hammerum-herred.dk
Navigation
Gæster
Forside
Kirkebøger
Batch-Numre
Andre nævnelser
Skifter
Tingbøger
Fast ejendom
Lægdsruller
Familiestof
FS / AO / Wiberg
Kommunalstof
Andre kopier
Slægtstavler
Borris Seminarium
Andre afskrifter
Skat
Artikler
Fotoalbum
Gravsten
Links
Bøger
Søg
Søg i debatforum
Slægtsbøger
Forumindlæg
Se indlæg
hammerum-herred.dk | Forum | Efterlysninger
Forfatter Else Randeris (den yngre)
feldborg
Super Administrator



Antal indlæg: 3531
Bopæl:
Tilmeldt: 26.06.05
Lagt på d. 02/08/2008 12:53
Hugo Østergaard Dynesen skriver:

På DIS-forum har jeg fundet en gammel tråd om Niels Randeris (min 3*tip oldefar), hvor du kommunikerer med Han Hjeds.
Til slut har du en lang liste med FT vedrørende datteren Else Randeris:

Fkt-1870; Snejbjerg - Sneiberg; 94; Et Huus
511; Jens Martin Pedersen; -; 67; gift; Vorgod [Ringk. amt]; Vorgod [Ringk. amt]; Huusfader / Huusmand
512; Else Katrine Christensen; -; 51; gift; Sinding [Ringk. amt]; Sinding [Ringk. amt]; Huusmoder
513; Thomas Brekjer Jensen; -; 11; ugift; Sneiberg [Ringk. amt]; Sneiberg [Ringk. amt]; Barn
514; Mette Kirstine Jensen; -; 7; ugift; Sneiberg [Ringk. amt]; Sneiberg [Ringk. amt]; Barn
515; Christen Nielsen; -; 84; enke; Sneiberg [Ringk. amt]; Sneiberg [Ringk. amt]; Aftægtsmand


Fkt-1880; Snejbjerg - Snejbjerg by(2) / 7; 160; Et huus m. 1 fam
860; Christen Christensen; m; 35; gift; Tjørring, Ringkjøbing amt; Tjørring, Ringkjøbing amt; Huusfader, murer, huusejer
861; Else Christensen f. Christensen; k; 53; gift; Vorgod, Ringkjøbing amt; Vorgod, Ringkjøbing amt; Hans hustru, syerske
862; Mette Kjerstine Jensen; k; 17; ugift; Sneiberg, Ringkjøbing amt; Sneiberg, Ringkjøbing amt; Skræderlærling, opholder sig i Herning
[her er Else tilsyneladende gift anden gang - hendes fødested er forkert]

Else Christensen i 1880 er imidlertid ikke den rigtige.
I 1880 er hun allerede i Herning:
Fkt-1880; Herning - Herning By i Herning Sogn; 1; Et Huus m. 2 fam
2877; Jens Kristian Pedersen; m; 76; gift; Vordgod Sogn; Lutheran; Indsider og Aftægtsmand
2879; Else Katrine Kristensdatter; k; 60; gift; Sinding Sogn; Lutheran; Hans Kone
2881; Thomas Bredkjer Jensen; m; 21; ugift; Sneiberg Sogn; Lutheran; Deres Søn
2883; Mikkeline Andersen; k; 73; enke; Holstebro; Lutheran; Indsider lever af sine Hænders Gjærninger

Pigen fra 1880 i Snejbjerg, Mette Kjerstine Jensen på 17 år er dog givetvis hendes datter

Hun dør i øvrigt i Herning d. 20/2 1882
Jeg tror at hun kun har været gift 1 gang, men har så et uægte barn, Niels Christen Snejbjerg, og så min oldefar Christen Dynesen, født i 1843.

(Niels Randeris: Jeg har mærkværdigvis ikke kunnet finde hverken ham, hustruen eller børnene efter 1799. Sønnen Christian dukker dog op i Sinding 1817, som tilflytter fra Assing, og Niels 1834 i Rind)

mvh
Hugo Østergaard Dynesen
hammerum-herred.dk  
Forfatter RE: Else Randeris (den yngre)
feldborg
Super Administrator



Antal indlæg: 3531
Bopæl:
Tilmeldt: 26.06.05
Lagt på d. 02/08/2008 12:57
Else Randeris (den yngre):
Født i Sinding som datter af Christen (Randeris) Nielsen, der igen var søn af Niels Randeris (den ældre).

Du har givetvis ret mht. tællingen 1880, og at Else kun har været gift een gang. Det har jeg ikke været opmærksom på før nu.

Det ligger også fast, at Else Randeris (den yngre) får et barn før hun bliver gift.

Hvor Niels Randeris (den ældre) opholde sig i 1801 vides ikke, men han dukker op igen senere og bor i Albæk (i Rytterhuset) sammen med sin tredie kone Else Randeris (den ældre). Se iøvrigt længere nede.

X------------------

Vedr. Niels Randeris (den yngre) har jeg noteret følgende, som jo passer godt med det du nævner:

Niels Randeris (den yngre)
Niels Nielsen Randeris, født 1799 I Helstrup, Snejbjerg, død før 1880 i
Rind. Gift med Zidsel Maria Larsdatter og boede formentlig hele sit
voksenliv i Rind.

Døbt i Snejbjerg
Søren: 20 Jun 1799
Niels: 20 Jun 1799

Søren dør få dage senere, men Niels overlever og bliver 08 jan 1836 viet i Rind til Sidsel Marie Larsdatter.

