hammerum-herred.dk
Navigation
Gæster
Forside
Kirkebøger
Batch-Numre
Andre nævnelser
Skifter
Tingbøger
Fast ejendom
Lægdsruller
Familiestof
FS / AO / Wiberg
Kommunalstof
Andre kopier
Slægtstavler
Borris Seminarium
Andre afskrifter
Skat
Artikler
Fotoalbum
Gravsten
Links
Bøger
Søg
Søg i debatforum
Slægtsbøger
Forumindlæg
Se indlæg
hammerum-herred.dk | Forum | Efterlysninger
Forfatter Uldhandler
Vita Thomsen
Medlemmer

Antal indlæg: 5
Bopæl:
Tilmeldt: 16.12.06
Lagt på d. 08/07/2008 21:13
Jeg har aner i Hammerum Herred. Min Oldefar var uldhandler og i min søgen efter ham og hans familie har jeg været rundt i hele landet. Min mormor er født på Fyn, konfirmeret på Bornholm og senere bosat i København.
Var det, at være uldhandler et omrejsende erhverv? eller har han bare været en omflakkende sjæl? Min Oldefar var født i Sunds 1856 og døde i Hammerum 1935.
Vita Thomsen
 
Forfatter RE: Uldhandler
Niels Munksgaard
Medlemmer

Antal indlæg: 159
Bopæl:
Tilmeldt: 28.06.05
Lagt på d. 08/07/2008 21:50
Hej Vita

På denne hjemmeside kan du læse et projekt /studiet som en Gerda Raasted har lavet i 2004 om Hedebønder Hosekræmmere og Uldjyder

http://www.sloejd-kbh.dk/PD_opgaver/2005/Produktkultur/Hedeb%F8nder%20Hosekr%E6mmere%20og%20Uldjyder.pdf


Hilsen Niels Munksgaard

Redigeret af Niels Munksgaard d. 08/07/2008 21:51
 
Forfatter RE: Uldhandler
feldborg
Super Administrator



Antal indlæg: 3531
Bopæl:
Tilmeldt: 26.06.05
Lagt på d. 09/07/2008 18:19
En uldhandler på den tid du nævner (sidst i 1800 tallet og først i 1900 tallet) er typisk en ung landmandssøn fra Hammerum herred der om vinteren "gik med uldpakken", dvs rent fysisk gik (senere cyklede) fra dør til dør og tilbød uldvarer.

Nogle nøjedes mad at gå nogle vintre og vendte så tilbage til deres fødeegn når de stiftede familie, andre gjorde det til en levevej og fortsatte med den omvandrende handel resten af deres liv, atter andre etablerede sig med forretninger i een af de større byer på Sjælland og fortsatte handlen derfra..

Udgangspunktet for denne handel var det såkaldte "Hosekræmmerrescript" af 1741 som gav folk fra Hammerum og Lysgaard herreder samt den østlige del af Bølling herred (deraf navnet Uldjyder om folk fra de tre herreder) tilladelse til at gå omkring i hele landet og sælge hjemmeproducerede strikvarer - altså de hoser mv. som familien derhjemme selv havde strikket som husflid, det man populært kalder hosebind.

Men naturligvis kunne de ikke dy sig for også at medbringe fabriksfremstillede varer, samt importerede metervarer og sågar også finere silkevarer etc., og det gav ofte anledning til småkontroverser med både myndighededer og de fast etablerede handlende. Herom finde mange sjove beretninger.

Først og fremmest lån H. P. Hansens bog "Spind og Bind" på biblioteket og læs fra side 126 og frem, der er meget interessant læsning.
Lån evt også Konrad Understrups bog "Af Bindestuens Saga".


mvh, a.f.
hammerum-herred.dk  
Forfatter RE: Uldhandler
Vita Thomsen
Medlemmer

Antal indlæg: 5
Bopæl:
Tilmeldt: 16.12.06
Lagt på d. 11/07/2008 01:11
Tak til jer begge for oplysningerne. Jeg vil helt sikkert læse mere om emnet. Jeg kan oplyse at jeg selv er tekstilformgiver og min mor syede for folk. Andre aner startede netop fabrikker.
Venlig hilsen Vita
 
Copyright © 2004 by a.f.
webmaster@dis-danmark.dk