hammerum-herred.dk
Navigation
Gæster
Forside
Kirkebøger
Batch-Numre
Andre nævnelser
Skifter
Tingbøger
Fast ejendom
Lægdsruller
Familiestof
FS / AO / Wiberg
Kommunalstof
Andre kopier
Slægtstavler
Borris Seminarium
Andre afskrifter
Skat
Artikler
Fotoalbum
Gravsten
Links
Bøger
Søg
Søg i debatforum
Slægtsbøger
Forumindlæg
Se indlæg
hammerum-herred.dk | Forum | Efterlysninger
Forfatter Efternavnet Schou i Ørre i 1700-tallet
Ruth Neumeister
Medlemmer

Antal indlæg: 794
Bopæl:
Tilmeldt: 06.07.05
Lagt på d. 01/02/2008 13:41
I 1750'erne bor der i Sneftrup i Ørre en Jens Schou og en Karen Jensdatter Schou. Om de er ægtefolk eller søskende har jeg ingen anelse om. Ja jeg aner i det hele taget intet om dem bortset fra navnene.

Efternavnet Schou er jeg ikke stødt på ret mange steder i de indscannede kirkebøger. Hvor kunne dette efternavn eller rettere tilnavn evt. stamme fra?

Med venlig hilsen
Ruth
 
Forfatter RE: Efternavnet Schou i Ørre i 1700-tallet
Lisbeth Bak
Medlemmer

Antal indlæg: 30
Bopæl:
Tilmeldt: 15.07.05
Lagt på d. 03/02/2008 16:40
En af mine aner Jens Nielsen Skov døde 26/2 1766 i Nøvling Skov: http://hammerum-herred.dk/mkort/vis_bog.php?nr=47&dir=513b-01&size=100

Han havde blandt andre børn en datter Karen, men jeg ved ikke, om de har været i Ørre.

Navnet hentyder til Nøvlingsskov.

Venlig hilsen Lisbeth
http://www.lisbeth-bak.dk/Index.htm  
Forfatter RE: Efternavnet Schou i Ørre i 1700-tallet
Ruth Neumeister
Medlemmer

Antal indlæg: 794
Bopæl:
Tilmeldt: 06.07.05
Lagt på d. 04/02/2008 16:05
Hej Lisbeth.

Jeg ved desværre ikke, om det er din ane der opholder sig i Ørre i tidsrummet.
Jeg leder efter forældrene til min forfader Niels Jensen i Sneftrup i samme tidsrum, så måske skulle jeg kigge mig lidt omkring i Nøvling kirkebog.

Jeg skal nok melde tilbage, hvis jeg finder ud af noget.

Tak for hjælpen.
Ruth
 
Forfatter RE: Efternavnet Schou i Ørre i 1700-tallet
Lisbeth Bak
Medlemmer

Antal indlæg: 30
Bopæl:
Tilmeldt: 15.07.05
Lagt på d. 04/02/2008 18:32
Hej Ruth

Har du fødsels- eller dødsdato på din Niels Jensen. Så kan jeg da måske udelukke,at han er efterkommer af min ane.

Lisbeth
http://www.lisbeth-bak.dk/Index.htm  
Forfatter RE: Efternavnet Schou i Ørre i 1700-tallet
Ruth Neumeister
Medlemmer

Antal indlæg: 794
Bopæl:
Tilmeldt: 06.07.05
Lagt på d. 04/02/2008 20:55
Hej Lisbeth.

Niels Jensen er født ca. 1724, uvist hvor, død 8. jan. 1807 i Sneftrup i Ørre, gift før 1754 med Maren Jensdatter f. ca. 1721 uvist hvor, død 30. nov. 1788 i Sneftrup i Ørre.

