hammerum-herred.dk
Navigation
Gæster
Forside
Kirkebøger
Batch-Numre
Andre nævnelser
Skifter
Tingbøger
Fast ejendom
Lægdsruller
Familiestof
FS / AO / Wiberg
Kommunalstof
Andre kopier
Slægtstavler
Borris Seminarium
Andre afskrifter
Skat
Artikler
Fotoalbum
Gravsten
Links
Bøger
Søg
Søg i debatforum
Slægtsbøger
Forumindlæg
Se indlæg
hammerum-herred.dk | Forum | Efterlysninger
Forfatter Hövinghoff og Schmidtsdorff
malledut
Medlemmer

Antal indlæg: 37
Bopæl:
Tilmeldt: 15.08.07
Lagt på d. 28/12/2007 20:50
Hejsa her på siden...
Jeg ved godt at denne side hovedsagelig kun dækker Hammerum/Rinkøbing området, men jeg har før fået lidt hjælp herinde , uden for området...
Min nevø er blevet interresseret i og vide lidt om sine aner på sin fars side og jeg har ikke fået meget og gå efter.

Men der er en oldefar jeg har fundet i Esbjerg (hvor min nevø bor) i folketæll 1916
Hans navn er Henrik Fritz Frederik Schmidtsdorff født 15.12.1874 men jeg ved ikke hvor. Hans kone er Marien Kristine Frandsen født ?.o4.1887 og ved heller ikke hvor. De skulle være tilflyttere fra Gram Herred i Haderslev amt, men jeg kan ikke finde nogen folketæll i Sønderjylland ?????

Så er der en anden oldefar og oldemor fra Kristrup sogn oppe i Randers Amt. De er Christian Nicolaj Jacobsen og Boline Dorthea Hövinghoff. Den yngste i en børneflok på 3 piger og 3 drenge er min nevøs farmor hvorfra jeg har oplysningerne, men hun ved eller husker ikke meget mere end at hun er født deroppe men ved ikke om resten af flokken også er derfra. Hun nævnt at den ene søster Astrid var 16 år ældre og den anden Carla ældre endnu ..... Jeg har ledt i folketæll. 1916 men fandt ikke noget...mange af siderne var også ulæselige ...

Er der nogen som kan hjælpe mig lidt på vej, så vil jeg være meget meget taknemmelig..
Med venlige julehilsner fra Malene
http://www.gunthers-stamtavle.dk/  
Forfatter RE: Hövinghoff og Schmidtsdorff
Marianne Christensen
Medlemmer

Antal indlæg: 122
Bopæl:
Tilmeldt: 14.08.06
Lagt på d. 28/12/2007 21:14
Hej Malene
Jeg ved ikke om du kender denne side, men jeg har været heldig at finde nogle af mine aner derinde. Det er de indtastede folketællinger der er der. Det er også en rigtig god idé at få fat i en kopi af de gamle dåbsattester. Held og lykke.
www.ddd.dda.dk

Godt Nytår.


Med venlig hilsen
Marianne Christensen
www.marianne-christensen.dk  
Forfatter RE: Hövinghoff og Schmidtsdorff
Ruth Neumeister
Medlemmer

Antal indlæg: 794
Bopæl:
Tilmeldt: 06.07.05
Lagt på d. 29/12/2007 07:15
Hej Marianne.

Min afdøde kusine var gift med en Høvenhoff, der er en anden skrivemåde for Høvinghoff, Høvringhoff el.l. og du er sandsynligvis ud af samme familie.

Da det ikke er min gren, har jeg ikke forsket i denne familie, men vores aner må have leget sammen som børn i Harlev ved Århus.

Den første der optræder i Harlev er denne:

http://www.milloup.dk/is/harlev1694.htm
fol. 64
døbt Johan Høvingshoffs søn af Harlev mølle Jørgen.

Jeg ved, at der i familien var kobbersmede, og på Kurt Kermits hjemmeside er Høvenhoff nævnt et sted.

Personligt ville jeg prøve at søge i Århus. Jeg har nemlig modtaget denne information, som jeg ikke ved hvor stammer fra:

Ane Johane Høvringhoff død på Århus hospital 1825.

