hammerum-herred.dk
Navigation
Gæster
Forside
Kirkebøger
Batch-Numre
Andre nævnelser
Skifter
Tingbøger
Fast ejendom
Lægdsruller
Familiestof
FS / AO / Wiberg
Kommunalstof
Andre kopier
Slægtstavler
Borris Seminarium
Andre afskrifter
Skat
Artikler
Fotoalbum
Gravsten
Links
Bøger
Søg
Søg i debatforum
Slægtsbøger
Forumindlæg
Se indlæg
hammerum-herred.dk | Forum | Efterlysninger
Forfatter Maria Pedersdatter af Snejbjerg
Birgit Larsen
Medlemmer

Antal indlæg: 35
Bopæl:
Tilmeldt: 20.02.06
Lagt på d. 14/04/2008 23:36
Maria Pedersdatter af Snejbjerg føder et barn i Skjern, august 1806. Der er udlagt en barnefader (Mikkel Thomasen af Snejbjerg).
Marie bliver i 1811 gift med Steen Nielsen, Snejbjerg.

Den eneste Maria jeg kan finde i Snejbjerg før 1806 er datter af Peder Mikkelsen, Albækgaard, men jeg kan ikke finde noget bevis på at det er samme person

Mon nogen kender noget til børnene på Albækgården, eller evt. kender en anden Marie.

M.v.h.
Birgit Larsen
 
Forfatter RE: Maria Pedersdatter af Snejbjerg
feldborg
Super Administrator



Antal indlæg: 3531
Bopæl:
Tilmeldt: 26.06.05
Lagt på d. 15/04/2008 00:59
At Maria Pedersdatter fra Albæk skulle have fået et barn i Skjern 1806 er for mig en ny oplysning, men meget tyder på, at det må være hende.

Det er ihvertfald under alle omstændigheder Marie Pedersdatter fra Albækgaard der 1811 bliver gift med Steen Nielsen.

Steen Nielsen kommer fra Sevel og må være født omkring 1783. I 1801 er han ugift tjenestekarl hos Christen Olesen i Amtrup, Snejbjerg sogn (hvis søster er gift med Peder Michelsen i Albæk). Senere må han være flyttet til Albæk, hvor han som tjenestekarl får et barn med husbonds datter og derefter bliver gift med hende (i nævnte rækkefølge).

Onsdagen den 9 jan 1811 Viet i Snejbjerg:
ungKarl og Soldat ved det Fynske Infanterie regiment Steen Nielsen og Pigen Maria Pedersdatter, begge af Albec
Forlovere: Ole Albec og Jens Jensen Haunstrup

Og samme dag: Døbt i Snejbjerg: Anna Johanna
Forældre: Indsidder og Soldat ved de annecterede Batailloner i det Fynske Infanterie Regiment Steen Nielsen og Hustrue Maria Pedersdatter i Albec
Faddere: Barnets Moster og ung Pige Anna Pedersdatter Bar det. Gaardmændene Søren Lauritzen og Jens Jensen med deres Hustruer i Haunstrup, Gaardmand Ole Pedersen i Albec og Proprietair Hans Buch i Tanderup.
(selvom det nok ikke lige er helt 'efter bogen' - så har man jo dog ikke ligfrem gået stille med dørene.)

Kort tid efter flytter Steen Nielsen og Maria Pedersdatter til et husmandssted i Busk i Gjellerup sogn hvor de får deres næste barn døbt den 3 januar 1813. De får yderligere 3 eller 4 børn og bor stadigvæk på stedet i 1850 henholdsvis 72 og 66 år gamle. Anna Johanna derimod bliver i Albæk hos sin moster i Ll. Albæk indtil hun bliver gift i en alder af 41 år.


mvh, a.f.
hammerum-herred.dk  
Forfatter RE: Maria Pedersdatter af Snejbjerg
Birgit Larsen
Medlemmer