Fkt-1840; Rind - Lind Bye; 47; Et Huus m. 1 fam
306; Niels Nielsen; m; 42; gift; Dagleier
307; Zidsel Maria Larsdatter; k; 37; gift; hans Kone
308; Johanne Maria Christensen; k; 15; ugift; hans Stifdatter
309; Anna Maria Jensdatter; k; 70; enke; Aftægtskone

Fkt-1845; Rind - Lind Bye; 52; et huus m. 1 fam
320; Niels Nielsen Randeriis; -; 47; gift; Sneiberg Sogn, Ringkøbing Amt; huusmand og dagleier, jordlodder og strømpebinder
321; Zidsel Marie Larsdatter; -; 41; gift; Herning Sogn, Ringkøbing Amt; hans kone
322; Ane Marie Jensdatter; -; 81; enke; Herning Sogn, Ringkøbing Amt; inderste og aftægtskone

Fkt-1850; Rind - Slumstrup; 83; Huus m. 1 fam
382; Niels Nielsen; m; 52; gift; Sneiberg; huusmand, Dagleier
383; Zidsel Marie Larsen; k; 46; gift; Herning; hans Kone
384; Johanne Marie Christensen; k; 25; ugift; Her i Sognet; deres Datter, Uldbinder
385; Niels Iversen; m; 2; ugift; Her i Sognet; den sidstes Søn
386; Johanne Marie Christensen; k; 86; enke; Herning; Aftægtskone, Almisselem

X-----------------

Niels Randeris (den ældre)
Niels Thomsen Randeris, født ca. 1755 i Nøvling, død 1835 i Albæk,
Snejbjerg. Boede en del år i Helstrup, senere i Rytterhuset i Albæk.
Var gift 3 gange.

Else Randeris (den ældre):
Født ca. 1770, død i Snejbjerg 1841.

Fkt-1834; Snejbjerg - Albek; 52; et huus
288; Niels Thomsen; -; 85; gift; Fæstehuusmand, og ernærer sig af strømpebind
289; Else Christensdatter; -; 65; gift; Hans kone

Niels Thomsen Randeris begravet 3 januar 1836.
Else Randeris (den ældre) død 29 feb 1841.


Johan C. Sulkjær: Snejbjeg Sogn, bind II, side 26 (Vedr. Albækområdet):
Før Udstykningen var der nogle Fæstehuse paa Marken. Paa søndre Hede tre, 1. Niels Thomsen, ernærer sig som Fæstehusmand og af Strømpebind, 2. Jørgen Fr. Caspersen (boede her 1834, senere boede Else Randeris i Huset). Jørgen Fr. er Glarmester, 3. Hans Nielsen, ernærer sig af Postgang. Nordligere laa et Hus med en gammel Strømpebinderske, Sara Sørensdatter. Henad Klidsgaard Hede til bor Fæstehusmand og Daglejer P. Chr. Pedersen. I 1850 hedder Fæsterne: Jens Chr. Christensen, P. Chr. Christensen, Jens P. Mølle og Anders Jensen. De lever af Jordlod.

Samme bog side 27:
Nede paa Sdr. Hede, nær Tothøj, der hvor nu Jens Chr. Jensen bor, laa forhen Rytterhuset, hvor Laust Rytter boede. Sønden Vejen, lige overfor, boede Else Randeris. Begge Steder var der noget Kroeri. Engang (1845) kom Kongen forbi Rytterhuset. Majestæten undgik dog at falde ind i den Kro. Men da han var forbi, trøstede de tilstedeværende "Stamgæster" sig med at drikke hans Skaal.

Engang kom Laust Post derimod ind til Else Rytter og havde baade Herredsfoged og Amtmand sig. Men sidstnævnte var ked af at faa Kaffe der. Saa var Laust da ogsaa saa "uheldig" at gaa og svinge med den store Kørekappe, til han kom til at rage Kande og Kopper paa Jorden. Else skreg for sin Kande og for Kaffen, som var helt øj! Og Laust fik et Ørefigen, saa skreg han jo ogsaa. Men da Else fik 3 Mark for Tort og Skade, faldt hun dog til Ro igen.


Det er givetvis Else Randeris (den ældre) der her omtales, måske er hun identisk med Else Rytter. (måske Laust Rytters enke som så er blevet gift med Niels Randeris).???

Åbne spørgsmål vedr. Niels Thomsen Randeris (Niels Randeris den ældre):
Hvor og hvornår dør Johanne Nielsdatter.?
Hvor og hvornår bliver han gift med Else Christensdatter.?
Hvor i alverden er han i 1801.????


mvh, a.f.

Redigeret af feldborg d. 02/08/2008 13:23
hammerum-herred.dk  
Forfatter RE: Else Randeris (den yngre)
Hugo Dynesen
Medlemmer

Antal indlæg: 45
Bopæl:
Tilmeldt: 20.08.07
Lagt på d. 03/08/2008 23:51
Tak for de suplerende oplysninger om Niels Randeris den ældre.

Hans 2' kone, Johanne Nielsdatter begraves i Snejbjerg 1-6-1806, husmand Niels Randeriis hustru, 46 år
Vi ved at de er i Snejbjerg i 1799 (Tvilling fødsel), og hermed også i 1806. Gad vide om listeføreren ikke har glemt dem i 1801, og at de i virkeligheden stadig bor i Snejbjerg?
Ægteskabet med Else Randeris (den ældre) må således være efter 1806, men jeg har ikke fundet det, ligesom jeg ikke har fundet hendes føde sogn.

mvh Hugo Dynesen

 
Forfatter RE: Else Randeris (den yngre)
feldborg
Super Administrator



Antal indlæg: 3531
Bopæl:
Tilmeldt: 26.06.05
Lagt på d. 04/08/2008 21:55
Hugo Dynesen skrev:
Hans 2' kone, Johanne Nielsdatter begraves i Snejbjerg 1-6-1806, husmand Niels Randeriis hustru, 46 år

Formentlig, ja.

