hammerum-herred.dk
Navigation
Gæster
Forside
Kirkebøger
Batch-Numre
Andre nævnelser
Skifter
Tingbøger
Fast ejendom
Lægdsruller
Familiestof
FS / AO / Wiberg
Kommunalstof
Andre kopier
Slægtstavler
Borris Seminarium
Andre afskrifter
Skat
Artikler
Fotoalbum
Gravsten
Links
Bøger
Søg
Søg i debatforum
Slægtsbøger
Forumindlæg
Se indlæg
hammerum-herred.dk | Forum | Efterlysninger
Forfatter Fra Rahbæk til Fruergaard
Henning Ahler
Medlemmer

Antal indlæg: 197
Bopæl:
Tilmeldt: 15.08.06
Lagt på d. 21/03/2008 22:37
Sognefoged Jens Christensen Rahbæk på Fruergaard i Sdr. Felding blev født i Oddum d. 10. okt. 1778 som søn af Christen Hansen og Karen Jensdatter - Ft 1787 Oddum nr. 69 - 70.
Jeg vil gerne have Karen Jensdatter til at være datter af Jens Christensen (Kodbøl) på Ahlergaard i Borris, tidligere Rahbæk i Oddum, men jeg kan ikke få dokumentationen på plads. Kan nogen bekræfte forholdet? Er det hende der står midt på opslag 46 i Borris 1724 - 1801?
På forhånd tak for evt. hjælp.
Mvh henn og god påske.
www.ahler.net  
Forfatter RE: Fra Rahbæk til Fruergaard
feldborg
Super Administrator



Antal indlæg: 3531
Bopæl:
Tilmeldt: 26.06.05
Lagt på d. 22/03/2008 01:23
Henning Ahler skrev:
Jeg vil gerne have Karen Jensdatter til at være datter af Jens Christensen (Kodbøl) på Ahlergaard i Borris, tidligere Rahbæk i Oddum, men jeg kan ikke få dokumentationen på plads. Kan nogen bekræfte forholdet? Er det hende der står midt på opslag 46 i Borris 1724

Karen Jensdatter Rahbæk bliver døbt 7 okt 1731, viet 13 feb 1748 som Jomfru Rabek til Hans Jørgen Caspersen Lemvig (i kirkebogen kaldet Hr. Lemvig). Hun dør 23 jun 1772 i Hemmet.

Det er Visti Kodbøls datter Karen der bliver døbt på opslag 46, 23/5 1745. Hun bliver gift 1. nov. 1768 med Laurs Jacobsen Tarp.


mvh, a.f.
hammerum-herred.dk  
Forfatter RE: Fra Rahbæk til Fruergaard
Henning Ahler
Medlemmer

Antal indlæg: 197
Bopæl:
Tilmeldt: 15.08.06
Lagt på d. 22/03/2008 12:37
Hej Arne.
Tak for disse oplysninger, bl.a. var hr. Lemvig ny for mig, men desværre bringer det jo ikke umiddelbart oplysninger om hvorfra sognefogeden i Fruergaard har sit Rahbech, men jeg har da også set adskillige Rahbæk`er uden familietilknytning til gården Rahbæk.
Men hvis du, eller andre har oplysninger desangående, bliver jeg glad.
mvh henn, med mellemnavnet Rahbæk.
www.ahler.net  
Forfatter RE: Fra Rahbæk til Fruergaard
Svend Aage Nielsen
Medlemmer

Antal indlæg: 106
Bopæl:
Tilmeldt: 21.03.06
Lagt på d. 23/03/2008 07:16
Hej Henning
Han har sikkert navnet, fordi faderen boede i en af gårdene i Rahbæk (der var vist 4 af dem).

Du kan finde et skifte Skifte under Lundenæs:
1011 Christen Hansen Bundsgaard i Rabæk i Oddum sogn. 19.11.1788, fol.48B.
E: Karen Jensdatter. LV: Niels Hansen i Sejrup i Oddum sogn. B: Christen 16, Hans 14, Jens 10, Mads 8, Jeppe 6, Mette Marie 3, Niels 1. FM: farbrødre Niels Hansen i Dyrvig i Hoven sogn ved søn Hans Nielsen, Anders Hansen i Gundesbøl i Oddum sogn, Jens Hansen i Strømmesbøl i Oddum sogn. (her fra Brejls hjemmeside).

Christen Hansen kommer som navnet siger fra Bundsgaard i Aadum.

mvh
Svend Aage
 
Forfatter RE: Fra Rahbæk til Fruergaard
Henning Ahler
Medlemmer

Antal indlæg: 197
Bopæl:
Tilmeldt: 15.08.06
Lagt på d. 23/03/2008 12:28
Hej Svend Aage.
Tak for din hjælp.
Jeg prøver om jeg kan registrere hvilke Rahbæk´er, der er efterkommere af herredsfoged Visti Lassen, der købte Rahbæk 1536.
mvh. henn


Nå, nu har jeg fundet ud af det.
Sognefogden i Fruergaards farfar Hans Christensen i Bundsgaaard blev født i Rahbæk og var barnebarn af Jens Christensen og Maren Vistisdatter, der går som "Stamægteparret til alle ægte Rahbæk´er".
Denne gren kaldes "Albæk Grenen".
henn

Redigeret af Henning Ahler d. 23/03/2008 15:49
www.ahler.net  
Copyright © 2004 by a.f.
webmaster@dis-danmark.dk