hammerum-herred.dk
Navigation
Gæster
Forside
Kirkebøger
Batch-Numre
Andre nævnelser
Skifter
Tingbøger
Fast ejendom
Lægdsruller
Familiestof
FS / AO / Wiberg
Kommunalstof
Andre kopier
Slægtstavler
Borris Seminarium
Andre afskrifter
Skat
Artikler
Fotoalbum
Gravsten
Links
Bøger
Søg
Søg i debatforum
Slægtsbøger
Forumindlæg
Se indlæg
hammerum-herred.dk | Forum | Efterlysninger
Forfatter Slukefter i Rind sogn
Bødker-Jensen
Medlemmer

Antal indlæg: 802
Bopæl:
Tilmeldt: 03.06.06
Lagt på d. 02/03/2008 21:09
I 1870erne boede Husmand og Smed Peder Foged med familie i Slukefter i Rind Sogn, havde han mon en lille geschæft i baglokalet med udskænkning af en bette en???
Er der en som ved hvor navnet Slukefter stammer fra????
På forhånd tak
Med venlig hilsen
Inger
 
Forfatter RE: Slukefter i Rind sogn
feldborg
Super Administrator



Antal indlæg: 3531
Bopæl:
Tilmeldt: 26.06.05
Lagt på d. 02/03/2008 22:47
Bødker-Jensen skrev:
I 1870erne boede Husmand og Smed Peder Foged med familie i Slukefter i Rind Sogn, havde han mon en lille geschæft i baglokalet med udskænkning af en bette en???
Er der en som ved hvor navnet Slukefter stammer fra????

Du har jo faktisk selv givet svaret. :-))

Navnet stammer dog fra noget før hans tid, nemlig fra Claus Bechs tid. Om ham og ikke mindst hans kone går der mange historier.


mvh, a.f.
hammerum-herred.dk  
Forfatter RE: Slukefter i Rind sogn
Doris Thing Pedersen
Medlemmer

Antal indlæg: 51
Bopæl:
Tilmeldt: 04.07.05
Lagt på d. 02/03/2008 22:59
Du er på rette spor, det var ganske rigtigt et sted, hvor man kunne slukke sin tørst.

Fra Helmuth Krarups bog: Minder fra det svundne Hammerum Herred og Herning. 1891. Trykt og udgivet af Poul Kristensens Bogtrykkeri, Herning i anledning af Herning købstads 50 års jubilæum.

"Møller Petersen i Kideris Mølle hører også til de ældre Indvandrede til Egnen, som i den Periode ikke saa sjældent kom til Herning. Han havde i tidligere Dage været Vognmand i Lille Kongensgade i København, og var vistnok lokket til Egnen af det store Areal, som hørte til Møllen. Han bebyggede nogle Parceller, som han, til Minde om den københavnske Omegn, kaldte Slukefter og Bellevue, nu almindelig kaldet Ballevig. Han havde en stor Børneflok." (side 111).

Denne Møller Petersen som hed Thomas Valentin Petersen er en af min mands aner. Han var møller i Kidris i perioden 1828-1857.

Jeg kan også anbefale dig at få fat i Erik Overgårds bog: Høgild : skoledistrikt og landsbysamfund : Elmholt, Kidris Mølle, Vester- og Øster Høgild samt dele af Skærbæk og Fjederholt : Rind Sogn Syd / af Erik Overgaard. - [Herning] : [Erik Overgaard], 1994.

Her kan du læse mere om slukefter m.v.

Venlig hilsen
Doris Thing Pedersen

http://sites.google.com/site/thingfamilie/  
Forfatter RE: Slukefter i Rind sogn
Bødker-Jensen
Medlemmer

Antal indlæg: 802
Bopæl:
Tilmeldt: 03.06.06
Lagt på d. 03/03/2008 12:49
Jeg siger mange TAK til Arne Feldborg og Doris Thing Pedersen. Jeg må en tur på biblioteket.
Med venlig hilsen
Inger
 
Forfatter RE: Slukefter i Rind sogn
feldborg
Super Administrator



Antal indlæg: 3531
Bopæl:
Tilmeldt: 26.06.05
Lagt på d. 03/03/2008 23:49
Fra H. P. Hansen "Degne i Rind-Herning":
Medens Hviid var Degn i Rind, ville han gerne besøge Claus Becks Kone, Louise B. der boede i en Smugkro, "Slokat'er" på Kidris Mark. Når Claus var borte, og Louise så at Degnen var på vej til Købmand Niels Merrild efter Brændevin, så kaldte hun på Hønsene: "Pylle-Pylle-Kolle er væk." Så vidste Hviid besked. Men ellers brugte hun at lægge en hvid Sten op på Kålgårdsdiget som Tegn på at hun var ene hjemme, og at Degnen godt kunne komne.


mvh, a.f.
hammerum-herred.dk  
Forfatter RE: Slukefter i Rind sogn
Bødker-Jensen
Medlemmer

Antal indlæg: 802
Bopæl:
Tilmeldt: 03.06.06
Lagt på d. 04/03/2008 16:03
TAK for oplysningen.
Det må jeg sige, Louise var en snedig og snu Qvinde. - Bortset fra det er det altid hyggeligt at læse H.P. Hansen, som også har skrevet meget om min oldefar i Gejlbjerg.
Med venlig hilsen
Inger
 
Forfatter RE: Slukefter i Rind sogn
Bødker-Jensen
Medlemmer

Antal indlæg: 802
Bopæl:
Tilmeldt: 03.06.06
Lagt på d. 04/03/2008 16:05
TAK for oplysningen, Feldborg.
Det må jeg sige, Louise var en snedig og snu Qvinde. - Bortset fra det er det altid hyggeligt at læse H.P. Hansen, som også har skrevet meget om min oldefar i Gejlbjerg.
Med venlig hilsen
Inger
 
Forfatter RE: Slukefter i Rind sogn
Bødker-Jensen
Medlemmer

Antal indlæg: 802
Bopæl:
Tilmeldt: 03.06.06
Lagt på d. 04/03/2008 16:06
TAK for oplysningen, Feldborg.
Det må jeg sige, Louise var en snedig og snu Qvinde. - Bortset fra det, er det altid hyggeligt at læse H.P. Hansen, som også har skrevet meget om min oldefar i Gejlbjerg.
Med venlig hilsen
Inger
 
Copyright © 2004 by a.f.
webmaster@dis-danmark.dk