hammerum-herred.dk
Navigation
Gæster
Forside
Kirkebøger
Batch-Numre
Andre nævnelser
Skifter
Tingbøger
Fast ejendom
Lægdsruller
Familiestof
FS / AO / Wiberg
Kommunalstof
Andre kopier
Slægtstavler
Borris Seminarium
Andre afskrifter
Skat
Artikler
Fotoalbum
Gravsten
Links
Bøger
Søg
Søg i debatforum
Slægtsbøger
Forumindlæg
Se indlæg
hammerum-herred.dk | Forum | Efterlysninger
Forfatter Hjælp til tydning Assing 1778 - dåb
ard
Medlemmer

Antal indlæg: 182
Bopæl:
Tilmeldt: 07.04.06
Lagt på d. 10/03/2008 17:03
Hej

Er der en der kan hjælpe med at tyde Assing 1775 - 1796 opslag 10 den 26 Setember - Trouls Andersen og hustru Mette Madsdatter og en dåb vil jeg være glad


MVH Dahl.
 
Forfatter RE: Hjælp til tydning Assing 1778 - dåb
tove nielsen
Medlemmer

Antal indlæg: 117
Bopæl:
Tilmeldt: 06.07.05
Lagt på d. 10/03/2008 18:59

Hej Ard.
Der står: Anno 1778 d 26 sept fødede Trouls Andersens Hustru Mette Madsdt Welhusted et drengebarn som af jordemoderen Sidsel Nielsd formedelst svaghed blev hjemmedøbt strax efter fødslen ved navn Mads, og daaben i Assing kirke confirmered Domin 16 post trinit:0 4 oktober 1778 da pigen Karen Andersdt Welhusted bar det.
1. Niels Madsen af Ahrenborg.2. Jens Andersen af Welhusted. 3 Niels Andersen, Møller i Kibæk. 4 Maren Christiansd: pige af Kibæk. 5. Johanne ( 2ord utydet) i Welhusted.
mvh: Tove Nielsen.
 
Forfatter RE: Hjælp til tydning Assing 1778 - dåb
Niels Okkels Folkjær
Medlemmer

Antal indlæg: 484
Bopæl:
Tilmeldt: 06.10.05
Lagt på d. 10/03/2008 20:00
Hej Ard.
Jeg har bibeholdt Toves udlægning, som ikke er bogstavret, men jeg har rettet i enkelte ord, samt tilføjet de manglende ord.

Der står: Anno 1778 d. 26 sept. fødde Trouels Andersens Hustrue Mette Madsdt Welhusted et drengebarn som af jordemoderen Cidsel Nielsd formedelst svaghed blev hjemmedøbt strax efter fødslen ved navn Mads, og daaben i Assing kirke confirmered Domin 16 post trinit: d. 4 oktober 1778 da pigen Karen Andersdt Welhusted bar det.
1. Niels Madsen af Ahrenborg.2. Jens Andersen af Welhusted. 3 Niels Andersen, Møller i Kibæk. 4 Maren Christiansd: pige af Kibæk. 5. Johanne Andersdatter, Huusk(one) i Welhusted.

M.v.h. Niels Okkels
 
Forfatter RE: Hjælp til tydning Assing 1778 - dåb
ard
Medlemmer

Antal indlæg: 182
Bopæl:
Tilmeldt: 07.04.06
Lagt på d. 11/03/2008 08:33
Hej igen Tusind takker - (kunne ikke rigtig få Niels til at passe ind)men og der rejser sig lige et par ? som måske nogen herinde kan svare på.

I forbindelse med jagten på Trouls Andersen og Mette Madsdatter`s vielse har jeg gennemgået i første omgang Assings kirkebog også Kommunikanter som jeg går ud fra er altergang -
Jeg har kunnet følge Trouls Andersen og hans moder Anne Cathrine Jensdatter når de har været der og efterfølgende også Mette Madsdatter sidst i 1770 erne -
de gange de har været til altergang der står de som nr. 1 -2 -3 den pågældende dag - er det noget man skal lægge vægt på
? nr 1. "eller var de de første i kirke og første ude"

? nr. 2 Ahrenborg - er det et stedbetegnelse og i givet fald hvor henne.

( jeg havde selv fået det til Arnborg - men der har deres vielse tilsyneladende heller ikke )

Ang. Mads - overlevde han i bedste velgående blev gift med Mariane Pedersdatter (dattar af Peder Bertelsen og Apelone Thomasdatter i Fjederholt )
og fik 3 overlende børn hvoraf den ene Mette Cathrine Madsdatter
blev gift med Jens Jacobsen i Holt Mads Christian Jensen Holt`s forældre - som der her på hjemmesiden ligger en lille erindring om

endnu engang takker




MVH Dahl.
 
Forfatter RE: Hjælp til tydning Assing 1778 - dåb
feldborg
Super Administrator



Antal indlæg: 3531
Bopæl:
Tilmeldt: 26.06.05
Lagt på d. 11/03/2008 12:51
Ahrenborg er givetvis Arnborg, men Mette kommer næppe derfra.

Troels overtog gården efter Niels Madsen (død 1770) og jeg mener han blev gift med Mette Madsdatter 18 nov 1777 i Vorgod.

Troels selv er født i nabogården som søn af Anders Jensen, der først var gift med Catrine Kirstine Bodsdatter og senere med Ane Katrine Jensdatter. Troels' bror Jens overtog denne gård.


mvh, a.f.
hammerum-herred.dk  
Forfatter RE: Hjælp til tydning Assing 1778 - dåb
ard
Medlemmer

Antal indlæg: 182
Bopæl:
Tilmeldt: 07.04.06
Lagt på d. 11/03/2008 14:47
Hej Igen
Ang hvor Mette kommer fra - er / var det et forsøg værd - når der nu ligefrem er en Madsen med fra Arnborg - men det er da heller ikke lykkes mig endnu at finde hendes dåb eller konfirmation også - det kunne jo være en broder -


MVH Dahl.
 
Copyright © 2004 by a.f.
webmaster@dis-danmark.dk