hammerum-herred.dk
Navigation
Gæster
Forside
Kirkebøger
Batch-Numre
Andre nævnelser
Skifter
Tingbøger
Fast ejendom
Lægdsruller
Familiestof
FS / AO / Wiberg
Kommunalstof
Andre kopier
Slægtstavler
Borris Seminarium
Andre afskrifter
Skat
Artikler
Fotoalbum
Gravsten
Links
Bøger
Søg
Søg i debatforum
Slægtsbøger
Forumindlæg
Se indlæg
hammerum-herred.dk | Forum | Efterlysninger
Forfatter Landbetjentens Dagbog
Henning Ahler
Medlemmer

Antal indlæg: 197
Bopæl:
Tilmeldt: 15.08.06
Lagt på d. 15/03/2008 21:54
Tak for sådanne indlæg, som jeg læser med stor interesse - og nysgerrighed.
Kan nogen svare på hvad "opfodring af rug", som jeg ser på f. eks. side 229, betyder.
mvh. henn

Redigeret af Henning Ahler d. 15/03/2008 21:58
www.ahler.net  
Forfatter RE: Landbetjentens Dagbog
feldborg
Super Administrator



Antal indlæg: 3531
Bopæl:
Tilmeldt: 26.06.05
Lagt på d. 15/03/2008 22:13
Jeg tør ikke sige, at jeg kender svarer med sikkerhed.

Men jeg tror det har noget at gøre med, at rug jo er brødkorn, meneskeføde. Jvnfr. også Aakjærs sang "Nu er det længe siden", hvor netop rugen også behandles med særlig varsomhed.

Der har sikkert dér under 1. verdenskrig været restriktioner på landmændenes egen anvendelse af dette, eller måske nærmere pligtaflevering til en lavere pris.

Jeg synes næsten det er mere påfaldende, at han omtrent dagligt har været ude at tage mælkeprøver. Der har nok stadigvæk på den tid været nogen der brugte at 'spæde det op' med lidt vand. :-))


mvh, a.f.

Redigeret af feldborg d. 15/03/2008 22:16
hammerum-herred.dk  
Forfatter RE: Landbetjentens Dagbog
Henning Ahler
Medlemmer

Antal indlæg: 197
Bopæl:
Tilmeldt: 15.08.06
Lagt på d. 15/03/2008 22:28
Ja, der er jo nok tale om en slags "fortynding", både af korn og mælk. Men kornet har jo sikkert i disse år haft særlig stor opmærksomhed, som det ses af hans dagbog - kornmøder osv.
Mælken kan måske forklares med skrækken for tuberkulose. Det var vel næsten en forbrydelse at have tuberkulose, og ligeså hører vi jo om hestenes "snive" som nok også var meget smitsom. Derfor måske politiopgaver. Mælkens fedtprocent kunne man vel også dengang klare på mejerierne uden politiindblanding.
Men hvad siger de ældre deltager, der er opvokset på landet?
Er vi på sporet?
mvh henn
www.ahler.net  
Forfatter RE: Landbetjentens Dagbog
Henning Ahler
Medlemmer

Antal indlæg: 197
Bopæl:
Tilmeldt: 15.08.06
Lagt på d. 16/03/2008 13:28
Hej igen.
Jeg har forespurgt et par ældre landmand om ovenstående og er nået frem til at

MÆLKEPRØVER bl.a. blev taget for at undersøge køerne for yverbetændelse, som kunne udvikle sig til kvægtuberkulose, som også kunne smitte mennesker.

OPFODRING AF RUG, en lov der blev besluttet i 1914 af indenrigsminister Rode, der forbød rug til opfodring af dyr, for at holde priser på brød nede. Senere fulgte tilsvarende love, der gjalt andre kornsorter, og igen senere under 1. verdenskrig, bl.a. kød og fisk. Årsag: Vanskelig forsyningssituation med u-bådskrigen.
Ps. Jeg slog op på "Opfodring af rug" og fandt "Indenrigsministeriet 1901 -1920.

SNIVE er smitsom sygdom, som angriber heste, og sjældent mennesker.

Jeg hører gerne om korrektioner og tilføjelser.

mvh. henn
www.ahler.net  
Forfatter RE: Landbetjentens Dagbog
Leif Sepstrup
Medlemmer

Antal indlæg: 23
Bopæl:
Tilmeldt: 29.06.05
Lagt på d. 19/03/2008 20:36
Landbetjentens arbejde med udtagelse af mælkeprøver på mejerierne, har jeg tillige stødt på i Ø. og V. Horne Herred, uden jeg helt har været klar over formålet.
Ved at læse lidt i div. litteratur fra lokale mejerier tegner der sig lidt af et billede.
Oprindelig blev der afregnet efter mængde uanset fedt indholdet.
Det udnyttede en snu leverandør til Snejbjerg mejeri, han fik i 1890 en bøde på 100 kr. for at skumme fløden af mælken før leveringen.
Fra 1910 overgår mejeriet til at afregne efter flødeprocent og først fra 1930 efter fedt enheder.
På Danalyst i Herning bliver der i 1922 ansat en Mælkedommer, som hver 14. dag skulle bedømme mælkens lugt og smag. Samtidig påbegyndte man arbejdet med kvalitetsbedømmelse som senere udviklede sig til de kendte reduktageprøver, med tillæg og fradrag i mælkeafregningerne.
Landbetjentens formål med kontrolbesøgene må have været, at snuse sig frem til dårlige leverancer.
Han har sikkert ikke kørt rundt med et større analyseapparatur bag på cyklen.
Første notat jeg kan finde omkring kvægsygdomme er i 1924 fra Stadil, og omhandler mund og klovsygdom på en ejendom. I 1928 omtales kvægtuberkulose.

Venlig hilsen
Leif Sepstrup
sepper.dk

Redigeret af Leif Sepstrup d. 19/03/2008 20:37
www.sepper.dk  
Forfatter RE: Landbetjentens Dagbog
Marion Jensen
Medlemmer

Antal indlæg: 58
Bopæl:
Tilmeldt: 21.09.07
Lagt på d. 21/03/2008 15:21
Jeg har også været igennem bogen.
Og kom til at tænke på at omkring 1954/55 da måtte man jo heller ikke fodre dyr med rug, vi havde en bekendt som vi børn gik ned og købte rugbrød til hver dag, det brugte han til sine heste som fodder, men der kunne kun købes et bestemt antal brød pr. husstand og dem som vi så ikke kunne spise ja de blev så til hestefodder, sådan omgik de det bare denne gang, og vi unger vidste jo ikke det var forkert,gjorde jo bare hvad vi fik besked om.
mvh Marion
 
Copyright © 2004 by a.f.
webmaster@dis-danmark.dk