebog hjemmedøbt 12/11 1724 og i kirken Festo Novi Anni 1725.

Så fik vi jo også det afklaret. Sjovt nok at det er indført i kirkebogen under Faster, mens moderens introduktion samme dag som dåben også er ført under Borris.


mvh, a.f.
hammerum-herred.dk  
Forfatter RE: Maren Handrup/Hannerup/Pedersdatter - hvem var hun?
kresten skjærlund
Medlemmer

Antal indlæg: 66
Bopæl:
Tilmeldt: 29.06.05
Lagt på d. 23/08/2008 16:28
Tak til Arne, Gert og Willy!

Jeg fik Maren på plads + flere andre ting!

Mvh. Kresten
http://www.skjaerlund.dk/kresten/  
Forfatter RE: Maren Handrup/Hannerup/Pedersdatter - hvem var hun?
vms
Medlemmer

Antal indlæg: 578
Bopæl:
Tilmeldt: 15.04.07
Lagt på d. 23/08/2008 18:23
Kresten,

kan du finde ud af hvor Brande Gårdhistorie har Dørslund fra?
Peder Andersen, Brande Gårdhistorie har ham som født i Dørslund, hvilket står ved året for fæstet 1778.

Hilsen


Villy M. Sorensen
München

www.nørvang-herred.dk
www.nørvang-herred.dk  
Forfatter RE: Maren Handrup/Hannerup/Pedersdatter - hvem var hun?
kresten skjærlund
Medlemmer

Antal indlæg: 66
Bopæl:
Tilmeldt: 29.06.05
Lagt på d. 23/08/2008 20:27
Hej Villy!

Undskyld, jeg overså dit spørgsmål i indlægget!
Jeg skal se, om jeg kan finde ud af noget - så vender jeg tilbage!

Mvh. Kresten
http://www.skjaerlund.dk/kresten/  
Forfatter RE: Maren Handrup/Hannerup/Pedersdatter - hvem var hun?
kresten skjærlund
Medlemmer

Antal indlæg: 66
Bopæl:
Tilmeldt: 29.06.05
Lagt på d. 23/08/2008 21:55
Villy - igen!

Kristian Pedersen, der udarbejdede hæfterne om Skjærlund, døde for en halv snes år siden, så ham kan jeg ikke spørge. Han og jeg var i øvrigt sidekammerater næsten alle 7 år i Skærlund Skole. Vi startede vores skriveteknik der med griffel på en skifertavle - nu skriver jeg til dig på et tastatur - verden er under forandring!!

Men om Peder Andersen. Han dør i Skærlund den 10. jan. 1836, og i Brande kirkebog står der ved hans død: "Født i Dørslund, forhen gårdmand, nu aftægtsmand hos Peder Pedersen i Skjærlund" - 84 år.

Ved hans fødsel er der jo ingen kirkebog, så vi må nok tro på præstens ord ved hans død. Det er sikkert også derfra, Kristian har oplysningen i hæftet.

Mvh. Kresten
http://www.skjaerlund.dk/kresten/  
Forfatter RE: Maren Handrup/Hannerup/Pedersdatter - hvem var hun?
vms
Medlemmer

Antal indlæg: 578
Bopæl:
Tilmeldt: 15.04.07
Lagt på d. 24/08/2008 12:17
Hej Kresten,

jeg mener at have set Kristian Pedersen i Viborg Landsarkiv dengang.

Den præst i 1830'verne er problematisk. Nogle af de fødselssteder han
angiver og endda fædre er forkerte. Således faderen til Otto Nielsen Arevad af
Brandholm. Otto døde 1835 og præsten får faderen til at være Niels
Andersen Wong i Arvad Mølle. Den rigtige far er Niels Pedersen i Arvad gårde.
Dette har voldt mange problemer.

Den præst kan ikke bruges til at dokumentere noget. Der skal mere til.

Venlig Hilsen


Villy M. Sorensen
München

www.nørvang-herred.dk
www.nørvang-herred.dk  
Forfatter RE: Maren Handrup/Hannerup/Pedersdatter - hvem var hun?
kresten skjærlund
Medlemmer

Antal indlæg: 66
Bopæl:
Tilmeldt: 29.06.05
Lagt på d. 24/08/2008 16:05
Hej Villy –

tak for dit svar. Lødigheden af pastor Lunds indførsler tør jeg ikke rigtig vurdere, fejl laver vi jo nok alle, men Gårdhistoriens angivelse af Dørslund som Peder Andersens fødested stammer utvivlsomt fra kirkebogen. Lund var vist i øvrigt næsten blind, da han døde. Hans søn Rasmus Lund har jo indskrevet sig med meget store bogstaver i dansk kirkehistorie, som stifter af Danmarks første grundtvigske frimenighed, og absolut også den største, omkring Ansgarkirken i Galtrup/Øster Jølby på Mors.

Mener du, det er mest sandsynligt, at Peder Andersen er søn af den Anders Skærlund, der begraves i Brande 1778? Var han fæster af gården i Skjærlund omkring det tidspunkt?

Fejlene omkring Otto Arvads far er jeg helt klar over, du har selv engang gjort mig opmærksom på det. Niels Pedersen i Arvad er jo min 3 x tip oldefar, så netop det led betyder meget i min anerække.

Med venlig hilsen

Kresten
http://www.skjaerlund.dk/kresten/  
Forfatter RE: Maren Handrup/Hannerup/Pedersdatter - hvem var hun?
vms
Medlemmer

Antal indlæg: 578
Bopæl:
Tilmeldt: 15.04.07
Lagt på d. 25/08/2008 22:17
Hej Kresten,

hvis ikke Pastor Lunds angivelser ved begravevelserne i 1830verne
kan bekræftes fra andre kilder, sætter jeg af de ovennævnte grunde
et lille spørgsmålstegn ved dem. Ikke et stort. Hvis han havde chekket
lidt ved Otto Arvad, havde han sikkert fundet den rigtige fader. Jeg
mener altså ikke, at han har chekket pålideligt.
I Dørslund er Anders Christensen nævnt som fæster i 1760, Peder Andersen
skal være født ca. 1752. Det kan være hans far. Anders efterfølges af en Anders
Pedersen før 1762, som fæster på 2 6 3 0.
Anders Pedersen i Skærlund nævnes senest i Lægsrullen 1774. Når efterfølgeren
hedder Peder Andersen, er det et naturligt spørgsmål, om det kunne være en søn.
Peder gifter sig mod syd i Sønder Omme sogn nær ved Skærlund, så han har vel
kendt Lille Brande i Sønder Omme nogenlunde godt. Dörslund er ret langt fra Lille
Brande. Men dette er spekulation.
Jeg vil i mine lister skrive Peder Andersen som født i Dørslund, med angivelse
af kilden, og at denne kilde kan være noget usikker.

Venlig Hilsen


Villy M. Sorensen
München

www.nørvang-herred.dk
www.nørvang-herred.dk  
Copyright © 2004 by a.f.
webmaster@dis-danmark.dk