Men der er en vis usikerhed, idet der også er en anden Niels Randeris i området samtidig.


mvh, a.f.
hammerum-herred.dk  
Forfatter RE: Else Randeris (den yngre)
Helle Jul
Medlemmer

Antal indlæg: 40
Bopæl:
Tilmeldt: 20.09.08
Lagt på d. 23/07/2009 09:53
Der er nu gået det meste af et år siden denne tråd, som egentlig blev startet i DIS-Forum, sidst har været aktiv. Mon der stadig er nogen, der interesserer sig for den fattige Randeris-familie fra Snejbjerg sogn?

I mellemtiden har jeg arbejdet en del med Niels Thomsen Randeris og hans efterkommere (f.eks. datteren Elisabeth/Lisbeth) og har flere uafklarede spørgsmål.
Jeg vil gerne bede om hjælp til at få løst et par af dem.

----------------------------------------

Vedrørende Randeris-familiens bopæl:
Familien boede, som der står i et tidligere indlæg, sidst i 1700'tallet i Sønder Helstrup-området og på Niels Randeris' gamle dage på Albæk Mark.

Jeg har dog fundet lidt flere oplysninger. I skiftet efter Johanne Nielsdatters mor, som døde i 1799, står der, at de boede i huset Skalborg på Snejbjerg Hede. Jeg er klar over, at Snejbjerg hede er et meget vidt begreb, men er der nogen, der kender den specifikke lokalitet; Skalborg?
I 1813 var familiens bopæl; Snellund (Kilde: Fortegnelse over ukonfirmerde børn over 6 år), og ved en dåb i 1817 i Sinding står der ligeledes, at Niels Randeris var fra Snellund hede. Jeg går ud fra, at Snellund er identisk med Snerlund, som var et stort og næsten øde hedeområde. Er det korrekt?

----------------------------------------

Hvad angår Niels Thomsen Randeris' barnebarn; Else Cathrine Christensdatter Randeris, kan jeg godt bruge lidt hjælp til tydning.

Hun havde jo, som der også står i de tidligere indlæg, 2 uægte børn; Christen Dynesen født i okt. 1843 og Niels Christian Snejbjerg, som blev født i 1850.
Der dukkede dog noget nyt op, da jeg forsøgte at finde frem til, hvor hun havde været i tjeneste.

I 1849 blev hun antaget som tjenestepige hos Jens Christian Pedersen (som hun 3 år senere blev gift med). De flyttede begge til Snejbjerg sogn med kun én dags mellemrum:

AO. Kb. Snejbjerg Sogn. 1848 - 1875. Opslag 2. No. 21 og 22
Tilgangsregistret 1849
21. Jens Christian Pedersen 3/4. 47 (år). Husmand i Sneiberg. (fra) Neuling 30/3. g.++. Separeret fra sin kone 1848, vaci. af M++++ Hansen i Vorgod 1811.
22. Else Cathrine Randerisd.. 30 (år). Hans tjenestepige. (fra) Sinding 31/3. Har 1843 af 9. okt. og 1845 af 3. okt. født uægte børn, +++++ godt ++. Vaci. af Dalgaard 1823.

Hovsa! - Et tredie uægte barn?

Jeg havde allerede fundet nedenstående notat fra 1845 og havde problemer med teksten. Men jeg regnede ikke med, at der kunne stå noget vigtigt, fordi jeg antog, at det omtalte uægte barn var Christen Dynesen.

AO. Kb. Sinding Sogn. 1838 - 1858. Opslag 104. No. 17
Afgangsregistret 1845
17. Else Cathrine Randeriis afr. 30. Okt.. 25 (år). Tjenestepige på Sindinggaard. Til Neuling.
Født og ++++++++++++ her, +++++ +++++++++++ ++++
+++++, født et uægte barn, ++++++++ ++++++++ godt ++++++++++.

Kan nogen hjælpe mig med tydningen af teksten fra Sinding Sogn?

M.v.h.
Helle
 
Forfatter RE: Else Randeris (den yngre)
feldborg
Super Administrator



Antal indlæg: 3531
Bopæl:
Tilmeldt: 26.06.05
Lagt på d. 23/07/2009 13:34
Helle Jul skrev:
I mellemtiden har jeg arbejdet en del med Niels Thomsen Randeris og hans efterkommere

Jeg er meget interesseret i, engang ved lejlighed, at høre mere om dette.

Jeg er også meget interesseret i, om du er stødt på noget der med sikkerhed kan fastslå om der har været een eller to Niels Randeris'er i Snerlund i perioden 1799 - ca. 1817.

Kan Niels Randeris fra Helstrup ifølge dine notater på nogen mulig måde være ham her, der bare har fået tillagt forkert efternavn.?

Fkt-1801; Snejbjerg - Snellund heede; 214679;
29; Niels Pedersen; m; 47; gift,2; Mand / Huusmand med noget jord som han har opbrudt af hee
30; Anna Katrine Nielsdatter; k; 43; gift,1; Hans kone
31; Mette Kirstine Nielsdatter; k; 3; ugift; Mandens datter af andet ægteskab
[manden kaldes Niels Randeris, konen dør 1806]

Det ville unægteligt sætte nogle ting på plads, hvis det var den samme person, men det har vi hidtil ikke turdet tro på. Læs dog først resten.

