hammerum-herred.dk
Navigation
Gæster
Forside
Kirkebøger
Batch-Numre
Andre nævnelser
Skifter
Tingbøger
Fast ejendom
Lægdsruller
Familiestof
FS / AO / Wiberg
Kommunalstof
Andre kopier
Slægtstavler
Borris Seminarium
Andre afskrifter
Skat
Artikler
Fotoalbum
Gravsten
Links
Bøger
Søg
Søg i debatforum
Slægtsbøger
Forumindlæg
Se indlæg
hammerum-herred.dk | Forum | Efterlysninger
Forfatter hvornår Herning-de var der 1906-men ej 1901-hvor kom de fra
britta dewitz
Medlemmer

Antal indlæg: 8
Bopæl:
Tilmeldt: 01.12.07
Lagt på d. 10/01/2008 02:53
Søger Marius Severin Sørensen og hustru Karen Marie født Christiansen, de er i folketælling 1906 men ikke 1901--i Herning-Hvor kom de fra?????? Karen Marie født i Staby------Marius Severin født i Horsens.
Jeg ved heller ikke hvornår de blev gift eller hvor?????????????
 
Forfatter RE: hvornår Herning-de var der 1906-men ej 1901-hvor kom de fra
Ruth Neumeister
Medlemmer

Antal indlæg: 794
Bopæl:
Tilmeldt: 06.07.05
Lagt på d. 11/01/2008 05:24
Hej Britta.

Har du ikke lidt flere oplysninger om personerne? Hvad fortæller folketællingen vedr. deres fødesogn?

Mvh
Ruth
 
Forfatter RE: hvornår Herning-de var der 1906-men ej 1901-hvor kom de fra
britta dewitz
Medlemmer

Antal indlæg: 8
Bopæl:
Tilmeldt: 01.12.07
Lagt på d. 12/01/2008 01:19
Kære Ruth.
Jo Ruth, jeg ved Marius Severin Sørensen er født i Horsens 12/1-1867, i 1880 er han i Urlev, derefter i 1890 I Odder ugift, så finder jeg ham i 1906 i Herning og der er han til hans død i 1943. I 1906 kan jeg se han er gift med Karen Marie født Christiansen i Staby Sogn (hun dør i Herning i 1907) Men jeg søger hvornår de kom til Herning og hvor de blev gift, måske Staby Sogn efter 1891 (for de er ikke blevet gift i Herning)
MVH
Britta
 
Forfatter RE: hvornår Herning-de var der 1906-men ej 1901-hvor kom de fra
Ruth Neumeister
Medlemmer

Antal indlæg: 794
Bopæl:
Tilmeldt: 06.07.05
Lagt på d. 15/01/2008 21:10
Hej Britta.

Jeg skal da lige love for, at Marius kom vidt omkring.
Aldersmæssigt kan det passe med, at han måske l i g e har nået sin konfirmation i Horsens inden han blev sendt ud som tjenestedreng. Har du søgt hans konfirmation i Horsens. Måske er der skrevt noget under anmærkninger. Hvis han ikke er konfirmeret i Horsens, skulle du nok søge i Urlev kirkebog, om han skulle være konfirmeret der.

Det mest nærliggende ville derefter være at søge giftermålet i det sogn hvor Karen Marie blev født. Hvem tager ikke gerne hjem til mor og far for at forberede brylluppet, om ikke andet så for at få et ordentligt gilde (jeg prøver på at være morsom).
Det er ingen garanti, men et forsøg værd at lede i Staby.

Hilsen
Ruth

De små notater præsten indfører henviser ofte til de små, men meget vigtige hændelser for den/de indskrevne personer.
 
Forfatter RE: hvornår Herning
britta dewitz
Medlemmer

Antal indlæg: 8
Bopæl:
Tilmeldt: 01.12.07
Lagt på d. 16/01/2008 02:36
Kære Ruth!
Tak for din mail-Det er også det jeg tror------gift i Staby-------Så jeg må altså en tur på Landsarkivet igen. Jeg ved Marius er konfirmeret I Urlev. Jeg mangler kun nogle småting omkring ham, og det skal nu findes. Desværre mangler jeg også noget fra Urlev, men den gamle Urlev kommune har ikke aflev. papir siden 1852, så jeg er nu igang med den nye kommune, de vil forsøge om de kan finde det. Når enden er godt er alting godt, jeg har fundet en stor ukendt famile, sågar helt til Utah, vi skal mødes i april måned-----------et helt eventyr.
Tak for dit svar
MVH
Britta
 
Forfatter RE: hvornår Herning-de var der 1906-men ej 1901-hvor kom de fra
feldborg
Super Administrator



Antal indlæg: 3531
Bopæl:
Tilmeldt: 26.06.05
Lagt på d. 17/01/2008 01:38
britta dewitz skrev:
Tak for din mail-Det er også det jeg tror------gift i Staby-------Så jeg må altså en tur på Landsarkivet igen.