Niels og Maren mener jeg ikke kan være børn af Jens Nielsen Skov, da han får børn af samme navne i årene 1736-50, men ........resten er rene teorier:

Jeg mener, at din Jens Nielsen har boet i Sneftrup:
Communication i Ørre kirke
Sneptrop:
1752: Jens Schou og hustru
1753: Karen Jensdatter
Niels Jensen (Min ane, uden hustru?)
1753: Niels Jensen og hustru (mine aner)

1754: Karen Jensdatter Schou
1754: Jens Schou og hustru
1754: Karen Jensdatter
1754: Jens Schou og hustru
1754: Karen Schou
1755: Jens Skou og hustru
1755: Karen Schou
1755: Karen Nielsdatter. Jens Schou og hustru
1755: Karen Schou

Derefter kan jeg ikke finde mere om dine aner i Ørre kirkebog. (Lakune til 1761)

Mine aner Niels Jensen og Maren Jensdatter optræder i Sneftrup i Ørre for første gang i 1753, hvor de er til alters, og første gang med en dåb i 1756, hvor de iflg. kirkebogen får et barn Jens. Men forinden har de fået to børn Peder og Anne Marie hhv. ca. 1754 og ca.1755, uvist hvor. Jeg ved godt, at kirkebogen er mangelfuld. Nu kommer 100.000 kr. spørgsmålet: Er alle disse Jensen’er i familie med hinanden?

Maren Jensdatter har nok været gift 1. gang med en Peder, hvorfor ellers en Peder og derefter en Jens, ja faktisk 3 Jens 1756-60, der alle dør som små, altså ingen Jens-efterkommer i min familie.

Siden mine første slægtsforskerdage har det irriteret mig, at jeg ikke har kunnet finde forbindelsen imellem Hollingholt og Sneftrup (Sunds kirkebog har desværre også en stor lakune) tilbage til Jens Nøvlingskov.
Jeg kender historien om Hagelskjærslægten, og jeg mener, at der i min familie er en forbindelse imellem disse slægter, men den står for egen regning uden en dyt at have den i.

At enten Maren eller Niels Jensen er i familie med Michel Jensen i Over Simmelkær er jeg ikke det mindste i tvivl om, og sjovt nok gifter Mikkel Jensen sig i sit 4. ægteskab til Hollingholt i 1765.

Jeg er så langt ude i min søgning efter disse personer, at jeg har svært ved at holde den røde tråd.

Men intet går ud over en god debat.
Hilsen
Ruth



 
Forfatter RE: Efternavnet Schou i Ørre i 1700-tallet
Lisbeth Bak
Medlemmer

Antal indlæg: 30
Bopæl:
Tilmeldt: 15.07.05
Lagt på d. 04/02/2008 21:46
Jeg kan heller ikke greje det her. Der er mange af de samme navne. Mine aner ser ud som følger:

Jens Nielsen Skov f. omkr 1695, d. 26 februar 1766, Nøvling Sogn
gift med Karen Nielsdatter f. omkr 1704, g. 15 juli 1736, Nøvling Kirke, d. 13 december 1779, Nøvling Sogn
Børn:
Karen Jensdatter Skov f. 27 maj 1736, Nøvling Sogn, d. 26 februar 1802, Skibild, Nøvling Sogn
Niels Jensen Skov f. februar 1738, Nøvling Sogn, d. 14 december 1817, København
Niels Christian Jensen Skov f. 29 juni 1743, Nøvling Sogn, d. 2 august 1743, Nøvling Sogn
Niels Christian Jensen Skov f. 24 juni 1744, Nøvling Sogn, d. 18 februar 1825, Nybo, Nøvling Sogn
Maren Jensdatter Skov f. 8 maj 1747, Nøvling Sogn, d. ukendt
Christen Jensen Skov f. 27 marts 1750, Nøvling Sogn, d. 5 december 1781, Nøvling Sogn

Nå, men det ser spændende ud alt sammen.

hilsen Lisbeth
http://www.lisbeth-bak.dk/Index.htm  
Forfatter RE: Efternavnet Schou i Ørre i 1700-tallet
Margit Louise Jørgensen
Medlemmer

Antal indlæg: 448
Bopæl:
Tilmeldt: 22.10.06
Lagt på d. 05/02/2008 20:22
Hej Ruth

Ang. Mikkel Jensen og Holingholt

Du skriver følgende:

”Siden mine første slægtsforskerdage har det irriteret mig, at jeg ikke har kunnet finde forbindelsen imellem Holingholt og Sneptrup”

Og du skriver, at Mikkel Jensen i sit 4. ægteskab i 1765 gifter sig ”til Holingholt”

Nu ved jeg jo ikke eksakt, hvad det er for en forbindelse, du søger, eller hvad du ellers har om Michel Jensen – men han gifter sig vel på en måde også ”til Holingholt” i sit andet ægteskab i 1748, hvor han bliver gift med Anne Marie Madsdatter?