Jeg har dog fundet lidt flere oplysninger. I skiftet efter Johanne Nielsdatters mor, som døde i 1799, står der, at de boede i huset Skalborg på Snejbjerg Hede. Jeg er klar over, at Snejbjerg hede er et meget vidt begreb, men er der nogen, der kender den specifikke lokalitet; Skalborg?

Meget interessant. Der har hidtil været stor tvivl om hvorvidt Niels (Thomsen) Randeris bor i Snerlund på det tidspunkt - fordi der tilsyneladende også bor en anden Niels (Pedersen) Randeris dér på det tidspunkt.

Er du helt sikker på, at det er Niels Randeis fra Helstrup der nævnes i dette skifte.?

Skalborg skulle givetvis være Skolborg / Skoldborg som har navn efter den nærliggende Snerlund bakke (Skold = bakke med flad / afstumpet top). Stedet eksisterer ikke længere, men lå lidt nord for Solskovvej 12 der i dag kaldes Skoldborghus.

Lidt længere mod vest ligger Snerlundhus - enten dette sted eller det gamle Skoldborg har vist tidligere har været kaldt Randeriishus efter beboeren Niels Randeris (som vi indtil videre har formodet var Niels Pedersen Randeris).

I 1813 var familiens bopæl; Snellund (Kilde: Fortegnelse over ukonfirmerde børn over 6 år), og ved en dåb i 1817 i Sinding står der ligeledes, at Niels Randeris var fra Snellund hede. Jeg går ud fra, at Snellund er identisk med Snerlund, som var et stort og næsten øde hedeområde. Er det korrekt?

Ja, det er korrekt. Snellund, Snerlund, Snejbjerg Hede, Vesterheden, osv. er udtryk for det samme, nemlig det ret store hedeområde der lå vest for Snejbjerg og nord for Haunstrup og som idag kaldes Snerlund.

Jeg når ikke mere lige nu, men vender nok tilbage senere.


mvh, a.f.
hammerum-herred.dk  
Forfatter RE: Else Randeris (den yngre)
Helle Jul
Medlemmer

Antal indlæg: 40
Bopæl:
Tilmeldt: 20.09.08
Lagt på d. 23/07/2009 21:37
Hej Arne Feldborg

Tak for det hurtige og interessante svar.
Jeg er altså sikker på, at det er Niels Thomsen Randeris, der nævnes i skiftet - og vil nu forsøge at argumentere for den påstand.

Hans første kone Anne Cathrine Christensdatter døde i 1796:
AO. Kb. Snejbjerg Sogn, 1750-1799, opslag 205
"N. Randeriis kone, en datter af Chr. Anders. Begravet 4. maj? døde uforløst under barsel i +++ , 40".

Det beviser naturligvis intet - Men han blev samme år gift med Johanne Nielsdatter i Ikast sogn.

Jeg havde oprindeligt oplysningerne fra Family Search, hvor der står, at ægteparret var; Niels Thommesen og Johanne.
- Og har naturligvis tjekket i kirkebogen. Teksten er meget vanskelig at læse, men der står også klart og tydeligt RANDERIS - hvilket mormonerne ikke havde fanget. Til gengæld har jeg svært ved at se om det er korrekt, at der står, at han kom fra Snejbjerg.

AO. KB. Kirkebogen Ikast Sogn, 1709-1815, opslag 116 (teksten er omskrevet)
6. oktober 1796, trolovede 2. august, "Niels Thommesen RANDERIS fra Snejberg? og Johanne af NYBORG."


Her er Johanne Nielsdatter ved Fkt. i 1787 samt det omtalte skifteuddrag efter hendes mor:

Ringkøbing, Hammerum, Ikast, Ikast Dalhuus, , 1, FT-1787, C1672

Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Søren Sørensen 44 Gift mand bonde og husmand
Mette Pedersdatter 67 Gift hans kone
Johanne Nielsdatter 26 hendes datter af 1. ægtesk.


Kilde: www.brejl.dk. Skifteuddrag fra Hammerum og Ginding Herreder. ---- Det fulde skifte kan ses på Hammerumherred.dk på opslag 254
1763 Mette Pedersdatter i Nyborg i Ikast sogn. 30.5.1799. VII, fol.19, 24, VIII fol.3.
E: Søren Sørensen.
Af første ægteskab B:
1) Peder Nielsen i Gammelby i Visby sogn ved Tønder
2) Anne Nielsdatter g.m. Jens Andersen i Vådde, der er undveget og formentlig død. LV: Morten Jensen i Lægdsgård
3) Mette Nielsdatter g.m. Henning Christensen i Gammel Arnborg
4) Johanne Nielsdatter g.m. Niels Thomsen i huset Skalborg på Snejbjerg Hede.

Der kan vel ikke længere være nogen tvivl om, at der er tale om Niels Thomsen Randeris?


---------------------------------------
En lille sidehistorie: Jeg har faktisk for nylig været inde og kigge lidt på skiftet - og kan selvfølgelig ikke læse mere end ca. 20 % af det - men kan dog se, at Niels Thomsen mødte op på vejne af hans kone. Johanne havde nemlig lige født tvillingerne; Niels og Søren.
---------------------------------------


Som omtalt har jeg to kilder på, at Niels Thomsen Randeris skulle bo på Snellund Hede:

Den første er:
Ukonfirmerede.pdf. Fortegnelse over ukonfirmerde børn over 6 år i Snejbjerg og Tjørring i året 1813.
Snellund, 12, Niels Rand., 21, Niels, 13 (år), Abelstrup? (barnets opholdssted?)

