hammerum-herred.dk
Navigation
Gæster
Forside
Kirkebøger
Batch-Numre
Andre nævnelser
Skifter
Tingbøger
Fast ejendom
Lægdsruller
Familiestof
FS / AO / Wiberg
Kommunalstof
Andre kopier
Slægtstavler
Borris Seminarium
Andre afskrifter
Skat
Artikler
Fotoalbum
Gravsten
Links
Bøger
Søg
Søg i debatforum
Slægtsbøger
Forumindlæg
Se indlæg
hammerum-herred.dk | Forum | Efterlysninger
Forfatter Hjælp til tydning
Margit Louise Jørgensen
Medlemmer

Antal indlæg: 448
Bopæl:
Tilmeldt: 22.10.06
Lagt på d. 24/03/2008 22:28
Hej -

AO
Vind kirkebog 1760-1790
opslag 120
første post
en trolovelse 12-4-1787

Mon der er en, der vil hjælpe mig med at tyde hele teksten

M. v. h. Margit
 
Forfatter RE: Hjælp til tydning
Niels Okkels Folkjær
Medlemmer

Antal indlæg: 484
Bopæl:
Tilmeldt: 06.10.05
Lagt på d. 25/03/2008 00:02
Hej, der står:

Torsdagen den 12. April troelovede Hr. Randrup i Felding
formedelst min svaghed(rettet fra:under min svaghed), Enkemanden Mads Pedersen Gildahl af Thorsted sogn og Pigen Mette Kirstine Nielsdatter Fuglsang.
Forloverne: Peder Knudsen Troldtoft og Jens Andersen Bar(de?)
af Wordgod Sogn, den 6. Maij samenviede jeg dem.

M.v.h. Niels Okkels

P.S.: Jeg mener Gildahl også ses som Giedahl, Geddal og Gejl.
 
Forfatter RE: Hjælp til tydning
feldborg
Super Administrator



Antal indlæg: 3531
Bopæl:
Tilmeldt: 26.06.05
Lagt på d. 25/03/2008 00:37
Niels Okkels Folkjær skrev:
Forloverne: Peder Knudsen Troldtoft og Jens Andersen Bar(de?)

Jeg mener der står "Barre". Det er en på den tid almindelig brugt stavemåde for Barde.


mvh, a.f.
hammerum-herred.dk  
Forfatter RE: Hjælp til tydning
Margit Louise Jørgensen
Medlemmer

Antal indlæg: 448
Bopæl:
Tilmeldt: 22.10.06
Lagt på d. 25/03/2008 03:17
Hej Niels og Feldborg

Mange tak for hjælpen – og ja, jeg havde jo håbet på, at jeg ved hjælp af forlovere kunne få et fingerpeg om, hvor Mette Kirstine Nielsdatter er født og hvem hendes forældre er, men det fik jeg vist nok ikke
Hun er svært at få styr på – jeg kan ikke finde hende som født i Vind og heller ikke i Torsted – mon der er nogen, der kan hjælpe, hun skulle være født omkring 1757
og hvorfor har hun tilnavnet Fuglsang?

M. v. h. Margit
 
Forfatter RE: RE: Hjælp til tydning
Niels Okkels Folkjær
Medlemmer

Antal indlæg: 484
Bopæl:
Tilmeldt: 06.10.05
Lagt på d. 25/03/2008 08:30
Hej Margit.

Mette Kirstines dåb kan jeg ikke hjælpe med, da hun må være døbt ca. 1758-59 i Vind, hvor præsten ikke har skrevet noget. Derimod har jeg hende med i min kones slægt, som datter af Niels Laugesen Siig(Fuglsang) og hustru Maren Jacobsdatter Straasøe, der boede i Fuglkjærhus (senere kaldet Fuglsang) i Vind sogn. Da jeg har meget om hendes slægt, op til de 8 oldeforældre og lidt senere, så er det for meget at remse op her. Jeg har det ikke på EDB, men jeg vil gerne tage kopier af mine sider fra slægtsbogen. Du kan sende mig en mail, adressen findes her på siden.

