hammerum-herred.dk
Navigation
Gæster
Forside
Kirkebøger
Batch-Numre
Andre nævnelser
Skifter
Tingbøger
Fast ejendom
Lægdsruller
Familiestof
FS / AO / Wiberg
Kommunalstof
Andre kopier
Slægtstavler
Borris Seminarium
Andre afskrifter
Skat
Artikler
Fotoalbum
Gravsten
Links
Bøger
Søg
Søg i debatforum
Slægtsbøger
Forumindlæg
Se indlæg
hammerum-herred.dk | Forum | Efterlysninger
Forfatter Hjælp til tydning
Margit Louise Jørgensen
Medlemmer

Antal indlæg: 448
Bopæl:
Tilmeldt: 22.10.06
Lagt på d. 08/01/2008 17:56
Hjælp til tydning

AO: Snejbjerg kirkebog 1825-1835 opslag 57

Død: 5-2-1831 Jørgen Matthiasen

Under anmærkninger har præsten skrevet noget, som jeg ikke kan læse – mon der er en, der vil hjælpe?

Det bliver vist ikke nemt at tyde det hele, men noget af teksten er da bedre end ingenting.

M. v. h. Margit
 
Forfatter RE: Hjælp til tydning
feldborg
Super Administrator



Antal indlæg: 3531
Bopæl:
Tilmeldt: 26.06.05
Lagt på d. 08/01/2008 23:43
Jeg har før haft fat i denne tekst, men er vist kommet fra det igen.

Jeg har selv de originale mikrokort, men det er ikke muligt at læse hele teksten. Jeg vil lige prøve, om jeg kan huske at checke Xerox kopierne næste gang jeg kommer på arkivet i Herning.


mvh, a.f.

Redigeret af feldborg d. 09/01/2008 07:36
hammerum-herred.dk  
Forfatter RE: RE: Hjælp til tydning
Niels Okkels Folkjær
Medlemmer

Antal indlæg: 484
Bopæl:
Tilmeldt: 06.10.05
Lagt på d. 09/01/2008 00:27
Hej Margit.
Ja som du selv antyder, så er det ikke muligt at læse hele teksten ud fra denne kopi, men måske kan Feldborgs foreslag hjælpe.
Med forbehold mener jeg, at der står:
Denne Jørgen Mathiasen blev først
indført i Kirkebogen d. 18. Marts 183(2?) saa
han er af Hr. Pastor Arctander for---- na=
turligviis ikke bleven Kirkebeg----
indført, uden ved tilfældig ------ saa
Dødsfaldene altid blev a----
ikke for mig; og jeg altsaa -----
maatte indføre i min Kirke------
Den Afdødes Søn Peder Jørgensen -----
sagde mig hans Begravelsesdag og ----
fra HerredsContioret fik jeg Dødsdagen
at vide.

M.v.h. Niels Okkels
 
Forfatter RE: RE: Hjælp til tydning
Niels Okkels Folkjær
Medlemmer

Antal indlæg: 484
Bopæl:
Tilmeldt: 06.10.05
Lagt på d. 09/01/2008 00:34
Hej igen.
Iflg. Dødsfaldets indskrivning, så skal årstallet formentlig være 1831, og ikke som jeg skrev 183(2?)

M.v.h. Niels Okkels
 
Forfatter RE: Hjælp til tydning
feldborg
Super Administrator



Antal indlæg: 3531
Bopæl:
Tilmeldt: 26.06.05
Lagt på d. 09/01/2008 08:05
Jeg tror at det nok skal opfattes sådan, at dødsfaldet må være sket i februar 1831, men at indførslen er sket i marts 1832

Dels fordi det står efter alle indførslerne for 1831 og dels fordi pastor Krarup ankom til Snejbjerg netop på det tidspunkt (ordineret den 19 marts 1832) så han kan jo dårligt have skrevet det før.

Men det er påfaldende, at der ikke er noget tydeligt skift i håndskriften på det tidspunkt. Det er der derimod i juni 1829, selvom der hverken blev skiftet præst eller degn på det tidspunkt.

