hammerum-herred.dk
Navigation
Gæster
Forside
Kirkebøger
Batch-Numre
Andre nævnelser
Skifter
Tingbøger
Fast ejendom
Lægdsruller
Familiestof
FS / AO / Wiberg
Kommunalstof
Andre kopier
Slægtstavler
Borris Seminarium
Andre afskrifter
Skat
Artikler
Fotoalbum
Gravsten
Links
Bøger
Søg
Søg i debatforum
Slægtsbøger
Forumindlæg
Se indlæg
hammerum-herred.dk | Forum | Efterlysninger
Forfatter Martin Hansen og Dusine født Jensen i Bording
plovdahl
Medlemmer

Antal indlæg: 2
Bopæl:
Tilmeldt: 24.04.08
Lagt på d. 25/04/2008 11:46
Hej . jeg er ny her så jeg vil prøve at gøre mit indlæg så præcis som muligt . Jeg leder efter en vielsesdato på et ægtepar som jeg har set i FT i arkivalionline i Bording sogn i 1906 og der er de gift og deres børn står der også .

Ægteparret er Martin Hansen og født 19/1 1859 i Tjørring (Tjørring sogn 1890 søn af gårdejer Hans Peder Christiansen Brink og hustru Maren Simonsen. muligvis var forældrene præstegårdsforpagter i Bording )? Martin `s hustru er Dusine født Jensen 22/2 1865 Viborg Amt, Grønbæk sogn.datter af Jens Frederiksen og hustru Inger Marie Sørensdatter.

Martin og Dusine Hansen`s ældste søn er vist nok født i Stubkjær og hedder Hans Martinus Hansen født 5/9 1889 ?? men jeg har ikke kunnet finde ham .

Jeg er ikke så kendt i jyllandområdet og kendt med de omkringliggende sogne da jeg bor på Falster så derfor prøver jeg nu at få hjælp denne vej . På forhånd mange tak .

Med venlig hilsen
Plovdahl.

Redigeret af feldborg d. 25/04/2008 12:24
 
Forfatter RE: Martin Hansen og Dusine født Jensen i Bording
feldborg
Super Administrator



Antal indlæg: 3531
Bopæl:
Tilmeldt: 26.06.05
Lagt på d. 25/04/2008 12:44
plovdahl skrev:
Martin og Dusine Hansen`s ældste søn er vist nok født i Stubkjær og hedder Hans Martinus Hansen født 5/9 1889 ?? men jeg har ikke kunnet finde ham .

Han er faktisk født 15/5-89 iflg. fkt. 1906. Men det er nu iøvrigt også lidt speciel, så det er forklarligt at du ikke har kunne finde ham.

Hvis du ser på siden (Fødte drenge i Bording 1898):
http://hammerum-herred.dk/mkort/vis_bog.php?nr=103&dir=511-08

Så vil du se, at der på den næstøverste linie står en bemærkning "Se Pagina 55". Og hvis du så bladrer frem til Page 55 så finder du en senere tilføjelse om hans dåb dér, som den tredienederste på siden.
http://hammerum-herred.dk/mkort/vis_bog.php?nr=109&dir=511-08

Han er dog døbt Jensen efter moderen som ikke var gift. Så deres vielse skal altså søges efter det tidspunkt. Faktisk kan man ikke udfra det foreliggende se hvem der er far til barnet.

P.S. Se også:
http://www.dki-01.dk/bording/bording_visbilled.php?img=/bording/pics/2203.jpg


mvh, a.f.

Redigeret af feldborg d. 25/04/2008 12:48
hammerum-herred.dk  
Forfatter RE: Martin Hansen og Dusine født Jensen i Bording
feldborg
Super Administrator



Antal indlæg: 3531
Bopæl:
Tilmeldt: 26.06.05
Lagt på d. 06/05/2008 10:12
Jeg genopfrisker lige tråden, så emnet kan fortsættes her. Det er vanskeligt at føre en længere diskussion i Replikboksen.


plovdahl
04 maj 2008

hej igen . Jeg har lige et spørgsmål vedr. Martin Hansen og Dusine Hansen som jeg efterlyste her den 25 /4 . Kan det tænkes at de er blevet gift evt. borgerligt? og i så fald findes der et register ov

plovdahl
04 maj 2008

undskyld jeg glemte vist at få det sidste med . der skulle bare stå hvor fides der et register over borgerlige ægteskaber.

feldborg
05 maj 2008

Til plovdahl: For så vidt angår Hammerum herred, se menuen i venstre side her på stedet. mvh, a.f

Hanne V
06 maj 2008

Til Plovdahl. Ved fødslen står der Ugift kvinde Dusine Jensen af ? Ved du, hvad der står?

plovdahl
06 maj 2008

Hej Hanne. Dusine Jensen er født 22/2 1865 i Grønbæk sogn, Lysgård Herred og Viborg Amt , hun er død 26/3 1926 i Bording . Kan du bruge det til Noget . på forhånd tak . hilsen Plovdahl.

Hanne V
06 maj 2008

Hej Plovdahl. Jamen, synes bare ikke, det er det, der står ved drengens fødsel. Kunne næsten se ud, som om der står hammel eller gammel sogn.


mvh, a.f.
hammerum-herred.dk  
Forfatter RE: Martin Hansen og Dusine født Jensen i Bording
feldborg
Super Administrator



Antal indlæg: 3531
Bopæl:
Tilmeldt: 26.06.05
Lagt på d. 06/05/2008 21:46
Hanne har fuldstændig ret. Der står Hammel.

Se Arkivalier Online Skanderborg amt Hammel sogn 1886-91 opslag 21 allerøverst. Bemærk især det der står yderst til højre.

Og se så også nr. 4 på siden:
http://hammerum-herred.dk/mkort/vis_ny_bog.php?nr=177&dir=511-09


mvh, a.f.
hammerum-herred.dk  
Forfatter RE: Martin Hansen og Dusine født Jensen i Bording
plovdahl
Medlemmer

Antal indlæg: 2
Bopæl:
Tilmeldt: 24.04.08
Lagt på d. 07/05/2008 09:19
hejsa. Jeg vil bare lige sige jer tusind tak for jeres store hjælp . Jeg har fundet det jeg ledte efter og er meget glad . Mange hilsner fra Plovdahl .
 
Copyright © 2004 by a.f.
webmaster@dis-danmark.dk