Jeg håber at få tid til at komme til Viborg engang i denne uge. I så fald kan jeg godt lige se efter den vielse.


mvh, a.f.
hammerum-herred.dk  
Forfatter RE: hvornår Herning-de var der 1906-men ej 1901-hvor kom de fra
feldborg
Super Administrator



Antal indlæg: 3531
Bopæl:
Tilmeldt: 26.06.05
Lagt på d. 18/01/2008 18:01
Hun er tilsyneladende ikke gift i Staby, hverken før eller efter 1891. Jeg tvivler iøvrigt på at hun nogensinde har boet dér, måske har hendes forældre boet der på deres gamle dage.

Men der er andre sjove ting på tapetet.

Hvis du ser i Herning kirkebog ved hendes begravelse.
http://hammerum-herred.dk/mkort/vis_ny_bog.php?nr=135&dir=518-12

Vil du se, at hun faktisk er født i Ikast og ikke i Staby, og at hun er 47 år da hun dør.

Det er nu let nok at finde hende født, og at finde hendes forældre:
http://hammerum-herred.dk/mkort/vis_bog.php?nr=209&dir=516-06

Som født i Ikast 1859 har vi jo lov til at håbe på, at hun stadigvæk er på egen i 1880, som er den nyeste tælling der er komplet indtastet for hele hammerum herred.
Vi skyder lidt med spredehagl, men allerede i første forsøg og i første linie er der gevinst.
http://hammerum-herred.dk/kip_soeg_lok/fkt_soeg.php?&f02=1880&f03=%&f04=Hammerum&f09=&f12=ka%%20ma%&f12a=1&f13=%&f14=2_&f15=%&f17=&f19=&f21=

Efter endnu et klik kommer vi frem til:
Fkt-1880; Assing - Olling Bye Assing Sogn; 2; et Hus m. 1 fam
293; Christen Pedersen; m; 47; gift; Ikast; Lutheran; Husfader Jorbruger og Smed
294; Maren Pedersen; k; 56; gift; Vedersøe; Lutheran; Hans Kone
295; Karen Marie Christensen; k; 20; ugift; Ikast; Lutheran; Deres Datter
296; Peder Christensen; m; under 1 Aar; ugift; Assing; Lutheran; Datterens Barn

Drengen Peder er døbt i Assing 17 nov 1879, men desværre er det ikke oplyst hvem faderen er. Men der er nu grund til at formode, at hun bliver gift i perioden 1880-90, og det burde vel være i Assing - men det ser dog ikke ud til at være tilfældet. Jeg tor dog hun bliver her egnen og, at hun bliver gift i een af nabosognene.

Marius dør i Herning 09 mar 1943 og har i mellemtiden været gift med (og igen separeret fra) Jensine Madsen der er død i 1932.
http://hammerum-herred.dk/mkort/vis_ny_bog.php?nr=53&dir=518-15c

Jeg tror som sagt de er gift eet eller andet sted i nabolaget og det skulle jo nok være muligt at finde. Overlever Peder fra 1879, hvor bliver han konfirmeret / gift etc.? Har de fælles børn, hvor er de født osv.?


mvh, a.f.

Redigeret af feldborg d. 18/01/2008 18:05
hammerum-herred.dk  
Forfatter RE: hvornår Herning
britta dewitz
Medlemmer

Antal indlæg: 8
Bopæl:
Tilmeldt: 01.12.07
Lagt på d. 19/01/2008 04:02
Kære Feldborg!
Hold da helt op--------------jeg havde ikke forventet så meget----det er bare fantatisk-TAK og atter TAK. Jeg mener ikke Marius og Karen Marie har fået børn sammen, men jeg kan selvfølgelig ikke vide det. Men jeg har kendskab til de børn som han fik sammen med Jensine, og disse efterkommere har jeg nu fuld kontakt med. Bare jeg dog kunne finde ud af hvornår han er kommet til Herning og hvorfra han kom.............Men en dag lykkes det. Rom blev jo heller ikke bygget på en dag, og det er det, der gør slægtsforskning så spændende. En lille tråd her og der.
MVH Britta
 
Copyright © 2004 by a.f.
webmaster@dis-danmark.dk