Antal indlæg: 35
Bopæl:
Tilmeldt: 20.02.06
Lagt på d. 15/04/2008 22:52
Jeg kan ikke se andet end at det er den rigtige Maria Pedersdatter. Hun ankommer til Skjern 4 uger før fødslen (så vidt jeg kan læse), og indlogerer sig hos en Johanne i Wraae, hvor hun den 26. aug. 1806 får datteren Maren Mikkelsdatter (udlagt barnefader Mikkel Thomasen af Snejbjerg)

Denne Maren bor åbenbart hos sin mor og Steen Nielsen i Busk, for hun er konfirmeret i Gjellerup i april 1821 og Steen Nielsen er nævnt som stedfader.

Familien har åbenbart ikke slået hånden af hende, for det må jo være dem, der har sendt hende til Skjern, og senere er både en søster og en bror med til bryllup og barnedhåb.

M.v.h.
Birgit Larsen
 
Forfatter RE: Maria Pedersdatter af Snejbjerg
Birgit Larsen
Medlemmer

Antal indlæg: 35
Bopæl:
Tilmeldt: 20.02.06
Lagt på d. 23/04/2008 23:01
Jeg har prøvet at finde ud af hvor og hvornår Maria Pedersdatter (født i 1794, i Albæk, Snejbjerg) er død.

Hun er i Busk, Gjellerup i 1850 (gift med Steen Nielsen), men jeg kan ikke finde hende død her og heller ikke i Snejbjerg, hvor hun kommer fra, men hun kan jo være kommet på aftægt i et andet sogn - men hvilket.

Håber, der er hjælp at hente.

M.v.h.
Birgit Larsen

 
Forfatter RE: Maria Pedersdatter af Snejbjerg
Bødker-Jensen
Medlemmer

Antal indlæg: 802
Bopæl:
Tilmeldt: 03.06.06
Lagt på d. 24/04/2008 20:12
den 10 juni 1856 bliver Sidsel Kathrine Steensdattter viet i Gjellerup Kirke med Gravers Poulsen, og her faderen Steen Nielsen Forlover.

Jeg synes der er lidt rod i FT.

FT 1840 Steen Nielsen og Marie Pedersdatter
FT 1845 Sven Nielsen og Marie Pedersdatter
FT 1850 Steen Nielsen og Maren Jenssdatter.

Eller er det bare mig der trænger til til at få brillerne pudset.

Det kunne vel godt tænkes at de er flyttet til en af børnene på deres gamle dage.

Med venlig hilsen
Inger
 
Forfatter RE: Maria Pedersdatter af Snejbjerg
feldborg
Super Administrator



Antal indlæg: 3531
Bopæl:
Tilmeldt: 26.06.05
Lagt på d. 24/04/2008 21:39
Hun lever og bor stadigvæk i Gjellerup i 1855:
http://hammerum-herred.dk/mkort/fkt/1431/html/1431_b07.html


mvh, a.f.
hammerum-herred.dk  
Forfatter RE: Maria Pedersdatter af Snejbjerg
Bødker-Jensen
Medlemmer

Antal indlæg: 802
Bopæl:
Tilmeldt: 03.06.06
Lagt på d. 24/04/2008 22:04
Så hedder konen jo åbenbart Ane Marie Pedersdatter.

Ane Marie Pedersdatter døde den 8. Maj 1871 og blev begravet på Gjellerup Kirkegård den 17. Maj 1871.
Aftægtskone i Skovby. Enke efter Aftægtsmand Steen Nielsen i Busk. Født i Snejbjerg. 87 år.

Med venlig hilsen
Inger
 
Forfatter RE: Maria Pedersdatter af Snejbjerg
Bødker-Jensen
Medlemmer

Antal indlæg: 802
Bopæl:
Tilmeldt: 03.06.06
Lagt på d. 25/04/2008 14:43
Marie Pedersdatter bliver døbt 18 Dec. 1784 i Snejbjerg Kirke. Hun er Datter af Peder Albeck og Maren Ollesdatter. (Peder Mikkelsen og Maren Olesdatter)
Hun bliver døbt Marie, men hvorfor hun så hedder Ane Marie, da hun døde, er jo lidt mærkeligt, men åbenbart ser det ud til at være samme person. - men præster kan vel også lave fejl. Måske har Arne Feldborg et svar på det.

