hammerum-herred.dk
Navigation
Gæster
Forside
Kirkebøger
Batch-Numre
Andre nævnelser
Skifter
Tingbøger
Fast ejendom
Lægdsruller
Familiestof
FS / AO / Wiberg
Kommunalstof
Andre kopier
Slægtstavler
Borris Seminarium
Andre afskrifter
Skat
Artikler
Fotoalbum
Gravsten
Links
Bøger
Søg
Søg i debatforum
Slægtsbøger
Forumindlæg
Se indlæg
hammerum-herred.dk | Forum | Efterlysninger
Forfatter Hvor er Maren Christensdatter viet og født.
JohnThygesen
Medlemmer

Antal indlæg: 34
Bopæl:
Tilmeldt: 23.01.08
Lagt på d. 26/01/2008 11:42
Jeg mangler oplysninger på Maren christensdatter. Hvor er hun født go konfirmeret, hvem er hendes forældre og hvor er hun viet?
Født omk. 1796 - 1799.

Hun er gift/samboende med Ole Christen Pedersen, ældste søn fra Kongensholm Mølle.

Jeg har gennemsøgt 50-70 kirker omkring Dejbjerg, Haderup for vielser. (alle kirker i Nr. Horne, Bølling, Ginding, Hind. herreder fra 1815 til ca 1825)

FT 1834: Et hus på Leding Mark. Huusmandskone, lever af at spinde og binde, dels af hvad manden fortjener, deels især af almisse. Hjemmeboende børn: Peder (14), Else Marie (12), Ane (9), Karen (4), Ane Johanne (1). Hendes mand Ole bor der ikke.
FT 1840:Et hus på Leding mark. Hans kone, almisselem. (efternavn opgjort til Andersen: en fejl formodentlig). Hjemmeboende børn: Karen (10), Ane Johanne (7). Ole bor der også nu.
FT 1845:Et hus m. 1 fam, Nørre Sedding. Almisselem, manden tjener. Fødested opgjort til Haderup sogn, Viborg amt. Hjemmeboende børn: Karen (14), Ane Johanne (12). Hendes mand Ole bor der ikke.
FT 1850:Et hus m. 1 fam, Leding. Hans kone. Fødested opgjort til Hardrup sogn, Viborg amt. Hjemmeboende børn: Karen (19), Ane Johanne (17). Ole bor der også nu.
23 feb. 1889. Død som enke af alderdom i en alder af 93 år som fattiglem på Dejbjerg fattiggård. Dejbjerg kirkebog.
http://www.bbsyd.dk/medumgaard/index.html  
Forfatter RE: Hvor er Maren Christensdatter viet og født.
Erna
Medlemmer

Antal indlæg: 276
Bopæl:
Tilmeldt: 08.08.05
Lagt på d. 26/01/2008 14:02
Hej John!

Det ser ud til de er viet 3 maj 1818 i Gimsing sogn, Hjerm herred, så det er ikke så underligt du ikke fandt det i din søgen.

Det er på opslag 8 i Gimsing kirkebog 1808-1828.

Med venlig hilsen

Erna
Kolding
 
Forfatter RE: Hvor er Maren Christensdatter viet og født.
JohnThygesen
Medlemmer

Antal indlæg: 34
Bopæl:
Tilmeldt: 23.01.08
Lagt på d. 26/01/2008 17:03
Hej Erna.

Tusind tak.
Det ser rigtigt ud.

Mvh
John
http://www.bbsyd.dk/medumgaard/index.html  
Forfatter RE: Hvor er Maren Christensdatter viet og født.
JohnThygesen
Medlemmer

Antal indlæg: 34
Bopæl:
Tilmeldt: 23.01.08
Lagt på d. 27/01/2008 14:37
Nu er jeg kørt fast igen.

