hammerum-herred.dk
Navigation
Gæster
Forside
Kirkebøger
Batch-Numre
Andre nævnelser
Skifter
Tingbøger
Fast ejendom
Lægdsruller
Familiestof
FS / AO / Wiberg
Kommunalstof
Andre kopier
Slægtstavler
Borris Seminarium
Andre afskrifter
Skat
Artikler
Fotoalbum
Gravsten
Links
Bøger
Søg
Søg i debatforum
Slægtsbøger
Forumindlæg
Se indlæg
hammerum-herred.dk | Forum | Efterlysninger
Forfatter Stenvad Mølle v/Kolding
Marianne Christensen
Medlemmer

Antal indlæg: 122
Bopæl:
Tilmeldt: 14.08.06
Lagt på d. 25/12/2007 21:32
Hej

Der er mange herinde der ved en hel masse, kan "nogen" hjælpe med oplysninger uden for Hammerum Herred? Jeg søger oplysninger om Stenvad Mølle v/Kolding. Jeg har intet kunnet finde noget på nettet. Det har betydning for mig/os, da vores Laurids blev gift med Margrete Pedersen, f. 26.01.1886 i Harte Sogn, fra Stenvad Mølle d. 25.01.1908 i Harte Kirke.

Laurids Olesen Buch Christensen f. 29.12.1886 på Karstoft Mark og døbt 27.02.1887 i Skarrild Kirke.

På forhånd tak for hjælpen.


Med venlig hilsen
Marianne Christensen
www.marianne-christensen.dk  
Forfatter RE: Stenvad Mølle v/Kolding
Ruth Neumeister
Medlemmer

Antal indlæg: 794
Bopæl:
Tilmeldt: 06.07.05
Lagt på d. 26/12/2007 08:23
Hej Marianne.

Din mølle findes endnu:

http://www.moellearkivet.dk/

Mvh.
Ruth

 
Forfatter RE: Stenvad Mølle v/Kolding
Ruth Neumeister
Medlemmer

Antal indlæg: 794
Bopæl:
Tilmeldt: 06.07.05
Lagt på d. 26/12/2007 08:24
Glemte at fremhæve

http://www.moellearkivet.dk/

Ruth
 
Forfatter RE: Stenvad Mølle v/Kolding
Ruth Neumeister
Medlemmer

Antal indlæg: 794
Bopæl:
Tilmeldt: 06.07.05
Lagt på d. 26/12/2007 08:38
Jeg skulle vist være blevet under dynen.

Den Stenvad mølle der nævnes er fra Nordjylland.
Undskyld roderiet.

Ruth
 
Forfatter RE: Stenvad Mølle v/Kolding
Marianne Christensen
Medlemmer

Antal indlæg: 122
Bopæl:
Tilmeldt: 14.08.06
Lagt på d. 26/12/2007 08:59
Hej Ruth

Den kender jeg godt, men desværre. Nej bliv du bare oppe, det var da et godt forsøg. ) Tak.
Den skal ligge ved Højrup vest for Kolding i flg. Erna & Harry.



Med venlig hilsen
Marianne Christensen
www.marianne-christensen.dk  
Forfatter RE: RE: Stenvad Mølle v/Kolding
Niels Okkels Folkjær
Medlemmer

Antal indlæg: 484
Bopæl:
Tilmeldt: 06.10.05
Lagt på d. 26/12/2007 16:45
Hej Marianne.
Iflg. Trap, 4. udgave fra 1926, så nævnes der i Harte sogn, Brusk herred, Vejle amt på side 691-692: Sorgenfri Vandmølle og Stenvad Vandmølle (1664 Steenvad Mølle).
Ved Margretes dåb i 1886, står forældrene som: Husejer Boje Pedersen, Stenvad Møllebakke og hustru Valborg Nielsen, 38 år.
I folketællingen 1916 nævnes der i Harte sogn, under Ejstrup by på AO fol.54 og 55 2 møllere, nemlig på:
Matr. nr. 15b, 5.familie: Kristen Petersen Due, gift, møller. (+kone og 1 datter)
Matr. nr. 3, 8.famlie: Johan Koed Dahl, ugift, møller. (+hans far, 1 husbestyrer, 1 tjenestepige og 1 tjenestekarl)
Imellem disse findes på Matr. nr. 2h, 7.familie:
Valborg Petersen, f. 22/3-1847, enke, husmoder (ingen erhverv)
Augustinus Petersen, f. 13/11-1872, ugift, en søn ( --- --- )
Ane Marie Petersen, f. 4/3-1884, ugift, en datter ( --- --- )
Mon ikke det er din slægt, og at de så kun har været naboer til møllen, jeg kunne så tænke mig, at det er Stenvad mølle, der har matr. nr.3 og at Sorgenfri Mølle har matr.nr. 15b, og som så ligger i nærheden.
Der må være et lokalarkiv i nærheden af Harte, som kan oplyse dig noget om møllen.
M.v.h. Niels Okkels
 
