hammerum-herred.dk
Navigation
Gæster
Forside
Kirkebøger
Batch-Numre
Andre nævnelser
Skifter
Tingbøger
Fast ejendom
Lægdsruller
Familiestof
FS / AO / Wiberg
Kommunalstof
Andre kopier
Slægtstavler
Borris Seminarium
Andre afskrifter
Skat
Artikler
Fotoalbum
Gravsten
Links
Bøger
Søg
Søg i debatforum
Slægtsbøger
Forumindlæg
Se indlæg
hammerum-herred.dk | Forum | Efterlysninger
Forfatter Hjælp til stednavn i skifte
Birgit Larsen
Medlemmer

Antal indlæg: 35
Bopæl:
Tilmeldt: 20.02.06
Lagt på d. 15/07/2008 23:52
Er der mon nogen der kan hjælpe mig med dette?

Under Skifter (til venstre på forsiden) er der noget der hedder "Diverse skifter" og her er et skifte for Mette Jensdatter.

På side 2 den 18. juni 1839 står der et stednavn på linie 13 som jeg ikke kan læse (det er husmand Søren Mortensen der bor her)
og stedet ligger imellem "et ord jeg ikke kan læse" og Bye - eller kan det tænkes, der står Rye.

I samme skifte side 9 - (5. nov. 1839), linie 7 står en dato: den 20. J og noget der ligner NC. Er der nogen der kan oversætte disse forkortelser, som jeg er stødt på flere gange.

M.v.h.
Birgit Larsen
 
Forfatter RE: Hjælp til stednavn i skifte
feldborg
Super Administrator



Antal indlæg: 3531
Bopæl:
Tilmeldt: 26.06.05
Lagt på d. 16/07/2008 11:37
Vi har haft den oppe at vende før. Jeg tror ikke der kom nogen klar konklussion. Se evt. også:

http://hammerum-herred.dk/forum/viewthread.php?rowstart=20&forum_id=2&thread_id=567#3163


mvh, a.f.
hammerum-herred.dk  
Forfatter RE: Hjælp til stednavn i skifte
Niels Okkels Folkjær
Medlemmer

Antal indlæg: 484
Bopæl:
Tilmeldt: 06.10.05
Lagt på d. 16/07/2008 14:37
Hej Birgit.

Da jeg mente, at jeg havde fundet løsningen, viste det sig, at der i Fkt. 1850 stod, at Maren var født i Eistrup, Veile amt. Det kunne jeg ikke lige forbinde med Gjellerup og Ikast, men da jeg så Feldborgs henvisning til en tidligere tråd, så gik kabalen alligevel op.

I dine manglende ord på side 2, står der: "imellem Aarhuus og Rye"
Stednavnet før starter jo klart med "Hø", og så ligner det sidste bogstav et "d", men det imellem ligner ikke noget brugeligt, evt. 2 bogstaver med "e" til sidst.
Løsningen fandt jeg på landkortet, der var kun "Høver i Storring sogn", der begyndte med "Hø" i egnen mellem Århus og Rye.
Jeg fandt dem i folketællingerne, det er alle i Høver by, Storring sogn, Framlev herred, Århus amt.

Fkt. 1834, AO opslag 17, nr.15 et hus
Søren Mortensen, 63 år, gift, indsidder og daglejer
Maren Pedersdatter, 37 år, gift, hans kone.

Fkt. 1840, AO 15, nr. 20 et hus
Søren Mortensen, 69 år, gift, (ulæseligt)
Maren Pedersdatter, 41 år, gift, hans kone.

Fkt. 1845, AO 18, nr. 4 et hus
Maren Pedersdatter, 45 år, enke, født i Eistrup, Skanderborg amt, Spinder.


Fkt. 1850, AO 15, nr. 60 et hus, 2 familier, først
Maren Morthensdatter, (fejl/mandens navn brugt) 49 år, enke, født i Eistrup, Veile amt(fejl), Husmandskone, lever af Spinde.
2.fam.:
Carl Ludvig Petersen, 50 år, fraskilt, født i København, Indsidder skomager
+ 2 børn og en skomagerlærling og en almisselem.

I Storring kirkebøger har jeg fundet:
1827-1838, AO 4, 1829 - 8
Trol. 27. aug. 1829, viet 31. okt. 1829 i Storring kirke
Søren Mortensen, enkemand og indsidder i Høver, 57 år gl. og
Maren Pedersdatter, tjenestepige, opholdende sig hos Rasmus Danielsen i Høver, 32 år gl.

1838-53, AO 153, 1844 - 4
Død 1. nov. 1844, begr. 10. nov. 1844
Søren Mortensen, gift husmand i Høver, født i Malling sogn, 72 år gl.

1838-53, AO 87, 1850 - 3
Viet 25. maj 1850 i kirken
Skomager Carl Ludvig Petersen af Høver, 49 år gl. - Fraskilt, bevilling til ægteskab af 25. marts 1850, og
Maren Pedersdatter, Enke efter første ægteskab, hos sin fæstemand i Høver, 53 år gl.

Det er hvad det kunne blive til, jeg kan ikke se parret i Fkt. 1855 i Høver, og jeg har set efter Marens død frem til 1891 i Storring, men ikke fundet det. De kan have forladt sognet formentlig før 1855.


Vedr. dit spørgsmål fra side 9, så står der: den 20. F. M. (altså: forrige måned)
Et tilsvarende "M" finder du i "Moder", på side 2 i skiftets 7. linie, 3. ord.

M.v.h. Niels Okkels
 
Forfatter RE: Hjælp til stednavn i skifte
Birgit Larsen
Medlemmer

Antal indlæg: 35
Bopæl:
Tilmeldt: 20.02.06
Lagt på d. 16/07/2008 23:58
Hej Niels
Mange tak for alle dine oplysninger. Jeg er godt nok imponeret over alt det du har fundet frem til, og at der står Aarhuus og Høver, det er ikke lige det første man gætter på.
Jeg er forbavset over, at hun er kommet så langt hjemme fra. Jeg sad og kiggede på kortet fra Ikast til Ry, men det havde nok heller ikke hjulpet at komme på den anden side af Ry, for jeg troede, det skulle være en by med d til slut.
Det er forøvrigt bemærkelsesværdigt så lidt anmelderen ved om navn og adresse på sin familie.
Også tak for hjælpen med datoen - det er jo en væsentlig ting at vide. Det er nogle specielle M'er han skriver - det Moder havde voldt mig problemer, og jeg
havde ikke forbundet de to ting, men jeg magler også at lære meget gotisk endnu.

M.v.h.
Birgit Larsen
 
Copyright © 2004 by a.f.
webmaster@dis-danmark.dk