Den omtalte Niels Randeris kan naturligvis være både en Pedersen og en Thomsen. Sønnen Niels' alder stemmer nogenlunde overens med, at han skulle være den overlevende tvillingesøn. Familien har desuden ikke flere ukonfirmerede børn - hvilket også peger i retning af, at der er tale om "min" Randeris-familie, hvor det næstyngste barn; Jens Fonvad blev konfirmeret i 1809.


Den anden - og stensikre - kilde er, da Christen Nielsen Randeris' første søn bliver døbt i Sinding kirke i 1817. (AO. Kb. Sinding Sogn, 1816-1827, opslag 4)
Randeris-familien var repræsenteret ved: NIELS RANDERIS PÅ SNELLUND HEDE i Sneiberg S. og sandsynligvis tjenestepige Elisabeth Nielsdatter i Sinding Mølle og tjenestekarl Jens Nielsen på Sindingaard (jeg er lidt usikker på, om der står "hede", men Snellund er jeg helt sikker på).

----------------------------------------

Det er naturligvis begrænset, hvor mange oplysninger jeg (en nybegynder) har kunnet støve op i kirkebøgerne og andre steder om Randeris-familien, men jeg har intet fundet, som kunne tyde på, at der har været en anden Niels Randeris i området. Der har heller ikke været noget, som ikke "stemte" eller på nogen måde har været forvirrende.
- og jeg mener altså, at jeg har været temmelig grundig (Blandt andet fordi du for et år siden nævnte noget med en anden Niels Randeris, og fordi jeg har ledt efter spor efter hans tredie kone m.v.).

Jeg kan ikke se, hvorledes denne Niels Pedersen og konen Anna Katrine Nielsdatter, som bor på Snellund Hede i 1801 skulle kunne være identiske med med Niels Thomsen og Johanne Nielsdatter. - Til gengæld har jeg en mistanke om, at dem der har lavet folketællingen i Snejbjerg sogn har klokket i det, og at både Niels Pedersen og Niels Thomsen har boet på Snellund hede, men at de har glemt den ene og givet den anden et forkert tilnavn.

Hilsen Helle
 
Forfatter RE: Else Randeris (den yngre)
Helle Jul
Medlemmer

Antal indlæg: 40
Bopæl:
Tilmeldt: 20.09.08
Lagt på d. 24/07/2009 14:03
En lille tilføjelse - jeg er kommet i tanke om, at jeg slet ikke har nævnt Helstrup i mit indlæg.

Jeg mener kun at have set henvisninger til Helstrup 2 steder; i Fkt. 1787 og i lægdsrullen fra 1789.

Fkt-1787; Snejbjerg - Synder Helstrup; 2;
149; Niels Randeris; m; 30; gift,1; mand / huusmd. og soldat, gaar for et andet læg
150; Anne Christensdatter; k; 28; gift,1; kone / konen extrask. fattig ellers tigger
151; Lisbeth Nielsdatter; k; 3; ; datter


Kilde: Hammerumherred.dk; Lægdsruller 1789 Lundenæs amt - Lægd 44, Snejbjerg [side 004] - Opslag 38 af 81
Niels Thomsen, Helstrup
(nr) 101, Christen, 2 (år)

(Sønnen Christen kunne dog ikke være fyldt 2 år. Han blev jo døbt 18 maj 1788.)


Hilsen Helle

 
Forfatter RE: Else Randeris (den yngre)
feldborg
Super Administrator



Antal indlæg: 3531
Bopæl:
Tilmeldt: 26.06.05
Lagt på d. 24/07/2009 22:30
Jeg mener vi på nuværende tidspunkt kan tillade os at konkludere:

a.
At Niels Thomsen Randeris vitterligt har boet i Snerlund ihvertfald i 1799, i 1813 og i 1817 - og formentlig også i tiden derimellem.

b.
At han 1799 bor i huset Skoldborg, måske senere i Snerlundhus, og at det formentlig er ham (og ikke Niels Pedersen) eftertiden husker som Niels Randeris.

c.
At de formentlig begge er fraflyttet før 1818-19, hvor der vides at have boet andre de to steder.

d.
At Niels Thomsen Randeris ikke er fundet i folketællingen 1801, hverken i Snejbjerg eller i de omliggende sogne.

e.
Og at dette evt. kan være grunden til at eftertiden har troet at det var Niels Pedersen der var Niels Randeris - idet han jo tilsyneladende var den eneste Niels i området.

d.
Hvorvidt det også er en fejlslutning at feks. Sulkjær et par gange kalder Niels Pedersen for Niels Pedersen Randris, eller om denne faktisk også er blevet kaldt for Randeris, mener jeg ikke kan afgøres på det foreliggende grundlag.

Men fakta må være, at det er to forskellige mænd, og at de i hvert fald i en periode har boet Snerlund samtidig.

Jeg vil gerne takke både dig og de øvrige deltagere for bidraget til at få et lille stykke lokalhistorie opklaret.

Ps du skriver i et andet indlæg:
(Sønnen Christen kunne dog ikke være fyldt 2 år. Han blev jo døbt 18 maj 1788.)