Det kunne se ud som om det er Krarup der har skrevet kirkebogen helt tilbage til 1829.?


mvh, a.f.
hammerum-herred.dk  
Forfatter RE: Hjælp til tydning
Margit Louise Jørgensen
Medlemmer

Antal indlæg: 448
Bopæl:
Tilmeldt: 22.10.06
Lagt på d. 09/01/2008 10:54
Hej Niels Okkels

Mange tak, fordi du ville hjælpe

Og hej Feldborg

Også tak til dig for den spændende udredning om præsten

Og så kunne jeg godt tænke mig at vide, om du ved, hvor Jørgen Matthiasen stammer fra, jeg havde håbet på at finde dette ved hans død, men så heldig var jeg altså ikke

Indtil videre har jeg en formodning om, at han kom fra Vildbjerg, men det er jeg ikke færdig med at tjekke endnu, så måske er det forkert

Uddrag af Register til Møltrup Gods Skifteprotokol
30 Inger Jørgensdatter i Tranholm i Vildbjerg sogn. 2.5.1782, fol.59B.
E: Mathias Aagaard. B: Christen 42, Jørgen 36, Mathias 32, Dorthe 30, Maren 28, Marie Kirstine 25, Peder 22.

M. v. h. Margit
 
Forfatter RE: Hjælp til tydning
feldborg
Super Administrator



Antal indlæg: 3531
Bopæl:
Tilmeldt: 26.06.05
Lagt på d. 09/01/2008 13:19
En mulig forbindelse til Vildbjerg har flere gange været nævnt og er da også den mest sandsynlige. Bla. fadderskaberne tyder på det.

Han er ganske vist ikke noteret som født i Vildbjerg kirkebog, men det kan jo være en fejl. Hanne Skabelund i Aarhus gjorde for flere år siden opmærksom på, at hun havde fundet følgende børn af Mathias Aagaard og Inger Jørgensdatter, og at det faktisk var som om der manglede een omkring 1745/46.

1740 Christen
1742 Dorthe
1749 Mathis
1752 Maren
1755 Marie Kirstine
1757 Peder

Og i skiftet efter Inger Jørgensdatter har vi:

Christen 42
Jørgen 36
Mathias 32
Dorthe 30
Maren 28
Marie Kirstine 25
Peder 22.

Eftersom moderen hedder Jørgensdatter, så burde der jo også være en Jørgen i børnerækken, og det er der jo netop også plads til omkring 1745/46 hvor Jørgen Mathiasen må formodes at være født. Og i skiftet efter Inger Jørgensdatter er han jo da også nævnt.


.


mvh, a.f.

Redigeret af feldborg d. 09/01/2008 18:21
hammerum-herred.dk  
Forfatter RE: Hjælp til tydning
Margit Louise Jørgensen
Medlemmer

Antal indlæg: 448
Bopæl:
Tilmeldt: 22.10.06
Lagt på d. 09/01/2008 14:39
Hej Feldborg

Mange tak for dit indlæg.

Efter det, du skrev, er jeg ret overbevist om, at Jørgen Mathiassen i Snejbjerg er en søn af Matthias Aagaard i Vildbjerg – så er det problem løst.

M. v. h. Margit

 
Forfatter RE: Hjælp til tydning
feldborg
Super Administrator



Antal indlæg: 3531
Bopæl:
Tilmeldt: 26.06.05
Lagt på d. 11/01/2008 20:58
Margit Louise Jørgensen skrev:
Og hej Feldborg
Også tak til dig for den spændende udredning om præsten

Det sidste må jeg nok moderere lidt.

Efter at have studeret det nærmere er jeg blevet klar over, at det ikke er pastoren men derimod degnen Lærer Agger der skriver (og det er jo da iøvrigt også kopibogen).

Det Agger prøver at fortælle er, at den tidligere præst Pastor Arctander har glemt at underrette ham (degnen altså) om at Jørgen Mathiasen var død, og at han (degnen altså) derfor naturligvis heller ikke har kunnet skrive det ind i sin kirkebog. Men at det kun var ved en tilfældighed han opdagede, at manden var død og derfor blev det først indført hans kirkebog (degnens altså) et år dødsfaldet.!

Lærer Aggers forklaring virker noget søgt. Dels kendte degnen jo selv alle i sognet og vidste udmærket hvem der var død og hvornår, han har vel også selv været med til begravelsen (hvis det da ikke var een af de dage han havde delirium).

Og dels havde Pastor Arctander ry for at være både en meget dygtig og samvitighedfuld præst - hvorimod lærer Agger selv har fået en noget mere beskedent eftermæle, for nu at sige det på en meget diplomatisk måde.

Men overfor den nye præst i sognet har det jo nok været meget belejligt for Agger at kunne give den tidligere præst skylden.

Sådan tror jeg ihvertfald det hænger sammen.


mvh, a.f.

Redigeret af feldborg d. 11/01/2008 22:15
hammerum-herred.dk  
Copyright © 2004 by a.f.
webmaster@dis-danmark.dk