Hun var en datter af Mads Jacobsen og Mette Christensdatter

Mads Jacobsen er født i Holingholt i Sunds som søn af Jacob Michelsen i Holingholt

Mads Jacobsen havde en bror, Michel Jacobsen i Holingholt

Michel Jacobsen var gift med en Birthe Christensdatter

Birthe Christensdatter var en søster til en Jesper Christensen i Sneptrup i Ørre

Og hvis det nu slet ikke er den forbindelse mellem Mikkel Jensen og Holingholt og Sneptrup, du søger, så har jeg måske bare gjort forvirringen større, men det kan da også være produktiv – somme tider

m.v.h. Margit



 
Forfatter RE: Efternavnet Schou i Ørre i 1700-tallet
Ruth Neumeister
Medlemmer

Antal indlæg: 794
Bopæl:
Tilmeldt: 06.07.05
Lagt på d. 10/02/2008 20:25
Hej Lisbeth og Margit.

Bedre sent end mel i munden.

Undskyld min sene udmelding, der var en del kirkebogssider der skulle gennemlæses, og det har været svært at svare konkret om, hvad det er jeg søger. I kirkebøgerne er jeg såmænd ikke kommet videre, men har blot skabt mere forvirring i min søgen pga. mange navne bl.a. Anders Dynesen, død 1755 i Sneftrup og Adser Nielsen død 1755 i Sneftrup.
Jeg synes at der på samme tid har boet en frygtelig masse mennesker i Sneftrup. Brrrr…. Jeg er også stødt på navnet Pind i Sneftrup (hvis jeg har tydet det rigtigt):

Ørre - Hodsager sogns Kirkebog 1748 - 1757, C 514a-5 opslag 89 af 150
Dom: XV p: Trinit, Hodsager kikre
1753
Sneptrup Peder Pind

Forvirringen er total. Dette navn har jeg en del spørgsmål til, men venter lige med det indtil videre, for ikke at få en del rodet sammen. (Har jeg læst navnet Schanderup ét eller andet sted i en kirkebog i Hammerum? Jeg kunne alligevel ikke lade være!).

Jeg er interesseret i alle forbindelser imellem Sneftrup og Hollingholt i 1700 tallet og gerne før den tid.
Min søgning skyldes J. Abildtrups bog om Abildtrupgaard og dens beboere. I bogen nævnes bl.a. Qvie i Fabjerg sogn, Moustgaard i Gimsing sogn, Trabjerggaard i Borbjerg sogn, Graasand i Haderup sogn, Hvollig i Borris sogn, Hollingholt i Sunds sogn, Sneftrup i Ørre sogn, Simmelkær i Ørre sogn, Paarup i Assing sogn, Trællund i Tjørring, Bundsbæk Mølle i Sdr. Lem sogn og måske flere, som jeg ikke lige husker.
Denne liste fører til min ane Mads Christensen f. før 1675, død efter 1699 i Sneftrup, men der må være flere slægtsforbindelser til de andre steder, og det er dem jeg leder efter.

Jeg har alle Mikkel Jensen Simmelkærs 4 ægteskaber, og vistnok alle børn, men jeg vidste ikke, at Mikkel Jensens 2. hustru var fra Hollingholt. Tak for oplysningen. Mikkel Jensen Simmelkær mener jeg stadig er i familie med mine aner i Sneftrup pga. fadderskaber på kryds og tværs.

Birthe Christensdatter i Hollingholt, søster til Jesper Christensen i Sneftrup havde jeg også noteret, og tror på slægtsskab til mine aner i Sneftrup, men den står for egen regning.