Nej det kunne han ikke, men det er heller ikke det der står. Dengang regnede man altid alder i leveår ikke i fyldte år. Eller sagt på en anden måde Han er i sit andet år.


mvh, a.f.
hammerum-herred.dk  
Forfatter RE: Else Randeris (den yngre)
Helle Jul
Medlemmer

Antal indlæg: 40
Bopæl:
Tilmeldt: 20.09.08
Lagt på d. 25/07/2009 16:23
Til Arne Feldborg

Jeg vil også takke for hjælpen med at få belyst forskellige forhold omkring min ane Niels Thomsen Randeris.
Det var da både overraskende og spændende, at de få linier om familiens bopæl kunne føre så meget med sig.

Samtidig vil jeg gerne gøre opmærksom på, at jeg påskønner den store indsats, som især du og Erik Brejl (og også andre mere mere eller mindre anonyme personer) gør på frivillig basis for at lette arbejdet med slægtsforskning for alle os andre.

M.v.h.
Helle
 
Forfatter RE: Else Randeris (den yngre)
Helle Jul
Medlemmer

Antal indlæg: 40
Bopæl:
Tilmeldt: 20.09.08
Lagt på d. 25/07/2009 16:26
Jeg har på fornemmelsen, at mit tydnings-problem er druknet i de andre indlæg.

AO. Kb. Sinding Sogn. 1838 - 1858. Opslag 104. No. 17
Afgangsregistret 1845
17. Else Cathrine Randeriis afr. 30. Okt.. 25 (år). Tjenestepige på Sindinggaard. Til Neuling.
Født og ++++++++++++ her, +++++ +++++++++++ ++++
+++++, født et uægte barn, ++++++++ ++++++++ godt ++++++++++.

Siderne i kirkebogen er placeret skævt i forhold til hinanden. Det er den 9'ende indførsel talt fra oven på siden.

Kan nogen hjælpe mig med tydningen af teksten fra Sinding Sogn?

Hilsen Helle
 
Forfatter RE: Else Randeris (den yngre)
Helle Jul
Medlemmer

Antal indlæg: 40
Bopæl:
Tilmeldt: 20.09.08
Lagt på d. 31/07/2009 23:21
Der er vist ingen, der kan tyde de omtalte kragetæer - og da jeg ikke kan finde barnets dåb, har jeg foreløbig indstillet eftersøgningen.

Feldborg skrev, at han gerne vil høre mere om Niels Randeris og hans efterkommere.
Min viden om Niels Randeris er dog stort set dækket ind i mit tidligere indlæg. Jeg har desværre ikke fundet væsentlige informationer om Niels Randeris' tredie hustru, slet ingen om datteren Karen, men har et godt bud på sønnen Jens og er helt sikker på at have fundet datteren Elisabeth. - beklager, at indlæget bliver lidt langt.
----------------------------------------------------------------
JENS FONVAD NIELSEN
Døbt 2. oktober 1792 i Snejbjerg kirke. Forældre: Niels Randeris og Anne Cathrine Christensdatter.

13 nov? 1819 blev Jens Nielsen af Sneiberg og Ellen Marie Olesdatter af Studsgaard viede i Snejbjerg sogn. Forloverene var Mikkel Agersig af Studsgaard og "NIELS RANDERIIS AF SNEIBERG". Ellen Marie, født i Ikast, havde boet i Studsgaard/Voldsgaard-området i flere år. Her fødte hun i 1813 en uægte datter og nåede at få endnu en uægte barn med Jens Nielsen, inden de blev viede. Det var en pige, som blev døbt ANE CATHRINE (7 marts 1819). 21 august 1821 fik Jens og Ellen, som nu var indsiddere i Volsgaard, deres anden datter, som ligeledes fik navnet ANE CATHRINE.

Forloveren NIELS RANDERIS og døtrenes fælles navn; ANE CATHRINE (samme navn som Jens' mor) tyder på, at denne Jens er Niels Randeris' søn; Jens Fonvad Nielsen. Jeg har dog ikke fundet andre informationer, som kan knytte ham til Randeris-familien. Hans alder er ved vielsen sat til 30, hvilket er forkert, men den stemmer i de følgende folketællinger.

Parret flyttede til Skarrild sogn, hvor de ved sønnen Niels Christians fødsel 12 januar 1824 var indsiddere på Nørre Kartofte Mark.
Efter Fkt. 1845 forekommer der flere besynderlige uregelmæssigheder i navnene både i Fkt. og Kb., som gør, at jeg ikke er helt sikkert på det videre forløb.

Fkt-1834; Skarrild - Skarrild Sogn & Sønderland, Nørre Karstoft; 61; 22, et Huus
316; Jens Nielsen; m; 42; gift; Huusmand
317; Ellen Marie Olesdatter; k; 42; gift; Hans kone
318; Niels Jensen; m; 11; ugift; Deres søn
319; Ane Jensdatter; k; 15; ugift; Deres datter
--------------------------------------------------------------------------
ELISABETH NIELSDATTER, kaldenavn: LISBETH
Datter af Niels Thomsen Randeris og Anne Cathrine Christensdatter
Hendes dåb findes ikke i kirkebogen for Snejbjerg sogn, hvor forældrene blev gift i 1782 og boede ved Fkt. i 1787. Nedenstående kan være en mulighed:
15 august 1784 i VORGOD SOGN, Bølling Herred: Elizabeth. Forældre: Niels Thomasen og Anne Catrine.