Hilsen
Ruth
 
Forfatter RE: Høvinghoff
Niels Ask
Medlemmer

Antal indlæg: 37
Bopæl:
Tilmeldt: 10.08.05
Lagt på d. 05/01/2008 12:38
Jeg har en Høvinghoff i min familie, nemlig degn i Thyregod Johan Høvinghoff, født ca. 1727, hvor ved jeg ikke, og død i Thyregod 1789 (AO-opslag 164).
Han var gift med Maren Pedersdatter, født ca. 1728 (FT-1787), hvor ved jeg ikke.
Der var mindst 2 børn i ægteskabet, nemlig Just Mathias født 1774 (AO-opsl.79) og Mariane født 1776 (AO-opsl. 81).
Mariane bliver 1814 gift med husmand Peder Nielsen i Hoven og deres søn Johannes Godtfred Høgenhoff Pedersen (navnet rettet i kirkebogen fra Høvinghoff til Høgenhoff, hvorfor ved jeg ikke). Slægten fører navnet videre både som Høvinghoff og Høgenhoff.
Der er forøvrigt en indførsel i Thyregod kirkebog 1786 (AO-opsl. 125) som jeg ikke rigtig kan tyde, men her er navnet Høvinghoff nævnt.
Kan du bruge noget af det her??

Med venlig hilsen

Niels Ask
 
Forfatter RE: Hövinghoff og Schmidtsdorff
Ruth Neumeister
Medlemmer

Antal indlæg: 794
Bopæl:
Tilmeldt: 06.07.05
Lagt på d. 05/01/2008 18:33
Hej Niels.

Nu sidder jeg og irriterer mig gevaldigt.
For år tilbage lånte jeg en bog, som jeg ikke husker en dyt om hvad hed, og om jeg har skrevet titlen ned et sted...???

I den bog nævntes Høvinghof fra Harlev Mølle, der lånte penge ud til en person i området omkring Thyregod. Jeg kan nu se i Erik Brejl se, at vi er ved at være i området:

Fæsteuddrag:
Casper Høvinghoff og hustru Margrethe Andersdatter af Harlev Mølle fæster Egebjerg Mølle, som Niels Pedersen har afstået af 0 5 2 0 htk og mølleskyld 6 6 0 2 htk. 25.2.1724

Just Høvinghoff fæster Egebjerg Mølle, som hans far Casper Høvinghoffs enke fradøde af 0 5 2 0 htk og mølleskyld 6 6 0 2 htk. 23.12.1749.

Skanderborg og Åkjær amter
1258 Karen Mortensdatter i Nørremølle. 14.5.1716.
E: Peder Vilhelm Høvinghoff. B: Jørgen Vilhelm, Just Martinus, Casper, Henrik Mathias, Martha. FM: farbror Casper Høvinghoff i Harlev Mølle. Desuden nævnes enkemandens bror Jørgen Høvinghoff i Harlev Mølle.

Voer Nim skifteuddrag:
107 Casper Høvinghoff i Egebjerg Mølle. 5.7.1730. fol.40.
E: Margrethe Andersdatter Balling. LV: Henrik Muule til Serridslevgård. B: Just Andreas 18, Mette Magdalene 16. FM: farbror Peder Vilhelm Høvinghoff i Arvad Mølle i [Brande sogn], (skp. har Silkeborg Amt), Jens Pedersen i Hansted, Hans Simonsen sst. Arv efter [Karen Mortensdatter i Nørremølle i Bryrup sogn], skifte [Skanderborg og Åkær Amter] 27.2.1715, var g.m. Peder Vilhelm Høvinghoff. 5B nu i Arvad Mølle: Just Martinus, Jørgen [Vilhelm], [Casper, Henrik Mathias, Martha]. Arv efter [Dorthe Hansdatter i Harlev Mølle], skifte 6.11.1707 var g.m. Jørgen Høvinghoff. B: Johannes, [Elisabeth].

