hammerum-herred.dk
Navigation
Gæster
Forside
Kirkebøger
Batch-Numre
Andre nævnelser
Skifter
Tingbøger
Fast ejendom
Lægdsruller
Familiestof
FS / AO / Wiberg
Kommunalstof
Andre kopier
Slægtstavler
Borris Seminarium
Andre afskrifter
Skat
Artikler
Fotoalbum
Gravsten
Links
Bøger
Søg
Søg i debatforum
Slægtsbøger
Forumindlæg
Se indlæg
hammerum-herred.dk | Forum | Efterlysninger
Forfatter Peder Jensen Husum
Margit Louise Jørgensen
Medlemmer

Antal indlæg: 448
Bopæl:
Tilmeldt: 22.10.06
Lagt på d. 06/07/2008 23:11
Peder Jensen Husum

Brande kirkebog 1774-1801 opslag 136
Dom 26 p T Trint Viet Ungkarl Peder Jensen Husum og Pigen Mette Jensdatter af Uhre

Folketælling Brande 1801 Uhre bye
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Peder Jensen 46 Gift Huusbonde Bonde og Gaardbeboer
Mette Jensdatter 31 Gift Hans Kone
Mette Pedersdatter 6 Ugift Deres Børn
Abelone Pedersdatter 3 Ugift Deres Børn
Johanne Sørensdatter 19 Ugift Tjeneste Pige

Peder Jensen må være født omkring 1755, men hvor? Og hvem er hans forældre?

Jeg har kikket i både simuleret kirkebog og simuleret folketælling for Brande, men kan ikke finde hans fødsel/far/forældre

Jeg kan heller ikke finde Peder Jensen ved folketællingen i 1787

Mon nogen har et bud?

M. v. h. Margit
 
Forfatter RE: Kun lidt mere
vms
Medlemmer

Antal indlæg: 578
Bopæl:
Tilmeldt: 15.04.07
Lagt på d. 08/07/2008 21:28
Hej Margit,

her er trolovelsen i degnens kirkebog:

1793 "Søndagen d. 25 Octb blev Troelovet Peder Jensen Hu[sum] u[ng] karl og Pigen Mette Jensd: Uhre: hvorfor undertegnede 2de Mænd ere forlovere Jens Nielsen Uhre Peder Povelsen Husum."

Kendte fæstere i Husum i Brande sogn:
1746 Jacob Jensen
1762 Povel Jacobsen (vel søn af førnævnte, 1724c - 1798), kone 1712c - 1785
1781 Peder Povelsen (1749c - 1832) gift 1783 med Maren Jensdatter (1750c Flø, Brande - 1831 Husum)

At Maren Jensdatter skulle være fra Flø står i Brande Gårdhistorie, Hefte 7, Skærlund og Brogård, 2. del. Side 86 i første udgave. Jeg har ikke selv verificeret dette.

Maren Jensdatter kunne evt. være datter af Jens Madsen i Flø, se den simulerede folketælling 1762. Han har tre børn det år, som jeg ikke indtil nu har kunnet identificere. Det er ikke umuligt, at hendes bror hedder Peder. Men dette er spekulation. Jeg vil ikke lægge min hånd i ilden for det.


Villy M. Sorensen
München

www.nørvang-herred.dk
www.nørvang-herred.dk  
Forfatter RE: Peder Jensen Husum
Margit Louise Jørgensen
Medlemmer

Antal indlæg: 448
Bopæl:
Tilmeldt: 22.10.06
Lagt på d. 09/07/2008 11:03
Hej Villy

Mange tak for dit indlæg – din teori lyder som noget, der skal undersøges nærmere, Peder Jensen kan jo ikke så godt være født i Husum, men hvis Maren Jensdatter er hans søster, kan han jo have fået tilnavnet Husum, fordi han har opholdt sig hos hende, da han blev gift.

Jeg har kikket på Jens Madsen og kan se, at han har 2 kendte børn, Jens og Else, samt 3 ukendte børn, hvoraf de 2 så kunne være Maren og Peder. Jeg vil derfor nu se lidt på disse 4 personers eventuelle børns dåb, for at se om der skulle være en relation, der kan sandsynliggøre, at de er søskende.

Jeg melder tilbage, hvis jeg finder en sandsynlig relation, men der går måske lidt tid, sommerferien skal jo også have sit

M. v. h. Margit

 
Forfatter RE: Peder Jensen Husum
vms
Medlemmer

Antal indlæg: 578
Bopæl:
Tilmeldt: 15.04.07
Lagt på d. 09/07/2008 22:17
Hej Margit,

han hedder Peder Jensen og stedet er Husum i Brande sogn. Saadan er brugen i kirkebogen. Han har altsaa ikke tilnavnet Husum.
Jeg fik vist udtrykt det med Jans Madsen's uidentificerede börn lidt forkert. De tre ikke identificerede er 12 aar eller äldre. Peder ville väre om de 7 aar og saaledes väre et nyt barn. Maren ville väre omkring 12 og ville sandsynligvis väre en af de tre med 12 aar eller äldre.
Med lidt held vil fadderlisterne i familien give et par peg. Men hav en god sommerferie först.

Hilsen


Villy M. Sorensen
München

www.nørvang-herred.dk
www.nørvang-herred.dk  
Copyright © 2004 by a.f.
webmaster@dis-danmark.dk