hammerum-herred.dk
Navigation
Gæster
Forside
Kirkebøger
Batch-Numre
Andre nævnelser
Skifter
Tingbøger
Fast ejendom
Lægdsruller
Familiestof
FS / AO / Wiberg
Kommunalstof
Andre kopier
Slægtstavler
Borris Seminarium
Andre afskrifter
Skat
Artikler
Fotoalbum
Gravsten
Links
Bøger
Søg
Søg i debatforum
Slægtsbøger
Forumindlæg
Se indlæg
hammerum-herred.dk | Forum | Efterlysninger
Forfatter Enke Karen Marie Jensen Grarup
Marion Jensen
Medlemmer

Antal indlæg: 58
Bopæl:
Tilmeldt: 21.09.07
Lagt på d. 16/01/2008 09:21
Løsningen er der nogen som kan hjælpe mig.

Efter et helt års søgning er det nu lykkedes at finde Jens Martinus Jensen f. 28 okt 1883 Skarrild

men
Jeg finder ham gift med
Enken Karen Marie Jensen f. 16 aug 1865 Ejsing
Viet i Brande 18 dec 1903
De får 2 børn
Hans Peder Gregers Jensen f.22 april 1904
Jens Martinus Jensen f. 14 aug 1907

Hvem er Karen ved dåb og ved vielse har hun forskellige forældre

I FT 1911
er de stadig i Brande

men deres navne er lidt lavet om
Jens Jensen
Karen Marie Jensen
Peter Jensen
Marinus Jensen

alle fødsels data er korrekte
hvor bliver de af især Karen og børnene
hun må jo på et tidspunkt blive skilt det er jo det der fremgår af Jens m Jensens anden vielse 1 marts 1954
Jeg håber der er nogen som kender nogle svar, og kan give mig

mv Marion
 
Forfatter RE: mere Karen marie Jensen
Marion Jensen
Medlemmer

Antal indlæg: 58
Bopæl:
Tilmeldt: 21.09.07
Lagt på d. 16/01/2008 19:34
I min søgen har jeg nu fundet Karen M Jensen konfirmeret i Brande 1879 ops 128

og her er hendes forældre de somme som ved dåd i Ejsing, men faderen er død.
Så stadig hvorfor har hun nye forældre ved sin vielse 2.

Hun er enke efter Hans Bang Thomsen død 12 feb 1901 Brande.
Ved vielsen med H B Thomsen står der døbt og konf i Ejsing
viet 24 nov 1891 Brande.

Herefter er det så hun gifter sig med min farfar, hvilket vi ikke har haft nogen kendskab til før for kort tid siden. Da vi fandt hans vielsesattest, hvor der stod fraskilt. og han har fået præster til at skrive falskt på børnenes dåbsattester, de 4 børn han fik med vores farmor

Det er Jens M Jensen med hvem hun får de 2 børn 1904 og 1907

Er der ikke en eller anden som kan hjælpe med at løse gåden om hvor de bliver af

Jeg kan jo se af FT 1911 at de stadig er i Brande men ikke 1916


mv Marion Jørgen Winkler
da kan jeg til gengæld finde Jens M Jensens søster gift og boende i Brande,
hun hedder Tomasine Jensen gift Møller
 
Forfatter RE: Enke Karen Marie Jensen Grarup
kresten skjærlund
Medlemmer

Antal indlæg: 66
Bopæl:
Tilmeldt: 29.06.05
Lagt på d. 17/01/2008 13:10
Hej Marion!

Jeg kan nok ikke hjælpe dig meget, men nogle ting kan vi da få på plads!

Karen Marie Jensen (som det jo drejer sig om) er født i Ejsing Sogn 16 aug. 1865, som barn af Mads Jensen og Maren Rasmussen.

Hun bliver gift i Brande Kirke den 24. nov. 1891 med Hans Bang Frandsen. Han er født i Arnborg Sogn 14. juni 1856 – søn af Frands Jacobsen og Ane Margrethe Christensdatter.

De køber en ejendom på Grarup Mark i Brande Sogn, og her får de i alt fald 3 børn: Antonsine – født 2. feb. 1892 (hun dør som spæd), Jens Kristian – født 5. juli 1893, og Frandsine – født 18. jan. 1897.

Hans Bang Frandsen dør 12. feb. 1901 i Grarup. Karen Marie gifter sig igen i Brande Kirke den 18. dec. 1903 med Jens Marthinus Jensen, der er født 28. okt 1883 i Skarrild Sogn.

De fortsætter tilsyneladende med at drive ejendommen indtil den bliver solgt i 1912.
I den periode får de så de 2 drenge, du nævner: Hans Peder Gregers Jensen - f. 22 april 1904 og
Jens Martinus Jensen - f. 14 aug 1907.

Hvad der sker efter 1912 ved jeg intet om, og der kan muligvis være flere børn, som jeg ikke har kendskab til. Men måske kan dette klare nogle ting for dig.