M.v.h. Niels Okkels
 
Forfatter RE: Hjælp til tydning
Margit Louise Jørgensen
Medlemmer

Antal indlæg: 448
Bopæl:
Tilmeldt: 22.10.06
Lagt på d. 25/03/2008 09:47
Hej Niels

Rigtig mange tak for dit svar og for tilbudet om kopier

At Mette Kirstine Nielsdatter skulle være en datter af Niels Laugesen, er jeg stødt på før, blandt andet i demo-databasen her på siden – men, men men

Vi tager kirkebogen først. Her skriver du, at der er en periode, hvor præsten ikke har skrevet noget. Er det på AO, for der er der et ”hul” i kirkebogen fra 1754-1758, men i den kirkebog, som Feldborg har lagt ud her på siden, har jeg fundet, at Niels Laugesen får en datter døbt Mette Catrine i 1757 – måske du vil se nærmere på det, for jeg er altså ikke god til at læse kirkebøger

Og af andre mystiske ting

Jeg har ikke ud fra hvem der står fadder til Mette Kirstine Nielsdatters børn (endnu) fundet noget der antyder, at hun skulle have forbindelse til Niels Laugesen eller hans børn, som jo skulle være hendes søskende

Jeg har haft under overvejelse, at undersøge, om Mette Kirstine Nielsdatter står fadder til nogle af Niels Laugesens øvrige børns børns dåb, men det bliver jo et større stykke arbejde – så det

Jeg har lidt problemer med den dame og hendes herkomst

M. v. h. Margit
 
Forfatter RE: RE: Hjælp til tydning
Niels Okkels Folkjær
Medlemmer

Antal indlæg: 484
Bopæl:
Tilmeldt: 06.10.05
Lagt på d. 25/03/2008 15:56
Hej Margit.
Vedr. "hul" i Vind kirkebog 1754-58, så har jeg noteret ved Mette Kirstine, at der mangler dåbsindførsler fra 24.juli 1757 til 2.maj 1760.
Niels Laugesen fik døbt datteren Mette Cathrine 19.juni 1757 (gift 20/11-1781 med Chr. Chr.sen Riistoft i Torsted) og døbt en søn Jacob den 21.sept. 1760.
Her imellem mener jeg, der er plads til Mette Kirstine.
Niels Laugesen døde i 1810 hos sønnen Hans Nielsen Junge i Vinding, men det er desværre heller ikke indført kirkebog i Vinding. Heldigvis er der skrevet et skifte, registreringen er dateret 22.dec. 1810, og skiftet er dateret 5.juni 1811.
Hans børn er anført som: sønnerne Hans Nielsen Junge af Vinding, Lauge Nielsen af Hundkiær i Snejbjerg, Jacob 50 år i Vind, og døtrene Mette Cathrine, gift med Christen Toft(Riistoft) af Torsted, Mette Kirstine, gift med Anders Geil(Giedal) i Torsted, Mariane, gift med Jakob Østerbye i Madum og Karen, gift med Søren Simmelkiær i Ørre.
Skiftet findes i Ulfborg-Hind herreds skifteprotokol B80A-163, fol. 235a og 255a.
Registrering er samme sted B80A-163, fol. 236a+b, og desuden i B80A-175 på løse sider under Vinding. Jeg har det hele i kopi fra protokollerne, samt skrevet det rent.
Vedr. "Fuglsang, Fuglkjærhus el. Feldshus", så har jeg auktionsskøde 1794, da Niels Laugesen køber ejendommen til selveje, et skøde 1799 på noget eng, samt skøde 1805, hvor han sælger det hele til sønnen Hans Nielsen Junge. Desuden en opholdskontrakt 1805 til forældrene udstedt af Hans Nielsen Junge.

Hvis du er interesseret, så har jeg også et skifte fra 1820 efter Anders Sørensen Giedahl og sønnen Søren Andersen 24 år, der døde 1½ time efter faderen. De øvrige børn var: Mads Andersen 28 år, Niels Andersen 26 år, Sophie Andersdatter, gift med Niels Gammelbye i Torsted og Maren Andersdatter 20 år, ugift, hjemme.
Skiftet er bl.a. underskrevet af Mette Kirstine Nielsdatter.
Hun afstår gården til sønnen Niels Andersen.

Jeg går ud fra, at du vil acceptere skiftet, hvor Mette Kirstines herkomst er beskrevet, så dine problemer med den dame kan komme på plads.
Der er vist mange "guldklumper" i min slægtsbog, der kan "glimre" i din slægtsbog, og mit tilbud om kopier, står jeg fast ved.

M.v.h. Niels Okkels
 
Forfatter RE: Hjælp til tydning
Margit Louise Jørgensen
Medlemmer

Antal indlæg: 448
Bopæl:
Tilmeldt: 22.10.06
Lagt på d. 25/03/2008 16:43
Hej Niels

Mange tak for dit indlæg – og ja, efter at have set skiftet vil jeg sandelig med glæde acceptere Mette Kirstine som datter af Niels Laugesen, det er den manglende dåb, der har plaget mig.

Og så bliver det da rigtigt spændende pludselig at kunne komme rigtigt langt tilbage med hendes slægt.

Og jeg vil meget gerne modtage alle de guldkorn, som du kan unde mig. Jeg sender lige en mail

Det er hendes søn Mads, der er min ane

M. v. h. Margit
 
Copyright © 2004 by a.f.
webmaster@dis-danmark.dk