14 november 1813 blev Elisabeth Nielsdatters uægte barn; Else Katrine, døbt i SNEJBJERG kirke. Udlagt som barnefader: "NIELS MIKKELSEN I GABS Aulum Sogn, der er gift". (Gabs-familien var emne for en anden tråd for få måneder siden.)

27 januar 1825 var der vielse i Sinding Kirke mellem enkemand og husfæster Søren Christensen Lilleberg af Sinding sogn og Lisbeth Nielsdatter (ca. 41) af Tjørring sogn. Parret boede ligesom hendes bror Christen Nielsen i Nyby i Sinding sogn.
Den uægte datter; Else Cathrine, fulgte med moderen til Sinding sogn, hvor hun blev konfirmeret i 1828 (indførslen i Kb. indeholder præcise referencer til både dåben i Snejbjerg sogn og moderens nye bopæl).
25 december 1825 fødte Elisabeth en datter; ANE CATHRINE (opkaldt efter Elisabeths mor). Husmand "NIELS RANDERIIS AF SNEIBERG" var fadder ved dåben i Sinding Kirke.
Det første ægteskab blev kortvarigt, da Søren Christensen allerede døde i 1827 (58).

25 oktober 1827 blev Elisabeth (43) viet til en tjenestekarl fra Snejbjerg; Søren Dynesen Frøsig (38). Det var et barnløst ægteskab, men da Else Cathrine fik en uægte søn i 1835, tog Elisabeth og Søren ham til sig som plejebarn. Han fik navnet Søren Frøsig. Blandt fadderne var 2 medlemmer af Randeris-familien.

Elisabeth døde af tæring d.17 maj 1844. 60 år.

Fkt-1834; Sinding - Nybye Bye; 8; et Huus
202; Søren Dynnesen; m; 46; gift; Huusfæster
203; Elisabeth Nielsdatter; k; 50; gift; hans Kone
204; Ane Chathrine Sørensdatter; k; 9; uoplyst; deres Datter

Fkt-1840; Sinding - Nybye; 118546; et Huus
97; Søren Frøsig; m; 51; gift; Fæstehusmand og Dagleier
98; Elisabeth Nielsdatter; k; 56; gift; hans Kone
99; Ane Cathrine Sørensdatter; k; 15; ugift; Deres Datter og Pleiebarn [Erhverv: Mængdeklammen dækker denne og den næste person med teksten \'Deres Datter og Pleiebarn\']
100; Søren Frøsig; m; 15; ugift; Deres Datter og Pleiebarn [Erhverv: Mængdeklammen dækker denne og den foregaaende person med teksten \'Deres Datter og Pleiebarn\'. Tvivl om alder er 5]
--------------------------------------------------------------
Datteren Else Cathrine Nielsdatter var i en lang årrække tjenestepige på Sindinggaard. Ved Fkt. 1855: Husholderske. Året efter blev hun (43 år) gift med den svenskfødte tjenestekarl Niels Thuresson (kun 26 år). Parret slog sig ned i Nyby, hvor Niels var smed, og boede der stadig, da Else Cathrine døde i en alder af 86 år i år 1900.
Barnebarnet Søren (Johannesen) Frøsig deltog i krigen 1864. Han var i 1880 strømpehandler, Lergrav Mark, Avlum.
Datteren Ane Cathrine Sørensdatter blev i 1858 gift med Peder Poulsen, født i Tjørring sogn. De havde et husmandssted på Merrild Mark i Vildbjerg sogn. Ane Cathrine døde i 1894. 68 år.
---------------------------------------------------------------

Hilsen Helle

 
Forfatter RE: Else Randeris (den yngre)
feldborg
Super Administrator



Antal indlæg: 3531
Bopæl:
Tilmeldt: 26.06.05
Lagt på d. 01/08/2009 00:31
Helle Jul skrev:
Der er vist ingen, der kan tyde de omtalte kragetæer - og da jeg ikke kan finde barnets dåb, har jeg foreløbig indstillet eftersøgningen.

Allerførst tak for de konkrete oplysninger.

Mht. teksten i kirkebogen så har jeg haft fat i den nogle gange, der er nogle ting jeg er i tvivl om, men efter at have haft fat i mikrokortet også mener jeg det må være noget i den her stil: Født og Confirmeret her, Samt været her det sidste Aar, har født et uægte Barn, forresten fordelagtigt Vidnesbyrd.


mvh, a.f.

Redigeret af feldborg d. 01/08/2009 00:34
hammerum-herred.dk  
Forfatter RE: Else Randeris (den yngre)
Helle Jul
Medlemmer

Antal indlæg: 40
Bopæl:
Tilmeldt: 20.09.08
Lagt på d. 01/08/2009 16:03
Mange tak for hjælpen med tydningen.
- Desværre løste det ikke mysteriet om det uægte barn. Jeg er begyndt at have en mistanke om, at oplysningen om barnet fra 1845 var en fejl.
- Men man ved aldrig - måske falder jeg pludselig over svaret.

Hilsen Helle
 
Forfatter RE: RE: Else Randeris (den yngre)
Niels Okkels Folkjær
Medlemmer

Antal indlæg: 484
Bopæl:
Tilmeldt: 06.10.05
Lagt på d. 01/08/2009 23:03
Hej Helle.

Jeg har tilføjet de manglende ord, og rettet lidt, samt skrevet lidt forklaring.