Mvh Kresten
http://www.skjaerlund.dk/kresten/  
Forfatter RE: Karen Marie Jensen
Marion Jensen
Medlemmer

Antal indlæg: 58
Bopæl:
Tilmeldt: 21.09.07
Lagt på d. 17/01/2008 16:36
Tak for dit svar

Men i Ejsing har hun ander forældre ved dåb ops 102 1853/76 arkivalier online
ved konfirmation har hun samme forældre - faderen er død Konfirmeret i Brande 1879

og ved i. vielse hedder hendes forældre Mads jensen og Maren Rasmussem

må dette så ikke være et par adoptivforældre

Ang. hendes første mand havde jeg læst hans efternavn som Thomsen ikke Frandsen

Men det er nogle vigtige ting for mig du kan fortælle,

For Jens M Jensen må jo stikke af på et tidspunkt , for alt og alle og ende oppe i Staby hvor han får endnu et barn med vores farmor 1 april 1919


mv Marion
 
Forfatter RE: Enke Karen Marie Jensen Grarup
kresten skjærlund
Medlemmer

Antal indlæg: 66
Bopæl:
Tilmeldt: 29.06.05
Lagt på d. 18/01/2008 15:50
Det er lidt usikkert for mig, hvad det egentlig er du søger, Marion.

Er Karen Marie Jensen din farmor - eller har hun "bare" været gift med Jens Marthinus Jensen, der så siden gifter sig med en anden?

Jeg har undersøgt lidt omkring Karen Marie Jensen, og der er intet mærkeligt omkring hende. Hvor navnene Mads Jensen og Maren Rasmussen kommer fra, er jeg ikke rigtig klar over.

Men KMJ bliver født i Ejsing Sogn 16. aug. 1865 og hendes forældre er husmand Jens Christian Jensen og hustru Laurentse Elisabeth Christensdatter.

Nogen dans på roser har hun nok ikke haft, for i 1870 er moderen indsat i Fattighuset i Ejsing med 3 små børn. Hvor manden er, ved jeg ikke, og jeg har ikke kunnet finde ham.

Ca. 1875 kommer moderen til Grarup i Brande Sogn - først som indsidderske, siden som husejer og væverske, og der bor hun med børnene. Hun dør 1. nov 1899 i Grarup og bliver begravet på Brande Kirkegård. Sønnen Anton Jensen dør i Grarup 28. jun 1876 og bliver ligeledes begravet på Brande Kirkegård.

I 1880 er Karen Marie ude at tjene på en gård i Langkjær, og 24. nov. 1891 bliver hun så gift 1. gang i Brande Kirke.

Du får et par udskrifter her:

Husstand: Ringkøbing, Ginding, Ejsing, 1870, -, Ejsing, Ejsing, fattighuset

Kildenavn, Alder, Civilstand, Kildeerhverv, Stilling i husstanden, Matr.nr./Adresse
Laurentse Elisabeth Christensen, 35, gift, Husmoder, Ejsing, fattighuset
Karen Marie Jensen, 4, ugift, , Barn, Ejsing, fattighuset
Jensine Jensen, 3, ugift, , Barn, Ejsing, fattighuset
Anton Jensen, u.1, -, , Barn, Ejsing, fattighuset

Husstand: Vejle, Nørvang, Brande, 1880, 11, Grarup, Et Hus

Kildenavn, Alder, Civilstand, Kildeerhverv, Stilling i husstanden, Kildefødested
Laurense Elisabet Kristensen, 45, Enkemand, Husmoder, Væver, Hjerm Sogn, Ringkøbing Amt
Jensine Jensen, 13, Ugift, , Datter, Ejsing Sogn, Ringkøbing Amt

Husstand: Vejle, Nørvang, Brande, 1880, 1, Langkjær By, En Gaard

Kildenavn, Alder, Civilstand, Kildeerhverv, Stilling i husstanden, Kildefødested
Jens Madsen, 47, Gift, , Husfader Gaardejer, Her i Sognet
Else Kirstine Madsen f. Troelsen, 44, Gift, , Hans Hustru, Ringive Sogn, Vejle Amt
Mads Jensen Krogh, 19, Ugift, , Deres Søn, Her i Sognet
Else Marie Kristensen, 5, Ugift, , Deres Plejedatter, Hejnsvig Sogn, Ribe Amt
Niels Johansen, 29, Ugift, , Daglejer i Agerbruget, Gauerslund Sogn, Vejle Amt
Karen Marie Jensen, 14, Ugift, , Tjenestepige, Ejsing Sogn, Ringkøbing Amt
Ane Madsdatter, 82, Enkemand, , Husfaderens Stedmoder, der af ham forsørges, Arnborg Sogn, Ringkøbing Amt

Husstand: Vejle, Nørvang, Brande, 1890, 8, Grarup,

Kildenavn, Alder, Civilstand, Kildeerhverv, Stilling i husstanden, Kildefødested
Laurense Elisabeth Kristensen, 54, Enke, Husejer, Husmoder, Hjerm Sogn
Karen Marie Jensen, 24, Ugift, , Barn, Ejsing Sogn

Hvor faderen bliver af undervejs ved jeg ikke, men ved Laurentses død står hun i kirkebogen som enke efter afdød husmand Jens Christian Jensen.