Forfatter RE: Stenvad Mølle v/Kolding
Marianne Christensen
Medlemmer

Antal indlæg: 122
Bopæl:
Tilmeldt: 14.08.06
Lagt på d. 26/12/2007 17:48
Hej Niels

Tak for dit svar.
Jo det kan sagtens tænkes at de "kun" var naboer til møllen. Det var bare min opfattelse gennem familien at den var ejet af Margretes forældre. Vores Laurids var møllersvend og kom senere til at eje Høve Mølle ikke så langt fra hvor du bor.

Se nedenstående fra Odsherred Lokalarkiv:

Vedr. Høve Mølle, Matr. Nr. 7 k og 7 l, Høve by, Asnæs sogn. Møllestrædet 28. 4550 Asnæs

Vi har ikke nogle personoplysninger om Laurids og Margrete Christensen, men i ejendomsoplysningerne om Høve Mølle fremgår at Svend Jensen sælger til Christen Otto Christensen ved skøde læst 20.4. 1933. Han sælger igen ved skøde læst 13.4. 1944 til Møller Laurids O Christensen.
I værket ”Danske Møller” fra 1934 fremgår bl. a.flg.: Ejer:
Christen Otto Christensen, født 13. februar 1901, Sandbjerg Mølle pr. Horslunde, gift den 8. august 1930 med Poula Margrethe, født Jensen.

Jeg fremsender pr brev kopier fra ”Danske Møller” samt ejendomshistoriske optegnelser om Høve Mølle samlet af Herløv Kildehøj. Han har imidlertid ikke været opmærksom på ejerskiftet mellem Christen og Laurids Christensen., men han har oplysninger om møllen frem til 1976.






Med venlig hilsen
Marianne Christensen
www.marianne-christensen.dk  
Forfatter RE: RE: Stenvad Mølle v/Kolding
Niels Okkels Folkjær
Medlemmer

Antal indlæg: 484
Bopæl:
Tilmeldt: 06.10.05
Lagt på d. 26/12/2007 20:51
Hej Marianne.
Ja det er rigtigt, at jeg kender Høve Mølle, der ligger i Sjællands (og måske Danmarks) højst beliggende landsby. Jeg kan ikke huske, hvornår mølleriet ophørte, men fra 1976 til 1982 kørte jeg hvert forår med ammoniak på jordene omkring møllen, og dengang var der restauration, som jeg selv besøgte. I de sidste år har den været privatbolig, og der er kommet en tilbygning fornyligt.
Jeg vil sagtens kunne finde personer, der kan huske møllen fra 1930-40erne og senere, så hvis du mangler oplysninger, så kan jeg godt skaffe noget. Vores lokalarkiv og bibliotek er pakket ned i øjeblikket, da det skal flytte i en ny bygning, så det åbner først til marts igen, men der vil man også kunne findes materiale om møllen.
Bare sig til, hvis der er noget jeg kan gøre vedr. dette emne.
M.v.h. Niels Okkels
 
Forfatter RE: Stenvad Mølle v/Kolding
Marianne Christensen
Medlemmer

Antal indlæg: 122
Bopæl:
Tilmeldt: 14.08.06
Lagt på d. 26/12/2007 22:40
Hej Niels
Sikke et fristende tilbud.
Jeg/vi er meget interesseret i alt hvad der findes om møllen i den periode, som Laurids og Margrete havde den. Både om møllen og de to rare mennesker der ejede den i perioden 1944 - 1957. Hvorfor det blev BP der købte den o.s.v..
Tusind tak. Se evt. http://www.marianne-christensen.dk


Med venlig hilsen
Marianne Christensen

Redigeret af Marianne Christensen d. 26/12/2007 22:41
www.marianne-christensen.dk  
Forfatter RE: Stenvad Mølle v/Kolding
Marianne Christensen
Medlemmer

Antal indlæg: 122
Bopæl:
Tilmeldt: 14.08.06
Lagt på d. 26/12/2007 22:46
Hej Niels

Det med den højest beliggende tror jeg måske ikke rigtigt på. )
Vi bor 5 km fra Yding Skovhøj og 5 km fra Ejer Baunehøj. Jeg tror at Riis, Ejer og Saaby må ligge betydeligt højere.
Kunne du evt. scanne siderne fra Trap ang. Stenvad Mølle til mig og sende på mail?


Med venlig hilsen
Marianne Christensen
www.marianne-christensen.dk  
Copyright © 2004 by a.f.
webmaster@dis-danmark.dk