hammerum-herred.dk
Navigation
Gæster
Forside
Kirkebøger
Batch-Numre
Andre nævnelser
Skifter
Tingbøger
Fast ejendom
Lægdsruller
Familiestof
FS / AO / Wiberg
Kommunalstof
Andre kopier
Slægtstavler
Borris Seminarium
Andre afskrifter
Skat
Artikler
Fotoalbum
Gravsten
Links
Bøger
Søg
Søg i debatforum
Slægtsbøger
Forumindlæg
Se indlæg
hammerum-herred.dk | Forum | Efterlysninger
Forfatter Klitsgaard
Klitsgaard
Medlemmer

Antal indlæg: 2
Bopæl:
Tilmeldt: 03.03.08
Lagt på d. 14/03/2008 15:05
Min oldemor hed Ravnhild Klitsgaard født 16. januar 1892 i Funder Kirkeby, ved Silkeborg. Jeg har muligvis fundet hendes forældre Stenhugger Niels Peder Klitsgaard, født I Snejbjerg og Boline Christensen født på Endelave. Jeg har fundet forældre og søskende på Boline. Jeg har fundet Niels Peder i flere folktællinger men også i kirkebogen. Her læser jeg det som at hans far hed Søren Jørgensen Klitsgaard og mor Ane Nielsdatter ugift. Jeg kan ikke læse hvad hans far laver og om Klitsgaard er hans efternavn eller om det er en stedbetegnelse. Klitsgaard er bl.a nævnt omkring Bøvlingbjerg, hammerum, Ålborg, Skanderborg,Viborg.
Jeg er nysgerrig efter at få noget af vide om min oldemors søskende og hvor de er endt.
Ane (anna) født marts 1888, Marinus født 27. januar 1890. Max der er født i april 1894 ved jeg allerede noget om, da hans datter ( min farmors kusine ) har givet mig en del oplysninger, noget som jeg kunne komme videre af. De 2 ældste børn er vist født omkring Silkeborg handelsplads ( nævnes blandt andet) og så Funder.
 
Forfatter RE: Klitsgaard
feldborg
Super Administrator



Antal indlæg: 3531
Bopæl:
Tilmeldt: 26.06.05
Lagt på d. 14/03/2008 16:41
Klitsgaard skrev:
jeg det som at hans far hed Søren Jørgensen Klitsgaard og mor Ane Nielsdatter ugift. Jeg kan ikke læse hvad hans far laver og om Klitsgaard er hans efternavn eller om det er en stedbetegnelse. Klitsgaard er bl.a nævnt omkring Bøvlingbjerg, hammerum, Ålborg, Skanderborg,Viborg.

De har jeg jo allerede svaret på i DIS-Forum.??


mvh, a.f.
hammerum-herred.dk  
Forfatter RE: Klitsgaard
feldborg
Super Administrator



Antal indlæg: 3531
Bopæl:
Tilmeldt: 26.06.05
Lagt på d. 14/03/2008 17:02
Nå, men for at gøre en lang historie kort.

Niels Peder Kiltsgaard er som tidligere nævnt født i Snejbjerg (Ringkøbing amt) 07 sep 1843. Moderen er ugifte Anne Nilesdatter der på det tidspunkt bor som logerende i gården Spandbjerg i Snejbjerg, mens den udlagte barnefader er tjenestekarl i Klidsgaard.
http://hammerum-herred.dk/mkort/vis_bog.php?nr=24&dir=519-05&size=100

Fkt-1845; Snejbjerg - Sneiberg bye; 38.; en gaard m. 2 fam
268; Jens Jensen; m; 34; gift; Her i S. [Sneiberg S. Ringk. amt]; Gaardmand
269; Else Lauritsdatter; k; 46; gift; Borris S. Ringk. amt; Hans kone
270; Peder Pedersen; m; 19; ugift; Vildberg S. Ringk. amt; Tjenestekarl
271; Kirsten Iversen; k; 17; ugift; Her i S. [Sneiberg S. Ringk. amt]; Tjenestepige
272; Jens Jensen; m; 87; gift; Her i S. [Sneiberg S. Ringk. amt]; Mandens fader, der af ham forsørges
273; Ane Marie Nielsdatter; k; 70; gift; Ørre S. Ringk. amt; Hans kone
274; Ane Nielsdatter; k; 30; ugift; Gjellerup S. Ringk. amt; Indsidder, uldbinder
275; Marie Nielsen; k; 5; ugift; Her i S. [Sneiberg S. Ringk. amt]; Hendes børn
276; Niels Peder Klitsgaard; m; 2; ugift; Her i S. [Sneiberg S. Ringk. amt]; Hendes børn

Moderen Anna Nielsen er født i Gjellerup 26 Dec 1814 som datter af Niels Pedersen og Inger Marie Christensdatter. Omkring 1829 flytter forældrene til gården Spandbjerg i Snejbjerg, mens Anne tilsyneladende tjener forskellige steder bla. i Ikast.

I 1840 opholder hun sig hos Kaaberholm i Bassumgaard i Snejbjerg sogn, hvor hun føder sit første barn. Og i 1843 er hun så i Spandbjerg i Snejberg by, hvor hun føder sit andet barn, der kaldes op efter den gård hvor den udlagte barnefader tjener, nemlig Klidsgaard.


mvh, a.f.

Redigeret af feldborg d. 14/03/2008 17:09
hammerum-herred.dk  
Forfatter RE: Klitsgaard
Klitsgaard
Medlemmer

Antal indlæg: 2
Bopæl:
Tilmeldt: 03.03.08
Lagt på d. 15/03/2008 18:56

Det er først lykkedes mig her idag d. 15. marts 2008 kl. 18.55 at læse disse to svar.
Og jeg har prøvet rigtig mange gange.

Mette
 
Copyright © 2004 by a.f.
webmaster@dis-danmark.dk