hammerum-herred.dk
Navigation
Gæster
Forside
Kirkebøger
Batch-Numre
Andre nævnelser
Skifter
Tingbøger
Fast ejendom
Lægdsruller
Familiestof
FS / AO / Wiberg
Kommunalstof
Andre kopier
Slægtstavler
Borris Seminarium
Andre afskrifter
Skat
Artikler
Fotoalbum
Gravsten
Links
Bøger
Søg
Søg i debatforum
Slægtsbøger
Forumindlæg
Se indlæg
hammerum-herred.dk | Forum | Efterlysninger
Forfatter Ole Christian Olsen, Skarrild
Monica
Medlemmer

Antal indlæg: 8
Bopæl:
Tilmeldt: 17.02.06
Lagt på d. 30/05/2008 01:56
Hej.
Er der nogen der kender til hvor Ole Christian Olsen og hustru bliver af efter 1900 - han bliver gift i Skarrild kirke den 16 oktober med Birthe- Parret ses ikke i Ft 1906 i Skarrild
Hilsen Monica


Venlig hilsen Monica
 
Forfatter RE: Ole Christian Olsen, Skarrild
Erna
Medlemmer

Antal indlæg: 276
Bopæl:
Tilmeldt: 08.08.05
Lagt på d. 30/05/2008 18:06
Hej Monica!

Angående Ole Christian Olsen/Alias Wolle Jochum.
Han udgav og solgte omkring 1905-1910 en bog med sine erindringer (O. Chr. Olsens Levnedsløb fra vugge og til dato). I denne bog fortæller han om sit fantastiske liv, sine rejser og desuden fortælles en del lokalhistorie fra Fyn og Midtjylland.
På side 67 ved bogens slutning bebsvarer Wolle Jochum selv det her stillede spørgsmål.
Dette følger her som afskrift:

" I November 1903 rejste jeg til Pindstrup i Marie Magdalene Sogn, Rougsø Herred, ved Randers, hvor jeg købte et Hus med tre 2 Værelses Lejligheder, 3 skpr. Land samt Køkkenhave. Huset skulde jeg modtage en Maaned efter. Min Hustru var ked af at bo i Skarrild, hvorfor jeg bøjede mig efter min Hustru, fik min Ejendom solgt til Laust Østergaard af Kastoft Hede, som overtog Hjemmet med det samme.
Min Hustru rejste 14 Dage før mig. Da jeg forlod mit kære Forældrehjem, var jeg daarlig til Mode. De tre Tønder Land, som jeg med Flid har plantet, staar til Minde om mit Navn, saa længe der findes et Træ paa Pladsen.
Derpaa rejste jeg med det sidste Tøj til Herning; med Banen ankom jeg til Pindstrup, hvor jeg boede til 1905.
Den 1. August forlod jeg Pindstrup og rejste til Aarhus, hvor jeg nu bor den Dag i Dag, men jeg er aldrig hjemme.
Saa slutter jeg mine Meddelelser om mit Fødesogns Bedrifter, mine Forældres Med- og Mogang fra Brudeskamlen til Graven og alle mine Oplevelser fra Vugge til Dato."

Vi har et eksemplar af nævnte bog. Bogen kan vi eventielt Scanne til brug for interesserede. Bogen indeholder en hel del lokalhistorisk stof fra Hammerum Herred. Også et godt foto af Wolle Jochum kan ses i bogen.
På vores slægtsdatabase har vi mange spredte oplysninger om Wolle Jochum, hans to hustruer, hans forældre og deres slægt.

Skulle nogen være interesseret i noget af dette, er man velkommen til at skrive her eller skrive på vore mail-adresse, som står her i systemet.

Med venlig hilsen

Harry og Erna
Kolding
 
Forfatter RE: Ole Christian Olsen, Skarrild
Monica
Medlemmer

Antal indlæg: 8
Bopæl:
Tilmeldt: 17.02.06
Lagt på d. 31/05/2008 15:47
Tak Erna

1000 tak,

Har sendt jer en mail, da jeg er meget interesseret i både bog og de oplysninger I har i jeres slægtsdatabase - om har har børn med Birthe


Venlig hilsen Monica


Venlig hilsen Monica

Redigeret af Monica d. 31/05/2008 16:05
 
Forfatter RE: Ole Christian Olsen, Skarrild
Erna
Medlemmer

Antal indlæg: 276
Bopæl:
Tilmeldt: 08.08.05
Lagt på d. 31/05/2008 16:38
Hej Monica!

Så er der sendt en mail tilbage til dig.

M.v.h.

Harry og Erna
Kolding
 
Forfatter RE: Ole Christian Olsen, Skarrild
feldborg
Super Administrator



Antal indlæg: 3531
Bopæl:
Tilmeldt: 26.06.05
Lagt på d. 01/06/2008 01:07
Erna skrev:
Skulle nogen være interesseret i noget af dette, er man velkommen til at skrive her eller skrive på vore mail-adresse, som står her i systemet.

Hvornår er manden død. Er det mere end 75 år siden, så materialet kan offentliggøres.?

Under alle omstændigheder er jeg privat interesseret i en kopi - fotokopi, scanning eller lån af bogen nogle dage (så scanner jeg den selv og returnerer både bogen og en kopi).


mvh, a.f.
hammerum-herred.dk  
Forfatter RE: Ole Christian Olsen, Skarrild
Erna
Medlemmer

Antal indlæg: 276
Bopæl:
Tilmeldt: 08.08.05
Lagt på d. 01/06/2008 22:17
Hej Arne!

I øjeblikket ved vi ikke hvornår han er død, men da han er født i 1849, er der ret stor sandsynlighed for at det er mere end 75 år siden.

Vi har før haft det i tankerne at scanne bogen og så sende den til dig til brug på siden her, så det vil blive gjort nu, så kan du jo se om du vil lægge den frem, så alle kan se den.

Med venlig hilsen

Harry og Erna
Kolding
 
Forfatter RE: Ole Christian Olsen, Skarrild
feldborg
Super Administrator



Antal indlæg: 3531
Bopæl:
Tilmeldt: 26.06.05
Lagt på d. 02/06/2008 01:06
Erna skrev:
Vi har før haft det i tankerne at scanne bogen og så sende den til dig til brug på siden her, så det vil blive gjort nu, så kan du jo se om du vil lægge den frem, så alle kan se den.

Tak for tilbuddet.

Og plzzzz: 300 ppi, 256 gråtoner, og minimum jpg-kompression. Tak.


mvh, a.f.
hammerum-herred.dk  
Forfatter RE: Ole Christian Olsen, Skarrild
Erna
Medlemmer

Antal indlæg: 276
Bopæl:
Tilmeldt: 08.08.05
Lagt på d. 10/06/2008 19:23
Hej Monica!

Nu er CD'en med Wolle Jochums erindringer på vej til dig.

Med venlig hilsen

Harry og Erna
Kolding
 
Forfatter RE: Ole Christian Olsen, Skarrild
Monica
Medlemmer

Antal indlæg: 8
Bopæl:
Tilmeldt: 17.02.06
Lagt på d. 11/06/2008 19:51
Hej Erna

Det lyder rigtig dejligt, glæder mig til at læse bogen

Mange hilsner Monica




Venlig hilsen Monica
 
Copyright © 2004 by a.f.
webmaster@dis-danmark.dk