AO. Kb. Snejbjerg Sogn. 1848 - 1875. Opslag 2. No. 21 og 22
Tilgangsregistret 1849
21. Jens Christian Pedersen 3/4. 47 (år). Husmand i Sneiberg. (fra) Neuling 30/3. g. sk.(godt skudsmål) Separeret fra sin kone 1848, vacc. af Madam Hansen i Vorgod 1811. (Andre steder i Vorgod kirkebog står der vacc. af præstens kone, det er måske samme dame?)
22. Else Cathrine Randeriis, eod.(eodem die=samme dag, der henvises til datoen 3/4, som står ved nr. 21). 30 (år). Hans tjenestepige. (fra) Sinding 31/3. Har 1843 af 9. okt. og 1845 af 3. okt. født uægte børn, ellers godt sk.(skudsmål). Vacc. af Dalgaard 1823.

Jeg har kun en rettelse til Feldborgs udlægning til det næste.

AO. Kb. Sinding Sogn. 1838 - 1858. Opslag 104. No. 17
Afgangsregistret 1845
17. Else Cathrine Randeriis afr. 30. Okt.. 25 (år). Tjenestepige på Sindinggaard. Til Neuling.
Født og Confirmeret her, Samt været her det sidste Aar, har født et uægte Barn, forresten særdeles godt Vidnesbyrd.

Jeg har søgt efter det manglende barn fra 3.okt. 1845, men på trods af mange måder og steder, så er det ikke lykkedes mig at finde noget om det, det er altså stadig en gåde.

M.v.h. Niels Okkels
 
Forfatter RE: Else Randeris (den yngre)
Bødker-Jensen
Medlemmer

Antal indlæg: 802
Bopæl:
Tilmeldt: 03.06.06
Lagt på d. 02/08/2009 12:57
Else Cathrine Randeriis - eller Else Cathrine Christensdatter, er det mon ikke den samme person?

Nøvling irkebog 1832 - 1844 opsl. 8
Christen Dynesen
Født 13. Okt. 1843 Neuling Præstegaard
Døbt 29. Okt. 1843, Neuling Kirke
Ugift Fruentimmer Else Chatrine Christensdatter, Neuling Præstegaard
Til Barnefader udlagde hun: Ungkarl Dynes Pedersen af holflod, for tiden tjenende i Vildbjerg.
Husmand Christen Nielsens Hustru, Sinding bar Barnet og Pigen Johanne Christensdatter stod hos.
Faddere Husmand Christen Nielsen af Nybye
Ungkarl Christen Christensen, Nybye

Else Cathrine Randeriis flytter hjem til sin forældre 1843 i Nybye, fra Nøvling.

Med venlig hilsen
Inger
 
Forfatter RE: Else Randeris (den yngre)
feldborg
Super Administrator



Antal indlæg: 3531
Bopæl:
Tilmeldt: 26.06.05
Lagt på d. 02/08/2009 14:27
Niels Thomsen får også et barn (Xten, død samme dag) døbt 07 Jul 1783 i Vorgod.

Det har flere gange været fremme, at Niels Thomsen skulle være født i Nøvling ca. 1755, altså i den periode hvor kirkebogen ikke er ført. Men jeg kan ikke huske hvor jeg har det fra.

Er der nogen der kender kilden til den oplysning.?

Til Inger:
Der er barnet der angiveligt skulle være født 3.okt. 1845 der 'savnes'. De to andre (1743 og 1750) er kendte.


mvh, a.f.
hammerum-herred.dk  
Forfatter RE: Else Randeris (den yngre)
Bødker-Jensen
Medlemmer

Antal indlæg: 802
Bopæl:
Tilmeldt: 03.06.06
Lagt på d. 02/08/2009 18:52
Beklager, -jeg har ikke læst teksten grundig nok, - men jeg synes nu det er lidt underligt, at da Else Catrine flytter til Nøvling den 30 . Oktober 1845, står der jo at hun har født et uægte barn og ikke 2. Så Barnet må jo være født efter 30. okt. 1845. Så man kan vel ikke udelukke, at hun hun kun har fået et uægte barn.
Med venlig hilsen
Inger
 
Forfatter RE: Else Randeris (den yngre)
Helle Jul
Medlemmer

Antal indlæg: 40
Bopæl:
Tilmeldt: 20.09.08
Lagt på d. 03/08/2009 20:18
Hej allesammen
Beklager at jeg ikke har svaret tidligere - har været på weekend.

Til FELDBORG: Oplysningen om at Niels Thomsen skulle være født i Nøvling stammer fra notatet ved hans begravelse. - Og siderne mangler ganske rigtigt i kirkebogen, så man hverken vil kunne finde hans fødsel eller konfirmation.
Det var da interessant, at du har fundet endnu en dåb i Vorgod - den har jeg overset.

Der er faktisk noget, som jeg har spekuleret en del over vedrørende dåben i Vorgod: Var det overhovedet muligt for soldaten Niels Thomsen at flytte fra Vorgod til Snejbjerg i en tid med stavnsbånd og lægdsgrænser?

Til NIELS OKKELS FOLKJÆR: Mange tak for tydningen - det er jeg altså ikke god til. Jeg har også været ved at undersøge om barnet var begravet i Sinding (hvis det havde boet hos Else Cathrines forældre) eller i Snejbjerg (hvis det ligesom Christen Dynesen, var fulgt med til Snejbjerg) - men det gav ikke noget resultat.

Til BØDKER-JENSEN: Jeg har også tænkt på, at det er underligt, at der kun nævnes et barn. Jeg synes også det virker besynderligt, at hun skulle kunne forlade et spædbarn så hurtigt efter fødsel.

Hilsen Helle
 
Copyright © 2004 by a.f.
webmaster@dis-danmark.dk