Det er, hvad jeg kan hjælpe dig med.

Mvh Kresten
http://www.skjaerlund.dk/kresten/  
Forfatter RE: Enke Karen Marie Jensen Grarup
Marion Jensen
Medlemmer

Antal indlæg: 58
Bopæl:
Tilmeldt: 21.09.07
Lagt på d. 18/01/2008 16:34
Jeg takker for dine svar

Jens Martinus Jensen er min farfar, men der er så meget vi ikke kan finde ud af, hvorfor han forlader sin hustru og børn og aldrig nævner noget om dem til sine næste børn, Jens bor her oppe i Vendsyssel fra 1919 og indtil han dør i 1963.

Aldrig har han nævnt sin tidligere familie.

Så noget af en overraskelsl var det jo at finde dem.

Men forladt dem har han jo også og han må jo også have fundet vores farmor , som fortalte sine børnebørn at hun aldrig havde været hjemmefra før hun blev gift
Dette kan jeg så se i FT 1916 Thorning ikke passer
Så mit store spørgsmål er hvor har Jens været samtidig med Sofie
Og hvad er der blevet af hans tidligere familie,dette ville jeg gerne vide

mvh Marion
 
Forfatter RE: Enke Karen Marie Jensen Grarup
feldborg
Super Administrator



Antal indlæg: 3531
Bopæl:
Tilmeldt: 26.06.05
Lagt på d. 18/01/2008 17:27
kresten skjærlund skrev:
Jeg har undersøgt lidt omkring Karen Marie Jensen, og der er intet mærkeligt omkring hende. Hvor navnene Mads Jensen og Maren Rasmussen kommer fra, er jeg ikke rigtig klar over.

Jammen det er jo netop det mærkelige, eller rettere een af de mærkelige ting i det her.

Mads Jensen og Maren Rasmussen af Ejsing er indført i Brande kirkebog som hendes forældre ved hendes 2den vielse i 1903. Men der er ingen af de navne hverken i Brande eller i Ejsing på de relevante tidspunkter - og de er jo vitterlig heller ikke hendes forældre.

Og ved hendes 1ste vielse (også i Bande) står der, at hun er konfirmeret i Ejsing, men hun er dog konfirmeret i Brande.


mvh, a.f.
hammerum-herred.dk  
Forfatter RE: Enke Karen Marie Jensen Grarup
Marion Jensen
Medlemmer

Antal indlæg: 58
Bopæl:
Tilmeldt: 21.09.07
Lagt på d. 18/01/2008 19:29
Til Feldborg

Ja det ser for mig noget rodet ud , meget passer men løse ender.
Men hvor har Jens mon gjort af sin kone og børn ,jeg havde håbet at finde dem og derved finde hans hemlighed
Jeg er også kommet frem til disse ting takket jeres fine sider

Jens finder jeg helt ved et tilfælde, han står som fadder til sin lillebror´s dåb
i Skarrild han står han benævnt som Ungkarl af Sandfeld det er i 1899 så da er han allerede i Brande.

mv Marion
 
Forfatter RE: Enke Karen Marie Jensen Grarup
kresten skjærlund
Medlemmer

Antal indlæg: 66
Bopæl:
Tilmeldt: 29.06.05
Lagt på d. 18/01/2008 19:33
Ja, der er altså meget mærkeligt i det her!

Men jo egentlig ikke om hende. Hun har ført et stilfærdigt liv - formodentlig? - som husmandskone i Grarup. Er enke i et par år - gifter sig igen, og ved hendes vielse da dukker de besynderlige personer Mads Jensen og Maren Rasmussen af Ejsing op som faldet ned fra himlen. Der er vist sjusket lidt med den kirkebog!

Men hendes 2. mand Jens Marthinus Jensen? Det er en underlig historie!

Spændende, om nogen bringer en forklaring omkring ham?

Mvh Kresten
http://www.skjaerlund.dk/kresten/  
Forfatter RE: Enke Karen Marie Jensen Grarup
Marion Jensen
Medlemmer

Antal indlæg: 58
Bopæl:
Tilmeldt: 21.09.07
Lagt på d. 18/01/2008 22:20
Til Kresten

Jeg har meget ondt af hans første kone, for hvad er det mon for en skæbne ,han har givet hende og børnene og fortielsen over for de andre børn.

Det er godt nok Jense´s førældre som står ved ham, Hans moder Margrete Thomsen dør i Skarrild i 1906, jeg har ikke kunnet finde faderens død,
For hvis han er død inden for de årstal som jeg nu kender FT 1911 og fødslen i Staby i 1919 så måtte der jo være et skifte med børnene, hvor der muligvis er en add. på dette tidspunkt.

mvh Marion



 
Copyright © 2004 by a.f.
webmaster@dis-danmark.dk