Jeg ved ikke, om disse personer er nævnt andre steder på nettet eller i bøger, men efter at have fået hjælp fra Arne Feldborg til tydning om konfirmanden Visti Jepsen/Esben i Sneftrup i 1778, er nedenstående påfaldende, idet præsten flere gange igennem kirkebogen bruger efternavnet Esper/Jesper. Har der både boet en Esben og en Jesper i Sneftrup, eller har Jesper Sneftrup to døtre ved navn Karen?

www.hammerum-herred.dk
Ørre - Hodsager sogns Kirkebog 1776 - 1807 C 514a-3 opslag 60 af 164

1785
TorsDagen den 15 September stod Trolovelse i Sneftrup med Lars Jensen af Skree og Karen Jesbersdatter af Snevstrup
forlovere Niels Jensen af Skree og Chresten Nielsen i Sneft.
1785
d: 7 October Stod Trolovelse i Romig med Lars Xten af Romig og Karen Jesbersdatter af Sneftrup=
forlovere Christen Pouelsen i Romvig og Christen Nielsen Sneftrup

Ørre - Hodsager sogns Kirkebog 1776 - 1807, C 514a-3 opslag 61 af 164

1785
d: 27: October stod (?) Sneftrup med følgende
Lars Jensen af Skree og Karen Jesbersdatter
ligeledes
Lars Chrestensen af Romvig og Karen Esbensdatter
bege brude af Sneftrup
(Skrevet i samme hug)


De er så her i folketællingerne for 1787 og 1801

ringkoebing, Hammerum, Ørre, Ørre Sogn, Rommig, 1, FT-1787, B4046

Lars Christensen 31 Gift hosbonden bonde og gaardbeboer
Karen Jespersdatter 31 Gift madmoder
Kirsten Pedersdatter 14 Ugift tjenestefolk
Karen Nielsdatter 18 Ugift tjenestefolk
Karen Pedersdatter 29 Ugift tjenestefolk
Lars Nielsen 14 Ugift tjenestefolk
Christen Povelsen 73 Enke(mand) hosbondens fader ophold hos sønnen

ringkoebing, Hammerum, Sinding, Skreegaard, , 1, FT-1787, C1674

Laurs Jensen 39 Gift husbond bonde og gaardbeboer
Karen Jespersdatter 37 Gift madmoder
Jens Laursen 1 deres søn
Kristen Pedersen 9 tjenestebarn
Niels Jensen 72 Gift mand gamle skrøbelige inderster
Anne Nielsdatter 75 Gift hans kone gamle skrøbelige inderster

ringkoebing, Hammerum, Ørre, Rommig, , 1, FT-1801, B4120

Laurs Christensen 44 Gift huusbonde bonde og gaardbeboer
Karen Jespersdatter 44 Gift hans kone
Christen Laursen 10 Ugift deres børn
Jens Laursen 8 Ugift deres børn
Niels Laursen 5 Ugift deres børn
Dorethe Laursdatter 12 Ugift deres børn
Appelone Laursdatter 3 Ugift deres børn
Niels Poulsen 24 Ugift tjenestefolk geverb: soldat
Kirsten Simonsdatter 23 Ugift tjenestefolk
Christian Hylgaard 30 Ugift logerende landmaaler

ringkoebing, Hammerum, Sinding, Schree, , 35, FT-1801, B9001

Lars Jensen 52 Gift Huusbonde Bonde og gaardbeboer
Karen Jespersdatter 50 Gift Hans kone
Jens Larsen 13 Ugift Deres børn
Jesper Larsen 8 Ugift Deres børn
Jens Jespersen 35 Ugift Tjenestekarl

Jeg takker mange gange for indsatsen.
ed venlig hilsen
Ruth
 
Forfatter RE: Efternavnet Schou i Ørre i 1700-tallet
feldborg
Super Administrator



Antal indlæg: 3531
Bopæl:
Tilmeldt: 26.06.05
Lagt på d. 10/02/2008 21:49
Ruth Neumeister skrev:
Sneftrup i 1778, er nedenstående påfaldende, idet præsten flere gange igennem kirkebogen bruger efternavnet Esper/Jesper. Har der både boet en Esben og en Jesper i Sneftrup, eller har Jesper Sneftrup to døtre ved navn Karen?