I flere folketællinger står der Haderup sogn og Viborg amt, men det eksisterer ikke. Haderup ligger i Ringkøbing amt og der ligger en i Randers amt, men ingen af disse har en pige der hedder Maren chr.datter som passer aldermæssig.
Jeg har nu gennemsøgt Ringkøbing og Viborg amter, hvor jeg holder FT resultat op mod kirkebøgerne, men jeg syntes ikke rigtig der er noget som passer rigtig godt og slet ikke noget jeg føler mig helt sikker på.

Er der nogen der har et bud på hvad jeg kan gøre. Eller ender sporet måske bare her.
http://www.bbsyd.dk/medumgaard/index.html  
Forfatter RE: Hvor er Maren Christensdatter viet og født.
Erna
Medlemmer

Antal indlæg: 276
Bopæl:
Tilmeldt: 08.08.05
Lagt på d. 27/01/2008 19:19
Hej John!

Herfra har vi et bud på din Maren Christensdatter, og hun er født/døbt i Haderup 24 apr 1796, men ved FT 1801 er hun i Ejsing:
Husstand: Ringkøbing, Ginding, Ejsing, 1801, 6884, Egebjerg,
Kildenavn, Alder, Civilstand, Kildeerhverv, Husstands/familienr., Matr.nr./Adresse, Nr. ægteskab, Kildefødested, Stilling i husstanden, Kildestednavn, Trossamfund, Køn, Født kildedato, Fødeår, Handicaps
Chr. Pedersen Løvig, 38, gift, Selvejerbonde og gdb., 6884, , 1, , Hosb, Egebjerg, , M, , ,
Anne Jensdatter, 34, gift, , 6884, , 1, , Hans kone, Egebjerg, , K, , ,
Anne Christensdatter, 13, ugift, , 6884, , , , Datter, Egebjerg, , K, , ,
Karen Christensdatter, 11, ugift, , 6884, , , , Datter, Egebjerg, , K, , ,
Peder Christensen, 9, ugift, , 6884, , , , Søn, Egebjerg, , M, , ,
Maren Christensdatter, 4, ugift, , 6884, , , , Datter, Egebjerg, , K, , ,

Vi kan dog ikke bevise det er hende, der senere bliver gift i Gimsing og derefter bosætter sig i Dejbjerg.

Desuden har vi en formodning om at det er hende og datteren vi har her i No 1880:
Husstand: Ringkøbing, Hind, No, 1880, 18, Østernoe By, Et Hus
Kildenavn, Alder, Civilstand, Kildeerhverv, Husstands/familienr., Matr.nr./Adresse, Nr. ægteskab, Kildefødested, Stilling i husstanden, Kildestednavn, Trossamfund, Køn, Født kildedato, Fødeår, Handicaps
Ane Olesen, 54, Enke, , 18, Et Hus, , Deiberg Sogn, Ringkøbung Amt, -, Østernoe By, Lutheran, K, , ,
Karl Olesen, 13, Ugift, , 18, Et Hus, , Deiberg Sogn, Ringkøbung Amt, Hendes Barn, Østernoe By, Lutheran, M, , , Sindsyg
Maren Krestensen, 84, Enke, , 18, Et Hus, , Ejsing Sogn, Ringkøbing Amt, -, Østernoe By, Lutheran, K, , ,

Med venlig hilsen

Harry og Erna
Kolding
 
Forfatter RE: Hvor er Maren Christensdatter viet og født.
JohnThygesen
Medlemmer

Antal indlæg: 34
Bopæl:
Tilmeldt: 23.01.08
Lagt på d. 27/01/2008 23:46
Hej Harry og Erna.

Endnu engang tusind tak.
Jeg tror I har ramt rigtig. Jeg skal lige snakke med min onkel, han har søgt hende i laaaaang tid og han kan huske det rygte der gik om hendes ophav.

Mvh
John
http://www.bbsyd.dk/medumgaard/index.html  
Copyright © 2004 by a.f.
webmaster@dis-danmark.dk