Her er familien i Harlev:
http://www.milloup.dk/bf/stikord-framhjelm.htm

1700, fol 13
døbt Peiter Wilhelm Høfringshoffs søn af Harlev mølle Jørgen Wilhelm
1702, fol 15b
døbt Jørgen Høfvingshoffs søn af Harlev mølle Johannes
1704, fol 20
døbt Jørgen Høfvingshoffs datter af Harlev mølle Anne
1706, fol 24
døbt Jørgen Høfvingshoffs datter af Harlev mølle Lisbeth
1707, fol 25b
begravet Dorthe Hansdatter af Harlev mølle Jørgen Høfvingshoffs hustru 32 år 4 mdr
1707, fol 25b
begravet Jørgen Høfvingshoffs moster? Af Harlev mølle 47 år
1711, fol 32b
trolovet Casper Høfving og Margrethe Andersdatter af Harlev mølle
1712, fol 33b
døbt Casper Høfvinghoffs førstefødte af Harlev mølle Just Andreas
1714, fol. 37
døbt Casper Høfvinghoffs datter af Harlev mølle Mette Magdalene
1715, fol 39b
begravet Anne Jørgensdatter Høfvingshoff af Harlev mølle 11 år 2 mdr
1727
trolovet Just Martinus Høfenhof? Af Søften? Og Elisabeth Berntsdatter Kulmann af Harlev
1728, fol 63b
begravet Just Martinus Høfvingshoffs navnløse datter af Harlev
begravet Just Martinus Høfvingshoffs hustru Elisabeth Berntsdatter 35 år
1728, fol 64
døbt Johan Høvingshoffs søn af Harlev mølle Jørgen
1729, fol 65
trolovet Niels Rasmussen Viby af Øster ? og Lisbeth Jørgensdatter Høfvingshoff af Harlev mølle
copuleret Niels Rasmussen Viby af Øster ? og Lisbeth Jørgensdatter Høfvingshoff af Harlev mølle
1730, fol 66b
døbt Johan Høfvingshoffs søn af Harlev mølle Jens
1731, fol 68b
døbt Johan Høfvingshoffs datter af Harlev mølle Else
1733, fol 72
døbt Johan Høfvingshoffs datter af Harlev mølle Kirsten
1735, fol 71b
begravet Johan Høvingshoffs dødfødte søn af Harlev mølle
1737
fol. 74b (fol. 80
døbt Johan Høvingshoffs datter af Harlev mølle Dorthe
1739, fol. 77b (fol. 83
public absolveret Kirsten Henrichsdatter af Tåstrup udlagt barnefader Mathias Høvingshoff af Århus
trolovet Mathias Høvingshoff af Århus og Kirstine Henrichsdatter Ramshardt Af Tåstrup
fol. 78 (fol. 84)
copuleret Mathias Høvingshoff af Århus og Kirstine Henrichsdatter Rasmshardt af Tåstrup
1742 fol. 83 (fol. 89)
døbt Johan Høvingshoffs datter af Harlev mølle Anne
1744, fol. 85 (fol. 91)
copuleret mons. Christopher Hansen skovfoged i Søballe og Maren Johansdatter Høvingshoff af Harlev mølle
1771, fol 116
Begravet Johan Madsen Høvinghoff 71 år

Nedenstående pesoner har jeg medtaget, da jeg for mange år siden fik at vide, at nogle Høvinghoff’ere fra Harlev skulle have været kobbersmede. Derudover skulle de vist stamme fra Holland. I en af bøgerne ”Huset Glücksborg” er nævnt en Høvinghoff under slotsbranden i København.

1703, fol. 18b
begravet Jørgen Vilner kobbersmed fra Harlev mølle 50 år
1708, fol 27b
begravet Oluf Pedersen Kobbersmed af Harlev mølle 67 år

Et sted hos Kurt Kermit nævnes Høvinghoff fra Harlev Mølle.

Der var lidt at gå i gang med.

Med venlig hilsen
Ruth

ps. Høvinghoff staves på mange måder. Dem jeg kender hedder Høvenhoff.






 
Forfatter RE: Hövinghoff og Schmidtsdorff
Ruth Neumeister
Medlemmer

Antal indlæg: 794
Bopæl:
Tilmeldt: 06.07.05
Lagt på d. 05/01/2008 18:34
Jeg ved ikke hvor de smileys kommer fra, men de betyder ikke noget

Ruth
 
Forfatter RE: Hövinghoff og Schmidtsdorff
malledut
Medlemmer

Antal indlæg: 37
Bopæl:
Tilmeldt: 15.08.07
Lagt på d. 05/01/2008 19:49
Hej Ruth Niels og Marianne .... Tak for jeres indlæg.... nu har jeg noget mere og gå efter.
1727
trolovet Just Martinus Høfenhof? Af Søften? Og Elisabeth Berntsdatter Kulmann af Harlev
1728, fol 63b
begravet Just Martinus Høfvingshoffs navnløse datter af Harlev

Denne Elisabeth Berntsdatter er min 6 x tipoldefars søster.

Just Martinus Høfvingshoff finder jeg ikke meget på efter kone og datter dør..
Har I en ide om hvor han bliver af ??

Malene

begravet Just Martinus Høfvingshoffs hustru Elisabeth Berntsdatter 35 år
http://www.gunthers-stamtavle.dk/  
Forfatter RE: Hövinghoff og Schmidtsdorff
Ruth Neumeister
Medlemmer

Antal indlæg: 794
Bopæl:
Tilmeldt: 06.07.05
Lagt på d. 06/01/2008 10:10
Hej Malene.

Prøv at se her:
http://www.dis-danmark.dk/forum/read.php?1,72297,72387

Jeg søgte Høvinghoff på Google.

Ruth
 
Copyright © 2004 by a.f.
webmaster@dis-danmark.dk