hammerum-herred.dk
Navigation
Gæster
Forside
Kirkebøger
Batch-Numre
Andre nævnelser
Skifter
Tingbøger
Fast ejendom
Lægdsruller
Familiestof
FS / AO / Wiberg
Kommunalstof
Andre kopier
Slægtstavler
Borris Seminarium
Andre afskrifter
Skat
Artikler
Fotoalbum
Gravsten
Links
Bøger
Søg
Søg i debatforum
Slægtsbøger
Forumindlæg
Se indlæg
hammerum-herred.dk | Forum | Efterlysninger
Forfatter Bodil Kirstine fra Borrisager
Henning Ahler
Medlemmer

Antal indlæg: 197
Bopæl:
Tilmeldt: 15.08.06
Lagt på d. 15/05/2008 22:02
Hejsa.
Jeg har et problem med Bodil og hendes tvillingebror Mads Jensen. De blev døbt i Borris d. 2. okt. 1768. Faderen var Jens Agger.
I AO´s FT 1787 hedder faderen Jens Berthelsen og moderen Kirsten Nielsdatter.
Heri er også Chr. Lundsgaard enig i sin beskrivelse af gården på side 239 i Borrisbogen men ------
Nu har jeg set Dansk Slægtsforskning kalde ham Jens Nielsen og de burde jo - vide
Faderen kan selvfølgelig være død og blevet skiftet ud, men dette er ikke fundet i kirkebogen.
Hvad kan jeg stole på
gi et bud
mvh henn
www.ahler.net  
Forfatter RE: Bodil Kirstine fra Borrisager
Bødker-Jensen
Medlemmer

Antal indlæg: 802
Bopæl:
Tilmeldt: 03.06.06
Lagt på d. 16/05/2008 16:41
Jeg vil gå ud fra at præsten kalder ham Agger, fordi han bor i Agger. I Ft. 1787 er navnet Jens Berthelsen.
I Ft. 1801 Er Kiersten Nielsdatter Enke og bor hos sønnen Mads Jensen i Agger.
Så mon ikke Jens Nielsen er en fejl.
Med venlig hilsen
Inger
 
Forfatter RE: Bodil Kirstine fra Borrisager
feldborg
Super Administrator



Antal indlæg: 3531
Bopæl:
Tilmeldt: 26.06.05
Lagt på d. 16/05/2008 19:24
Fredericiafirmaet er vel desværre kendt for nogen gange at drage lidt forhastede konklusioner. Jeg tror simpelthen de har forvekslet Jens Bertelsen med naboen Jens Nielsen. De bor jo begge i Agger.

Men jeg er helt enig med Inger - alting tyder på at det er Jens Bertelsen der er far til de to børn. Både han og konen er i første ægteskab, og der er for mig at se intet der tyder på, at de to ikke begge skulle være forældre til tvillingerne.


mvh, a.f.
hammerum-herred.dk  
Forfatter RE: Bodil Kirstine fra Borrisager
Henning Ahler
Medlemmer

Antal indlæg: 197
Bopæl:
Tilmeldt: 15.08.06
Lagt på d. 16/05/2008 19:51
TAK til Inger og Arne for støtten.
mvh. henn
www.ahler.net  
Forfatter RE: Bodil Kirstine fra Borrisager
Erik Rahbek Østergaard
Medlemmer

Antal indlæg: 13
Bopæl:
Tilmeldt: 23.01.10
Lagt på d. 24/01/2010 14:46
Om hvordan det videre gik Mads Jensen Agger:

http://www.archive.org/stream/samlingertiljyd00selsgoog/samlingertiljyd00selsgoog_djvu.txt

og

http://www.viisholm.net/aner2/individual.php?pid=I1120&ged=1.GED

mvh.
Erik
 
Forfatter RE: Bodil Kirstine fra Borrisager
Erik Rahbek Østergaard
Medlemmer

Antal indlæg: 13
Bopæl:
Tilmeldt: 23.01.10
Lagt på d. 24/01/2010 16:23
Slægtsbog udfærdiget af Thorvald Lodberg i 1947 for Engelbrecht Rabech har følgende oplysninger:

Bertel Skobek.

Jens Bertelsen Agger, døbt 6.6.1728 i Borris Sogn, begr. 18.12.1795 sst. Selvejergaardmand i Agger, Borris Sogn samt Fæster af Htk. 3 Skp. 1 Fdk. 2,5 Album under Præsten Stephansens Gods. Ved Daaben kaldes han kun Jens, men ved Konfirmationen i 1745 kaldes han Jens Berthelsen Agger. Christen Krogs Hustru bar ham til Daaben, Faddere var Christen Krog, Mads Daler, Niels Agger, Bodil Christensdatter i Skobæk og Bodil Ejstrup paa Agger. Vielsen er ikke set i Borris sogn. Han blev gift med Kirsten Nielsdatter, f. ca. 1738, begr. 19.4.1810 i Borris Sogn. Hun har 1801 Aftægt hos Sønnen, Mads Jensen (Agger) i Agger, Borris sogn.

Mads Jensen Agger overtog Fødegaarden, hvor han 1801 var Sognefoged og Lægdsmand og havde Moderen boende hos sig. Han blev 1807 Ejer af Vadskjærgaard i Tørring sogn, Skodborg Herred og Ejer af Tørring Kirke.Se om ham i "Harsyssels Aarbog", 1938,S. 66 fl.

Søsteren Bodil (Kirstine) Jensdatter, døbt 2.10.1768 i Borris Sogn, + 5.3.1839 sst. Ved Daaben faar hunkun det ene Navn Bodil, og ved Vielsen kaldes hun ogsaa kun Bodil, men ellers kaldes hun Bodil Kirstine. Var Tvilling med broderen. Daab: 1768 Dom 18va a Trin. døbt Jens Aggers tvillinger, Mads og Bodil,. Mads blev baaret af Degnens Hustru, Bodil baaret af Karen Sønderbye. Faddere Mads Agger, Ole Krog, Christen Pedersen, Christen Hansen, Jens Krogs Hustru, Mads Sønderbyes Hustru, Maren Skobek, Margrethe Nielsdatter. Hun boede 1834 som Enke hos Sønnen, Jens Christian Rahbek i Skobek, Borris Sogn. Hun blev 28.4.1793 i Borris viet til Widsted Madsen Rahbek, f. 1767, + 1830

mvh.
Erik
 
Forfatter RE: Bodil Kirstine fra Borrisager
Henning Ahler
Medlemmer

Antal indlæg: 197
Bopæl:
Tilmeldt: 15.08.06
Lagt på d. 24/01/2010 16:28
Hej Erik.
Så har du haft gang i den igen og er kommet med gode oplysninger til at supplere med. Om Aggerfamilien på Vadskjærgaard ved Lemvig har jeg også læst i Hardsyssels Årbog 1998. Et barnebarn får navnet Mads Agger Kjølhede efter gården af dette navn. Måske noget med Herdis´ familie?
Og historien om sagføreren der ikke ville være dansk, hvorfor han emigrerede, står i stor kontrast/lighed til bøger jeg netop har læst om senere dansk udvandring fra samme område, med tysk herredømme.
mvh. henn
www.ahler.net  
Copyright © 2004 by a.f.
webmaster@dis-danmark.dk