Med venlig hilsen
Inger
 
Forfatter RE: Maria Pedersdatter af Snejbjerg
Birgit Larsen
Medlemmer

Antal indlæg: 35
Bopæl:
Tilmeldt: 20.02.06
Lagt på d. 26/04/2008 22:42
Nu kan jeg se, at jeg har været for hurtig i vendingen, for jeg har kørt kirkebøgerne igennem efter en Marie, og så er det jo ikke så mærkeligt, at jeg ikke kunne finde hende. Så stor en navnefejl har jeg aldrig været ude for før.

Jeg har kigget i den originale folketælling for 1850, og der står Pedersd. og jeg tror også der står Marie, så det er en læsefejl. Det er også en vanskelig skrift.

I skal have tak for hjælpen - det er godt andre har øjnene åbne.

M.v.h.
Birgit
 
Forfatter RE: Maria Pedersdatter af Snejbjerg
feldborg
Super Administrator



Antal indlæg: 3531
Bopæl:
Tilmeldt: 26.06.05
Lagt på d. 27/04/2008 01:47
Bødker-Jensen skrev:
mærkeligt, men åbenbart ser det ud til at være samme person. - men præster kan vel også lave fejl. Måske har Arne Feldborg et svar på det.

Næ, egentlig ikke. Det ser ud til at navnet Anne Marie optræder første gang i fkt 1855 og så hedder hun sådan fremover.

Mærkeligt nok egentlig, for hun har jo selv en søster der hedder Anne og som stadig lever på det tidspunkt. Så det er vel lidt underligt at hun pludselig begynder at kalde sig sådan.


mvh, a.f.
hammerum-herred.dk  
Forfatter RE: Maria Pedersdatter af Snejbjerg
Bødker-Jensen
Medlemmer

Antal indlæg: 802
Bopæl:
Tilmeldt: 03.06.06
Lagt på d. 27/04/2008 13:14
Steen Nielsen døde 1869 90 år gl. Indsidder i Haunstrup, Snejbjerg Sogn, har måske boet hos datteren Ane Johanne Steensen.
(Desværre står der ikke hvem han var gift med), men jeg mener ikke, at der kan være tvivl om, at det er de rette personer.

Marie (Ane Marie) Har nok boet, de sidte par år hos datteren Sidsel Chatrine Steensen i Skovby, Gjellerup.

Med venlig hilsen
Inger
 
Forfatter RE: Maria Pedersdatter af Snejbjerg
Marianne Christensen
Medlemmer

Antal indlæg: 122
Bopæl:
Tilmeldt: 14.08.06
Lagt på d. 27/04/2008 21:06
Lige lidt oplysninger som jeg har modtaget fra Erna og Harry for ca. 1,5 år siden, måske kan de bruges her?

Sidsel Katrine Steensen f. ca. 1828 i Gjellerup, gift 10 juni 1856 i Gjellerup med Gravers Poulsen, død 8. november 1887 i Skovby og begravet 15.11 på Gjellerup.

Der er et barn Maren Poulsen, født 1857 og døbt 21. august 1857 i Gjellerup.

Efter Sidsels død bliver Gravers gift med Pouline Elisabeth Sveigaard 25. april 1889 i Ikast. I Ikast kirkebog: 1889 Enkemand Gravers Poulsen af Gjellerup, 60 år gl, 2det ægteskab ugift Pouline Elisabeth Svejgaard af Ravnsvad, 38 år gl.




Med venlig hilsen
Marianne Christensen
www.marianne-christensen.dk  
Copyright © 2004 by a.f.
webmaster@dis-danmark.dk