Det sidste kan ihvertfald ikke udelukkes.

Hvis vi skraber samen revl og krat hvad der findes af Jespersener i ørre og Sinding i 1787 er der ihvertfald ikke noget der direkte forhindrer, at de kunne være søskende.

Kirsten Jespersdatter; -; 39; gift,1; madmoder
Karen Jespersdatter; -; 37; gift,1; madmoder
Christen Jespersen; -; 33; ugift; konens broder,
Karen Jespersdatter; -; 31; gift,1; madmoder
Berthe Jespersdatter; -; 19; ugift; konens søster, tiener
Bodil Jespersdatter; -; 15; ugift; konens søster, tiener

Og se så lige her:

Møltrup gods Skifteprotokol 1776 -1793, G 434-2 (E. Brejl):
34 Visti Andersen i Koldkær. 1.6.1782, fol.65B.
E: Bodil Madsdatter, nu i Kronborg på Lergrav Hovedgårds Mark i Avlum sogn. Første ægteskab med Karen Pedersdatter. B: Dorthe Vistisdatter, død, var g.m. afdøde Jesper Christensen i Sneptrup. 8 børn, heraf Kirsten Jespersdatter g.m. Christen Nielsen i Sneptrup, Karen Vistisdatter, død, var g.m. afdøde Christoffer Nielsen i Kronborg. 3 børn, heraf Visti Christoffersen 22 i Kronborg. FM: faster Ingeborg Nielsdatters mand Christen Lauridsen i Lille Stovbæk, Anne Vistisdatter g.m. Søren Johansen i Koldkær. .

Så der skal faktisk endda være 2 mere.

Den Karen Vistisdatter, der også nævne i skiftet, blev iøvrigt efter Christoffers død gift med den kendte gårdslagter Poul Pedersen Huus, som en del her på siden også er rendt ind i på eet eller andet tidspunkt. Men det er jo en helt anden historie.


mvh, a.f.
hammerum-herred.dk  
Forfatter RE: Efternavnet Schou i Ørre i 1700-tallet
Ruth Neumeister
Medlemmer

Antal indlæg: 794
Bopæl:
Tilmeldt: 06.07.05
Lagt på d. 11/02/2008 08:45
Jeg synes lige, at vi skal have Jesper Sneftrups barn nr. 7 med, der har fået navn efter morfar Visti Andersen i Koldkær i Vinding gift med Karen Pedersdatter. Den ene Karen har altså fået navn efter mormor.

hammerum-herred.dk
Ørre - Hodsager sogns Kirkebog 1755 - 1805, C 514a-2 opslag 59 af 198

Confirmation i Ørre kirke Søndag efter Paaske
1779
Visti Jesp: af Sneptrup

Hilsen
Ruth


 
Forfatter RE: Efternavnet Schou i Ørre i 1700-tallet
Lisbeth Bak
Medlemmer

Antal indlæg: 30
Bopæl:
Tilmeldt: 15.07.05
Lagt på d. 13/02/2008 14:25
Jo, Jesper Christensen havde to døtre, der hed Karen.

Kirsten Jespersdatter f. omkr 1748
Karen Jespersdatter f. 1751, d. 28 maj 1830, Skree, Sinding Sogn
Christen Jespersen f. omkr 1755
Karen Jespersdatter f. 1757, Sneptrup, Ørre Sogn
Visti Jespersen f. 2 juni 1762, Sneptrup, Ørre Sogn
Jens Jespersen f. 30 marts 1765, Sneptrup, Ørre Sogn
Birgitte Jespersdatter f. 22 juni 1768, Sneptrup, Ørre Sogn
Bodil Marie Jespersdatter f. 8 april 1771, Sneptrup, Ørre Sogn

De første børn er født i Tårup, Sunds sogn. Ved sit første barns fødsel i Ørre kaldes Jesper for Jesper Taarup.

Da kirbogen for Sunds mangler fødsler 1710-1758, kan de ældste børns fødsler ikke verificeres.

hilsen Lisbeth

http://www.lisbeth-bak.dk/Index.htm  
Copyright © 2004 by a.f.
webmaster@dis-danmark.dk